صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : کلینت ایستوود : مخالف جنگ عراق بودم

کلینت ایستوود : مخالف جنگ عراق بودم

2-1-2013822131126

کلینت ایستوود کارگردان «تک‌تیرانداز آمریکایی» می‌گوید سوالات بسیاری درباره جنگ آمریکا با افغانستان دارم.

به گزارش مووی مگ به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ “کلینت ایستوود” در جلسه‌ پرسش و پاسخی که در حضور صدها رای‌دهنده اسکار، با خبرنگار هالیوود ریپورتر داشت، عنوان کرد: برخلاف عقیده‌ عموم مردم(درباره او) وی از خشونت بیزار است.

“ایستوود” 84 ساله، کارگردانی که چهار بار برنده جایزه اسکار شده است، درباره موضوع جنگ گفت: من مخالف جنگ با عراق بودم چون فکر می‌کنم همیشه باید اول مشکلات خودمان را حل کنیم وقتی جنگ با افغانستان شروع شد، یک سوال بزرگ داشتم و آن این بود که آیا کسی تاریخ کشور افغانستان را خوانده است؟ این سوال را نه تنها از بریتانیایی‌ها بلکه از روس‌ها هم می‌پرسیدم.

ژنرال روسی به نام “ویویکف” ده سال فرمانده نظامیان در افغانستان بود. آن زمان به این فکر کردم تا به حال کسی تاریخ کشور افعانستان را خوانده است؟ بنابراین از دوستی که سال‌ها در افغانستان بود و این ژنرال را می‌شناخت پرسیدم: “تا به حال کسی از مقامات دولتی درباره افغانستان برای ساخت یک فیلم پرس‌وجو کرده است؟ یعنی می‌توانیم اینجا فیلم بسازیم؟ ” او در جواب گفت: “نه کسی این کار را نکرده.” آن زمان به این فکر کردم: “یک انسان منطقی نباید یک تحقیق جزئی درباره جنگ و کشوری که با آن وارد جنگ شده است بکند. باید کسی از “ویویکف” بپرسد “آقای ویویکف چطور این کارها را می‌کنید؟ کجای راه را اشتباه رفته‌اید؟ ما چه اشتباهی کرده‌ایم؟ حداقل یک نشانه به ما بدهید.”

“ایستوود” در ادامه گفت: گاهی گستاخیِ به راه انداختن جنگ و در نظر نگرفتن بهای آن، پایان غم‌انگیز و دردناکی برای مردم خواهد داشت. گاهی این پایان‌ها گریزناپذیرند. من در دوران جنگ جهانی دوم بزرگ شدم. وقتی “پرل هاربر” را بمباران کردند، من یازده ساله بودم. در آن سن و سال مجذوب همه چیز می‌شدم و بسیار وطن‌پرست بودم. آن جنگ برایم به منزله پایان جنگ‌ها بود. چند سال بعد در هیات فراخوانی سرباز برای جنگ با کره بودم، نیمه برهنه در صف ایستاده بودم و مردم دست گدایی جلوی من دراز کرده بودند. فکر می‌کردم “عجب جهنمی شده! مگر جنگ جهانی پایان جنگ‌ها نبود؟” طولی نکشید که جنگ با ویتنام شروع شد. کم‌کم می‌گفتیم جالب است درباره جنگ حرف بزنیم. جالب است که درباره احساسات جنگی و درگیری‌ات در جنگ حرف بزنی. در نامه‌هایی از “ایو جیما” خواندم کشف احساسات جبهه‌ی دشمن جالب است. بر همین مبنا داستان‌های دیگری هم هست که شاید از نظر جامعه درباره زندگی‌های غم‌انگیز نیستند.”

در این جلسه پرسش و پاسخ “ایستوود” درباره وجود خشونت در فیلم‌هایش صحبت کرد. “ایستوود” در اکثر فیلم‌های آغازینش اسلحه به دست مردم را به قتل می‌رساند. اما وجود تم خشونت در فیلم‌هایش برای رساندن پیام ضدخشونتی بوده است!

“تک‌تیرانداز آمریکایی” زندگی “کریس کایل” (با بازی برادلی کوپر) را به تصویر می‌کشد. “کایل” یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا و یکی از موثرترین تک‌تیراندازهای آمریکایی در جنگ عراق است. شخصیت او بسیار بحث‌برانگیز است و  به خاطر وحشتناک تمام شدن داستان، به نوعی این فیلم مخاطرات جنگ را هشدار می‌دهد. اما برخی معتقدند “تک‌تیرانداز آمریکایی” تلاش سیاسی-محافظه‌کارانه‌ی “ایستوود” برای تجلیل و دفاع از جنگ عراق است. جنگی که “جورج دبلیو. بوش” جمهوری‌خواه آن را به راه انداخت.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها