صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Unknown ( ناشناخته )

نقد و بررسی فیلم Unknown ( ناشناخته )

1
 

ناشناخته براساس رمانی به نام خارج از ذهن من نوشته دیدیر ون کاولائرت که در حال 2003 منتشر شد ساخته شده است. البته به نظر می رسد خودِ رمان خارج از ذهن من براساس فیلمهای دهه 40 یا 50 نوشته شده باشد، یعنی زمانی که همگی وقتی به هوش می آمدند اولین سوالی که می کردند این بود: من کی هستم؟!

مارتین هریس ( لیام نیسن ) دانشمند علم بیوتکنولوژی است. وی به تازگی قرار است برای ایراد سخنرانی درباره علم بیوتکنولوژی به همراه همسرش ، الیزابت ( ژانویه جونز ) ، به شهر برلین آلمان برود. دکتر مارتین هنگام سفر به برلین متوجه می شود که چمدان شخصی اش که حاوی مدارک مهمی بود در فرودگاه جا مانده! بنابراین او سریعا تصمیم می گیرد با یک تاکسی به فرودگاه بازگردد تا چمدانش را پیدا کند ، اما وی هنگام بازگشت با یک تصادف شدید روبرو می شود و به کما می رود. 4 روز بعد، دکتر مارتین از کما خارج شده اما متوجه می شود که هیچگونه مدرک شناسایی و پاسپورتی به همراه ندارد. او نزد همسر خود ، الیزابت ، می رود اما الیزابت او را نمی شناسد و ادعا می کند که هیچ وقت وی را در عمرش ندیده است! مارتین که حالا بسیار گیج شده است پی می برد که الیزابت با فردی دیگر با نام مارتین ( آیدان کویین ) ازدواج کرده است!. حالا مارتین باید حقیقت را کشف کند و در این راه با راننده تاکسی ایی به نام جینا ( دیان کروگر ) که جان وی را در جریان تصادف نجات داده بود همراه می شود اما ….

ناشناخته شروع بسیار خوبی دارد که نوید یک فیلم پر هیجان و جذاب را می دهد. مردی که در بیمارستان بلند می شود و متوجه می شود که تمام زندگی اش تغییر کرده و تمام افرادی که می شناخته تغییر هویت داده اند. این مقدمه عالی می توانست تبدیل به یکی از هیجان انگیز ترین فیلمهای زمستان شود اما چند مشکلی که سازندگان آگاهانه باعث بوجود آمدنش شدند- که در ادامه آنها را ذکر خواهم کرد -باعث شد تا این فیلم هم در رده فیلمهای متوسط جا بگیرد.

اولین مشکل فیلم ناشناخته این است که علی رغم پیش زمینه مثبتی که تماشاگر از داستان فیلم دارد ، به هیچ عنوان نمی تواند داستان خود را بصورت سالم روایت کند! فیلم تا زمانی که چمدان کذایی گم نشده، روایت خوب و منطقی ایی دارد اما به محض اینکه این چمدان گم می شود، گویی فیلمنامه فیلم هم گم می شود! دکتر مارتین که در ابتدای فیلم شخصیت بسیار باهوشی نشان می دهد، به محض مفقود شدن چمدانش مجموعه ایی از رفتارهای غیر منطقی را از خود بروز می دهد. او بدون اینکه به همسر خود درباره گم شدن چمدانش چیزی بگوید، به دنبال چمدان خود می رود و آنها را در هتل به امان خدا رها می کند – البته بعد از مدتی یادش می افتد که به او زنگ بزند اما تلفن همراهش آنتن نمی دهد ( وسط برلین!) -سپس در یک تاکسی که راننده اش یک خانم مهاجر غیر قانونی ( همان دایان کروگر! ) سوار می شود ، تصادف می کند و این خانم خوش قلب وی را نجات می دهد اما به محض اینکه مارتین به هوش می آید وی فرار می کند! و… بسیاری دیگر از مشکلاتی که باعث شده تا ناشناخته نتواند یک عنوان پخته به حساب بیاید. این روند متاسفانه با باز شدن گره های داستان به اوج تنزل خود می رسد و عملا تماشاگر را ناامید می کند. ناشناخته حداقل می توانست با پایانی غیر منتظره ضعف های زیاد فیلمنامه را تا حد چشمگیری بپوشاند اما پایان قراردادی فیلم کلکسیون ضعف های فیلمنامه را تکمیل می کند.

از دیگر مشکلات فیلم این است که اکشن مصنوعی 2دارد. بله ، صحنه های تعقیب و گریز در فیلم شاید بتواند برای چند لحظه شما را جذب کند اما فیلم در این لحظات با تاکید زیاد بر جاذبه های توریستی شهر برلین و قرار دادن صحنه تعقیب و گریز در این خیابان ها و فیلمبرداری ایی که بیشتر از فیلم قصد به تصویر کشیدن مکانهای تاریخی برلین را دارد، بدجوری توی ذوق می زند. با اینحال اگر به این چیزها اهمیت نمی دهید و تنها هیجان کاذب برایتان اهمیت دارد، باید بگویم که ناشناخته از حیث اکشن فیلم نسبتا شلوغی است و می تواند شما را سرگرم کند. صحنه های تعقیب و گریز بین دکتر و کسانی که می خواهند او را به قتل برسانند شاید جالب ترین نکته فیلم باشد.

فکر می کنم کسی نباشد که با دیدن لیام نیسن در نقش اصلی این فیلم، یاد فیلم ربوده شده از او نیفتد. نیسن در ربوده شده توانسته بود یک اکشن سر راست را به نمایش بگذارد و تماشاگران را راضی کند. ظاهرا سازندگان هم به دل  یل موفقیت ربوده شده و فضای نسبتا مشترکی که بین ربوده شده و ناشناخته وجود دارد، تصمیم گرفتند که از نیسن در نقش اصلی استفاده کنند اما واقعیت امر این است که این فیلم ضعیف تر از آن است که نیسن بتواند در آن کاری انجام دهد. حضور نیسن در صحنه های اکشن تماشایی است اما به محض اینکه فیلم وارد درام و  باز کردن گره های داستان می شود، نیسن هم تمرکز خود را از دست می دهد و تماشاگر را عصبانی می کند.

ناشناخته فیلمی به شدت آشفته است. فیلمی که می توانست تبدیل به یکی از بهترین های فصل شود اما متاسفانه به دلیل اینکه فیلم محصول مشترک بین آمریکا و اروپا است، فیلم بیشتر بر جاذبه های توریستی تکیه کرده و ترجیح داده پول را فدای اعتبار کند. ناشناخته از آن دست فیلمهایی است که مطمئنا بزودی در کشورمان دوبله می شود و هر ماه تقریبا یک بار در تلویزیون به نمایش در خواهد آمد.2_and_half_star

منتقد : میثم کریمی

 

 

 

 

  ناشناخته : Unknown 3

کارگردان : Jaume Collet-Serra

نویسنده : Oliver Butcher ،  Stephen Cornwell

بازیگران :

Liam Neeson  …  Dr. Martin Harris

Diane Kruger  …  Gina

January Jones  …  Elizabeth Harris

Aidan Quinn  …  Martin B.

و……………

ژانر : درام – ماجراجویی

درجه سنی :  PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 113دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها