صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : محله چینی ها ( Chinatown )

سینمای کلاسیک : محله چینی ها ( Chinatown )

dv2a

داستان فیلم :

جک گیتس ( جک نیکلسون ) کارآگاه خصوصی است که تخصص در پرده برداشتن از خیانت های زناشویی دارد. وی به استخدام زنی به نام خانم مالوری ( فی داناوی ) در می آید تا پرده از خیانت های همسرش بردارد اما…

 

کارگردان:

رومن پولانسکی : رومن پولانسکی متولد 18 آگوست 1933 پاریس میباشد. رومن در خانواده ای یهودی، لهستانی در پاریس به دنیا آمد و در سه سالگی همراه خانواده اش به لهستان بازگشت. در لهستان پدر و مادر پولانسکی به اسارت نیروهای آلمان نازی درآمدند و سپس به بازداشتگاه های نازی ها فرستاده شدند. مادر پولانسکی در آشویتس کشته شد و رومن توسط یک خانواده کاتولیک از ماندن در بازداشتگاه نجات یافت. پولانسکی تحصیلاتش را در مدرسه سینمایی لودز در ورشو گذراند. مهمترین فیلم او در لهستان «چاقو در آب» 1962 است. پولانسکی سپس به لندن رفت و در آنجا فیلم «انزجار»1965 را با شرکت کاترین دونوو را ساخت. اولین فیلم پولانسکی درهالیوود «بچه رزمری» 1968 نام دارد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های سینمای وحشت محسوب می شود. فیلم های مهم دیگر او «مکبث»، «مستاجر»، «محله چینی ها» و «تس» هستند. در سال 1969 همسر پولانسکی، شارون تیت هنرپیشه آمریکایی، که باردار نیز بود، همراه تعدادی از مهمانانش در خانه خود توسط گروهی منسوب به “خانواده منسون”، که از قاتل معروف آمریکایی چارلز منسون پیروی می کردند، به قتل رسید. پولانسکی در سال 1977 به علت فریب دادن یک دختر سیزده ساله و سو استفاده جنسی از او، از طرف دادگاه متهم شد ولی قبل از پایان محاکمه آمریکا را ترک کرد و به فرانسه رفت. او به همین علت در طی 26 سال گذشته به آمریکا نرفته است، چرا که به محض ورود به این کشور توسط پلیس دستگیر و زندانی خواهد شد. شاید پولانسکی از ترس بازداشت در مراسم اسکار 2003 که برای فیلم «نوازنده پیانو» نامزد اسکار بهترین کارگردان شده بود، شرکت نکرد. فیلمی که سال 2002 برنده جایزه نخل طلایی از جشنواره فیلم کن شد.

در تاریخ سینمای آمریکا و جهان کارگردان های مطرحی بوده اند که با وجود شهرت و مهارت فوق العاده شان در دنیای هنر هیچ گاه موفق به دریافت اسکار بهترین کارگردان نشده اند. البته عدم دریافت این جایزه تاثیری بر روند زندگی هنری آنها نداشته است. ولی همیشه رقابت کارگردان ها برای کسب این جایزه، اعتبار خاصی به این مراسم بخشیده است که پولانسکی نمونه ای از آنهاست.

chinato33

بازیگران :

جک نیکلسون : جک نیکلسون متولد 22 آوریل 1937 نیوجرسی آمریکا میباشد. مادرش جون فرنسس نیکلسون (جون نیلسون) صاحب یک پیرایشگاه و پدرش خانواده را ترک کرد. چون مادرش کار میکرد نگهداری از جک به عهده مادربزرگش بود. 6 ماه قبل از به دنیا آمدن جک، مادرش با مردی ایتالیایی ازدواج کرد. وی در 17 سالگی و در کالیفرنیا به عنوان یک پادو در کمپانی M.G.M مشغول به کار شد. همانجا بازیگری آموخت و در بسیاری از نمایشها و برنامههای تلویزیونی بازی کرد. جک نیکلسون برای اولین بار در سال 1958 در فیلمی به نام کودک کش فریاد بزن (راجر کورمن) بازی کرد. اما با بازی در ایزی رایدر (دنیس هاپر، 1969) بود که به شهرت رسید و کاندید جایزه اسکار شد. وی مجسمه طلایی اسکار را برای اولین بار برای بازی در فیلم دیوانهای از قفس پرید در سال 1975 بدست آورد. او در نقشهای متفاوتی ظاهر شده است و در سال 1971 به کارگردانی روی آورد. بازی بسیار دیدنی او در فیلم درباره اشمیت (الکساندر پین) چشمها را بسوی خود خیره کرد. جک نیکلسون فیلمنامه نویس، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر توانایی است که در کارنامه خود آثار درخور فراوانی دارد. وی با 3 جایزهٔ اسکار و 7 جایزهٔ گلدن گلوب در کارنامهٔ حرفهای خود، بازیگر آمریکایی است که به آفریدن شخصیتهای عصبی مزاج و بعضاً شریر شهرت دارد.

chinato44

فی داناوی : فی داناوی در 14 ژانویه 1941 در فلوریدا به دنیا آمد. پدرش افسر ارتش بود و او در شهرهای گوناگون ایالات متحده بزرگ شد. در خاطرات خود نوشته است که از سال‌های کودکی عاشق بازیگری بوده و تقلید از زندگی دیگران را همیشه دوست داشته است.او در نوجوانی در مدارس هنرپیشگی بوستون و نیویورک دوره بازیگری گذراند و به ویژه سه سال زیر هدایت الیا کازان، کارگردان نامی، آموزش دید.

داناوی از آغاز ورودش به سینما در سال 1963، روی پرده در نقش زنان نیرومند ظاهر شد که می‌توانستند پا به پای قوی‌ترین مردان ماجراهای سخت را تجربه کنند.

او در سال 1967 در کنار وارن بیتی در فیلم “بانی و کلاید” ظاهر شد، در نقش “بانی” ششلول‌بندی جسور بود. در سال 1968 در فیلم “ماجرای توماس کراون” به کارگردانی نورمن جویسون در کنار استیو مک کوین ایفای نقش کرد.در دهه 70 نقش هایی پیچیده‌تر به عهده گرفت؛مثلا در فیلم “بزرگمرد کوچک” در کنار داستین هافمن ظاهر شد، در نقش زن یک کشیش. یا در فیلم “سه روز کندور” به کارگردانی سیدنی پولاک در کنار رابرت ردفورد.

داناوی در سال 1974 در فیلم “محله چینی‌ها” به کارگردانی رومن پولانسکی در کنار جک نیکلسون ظاهر شد. شهرت و محبوبیت فی داناوی با فیلم “شبکه” به کارگردانی سیدنی لومت به اوج رسید. این فیلم از مؤثرترین فیلم‌های هالیوود در نقد هجوآمیز دنیای رسانه‌های جمعی، نقش آن‌ها در تحریف واقعیت و نفوذ آن‌ها در عالم سیاست است.وی با مهارت و ظرافتی کم‌نظیر نقش سرپرست شبکه‌ای تلویزیونی را ایفا می‌کند که برای موفقیت و پیشرفت همه چیز و همه کس را فدا می‌کند.

وی به خاطر بازی در فیلم شبکه جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. اما برخلاف انتظار، پس از دریافت اسکار پیشرفت چشمگیری نداشت و نقش‌های کوچکتری ایفا کرد. وی در سال 1981 در فیلم “مامان جان” شرکت کرد که در آن نقش جون کرافورد، ستاره بزرگ دهه‌های 40 و 50 را ایفا کرد. هنرنمایی او در این فیلم درخشان بود، اما فیلم توفیق زیادی به دست نیاورد. داناوی از اوایل دهه 80 از هالیوود به انگلستان رفت، در این کشور ازدواج کرد و چند سالی ماندگار شد. در سال 1987 پس از طلاق به هالیوود برگشت.

“فی داناوی” در زمانی که کمابیش به گمنامی فرو رفته بود، در سال 1993 در فیلم “رؤیای آریزونا” به کارگردانی امیر کاستاریکا سینماگر نامی یوگسلاوی، ظاهر شد. از آن پس بیشتر به ایفای نقش زنان عصبی، کناره‌گیر و ستیزه جو پرداخته است. داناوی گله کرده است که هالیوود به ستاره‌های زن بالای 40 سال عنایتی ندارد و آن‌ها را تنها برای نقش‌های کم‌مایه و سطحی در نظر می‌گیرد. او همیشه از نقش‌هایی که به او پیشنهاد شده شکوه کرده است، و کم نیستند منتقدانی که عقیده دارند هالیوود نتوانست از توانایی‌های او به خوبی استفاده کند.

jo4hhrnn

جان هیوستن : متولد 5 آگوست 1906. پدرش بازیگر و مادرش سر دبیر روزنامه هنگامی که او 6 ساله بود طلاق گرفتند و او بیشتر وقت خود را در مدرسه شبانه روزی می گذراند. اما حضور در تور های نمایشی تابستانه پدرش باعث شد تا از همان کودکی با فضای تئاتر و سینما آشنا شود. بازیگر ، نویسنده و کارگردانی که پیش از ورود به دنیای سینما سابقه بوکسور آماتور ، خبرنگاری ، نویسندگی داستان های کوتاه و نقاشی را دارد. اما مسلما در هیچ کدام به اندازه سینما موفق نبوده و 15 بار نامزدی اسکار و دریافت آن برای 2 بار در فیلم «گنجینه های سیه رامادره» گواه این قضیه می باشد. وی برای اولین بار در سال 1941 کارگردانی را با فیلم «شاهین مالت» تجربه کرد و ستاره ای به نام همفری بوگارت را معرفی کرد. یکی از نکات جالب در مورد خانواده هیوستون دریافت جایزه اسکار در سه نسل از خانواده می باشد خانواده هیوستون اولین خانواده بود و پس از آن خانواده کاپولا دومی خانوده که سه نسل از آن برنده اسکار شده اند. اما جالبتر از آن والتر هیوستون و آنجلیکا هیستون، پدر و دختر جان هر دو با کارگردانی وی موفق به دریافت اسکار شدند. حتی پسرش تونی هیوستون طی همکاری با پدر موفق به نامزدی اسکار برای نویسندگی فیلم «مرده» شده! علاوه بر خوانواده ، 13 بازیگر دیگر طی همکاری با وی موفق به دریافت اسکار شده اند که از جمله آن ها می توان به همفری بوگارت و جک نیکلسون اشاره کرد.

جان هیوستون در 28 آگوست 1987 در گذشت.

Chinatown 1255

نکاتی که احتمالا درباره « محله چینی ها» نمی دانید :

در زمان فیلمبرداری « محله چینی ها » جک نیکلسون رابطه ای را با آنجلیکا هیوستن آغاز کرده بود که دخترِ جان هیوستن بود! این اتفاق باعث شده بود جک نیکلسون از همبازی شدن با جان هیوستن احساس راحتی نکند و نگاه های سنگین جان هیوستن را تحمل کند!

فیلمنامه « محله چینی ها » در حال حاضر یکی از بهترین فیلمنامه های تاریخ سینماست که در اکثر کلاس های فیلمنامه نویسی تدریس می شود.

به رابرت تاون، نویسنده فیلمنامه « محله چینی ها » پیشنهاد شده بود تا در ازای 125 هزار دلار، داستان « گتسبی بزرگ » را به فیلمنامه تبدیل کند اما وی گفت که مایل است به جای اینکار در ازای 25 هزار دلار داستان دیگری را بنویسد. آن داستان « محله چینی ها » بود.

در جریان فیلمبرداری اختلافاتی میان پولانسکی و نیکلسون پدید آمده بود. در یک مورد، زمانی که نیکلسون در حال تماشای مسابقه تیم بسکتبال محبوبش از تلویزیون بود، باعث عصبانیت پولانسکی شد و باعث شد وی با چوب به تلویزیون ضربه بزند و عصبانیتش را اینگونه بروز دهد.

به دلیل اینکه قرار بود « محله چینی ها » اولین فیلم از یک سه گانه باشد، جک نیکلسون تمام پیشنهاداتی که در آن نقش کاراگاه به وی پیشنهاد شده بود را رد کرد و سبب شد تنها نقش کاراگاهی که ایفا کرده، جک گیتسدر فیلم « محله چینی ها » باشد.

گفته شده که پولانسکی یکبار چنان از دست فی داناوی سر صحنه فیلمبرداری عصبانی شده که موهای او را کشیده بود!

kifffl3g

« محله چینی ها » آخرین فیلم رومن پولانسکی است که در آمریکا ساخته شد.

پولانسکی تصمیم گرفت تا صدای جک گیتسرا که در بخشی از فیلم بصورت راوی شنیده می شد حذف کند.

در فیلمنامه اصلی هیچ سکانسی در محله چینی ها اتفاق نمی افتد!

« محله چینی ها » از طرف مجله سرگرمی های هفتگی به عنوان چهارمین فیلم برتر تاریخ سینما انتخاب شده است.

قرار بود نقش اولین مالوری در فیلم را همسر تهیه کننده ایفا کند که پس از طلاق گرفتن ، این فرصت در اختیار او قرار نگرفت!

در فیلم « محله چینی ها » جک نیکلسون در تمام سکانس ها حضور دارد.

تهیه کننده رابرت ایوانز برای نقش مالوری خواهان حضور جین فوندا بود اما پولانسکی برای حضور فی داناوی پافشاری کرد و باعث شد داناوی ایفاگر نقش مالوری شود.

شخصیتی که در نقش کشاورز عصبانی در فیلم ایفای نقش کرده پدرِ کارگردان مشهور هالیوود ران هاوارد می باشد.

جک نیکلسون گفته که از پایان بندی فیلم راضی نبوده است.

« محله چینی ها » یکی از فیلمهای مورد علاقه کریستوفر نولان است.

فیلمنامه ارجینال « محله چینی ها » در 180 صفحه نوشته شده است.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

 

محله چینی ها : chienwp2rChinatown

کارگردان : رومن پولانسکی

نویسنده : رابرت تاون

بازیگران :

جک نیکلسون / جک گیتس

فی داناوی / اولین مالوری

جان هیوستن / نوح کروس

زمان : 130 دقیقه

محصول : 1974

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین فیلمنامه . نامزد دریافت اسکار در رشته های بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین بازیگر نقش اصلی زن، بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی هنری، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی و بهترین فیلم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها