صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : دکتر استرانجلاو ( Dr. Strangelove )

سینمای کلاسیک : دکتر استرانجلاو ( Dr. Strangelove )

5

دکتر استرانجلاو : Dr. Strangelove

کارگردان : استنلی کوبریک

نویسنده : استنلی کوبریک ، تری سوترن

محصول : 1964

بازیگران :

Peter Sellers  …  Group Captain Lionel Mandrake / President Merkin Muffley / Dr. Strangelove

George C. Scott  …  General ‘Buck’ Turgidson

2Sterling Hayden  …  Brigadier General Jack Ripper

Keenan Wynn  …  Colonel ‘Bat’ Guano

 

جوایز مهم:

نامزد 4 اسکار در رشته های بهترین فیلم , بهترین کارگردانی , بهترین بازیگر مرد برای پیتر سلرز و بهترین فیلمنامه اقتباسی. نامزد بهترین کارگردانی از سوی انجمن کارگردانان آمریکا. برنده جایزه بفتا برای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هنری.

 

داستان فیلم :

در اوج دوران جنگ سرد ، ژنرال جک ریپر ( استرلینگ هایدن ) یکی از فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا از بیم حمله ناگهانی ارتش شوروی به خاک آمریکا، بمب افکنی مجهز به بمب اتم به سمت شوروی ارسال می کند تا به نوعی در جنگ پیش دستی کند. رئیس جمهور آمریکا ( پیتر سلرز ) بعد از آگاهی از این جریان مشاورانش متشکل از ژنرالی تندرو به نام ترگیدسن ( جورج اسکات ) و یک دانشمند اتمی به نام دکتر استرانجلاو ( پیتر سلرز ) که سابقاً در ارتش نازی خدمت می کرد را فرا می خواند و بعد از مشاوره با این افراد به این نتیجه می رسد که با حکومت شوروی تماس بگیرد و به آنها کمک کند تا جلوی این بمب افکن اتمی را بگیرند! خوشبختانه تمام مراحل به خوبی پیش می رود اما یکی از این بمب افکن ها به مقصد می رسد و…

 

درباره دکتر استرانجلاو : 3

مطمئناً یکی از بهترین کمدی های سیاه تاریخ سینما دکتر استرانجلاو است. دهه 60 میلادی را می توان  اوج جنگ سرد بین شوروی و آمریکا دانست. در آن دوران هر  کشوری سعی داشت در خفا از نظر تجهیزات و تکنولوژی های برتر از یکدیگر پیشی بگیرد و چه بسا اگر شوروی ادامه حیات پیدا می کرد جهان شاهد جنگ ویرانگر دیگری بعد از جنگ جهانی دوم می شد. بنابراین دکتر استرانجلاو دقیقاً فیلمی بود که می بایست در اوج جنگ سرد ساخته می شد تا مردم با روبرو شدن با شخصیت های احمق و جنگ طلب دنیای سیاست، کمی از احساس ترس شان نسبت به عاقبت این جنگ کاسته می شد. در دکتر استرانجلاو شخصیت هایی حضور دارند که جان انسان ها هیچ ارزشی برایشان ندارد و تنها فکر و حواسشان به این است که بتوانند بر یکدیگر پیروز شوند؛ حتی به قیمت از بین رفتن تمام انسانهای روی زمین. این کمدی سیاه در زمان اکران جنجال های زیادی به پا کرد و البته جزو معدود فیلمهای هالیوودی بود که در آن مقطع در اداره ارزشیابی فیلمهای آمریکا دچار سانسور شد!. با اینکه دکتر استرانجلاو زیر تیغ سانسور رفت اما بهرحال زبان فیلم آنقدر گزنده بود که هر سیاستمداری را آزار  دهد . مهمترین ویژگی دکتر استرانجلاو دیالوگ های تیز و نیش داری بود که بین شخصیت ها رد و بدل می شد و لبخند تلخی را بر گوشه لبان مردم خسته شده از فضای رعب و وحشت جنگ سرد می گذاشت.

 

درباره کارگردان:

استنلی کوبریک یکی از بزرگترین کارگردانان سینما و نابغه ای در عالم سینما بود. او جمعا6 13 بار نامزد اسکار شد و تنها برای جلوه های ویژه فیلم اودیسه فضایی برنده اسکار شد. ساخت دکتر استرانجلاو اولین فیلمی با هجویه ای سیاسی در باب جنگ اتمی بود که بسیار هم موفق عمل کرد و فروش خوبی هم داشت.این سوژه سالها ذهن کوبریک را به خود مشغول کرده بود و قرار بر این بود فیلم بصورت یک درام ساخته شود ولی کوبریک بخاطر پوچی و احمقانه بودن موضوع تصمیم گرفت تا آن  را تبدیل به یک کمدی سیاه کند.موفقیت هنری و تجاری این فیلم بود که دست کوبریک را برای ساخت فیلمهای شخصی اش باز گذاشت  تا هر پروژه ای را که مایل است کار کند و او هم 2001: A Space Odyse را انتخاب کرد و بعد از آن پرتغال کوکی ( 1971) ، بری لیندون (1975) ،  درخشش ( 1980 ) ، غلاف تمام فلزی (1987 ) و چشمانی کاملا بسته ( 1999 )  را ساخت.

مرگ او در سال 1999 همه را غافلگیر کرد و نسل ما را از داشتن کارگردانی بزرگ محروم کرد.

 

درباره بازیگران فیلم:

پیترسلرز: بجای سه نقشی که در نهایت بازی کرد ، قرار بود در چهار نقش ظاهر شود ولی نتوانست لهجه تگزاسی سرگرد تی جی کینگ کنگ را درست در بیاورد.بهر حال قبل از بازی در آن صحنه ها پای سلرز شکست و کوبریک مجبور شد بازیگر دیگری را انتخاب کند.دست سلرز در دکتر استرانجلا باز گذاشته شده بود که تا میتواند بداهه پردازی کند.او  یکبار گفته بود :اگر از من بخواهیکه نقش خودم را بازی کنم,نمیدانم چکار باید بکنم, نمیدونم واقعا چجور آدمی هستم7.سلرز در دوران کوتاه بازیگری اش در 80 فیلم و سریال حضور داشت. او با بازی در نقش کاراگاه پلنگ صورتی به شهرت رسید. سه بار کاندید دریافت اسکار برای فیلمهای Dr StrangeLove ، The Running Jumping & StandingStell Film و Being There شد. سلرز در سال 1980 در سن 55 سالگی در اثر حمله قلبی درگذشت.

جرج سی اسکات: او همیشه میگفت که نقشش را در این فیلم از دیگر نقشهای سینمایی اش بیشتر دوست دارد و احساس گناه میکند که به خاطر آن همه لذتی که موقع بازی اش برده،  تازه پولی هم گرفته است.زمین افتادنش در تالار جنگ، انجا که شخصیت اش حسابی به هیجان آمده واقعی بود و در فیلمنامه پیش بینی نشده بود.ولی چنان به شخصیت اش میخورد که کوبریک تصمیم گرفت آن را در فیلم منظور کند.او درباره کوبریک گفته است : بی شک کنترل اوضاع را در دست دارد و چنان متین و متواضع است که امکان ندارد حرفهایش به شما بر بخورد. اسکات کارنامه سینمایی چشم گیری دارد .او برای بازی در Potton برنده اسکار شد که آن را رد کرد و 3بار دیگر  برای فیلمهای Anatomy of a Murder , The Hospital ,  و The Hustler نیز نامزد اسکار شد. اسکات در سال 1999 و در سن 72 سالگی درگذشت.

اسلیم پکینز: کوبریک نه فیلمنامه را در اختیار پیکنز گذاشت و نه به او گفت که فیلم اش یک کمدی سیاه است!  ولی در عوض به او گفت که نقش اش را خیلی جدی بازی کند. نتیجه کار خیلی خنده دار شده است. اغلب کارهای مهم پیکنز برای تلویزیون بوده و مهمترین فیلمش در سینما دکتر استرانجلاو بوده است.

 

نکاتی که درباره دکتر استرانجلاو نمی دانید :

در سکانسی که ماندراک یک رادیو را پیدا می کند، آن رادیو در واقع یک پرینتر 1403 از شرکت IBM بود!10

کمپانی کلمبیا پیکچرز قبول کرد تا سرمایه گذار فیلم شود تنها به شرطی که پیتر سلرز حداقل در چهار نقش اصلی فیلم حضور پیدا کند!

در اوایل دهه 60 میلادی بمب افکن B-52 یکی از تکنولوژی های برتر جنگی به حساب می آمد و داشتن تکنولوژی ساخت آن به منزله امنیت بالاتر یک کشور محسوب می شد. زمانی که کوبریک خواست تا از یکی از این بمب افکن ها در فیلمش استفاده کند، دولت آمریکا به شدت مخالفت کرد و بدون معطلی به وی گفت که: ما نی توانیم هیچ گونه حمایتی در این زمینه از شما داشته باشیم. بنابراین کوبریک تصمیم گرفت براساس عکسی از بمب افکن B-52 که در یک مجله چاپ شده بود بمب افکن مورد نظرش را بسازد! بعد از اینکه عوامل فیلم موفق شدند تا یک نمونه از این جنگ افزار را بسازند، از یکی از کارکنان نیروی هوایی ارتش دعوت بعمل آوردند تا نظر خودش را درباره این بمب افکن اعلام کنند. این عضو نیروی هوایی ارتش بعد از مشاهده نمونه مصنوعی بمب افکن اعلام کرد : این مدل یک کپی بی عیب و نقص از روی مدل اصلی است. کوبریک در تمام طول مدت زمان ساخت فیلم از این می ترسید که به علت ساخت این ماشین آدم کشی تحت تعقیب پلیس قرار بگیرد!

شایعه هست که کوبریک در جریان ساخت دکتر استرانجلاو 50 کتاب درباره جنگهای اتمی خوانده بود !

سلرز به دلیل اینکه یکی از طرفداران رمان The Magic Christian بود تصمیم گرفت تا تری ساترن را به پروژه بیاورد و تبدیل به یکی از نویسندگان فیلم کند.

قرار بود نام فیلم ” لبه نابودی ” یا ” یک ترور ظریف ” باشد.

در یکی از فیلمنامه های خام پیش از تولید فیلم ، قرار بود تا موجودات فضایی هم در فیلم حضور داشته باشند!

فیلم قرار بود در آمریکا ساخته شود اما به دلیل اینکه سلرز در انگلستان گرفتار انجام مراحل طلاقش بود، تصمیم بر این گرفته شد که ساخت فیلم به انگلستان منتقل شود!

کوبریک کارگردانی جدی بود و به هیچ عنوان به هنگام کار لبخند نمی زد. اما او در این فیلم به محض شروع سکانسهایی که سلرز در آن بازی داشت نمی توانست جلوی خنده خودش را بگیرد و یک دل سیر می خندید.

 

دیالوگهای فراموش نشدنی :

پرزیدنت مرکین مافلی: آقایون، اینجا نمی تونید باهم دعوا کنید اینجا اتاق جنگه!.

1

ژنرال باک: آقای رئیس جمهور من نمیگم موهامون بهم نمیریزه، فقط میگم فوق اش ده _ بیست میلیون نفر کشته میشن. اونم تازه بسته به انتراکت هایی دارد که میدیم.

پرزیدنت به نخست وزیر روسیه تلفن میکنه که درباره حمله بمب افکن آمریکایی به او هشدار بدهد: خب حالا بهت میگم چیکار کرده… به بمب افکن هاش دستور داده … به کشورت حمله کنن … منم متاسف ام دیمیتری, خیلی متاسف ام …خیلی خب!تو متاسف تر از منی! ولی منم متاسفم. منم به همون اندازه ی تو متاسفم دیمیتری. بهم نگو که تو متاسف تر از منی چون منم می تونم به همون اندازه ی تو متاسف باشم. باشه, ما هردومون متاسفیم, راضی شدی؟ راضی شدی؟!

 

منتقدان چه گفتند؟

نیویورک تایمز – بری ساننفلد :  دکتر استرانجلاو فیلمی است که تمام عوامل آن از بازیگر گرفته تا فیلمبردار در حال فریاد زدن این جمله هستند که ما در یک فیلم کمدی نیستیم.

Reelviewsجیمز براردینلی: نبوغ دکتر استرانجلاو این است که این امکان را فراهم می کند که شما با صدای بسیار بلند بخندید. این در حالی  است که شما می دانید پشت شوخی های فیلم چه نکاتی نهفته است.

نویسندگان : درسا کیانفر ، محمدرضا قاری

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر نام سایت و نویسنده مطلب مجاز است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها