صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم نقشه ستارگان ( Maps to the Stars )

نقد و بررسی فیلم نقشه ستارگان ( Maps to the Stars )

7h345 4

اسکار 2015 و دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای جولیان مور، بهترین فرصت را برای فیلم جدید دیوید کروننبرگ به نام « نقشه ستارگان » مهیا کرد تا بتواند از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را کرده باشد و اثر غیر متعارفش با پس زمینه هالیوود را به اکران عمومی در آمریکا برساند؛ اثری که نامتعارف و زمخت بودنش احتمالا کمتر استودیویی را علاقه مند به اکران وسیع آن می کرد و حال با توجه به موفقیت مور، استودیو احتمالا بهترین زمان ممکن را برای اکران فیلم در نظر گرفته است.

هاوانا سگرند ( جولیان مور ) در « نقشه ستارگان » هنرپیشه معروفی است که به تازگی دچار فروپاشی احساسی شده و احساس عدم امنیت در شغلش او را به شدت مضطرب کرده است. در اوضاع و احوال آشفته هاوانا، روانپزشکی به نام دکتر استافورد ویس ( جان کیوزاک ) برای کمک به بهبود شرایط وارد زندگی هاوانا می شود اما حضور این روانپزشک اوضاع روحی هاوانا را تا حد زیادی بدتر می کند چراکه گذشته ای را به یاد او می آورد که در آن هاوانا احساس می کند مورد سوء استفاده قرار گرفته. در سوی دیگر، پسرِ سیزده ساله این روانپزشک به نام بنجی ( اوان بیرد ) ستاره ای کله شق در سینماست که به ثروت بسیاری دست یافته و مخارج خانواده ویس نیز از درآمد او تامین می شود و…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/03/phoca_thumb_l_1-f6e.jpg

اثر جدید « کروننبرگ » در همان مسیری قدم برداشته که اثر قبلی این فیلمساز به نام « جهانشهر / Cosmopolis » آن را در سال 2012 طی کرد. در « جهانشهر » ما با اثری انتقادی درباره جامعه ای آشوب زده مواجه بودیم که مرد ثروتمندی در کانون موضوع فیلم قرار گرفته بود و خرده داستانهای مختلف اطراف او، کلیات فیلم را تشکیل می داد. البته« نقشه ستارگان » به اندازه « جهانشهر » اثری بسته و خفقان آور نیست اما به همان اندازه فیلمنامه ای شلوغ و غیر متعارف دارد.

« نقشه ستارگان » از وجود شخصیت های متعدد با حضور بازیگران مطرح بهره می برد که هرکدام از آنها پرداخت های غیرمعمول با رفتارهایی نابهنجار دارند. کروننبرگ در « نقشه ستارگان » هالیوود را به مثابه جامعه ای آفت زده ترسیم کرده که پلیدی از آن سرچشمه می گیرد و شهرت بلایی به سر افراد آن آورده که باعث شده باید و نبایدهای یک زندگی را فراموش کنند و هرآنچه که فرد مشهور خواهان آن است را به عنوان یک اصل در نظر بگیرند.

جالب ترین شخصیت در فیلم « نقشه ستارگان » نوجوان سیزده ای ساله به نام بنجی است که به واسطه بازی در یک اثر محبوب تلویزیونی به شهرتی عظیم دست یافته و ثروت خوبی را هم بدست آورده است. این نوجوان فاقد ادب و پرخاشگر است اما به دلیل شهرت و جایگاهی که دارد، صحبت او معمولا پذیرفته می شود و مقاومت سختی در مقابل آن انجام نمی گیرد. بنجی شخصیتی است که ما به ازای بیرونی آن را به راحتی می توان در هالیوود امروز یافت و شاید جاستین بیبر در دنیای موسیقی نزدیک ترین فرد به این شخصیت باشد.

maps to

در واقع می توان در « نقشه ستارگان » نشانه هایی را هم از « سانست بلوار » بیلی وایلر یافت و عمق فاجعه ای که در بدنه هالیوود در حال شکل گیری است را حس کرد با این تفاوت که اینبار این خانواده بزرگتر و ویران تر و بی پروا تر از هر زمان دیگری به تصویر کشیده شده است. در دنیایی که کروننبرگ برای زندگی هالیوودی و عطش شهرت متصور شده، افراد محدودیتی در رفتارهایشان ندارند و تن به هر خواسته غیر معقولی می دهند و حتی این ویرانی احساسی آنها سبب پناه بردن آنان به انواع و اقسام رفتارهای ممنونه زندگی نیز می گردد.

اما این روایت مشکل بزرگی دارد که اثر پیشین این کارگردان نیز از آن رنج می برد و آن فیلمنامه پر از ایراد و بیش از حد نامتعارفش است که می تواند باعث راندن بسیاری از تماشاگران شود. در « نقشه ستارگان » داستان گاه بصورت رئال روایت می گردد و در لحظاتی فضای داستان به شدت سورئال می شود که عدم تناسب میان این فضاها و نبود ایده بکر پشت این جابجایی ، سبب می شود تا مخاطب نتواند به تمرکز لازم برای قرار گرفتن در فضای داستان برسد.

البته در میان تغییر لحن ناگهانی فیلم، دیالوگ های جذابی وجود دارد که به لطف قلم دلنشین فیلمنامه نویس بروس واگنر شنیدنشان لذت بخش است اما سردرگمی فیلم و همچنین پرداخت غیرمتعارف شخصیت های داستان که در لحظاتی از فیلم بیش از حد غیرمعمول رفتار می کنند، ضربه مهلکی به فیلم وارد کرده و فیلمنامه ای که می توانست از « نقشه ستارگان » اثری ماندگار بسازد تبدیل به پاشنه آشیل فیلم شده است.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/03/phoca_thumb_l_3-8c2.jpg

در دنیای ویرانی که کروننبرگ ترسیم کرده، جولیان مور ستاره بی چون و چرای فیلم است. مور به خوبی توانسته ابعاد مختلف شخصیت هاوانا و ویران بودن زندگی اش را به تصویر بکشد. تماشای یک بازی خوب دیگر از مور درست پس از بدست آوردن اسکارش، اتفاق کم نظیری است که برخلاف رویه معمول صورت گرفته است! میا واشیکوفسکا دیگر بازیگر فیلم است که پرتره یک قربانی شهرت را به خوبی ترسیم کرده است؛ وی نماینده آن دسته از افراد تشنه شهرتی است که در منجلاب زندگی ستارگان غرق می گردند. رابرت پتینسون هم که حضور کوتاهی در نقش فونتانا که می توان آن را ادای دین نویسنده به زندگی سابق خودش که در آن راننده تاکسی بوده متصور شد، بازی قابل قبولی ارائه داده است. نکته جالب درباره پتینسون این است که در فیلم قبلی کروننبرگ وی فردی ثروتمند و صاحب لیموزین بود اما در « نقشه ستارگان » وی راننده لیموزین است.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/03/phoca_thumb_l_6-44c.jpg

« نقشه ستارگان » اثری هولناک درباره صنعتی است که افراد را یک شبه به عرش می رساند و با همان سرعت نیز به فرش سوق می دهد. اثر جدید کروننبرگ هشداری است به افرادی که سودای ستاره شده را در سر می پرورانند و رویای شهرت و اعتبار را بزرگترین آرزوی خود می پندارند. البته هشدار کروننبرگ در فضایی رئال – سورئال با پیچیدگی های روایی نه چندان دلنشین و بی پروایی کمتر دیده شده، روایت می شود که احتمالا دوست داشتن فیلم را برای تماشاگران مشکل می کند.

5                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندیدو دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!map23k

 

نقشه ستارگان : Maps to the Stars

کارگردان : David Cronenberg

نویسنده : Bruce Wagner

بازیگران :

Julianne Moore…Havana Segrand

Mia Wasikowska…Agatha Weiss

John Cusack…Dr. Stafford Weiss

Evan Bird…Benjie Weiss

Robert Pattinson…Jerome Fontana

و…

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : درام        

زمان : 111 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها