صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : شاهین مالت ( The Maltese Falcon )

سینمای کلاسیک : شاهین مالت ( The Maltese Falcon )

mary 424

داستان فیلم :

یک کارآگاه خصوصی ( همفری بوگارت ) برای حل پرونده ای با سه مجرم مواجه می شود که قصد به سرقت بردن مجسمه ای ارزشمند را دارند و…

کارگردان :

جان هیوستون : متولد 5 آگوست 1906. پدرش بازیگر و مادرش سر دبیر روزنامه هنگامی که او 6 ساله بود طلاق گرفتند و او بیشتر وقت خود را در مدرسه شبانه روزی می گذراند. اما حضور در تور های نمایشی تابستانه پدرش باعث شد تا از همان کودکی با فضای تئاتر و سینما آشنا شود. بازیگر ، نویسنده و کارگردانی که پیش از ورود به دنیای سینما سابقه بوکسور آماتور ، خبرنگاری ، نویسندگی داستان های کوتاه و نقاشی را دارد. اما مسلما در هیچ کدام به اندازه سینما موفق نبوده و 15 بار نامزدی اسکار و دریافت آن برای 2 بار در فیلم «گنجینه های سیه رامادره» گواه این قضیه می باشد. وی برای اولین بار در سال 1941 کارگردانی را با فیلم «شاهین مالت» تجربه کرد و ستاره ای به نام همفری بوگارت را معرفی کرد. یکی از نکات جالب در مورد خانواده هیوستون دریافت جایزه اسکار در سه نسل از خانواده می باشد خانواده هیوستون اولین خانواده بود و پس از آن خانواده کاپولا دومی خانوده که سه نسل از آن برنده اسکار شده اند. اما جالبتر از آن والتر هیوستون و آنجلیکا هیستون، پدر و دختر جان هر دو با کارگردانی وی موفق به دریافت اسکار شدند. حتی پسرش تونی هیوستون طی همکاری با پدر موفق به نامزدی اسکار برای نویسندگی فیلم «مرده» شده! علاوه بر خوانواده ، 13 بازیگر دیگر طی همکاری با وی موفق به دریافت اسکار شده اند که از جمله آن ها می توان به همفری بوگارت و جک نیکلسون اشاره کرد.

جان هیوستون در 28 آگوست 1987 در گذشت.

33h123111

بازیگران :

همفری بوگارت: همفری دیفارست بوگارت متولد 25 دسامبر 1899.پدر او جراح و مادرش ویراستار یک مجله بودند. دوران کودکی خود را در نیویورک و در مدرسه ترینیتی سپری کرد. برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به آکادمی فیلیپس در آندورا رفت. اما پس از مدتی از آنجا اخراج و به ارتش پیوست. بوگارت در طول خدمت هیچ‌گاه در نبردی شرکت نداشت اما بر اثر حمله یک نهنگ دچار جراحت شد و همین امر موجب ایجاد اختلال در راه رفتن و حرف زدن او شد.

در سال ۱۹۲۰در کمپانی نمایش یکی از بستگانش به عنوان مدیر صحنه فعالیت داشت. در ۱۹۳۰با کمپانی فاکس قراردادی بسته و برای اولین بار در فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای آن‌طوری‌های برادویبا روس اتینگ و جان بلاندل همبازی شد. قرارداد او با فاکس تنها دو سال ادامه داشت و از آن پس تا ۵ سال در فیلم‌های نازلی ظاهر شد. تا اینکه در سال ۱۹۳۶با فیلم «جنگل سنگی» خود را تثبیت کرد و این مقدمه همکاری نسبتاً طولانی مدت و موفقیت‌آمیز او و کمپانی برادران وارنر شد.از سال ۱۹۳۶تا ۱۹۴۰در ۲۸ فیلم ظاهر شد که اکثر آنها گانگستری و تنها ۲ مورد در ژانر وسترن بود. اما حضور در فیلم‌های «شاهین مالت» در نقش سام اسپید به کارگردانی جان هوستون و «کازابلانکا» از مایکل کورتیز بود که او را تبدیل به ستاره هالیوود کرد. بوگارت در سال ۱۹۵۱برای بازی در «ملکه آفریقایی» برنده جایزه اسکار شد. وی دوبار دیگر برای بازی در فیلم های «شورش کین» و «کازابلانکا» کاندید دریافت اسکار شده. بوگارت در اکثر فیلم‌هایش در نقش مردانی خوش‌گذران و خوش‌پوش و در عین حال دلیر و باهوش ظاهر می شد و همین امر در جذاب‌تر شدن شخصیت او تأثیرگذار بود.

وی در سال ۱۹۵۷به دلیل ابتلا به سرطان حنجره درگذشت

مری آستور: متولد 3 می سال 1906 در شهر کویینسی آمریکا بود. آستور در سن 14 سالگی توسط پدر آلمانی اش که به آمریکا مهاجرت کرده بود، به مسابقه زیبایی فرستاده شد و یک سال بعد آستور در فیلم « Sentimental Tommy » اولین بازی دوران بازیگری اش را تجربه کرد و پس از آن نیز به واسطه بازی در آثار مشهوری نظیر « Don Juan » و « The Prisoner of Zenda » به شهرت رسید و سرانجام در سال 1941 برای بازی در فیلم « The Great Lie » موفق به دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

زندگی آشفته آستور و اعتیاد او به الکل و همچنین افسردگی، باعث شد وی رفته رفته از سینما محو شود. مری آستور در سال 1987 بر اثر حمله قلبی درگذشت.

malte4545

نکاتی که احتمالا درباره « شاهین مالت » نمی دانید :

گاتمن و ویلمر که در فیلم « مرد چاق » و « پسر کوچولو » خطاب می شوند، اشاره به دو بمب اتمی دارد که آمریکا بر سر دو شهر ناکازاکی و هیروشیما ریخته بود.

جان هیوستن پیش از آغاز فیلمبرداری، مری آستور را مجبور به دویدن می کرد تا بتواند در صحنه هایی که نیاز به تنفس سخت و اضطراب داشتن دارد، بازی بهتری ارائه کند!

زمانی که استودیو برادران وارنر موفقیت مالبی غیرمنتظره « شاهین مالت » را نظاره گر بود، تصمیم گرفت تا دنباله ای برای فیلم بسازد و آن را با نام « سه غریبه » اکران کند اما بحث حق کپی رایت شخصیت های داستان که در آن دوران جنگی حقوقی را به بار آورد، سرانجام وارنر را مجبور کرد این فیلم را در سال 1946 با شخصیت های متفاوتی مقابل دوربین ببرد.

انگرید برگمن گفته بود که برای آشنایی با تکنیک بازیگری همفری بوگارت که قرار بود با وی در فیلم « کازابلانکا » همبازی شود، « شاهین مالت » را چند بار مشاهده کرد.

نسخه ابتدایی فیلمنامه که جان هیوستن آن را نوشته بود، بطور اتفاقی به دست جک ال وارنر که رئیس استودیو برادران وارنر بود افتاد. وارنر پس از مطالعه فیلمنامه به هیوستن اصرار نمود تا هرچه سریعتر این فیلم را بسازد.

وارنر مایل بود تا نام فیلم به « The Gent from Frisco » تغییر کند. دلیل کمپانی برای تغییر نام این بود که در سال 1931 اقتباسی از رمان با همین نام انجام شده بود اما سرانجام اصرار جان هیوستن برای استفاده از « شاهین مالت » جواب داد و نام فیلم « شاهین مالت » باقی ماند.

maltes56

« شاهین مالت » اولین تجربه مشترک همکاری سیدنی گرین استریت و پیتر لوره بود. این دو پس از این فیلم در 9 فیلم دیگر همبازی شدند.

« شاهین مالت » اولین تجربه سینمایی سیدنی گرین استریت بود. گرین استریت یکی از بازیگران شناخته شده تئاتر بود.

مری آستور در جریان فیلمبرداری « شاهین مالت » رابطه ای را با جان هیوستن آغاز کرده بود.

ساخت « شاهین مالت » 2 ماه به طول انجامید.

سیدنی گرین استریت پس از آن به عنوان بازیگر فیلم برگزیده شد که تهیه کنندگان موفق به یافتن بازیگری که به اندازه کافی جثه بزرگی داشته باشد نشدند!

3 روز طول کشید تا دیالوگ نهایی فیلم که همفری بوگارت و مری آستور که باید آن را در سکانس نهایی می گفتند فیلمبرداری شود!

در سال 2007 « شاهین مالت » رتبه 31 بهترین فیلمهای تاریخ سینما را از طرف انجمن ملی فیلم آمریکا بدست آورد.

پدرِ جان هیوستن حضوری افتخاری در فیلم در نقش کاپیتان جیکوبی دارد.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

32443r33

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

شاهین مالت : The Maltese Falcon

کارگردان : جان هیوستن

نویسنده : جان هیوستن

بازیگران :

همفری بوگارت / ساموئل اسپید

ماری استور / بریجید

زمان : 100 دقیقه

محصول : 1941

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای سیدنی گرین استریت و بهترین فیلمنامه.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها