صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم یک سال بسیار خشن ( A Most Violent Year )

نقد و بررسی فیلم یک سال بسیار خشن ( A Most Violent Year )

a most violent year01

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

اسکار آیزاک که در چند سال اخیر خود را در حد یک ستاره مطرح کرده، بازیگر نقش اصلی فیلم است و در کنار او جسیکا چیستن قرار دارد که وضعیتی مشابه آیزاک در سینما دارد و چند سالی هست که تبدیل به ستاره شده است. دیوید اویلوو هم در فیلم حضور دارد که امسال به واسطه بازی در فیلم « سلما » شانس نامزدی اسکارش زیاد است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

در سال 1981 در نیویورک که یکی از خشن ترین سالهای این شهر در تاریخ ایالات متحده بود، تاجری به نام اَبل مورالس ( اسکار آیزاک ) سعی دارد کسب و کار خودش را رونق ببخشد اما در عین حال اخلاق را نبازد اما…

کارگردان کیست ؟

جی.سی چندور ، کارگردان جوان و خوش فکری که چند سالی هست به سینما آمده و در همین مدت کوتاه فیلمهای ارزشمندی از http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_5-9cb.jpgجمله « درخواست نهایی » که بخاطر فیلمنامه اش نامزد دریافت اسکار شد را روانه سینما کرده است. آخرین فیلم به نمایش درآمده از چندور « همه چیز از دست رفت » با بازی رابرت ردفورد بود که زیادی خاص بودنش باعث عدم توجه مخاطب عمومی به آن شد!

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

« یک سال بسیار خشن » مانند نامش اثر خشنی است و بهتر هست که افراد کم سن و سال آن را مشاهده نکنند.

نکات مثبت فیلم ؟

« یک سال بسیار خشن » فیلمنامه بسیار دقیق و ریزبینی دارد که از به تصویر کشیدن هیچ جزئیاتی دریغ نکرده. در فیلمنامه ای که جی.سی چندور آن را به رشته نگارش درآورده، تمامی استاندارهای فیلمنامه نویسی رعایت شده که باعث می شود تماشاگر از تماشای فیلم لذت ببرد.

فیلم به خوبی تضاد میان اخلاق و درستکاری را به چالش کشیده است. این تضاد درونی در شخصیت اَبل حسابی تماشاگر را http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_3-13f.jpgدرگیر خود می کند و سوالات بسیاری را از بابت تشخیص رفتار درست را مطرح می کند که ذهن را درگیر می کند. یک فیلمنامه سالم ، فیلمنامه ای است که بتواند چنین چالش هایی را برای مخاطبش به ارمغان بیاورد.

بازی های فیلم عالی و چشمگیر هستند. اسکار آیزاک و جسیکا چیستن در نقش های خودشان بهترین نقش آفرینی ممکن را داشته اند ؛ مخصوصاً جسیکا چیستن که با لهجه خاص محلی اش و خونسردی بی پایانش به راحتی جلب توجه می کند.

« یک سال بسیار خشن » به نظر می رسد که تا حدود زیادی از سری « پدرخوانده » الهام گرفته شده باشد و چندتایی شخصیت در فیلم وجود دارد که بی شباهت به شخصیت های فیلم « پدرخوانده » نیستند. این یک نکته مثبت هست که می توانیم یک اثر مافیایی خوب و لذتبخش را در سال 2015 شاهد باشیم!

« یک سال بسیار خشن » یکی از بهترین فیلمهای سال در بخش فیلمبرداری نیز می باشد. کارِ برادفورد یانگ که در سالی که گذشت فیلمبرداری زیبای « سلما » را از او شاهد بودیم، در « یک سال بسیار خشن » چشمگیر است.http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_2-2e9.jpg

نکات منفی فیلم ؟

مانند اولین ساخته این کارگردان یعنی « درخواست نهایی » ، « یک سال بسیار خشن » اگرچه در فیلمنامه دقیق است، اما در بخش جذابیت های سینمایی و جذب تماشاگر خیلی نمی تواند اثر موفقی باشد. جی سی چندور اگرچه ریزبین است اما هنوز قادر نیست هیجان لازمه را به فیلمنامه هایش منتقل کند و نبض تماشاگر را در دست بگیرد.

روند فیلم خسته کننده هست و هر تماشاگری نمی تواند به راحتی تا به انتها داستان را دنبال کند. « یک سال بسیار خشن » مشخصا برای تماشاگر صبورتر و با حوصله تر سینما ساخته شده که عاشق گرفتار شدن در جزییات هست و اهمیتی به ریتم کند داستان نمی دهد.

حرف آخر : http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_1-693.jpg

« یک سال بسیار خشن » یکی از ارزشمندترین فیلمهای سال است که دیدنش به هر تماشاگر با حوصله ای توصیه می شود. فیلمنامه دقیق و کم نقص چندور می تواند 2 ساعت بیننده را درگیر دنیای ویران شخصیت های داستان کند اما ای کاش چندور کمی هم به تدوین و روند کند فیلمش توجه می کرد تا « یک سال بسیار خشن » یکی از بهترین های سال از هر لحاظ باشد.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!       win234rr

  

یک سال بسیار خشن: A Most Violent Year

کارگردان : J.C. Chandor

نویسنده : J.C. Chandor

بازیگران :

Oscar Isaac…Abel Morales

Jessica Chastain…Anna Morales

David Oyelowo…Lawrence

Alessandro Nivola…Peter Forente

و…

ژانر : اکشن

رده سنی : R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 125 دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها