صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : شباهت‌های اجتناب‌ناپذیر «هری پاتر» و بن لادن

شباهت‌های اجتناب‌ناپذیر «هری پاتر» و بن لادن

ben_laden

مجموعه کتاب‌ها و فیلم‌های «هری پاتر» پیامی نهفته و متاثر از حادثه 11 سپتامبر دارند، هرچند استودیو برادران وارنر هیچگاه این مسئله را تایید نکرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که هالیوود اکنون به راه‌های به تصویر کشیدن مرگ اسامه بن لادن روی پرده سینما فکر می‌کند، اولین فیلمی که عملا می‌تواند از اخبار مربوط به قتل رهبر گروه تروریستی القاعده بیشترین سود را ببرد، «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2»، آخرین فیلم مجموعه «هری پاتر» است که از 15 ژوئیه (24 تیر) اکران می‌شود.

شباهت‌ داستان‌های «هری پاتر» با قضایای مربوط به القاعده و بن لادن به نوعی اجتناب‌ناپذیر است. در حالی که اولین جلد کتاب هفت جلدی جی. کی. رولینگ ابتدا سال 1997 در انگلستان منتشر شد، اولین فیلم این مجموعه با عنوان «هری پاتر و سنگ جادو» نوامبر 2001 تنها چند ماه پس از حادثه 11 سپتامبر به نمایش درآمد.

مبنای کتاب‌های «هری پاتر»، تقابل همیشگی هری، یک پسر جادوگر جوان و یتیم که به تدریج قدرت‌های خود را کشف می‌کند، با لرد ولدمورت، جادوگری اهریمنی و شرور است که قصد نابودی هری را دارد.

ولدمورت که ابتدا به او تنها «اسمش را نبر» می‌گویند، به عنوان یک لولوخورخوره بی‌شکل معرفی می‌شود – شبیه بن لادن اسرارآمیز – اما این شخصیت در ادامه مجموعه «هری پاتر» حضور فیزیکی بیشتری دارد. در نهایت، ولدمورت و هری در آخرین جلد کتاب در نبردی فاجعه‌آمیز به طور مستقیم رودرروی هم قرار می‌گیرند.

برای نسلی از کودکان که با خواندن کتاب‌های رولینگ و دیدن اقتباس‌های سینمایی هالیوود بزرگ شدند، تلاش گه‌گاه توام با بی‌میلی هری برای شکست دادن ولدمورت، به شکلی اجتناب‌ناپذیر بازتاب دنیای واقعی است.

سال 2004 در مطلبی که در وبسایت mugglenet.com منتشر شد، شباهت شخصیت‌های «هری پاتر» با آدم‌های واقعی مورد توجه قرار گرفت. در این مطلب «مرگ‌خواران» کتاب‌های رولینگ با القاعده مقایسه شدند. این نکته هم مورد توجه قرار گرفت که مرگ مادر ولدمورت و اینکه پدرش پیش از تولد خانواده را ترک کرده بود، شخصیت او را شکل داد، همان طور که شخصیت بن لادن متاثر از تقلای شخصی او بین دیدگاه‌های غربی و اسلامی شکل گرفت.

بن لادن روز یکشنبه در خانه‌ای ویلایی نزدیک اسلام‌آباد کشته شد، اما در همین مدت کوتاه یک نکته در اینترنت به دفعات مورد اشاره قرار گرفته است: اینکه بن لادن و ولدمورت هر دو در یک روز (اول مه) کشته شدند، هرچند طرفداران «هری پاتر» خیلی زود گفتند این مسئله خیلی هم درست نیست: برابر با وقایع‌نگاری کتاب، هری و ولدمورت عملا در روز دوم مه 1998 با هم رخ به رخ می‌شوند.

با این حال، حتی اگر داستان بن لادن به پایان هم نمی‌رسید، فیلم جدید «هری پاتر» قطعا یکی از پرفروشترین فیلم‌های تابستان است.

هفت فیلم اول «هری پاتر» در مجموع در دنیا 6.3 میلیارد دلار فروش داشتند، اما مرگ بن لادن احتمالا می‌تواند یک طنین احساسی اضافی برای نسل «هری پاتر» داشته باشد و فروش بیشتری را برای «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2» رقم بزند.

منبع : khabaronline.ir

.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها