صفحه اصلی > گزارش ویژه : کمربندها را شُل کنید، اینجا کَن است! ( به قلم میثم کریمی- بخش دوم )

کمربندها را شُل کنید، اینجا کَن است! ( به قلم میثم کریمی- بخش دوم )

artist

 


هنرپیشه : بعد از نمایش فیلمهای مختلف و بیشتر ، خواب آور ، در جشنواره کن، در روز پنجم جشنواره با بی میلی به سراغی فیلمی فرانسوی رفتم به نام هنرپیشه که از پوسترش مشخص بود این هم مثل دیگر فیلمها خواب آور است!.اما با ورود به سالن سینما متوجه شدم که حساب این یکی از بقیه جداست. هنرپیشه فیلمی صامت! ( بله درسته ، فیلمی صامت ) است که تمام دیالوگ های آن به مانند فیلمهای چارلی چاپلین ، بر روی یک کارت حک می شود و به تماشاگر نشان داده می شود! داستان این فیلم درباره هنرپیشه ی مطرح دوران سینمای صامت ، جورج ولنتاین است که بعد از ناطق شدن سینما نتوانست به شهرت و اعتبار خود تداوم ببخشد و به این ترتیب رفته رفته از دنیای سینما محو شد. هنرپیشه دقیقاً براساس فرمول فیلمهای صامت ساخته شده و از این جهت شگفتی تماشاگران  را  به همراه داشت. بعد از به انتها رسیدن فیلم ، تماشاگران ایستاده فیلم را تشویق کردند و از چهره منتقدان هم مشخص بود که فیلم را پسندیده اند. هنرپیشه عجبیب ترین فیلمی بود که تا به این لحظه در جشنواره کن دیده ام. شاید لازم باشد فیلم اکران عمومی پیدا کند تا به همه زوایای آن نگاه کنیم چون به هنگام تماشای فیلم از یک طرف  در شوک صامت بودن فیلم ( آن هم صامت به سبک دهه ی 20 !) بودم و از طرف دیگر تمامی سکانس های فیلم عصر جدید از چارلی چاپلین در جلوی چشمم ظاهر می شد! به همین خاطر نتوانستم تمرکزم را بر فیلم قرار دهم. به محض اکران عمومی فیلم آن را بصورت کامل معرفی خواهم کرد.

kid

بچه ایی با یک دوچرخه : بعد از تجربه هیجان انگیز هنرپیشه ، به سراغ فیلمی از برادران داردن به نام بچه ایی با یک دوچرخه رفتم. برادرانداردن را با فیلم سکوت لورنا ، می شناختم که در کَن 2008 موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شده بود، به همین جهت انتظارم از این دو بالا بود اما تمام چیزی که از تماشای بچه ایی با یک دوچرخه نصیبم شد، خستگی و خواب آلودگی بود! داستان فیلم درباره یک بچه است که خانواده ندارد و هیچکس هم او را نمی فهمد. اما زنی با میزان محبت اغراق شده! با این پسر آشنا می شود و برای او دوچرخه می خرد و همچنین به دنبال والدین او می گردد و… ریتم کند فیلم به همراه فضای غیرقابل باور فیلم اصلی ترین ضعف فیلم به حساب می آید. بچه ایی … هیچ نشانی از یک فیلم بزرگسالانه ندارد و فکر می کنم اگر در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان (مین جشنواره رشد خودمان! ) به نمایش در می آمد، می توانست موفقیت های بیشتری بدست آورد.

michael

میشائیل ( با تلفظ آلمانی ) : بعد از تماشای بچه ایی با یک دوچرخه ، در همان روز ( روز پنجم ) فیلمی تحت عنوان میشائیل به نمایش درآمد که درباره تجاوز یک نفر به یک فرد کم سن و سال بود! با توجه به اینکه میشائیل اولین فیلم کارگردانش بود ( کارگردان مارکوس شلینزر است ) و داستان فیلم هم دیگر در جشنواره امسال تکراری شده بود! از خیر تماشای این فیلم گذشتم و از بازخوردهای تماشاگران متوجه شدم که فیلم چندان خوبی هم نبوده است. آمار فیلمهای تجاوزی ، امسال  در جشنواره کن زیاد شده است!

درخت زندگی : نقد و بررسی کامل این فیلم در سایت مووی مگ قرار خواهد گرفت .


در آخر روز چهارم هم جایزه ایی تحت عنوان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه ( اگه درست برگردان فارسی کرده باشم! ) به خانم فی داناوی اهدا شد. این جایزه در یک مراسم رسمی با حضورfaye-dunaway وزیر فرهنگ و هنر فرانسه ، فردریک میترند ، به داناوی اهدا شد. میترند در هنگام اهدای جایزه گفت : برای من افتخاری است که بازیگری مثل داناوی را ستایش کنم؛ او بازیگری است که توانسته در عین زیبایی ، نوعی شخصیت آسیب پذیر را مجسم کند و… برایم جالب بود که وزیر فرهنگ فرانسه چنان اطلاعات جامعی از فیلمهای داناوی و نوع بازی اش در آنها داشت که شاید کمتر کسی قبلا آنها را می دانست!

سگ آبی : این فیلم هم که قبلاً دیده بودم و از خیرش گذشتم. البته ظاهرا فرانسوی ها از این فیلم خیلی خوششان آمده بود و کلی برای آن کَف زدند. نقد و بررسی سگ آبی را می توانید در اینجا بخوانید.

خانه بردباری : این فیلم فرانسوی درباره زنان بدکاره ایی است که بنا به شرایط بحران اقتصادی ، مجبور به هر کاری می شوند و… خانه بردباری تصویر بسیار سیاه و ناامید کننده ایی از زنان ارائه داده است. البته تمام سعی کارگردان بر این بوده که بگوید ” شرایط بد اقتصادی آدم را به هر کاری وا می دارد ” اما به نظرم طرح این مسائل با این غلظت شدید در یک فیلم ، کار چندان جالبی به نظر نمی رسد. شاید بهتر بود تمام این موارد در فیلمی مستند به نمایش در می آمد و نظرات شخصی شخص کارگردان هم در آن دخیلhouse نمی شد ( مانند اشارات پی در پی سمبلیک فیلم ). بهرحال خانه بردباری فیلم ساختار شکنی بود که احتمالا مهمترین دلیل شهرت اش در آینده ، داد و بیداد هایی خواهد بود  که فمنیست ها بر سر فیلم سر خواهند داد.

میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها