صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : همه چیز درباره ایو ( All About Eve )

سینمای کلاسیک : همه چیز درباره ایو ( All About Eve )

celeste hol5345

داستان فیلم :

ایو زن جوانی است که عاشق بازی هنرپیشه معروف تئاتر مارگو چنینگ است و طی اتفاقاتی موفق می شود وارد زندگی او شود. ورود به زندگی مارگو، اتفاقات مختلفی را برای وی به همراه دارد که..

کارگردان :

جوزف ال. منکیه‌ویچ : او که اصلیت لهستانی داشت در رشته ادبیات زبانهای زنده از دانشگاه کلمبیا مدرک کارشناسی گرفت و پدرش وی را برای ادامه تحصیل به برلین فرستاد جایی که به عنوان خبرنگار شیکاگو تریبون و مترجم فیلمهای آلمانی برای بازارهای انگلیسی زبان هم فعالیت می‌کرد.

پس از بازگشت به آمریکا برادرش هرمان که برای پارامونت پیکچرز کار می‌کرد کمکش کرد که در همان استودیو به عنوان فیلمنامه‌نویس مشغول به کار شود. در بیست سالگی جوان ترین فیلنامه نویس استودیو بود و کمی بعد در استودیو مترو گلدوین مایر استخدام شد و برای فیلم‌های زیادی که در گیشه هم موفق بود فیلمنامه نوشت. وی کار تهیه کنندگی را هم دنبال می‌کرد و با تهیه کنندگی فیلم داستان فیلادلفیا به شهرت رسید و باز هم فیلمی با کاترین هیپورن و اسپنسر تریسی با نام زن سال تهیه کرد.

او که علاقه داشت کار کارگردانی را هم تجربه کند سر انجام در سال ۱۹۴۶ اولین فیلمش را با نام قلعه اژدها کارگردانی کرد.

در سال ۱۹۵۳ شرکت تهیه فیلمش را با نام فیگارو تاسیس کرد و یک سال بعد فیلم کنتس پابرهنه را ساخت فیلمهای بعدیش کمتر موفق بودند تا سال ۱۹۵۹ که فیلم ناگهان تابستان گذشته را با اقتباس از نمایشنامه تنسی ویلیامز تهیه و کارگردانی می‌کند. وی آخرین فیلمش را در سال ۱۹۷۲ با نام بازرس کارگردانی کرد.

جوزف ال. منکیه‌ویچ در سال 1993 بر اثر حمله قلبی درگذشت

منبع : ویکیپدیای فارسی

23rttt32t2384

بازیگران :

بت دیویس : بت دیویس با نام کامل روث الیزابت دیویس در لوول ماساچوست به دنیا آمد. پدر او یک وکیل دادگستری و مادرش عکاس بود.

وی پس از گذراندن چند دوره بازیگری و بازی در تئاتر برادوی در سال ۱۹۳۰ با پیشنهاد شرکت یونیورسال استودیوز به هالیوود رفت و پس از مدتی با شرکت برادران وارنر قرارداد بست.هنگام ورود به هالیوود، به خاطر چهره عادی اش هیچکس موفقیتی بزرگ برایش پیش بینی نمی‌کرد. چشمانش تا حدی “وق‌ زده” به نظر می‌رسید، اما از همان چشمان، نگاهی گیرا و مؤثر می‌تابید که به ویژه در نقش‌های منفی از آن شرارت و خباثت می‌بارید.

بت دیویس جوان، با استعداد خیره‌ کننده، تلاش فراوان و پشتکار بی‌مانندش، مخالفتها و پیش‌داوری‌ها را از جلوی راه برداشت.در سال ۱۹۳۴ و با فیلم “از اسارت انسانی” (اقتباسی از رمان سامرست موام) ، به عنوان بازیگری پرقدرت و توانا جایگاهش در هالیوود تثبیت شد.

هنگامی که تنها ۳۳ سال داشت، به ریاست “آکادمی هنر فیلم آمریکا” انتخاب شد و در سال ۱۹۴۲ پردرآمدترین زن ایالات متحده بود.در زندگی حرفه‌ای ، یکی از باشهامت ترین زنان هالیوود بود؛دعواهای حقوقی اش با کمپانی “برادران وارنر” از صفحات جالب و گویای تاریخ هالیوود است.کمپانی معروف و بانفوذ به موجب قراردادی که با او بسته بود، او را وادار می‌کرد در هر فیلم بی‌مایه و مبتذلی بازی کند، درحالیکه او به کیفیت هنری نقش‌های خود توجهی ویژه داشت. درگیری تلخ و درازمدت با این کمپانی ، نتیجه زیادی عایدش نکرد، اما دستکم نمونه روشنی از شخصیت حرفه‌ای و شهامت اخلاقی را در تاریخ هالیوود به ثبت رساند.

سال های پایانی زندگی اش با دوره ی طولانی بیماری همراه بود . اما بازیگری را تا مدت کوتاهی قبل از مرگش ادامه داد ، با کارنامه ای با بیش از 100 فیلم ، فیلم تلویزیونی و تئاتر . آخرین نقشش در فیلم “نامادری بدجنس” بود که در دوره ناتوانی پیری آن را ایفا کرد.

منبع : بی.بی.سی

wefw5235533r1

آن بکستر : آنه بکستر در سال 1923 در میشیگان سیتی ایالت ایندیانا آمریکا به دنیا آمد. او فرزند یک فروشنده و همسرش «کاترین»، که خودش فرزند معمار مشهور «فرانک لوید رایت» بود، است. آن یازده سال داشت که والدینش به نیویرک سیتی نقل مکان کردند. نیویورک در آن زمان هنوز مرکز ساخت صنعت تفریحات به شمار می رفت اگرچه گروه فیلمسازی کم کم داشت به غرب آمریکا منتقل می شد. در سن 13 سالگی او در چند نمایش در برادوی نقش آفرینی کرده بود و همین نقش ها به او برای وارد شدن به مدرسه اختصاصی بازیگری کمک شایانی کرد. در سال 1937 آن به فکر وارد شدن به هالیوود افتاد اما فکر کرد که برای وارد شدن به صنعت فیلمسازی بسیار جوان است بنابراین وسایلش را جمع کرد و به همراه مادرش به نیویورک بازگشت و در برادوی به بازیگری اش ادامه داد. با وجود تجربه بدی که از اولین اقدامش برای ورود به هالیوود داشت آن دو سال بعد به کالیفرنیا برگشت تا دوباره بختش را امتحان کند. این بار شانس با او یار بود و توانست با کمپانی قرن بیستم یک قرارداد هفت ساله امضا کند. گرچه قبل از اینکه بتواند با قرن بیستم همکاری کند او را به کمپانی ام جی ام قرض دادن و او اولین فیلم سینمایی اش را به نام «بیست تیم الاغ» را بازی کرد. در سن 17 سالگی بکستر در فیلمهایی بازی می کرد که برای بازیگرهای زن دیگر سالهای متمادی طول می کشید تا بتوانند در یکی از آنها نقش آفرینی کنند. آن در سریال ها و فیلم های زیادی ایفای نقش کرد و برای بازی در فیلم «لبه تیغ» در سال 1947 و همه چیز درباره ایو در سال 1951 نامزد دریافت جایزه اسکار شد و برای فیلم لبه تیغ اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. او در 7 جولای 1946 با جان هودیاک ازدواج و در 27 ژانویه 1953 با یک فرزند از او جدا شد سپس در 18 فوریه 1960 با «رندولف گالت» ازدواج و در سال 1968 با دو فرزند از او جدا شد و برای آخرین بار با «دیوید کلی» در 30 ژانویه 1977 ازدواج کرد که تا زمان مرگ کلی در 15 اکتبر 1977 ادامه داشت. او دوست صمیمی طراح لباس افسانه ای سینما ادیث هد بود. هد مادرخوانده یکی از دخترهای بکستر است. آن بکستر در 12 دسامبر 1985 بر اثر سکته مغزی در سن 62 سالگی در نیویورک درگذشت.

منبع : سینماگرام

all abou234

مریلین مونرو : مونرو در ۱ ژوئن سال ۱۹۲۶ میلادی در لس آنجلسبه دنیا آمد. در ۹ سالگی به یتیم‌خانه سپرده شد و دو سال در آنجا بود، سپس در ۱۶ سالگی دوباره مجبور شده به یتیم خانه بازگردد. برای نجات از یتیم خانه در ۱۶ سالگی با گریس مک کی که کارگر کارخانه بود، ازدواج کرد.او پس از اینکه مدتی مدل عکاسی و نقاشی بود، بعد از چند بازی در نقش‌های کوچک، به خاطر زیبایی، استعداد طنزآمیز و توانایی بازیگری‌اش، توانست به یکی از مشهورترین ستارگان سینما، نماد جذابیت و زیبایی قرن بیستم تبدیل شود.مونرو پیش از ورود به سینما، مدل عکاسیو سپس مدل نقاشی به نام ارل مورنشد. با تصویر پن­اپوی روی جلد مجله پلی بویبود که این مجله به شهرت فراوان بین خاص و عام رسید.او در سال ۱۹۴۶ اولین قرارداد بازیگری را با کمپانی فاکس قرن بیستم بست و نام مریلین مونرو را در این زمان برای خود برگزید.در سال ۱۹۵۵ با آرتور میلرنمایشنامه ‌نویس معروف ازدواج کرد و یهودی شد. مریلین مونرو جوان در سال‌های آخر زندگی با شکست‌هایی مواجه شد و به افسردگی شدید دچار شد، در سال ۱۹۶۱ از آرتور میلر جدا شد و یک سال بعد درگذشت.زندگی او روی پرده، یک زندگی رویایی بود که سینما ساخته بود، اما در دنیای واقعی مشکلات و تفاوتهایی داشت که مردم از مرلین مونروی محبوبشان انتظار نداشتند. شخصیت و انتظاراتی که سینما ساخت فراتر از توانایی‌ها و گاهی متفاوت با خواسته‌های او بود. وی در جایی گفته‌است: «من یک زن بازنده‌ام. مردها، زیادی از من انتظار دارند؛ به خاطر تصویری که از من ساخته شده و خودم هم در ساخت آن کمک کرده ام؛ من سمبلی از تنها چیزی هستم که مردان از آن استقبال می‌کنند»او یکی از مشهورترین ستارگان سینما، نماد جذابیت جنسی و ستاره پاپ در قرن بیستم است. برخی وی را جذاب‌ترین زن قرن بیستم دانسته‌اند و به اعتقاد رابین میور او پر عکس‌ترین چهره زن جهان است.

منبع: ویکیپدیا

werwr 389 834 3r

نکاتی که احتمالا درباره « همه چیز درباره ایو» نمی دانید :

سلست هلم درباره تجربه رویارویی اش با بت دیویس در این فیلم گفته بود : « من در اولین روز سر صحنه فیلمبرداری رفتم و در اولین برخوردم با بت دیویس به او گفتم « صبح بخیر » و او در پاسخ گفت : « لعنتی! چه با ادبه! » و من دیگر هرگز با او صحبت نکردم! »

دیویس در جریان فیلمبرداری عاشق دیگر بازیگر فیلم، گری مریل شد و پس از به اتمام رسیدن فیلم، این دو با یکدیگر ازدواج کرده و دختری را هم به فرزند خواندگی پذیرفتند.

« همه چیز درباره ایو » اولین فیلمی بود که موفق به نامزدی اسکار در 14 رشته شد.

سالها پس از اکران فیلم، دیویس در یک مصاحبه گفته بود که بازی در این فیلم تجربه شاد و عالی برای او بوده و تنها حرامزاده ای که میان بازیگران وجود داشت، سلست هلم بود!

زا زا گابور همیشه سر صحنه فیلمبرداری حاضر می شد تا شوهرش جورج سندرز را زیر نظر داشته باشد چراکه سندرز سکانس های مشترکی با مرلین مونرو داشت!

« همه چیز درباره ایو » کماکان رکوردار نامزدی بازیگران زن در یک فیلم است که 4 نامزدی می باشد.

428r23o33r2

تمام سکانس هایی که بت دیویس در آن شرکت داشت در 16 روز فیلمبرداری شد.

گفته شده بود که رونالد ریگان و نانسی ریگان برای بازی در این فیلم پیشنهاد شده بودند. کسانی که سالها بعد ساکن کاخ سفید شدند!

انگرید برگمن برای بازی در نقش مارگو پیشنهاد شده بود اما به دلیل اینکه وی در آن زمان عاشق کارگردان ایتالیایی، روبرتو روسلینی شده بود و به هیچ وجه حاضر نبود ایتالیا را ترک کند، نقش به او نرسید!

اولین بار بود که 2 بازیگر زن برای بازی در یک فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن می شدند.

بت دیویس در سال 1983 در یک مصاحبه گفت که بازی در « همه چیز درباره ایو » دوران بازیگری او را احیا کرد و اجازه نداد تا وی به فراموشی سپرده شود. دیویس حتی گفت که جوزف ال. منکیه‌ویچ او را از مرگ بازگرداند!

3 بازیگر فیلم بعدها خودکشی کردند : مرلین مونرو، جورج سندرز و باربارا بیتس.

« همه چیز درباره ایو » از طرف مجله سرگرمی های هفتگی به عنوان بیست و یکمین فیلم برتر تاریخ سینما انتخاب شده است.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید! 32432351

 

همه چیز درباره ایو : All About Eve

کارگردان : جوزف ال. منکیه‌ویچ

نویسنده : جوزف ال. منکیه‌ویچ

بازیگران :

بت دیویس / مارگو

آن بکستر / ایو

جورج سندرز / ادیسون دویت

مرلین مونرو / خانم کسول

زمان : 138 دقیقه

محصول : 1950

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جورج سندرز، بهترین صداگذاری، بهترین طراح لباس، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان و بهترین فیلم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها