صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : شرق بهشت ( East of Eden )

سینمای کلاسیک : شرق بهشت ( East of Eden )

4f4ff444

خلاصه داستان:

کال ترسک ( جیمز دین ) پسر یک کشاورز سرشناس کالیفرنیایی است. از نظر کال، پدرش تنها به برادر او به نام آرون ( ریچارد داوالس ) اهمیت می دهد و به او توجهی نمی کند. این موضوع در ادامه اتفاقاتی را رقم می زند که …

 

کارگردان : الیا کازان : «الیا کازان» متولد هفتم سپتامبر 1909، کارگردان سینما و تئاتر، نویسنده و تهیه‌کننده بزرگ آمریکایی بود وی از پرافتخارترین کارگردانان تاریخ هالیوود بود که طی سال‌ها فعالیت سینمایی موفق به دریافت سه جایزه اسکار، چهار جایزه گلدن گلوب و شد و در جشنواره‌های معتبری چون ونیز و کن مورد تقدیر قرار گرفت.

الیا کازان نسل جدیدی از بازیگران جوان ناشناخته را به دنیای سینما معرفی کرد که سرآمد آنها «مارلون براندو»، «وارن بیتی» و «جیمز دین» هستند، هرچند شهرت عمده او به بازی‌گرفتن فوق‌العاده از بازیگران‌اش است.6533MjE0OTU35

وی با ساخت دو فیلم کوتاه وارد دنیای سینما شد و اولین فیلم بلندش را در سال 1954 با نام «درختی در بروکلین می‌روید» ساخت. «دریای علف‌ها»، «بومرنگ»، «توافق یک جنتلمن» و «پینکی» فیلم‌های بعدی کازان بودند که پس از آن وی با فیلم «وحشت در خیابان‌ها» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره ونیز شد.

از شاخصه‌های بارز فیلم‌سازی الیا کازان، همکاری او با نویسندگان نام‌دار دنیای ادبیات در نگارش فیلم‌نامه بود. وی سابقه همکاری با نویسندگانی چون «تنسی ویلیامز»، «هارولد پینتر»، «جان اشتاین‌بک»‌ و «آرتور میلر» را داشته است.

کازان پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشگاه ییل پیوست و به تحصیل در رشته نمایش‌نامه‌نویسی پرداخت. وی اولین نمایشنامه‌اش را در سال 1935 به‌روی صحنه برد و در دهه 40 به‌عنوان یکی از مستعدترین کارگردانان تئاتر برادوی شهرت یافت.

کازان در این سال‌ها بیشتر به ‌لطف کارگردانی قدرتمند نمایش‌نامه‌های تنسی ویلیامز مانند «اتوبوسی به‌نام هوس» و آرتور میلر مانند «مرگ دستفروش» مورد تحسین قرار گرفت.

کازان با ساخت فیلم «توافق یک جنتلمن» اولین جایزه اسکار بهترین کارگردانی در سال 1948 دریافت کرد. در این فیلم گری‌گوری پک نقش یک خبرنگار اصول‌گرا را بازی کرده و فیلم مضمونی ضدنژادپرستانه دارد.

در سال 1951 بود که این فیلم‌ساز سرشناس تصمیم گرفت نمایش‌نامه معروف «اتوبوسی به‌نام هوس» را که خود وی بارها با موفقیت به‌روی صحنه برده بود را مقابل دوربین ببرد. کازان برای ساخت این فیلم از «مارلون براندو» دعوت کرد تا نقش «استنلی کوالسکی» را بازی کند. وی با این فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد.

در سال 1952 کازان فیلم «زنده‌باد زاپاتا» را براساس رمانی از «جان اشتاین‌بک» با نقش‌آفرینی دوباره مارلون براندو ساخت و پس از آن یکی از مهم‌ترین664645ttfg334 و بهترین آثارش یعنی «در بارانداز» را براساس داستانی از «باد شولبرگ» کارگردانی کرد. این فیلم موفق به کسب هشت جایزه اسکار، ازجمله بهترین کارگردانی شد و موفقیت تجاری چشم‌گیری به‌همراه آورد.

کازان در سال 1955 رمان دیگری از جان اشتاین‌بک یعنی «شرق بهشت» را به سینما آورد. این فیلم با نقش‌آفرینی «جیمز دین» در جشنواره کن 1955 نامزد نخل طلا بود که موفق به کسب جایزه بهترین فیلم درام شد.

«رودخانه وحشی» (1960)، «شکوه علف‌زار» (1961) «آمریکا آمریکا» (1963)، «ملاقات‌کنندگان» ( 1972)، «آخرین ثروتمند» (1976) از دیگر آثار سرشناس این فیلم‌ساز سرشناس هستند.

الیا کازان در 28 سپتامبر سال 2003 در سن 94 سالگی درگذشت. از مهم‌ترین افتخارات سینمایی وی می‌توان به جایزه اسکار افتخاری در سال 1999، خرس طلای افتخاری جشنواره برلین در سال 1996، چهار جایزه بهترین فیلم و کارگردانی از گلدن گلوب، صدف طلایی جشنواره سن‌سباستین در سال 1964، خرس نقره‌ای و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ونیز اشاره کرد.

منبع: ایسنا

 

بازیگران :

جیمز دین : جیمز بایرون دین متولد ۱۹۳۱ در ایندیانا آمریکاست . در نه سالگی مادرش را از دست داد و سرپرستی­ او به عمویش که یک مزرعه دار بود سپرده شد . دین از همان دوران تحصیل به بازیگری علاقه خاصی داشت و به همین دلیل در تعدادی از نمایش­های دوران دبیرستان بازی کرد . نخستین نقش حرفه‌ای بازیگری‌اش در سال ۱۹۵۱، در آگهی پپسی کولا بود. پس از آن در یک درام مذهبی تلویزیونی به نام “تپه‌ی شماره‌ی یک” در نقش یکی از حواریون حضرت مسیح ظاهر شد . در اوت همان سال نخستین نقش سینمایی‌اش را در فیلم “سرنیزه‌ها” ایفا نمود که یک خط دیالوگ‌اش را بعدا موقع B4554545454X640تدوین حذف کردند . در سال ۱۹۵۲ در آزمون “آکتورز استودیو” شرکت کرد و برای اولین بار در برادوی به روی صحنه رفت ( البته نمایشی که ۳ روز بیش­تر بر روی صحنه نماند! ). در همین سال بود که در چند برنامه­ی تلویزیونی حضور یافت . از این جا به بعد است که مورد توجه مطبوعات قرار گرفت و نیویورک تایمز در سال ۱۹۵۴ در باره­اش نوشت ” ستاره‌ی بی‌بند وبار برا ی بازی در شرق بهشت الیا کازان قرارداد امضا کرد”. در فیلم “شرق بهشت” (۱۹۵۵) او نقش کالب ف برادر بدی را ایفا کرد که نمی توانست توجه پدر سر سختش را به خود جلب کند . تاثیر گذارتر از نقش کالب؛ خلق شخصیت نوجوانی با ژاکتی قرمز به نام جیم استارک در فیلم “شورش بی‌دلیل” بود. آخرین فیلم دین “غول” نام داشت؛ فیلمی که پس از اتمام تولید آن؛ پرونده زندگی دین هم بسته شد. در این اثر او نقش گاوچرانی خود رای به نام جت رینک را بازی می­کرد.

جیمز دین در ۲۴ سالگی ، علیرغم این که خود در آگهی کمیته‌ی ملی ایمنی جاده‌ها بازی کرد و هشدار داد که “آهسته برانید ، جانی که نجات می­دهید شاید جان من باشد” در اثر حادثه‌ی تصادف اتومبیل جانش را از دست داد .دین تنها ۲ ساعت قبل از مرگ توسط پلیس به خاطر سرعت غیر مجاز جریمه شده بود . نام جیمز دین برای همیشه در تاریخ سینمای جهان باقی خواهد ماند. او تنها با سه فیلم خود تبدیل به یکی از جاودانه های سینما شد .

منبع : ماهنامه سینما تئاتر

 8484888111

نکاتی که احتمالا درباره « شرق بهشت » نمی دانید : 

اِلیا کازان پیش از سکانس پشت بام میان کال و اَبرا، به جیمز دین اعلام کرد که نوشیدنی بنوشد و سپس مقابل دوربین برود! 

« شرق بهشت » تنها فیلم از 3 فیلم جیمز دین بود که پیش از مرگش به نمایش درآمد.

زمانی که قرار شد جیمز دین در نقش کال بازی کند، نویسنده جان استینبک زمانی که او را دید گفت :« یا مسیح، اون کال هست! »

جیمز دین از حضور در جشن افتتاحیه فیلم خودداری کرد.

اِلیا کازان در بیوگرافی خود به نام « یک زندگی » که در سال 1988 منتشر شد گفته بود که ریموند مسی چندان از جیمز دین خوشش نمی آمده و نزد وی او را تحقیر می کرده!

گفته شده که جیمز دین و پُل نیومن برای بازی در نقش دو برادر در کنار یکدیگر تست تصویری داده اند.

اِلیا کازان در نظر داشت تا از مارلون براندو در نقش کال و مونگومری کلیف در نقش آرون استفاده کند اما این دو برای بازی در نقش دو برادر مسن بودند.به همین خاطر پُل نیومن تبدیل به گزینه اصلی کازان شد اما در نهایت دوستِ نیومن یعنی جیمز دین که هفت سال از او کوچکتر بود به عنوان بازیگر نقش کال برگزیده شد.464646798

 

دیالوگ های ماندگار :

کال : مرد یک حق انتخاب دارد و اون انتخاب هست که از اون یک مرد می سازد.

————————

کال : هی آرون، برای چی ازم نمی پرسی کجا بودم؟

آرون : مگه بهم میگی؟

کال : نه!

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید! vff34343

 

شرق بهشت : East of Eden

کارگردان :Elia Kazan

نویسنده : John Steinbeck ، Paul Osborn

بازیگران :

جیمز دین / کال ترسک

ریموند مسی / آدام ترسک

جولی هریس / ابرا

زمان : 115 دقیقه

محصول : 1955

مهمترین افتخارات : دریافت اسکار بهترین بازیگر مکمل زن برای جو ون فلیت ، نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای جیمز دین، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها