صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : بانوی زببای من ( My Fair Lady )

سینمای کلاسیک : بانوی زببای من ( My Fair Lady )

6

بانوی زیبای من : My Fair Lady

کارگردان : جورج کیوکر

فیلمنامه نویسان: آلن جی لرنر ، جورج برنارد شاو

تهیه کننده : کمپانی برادران وارنر

بازیگران :

آدری هیپبورن / الیزا دولیتل

رکس هریسون / پروفسور هنری هیگینز

استنلی هالووی / آلفرد پی دولیتل

ویلفرد هاید وایت / سرهنگ هیو پکرینگ

زمان فیلم : 170 دقیقه

محصول :1964

 

جوایز : دریافت اسکار در رشته های بهترین فیلم ، بهترین کارگردان، بازیگر نقش اول مرد ، بهترین فیلمبرداری رنگی ، بهترین موسیقی متن اقتباسی ، بهترین طراحی صحنه فیلم رنگی ،بهترین طراحی لباس رنگی ، بهترین صدا و کاندید دریافت اسکار در رشته های  بهترین بازیگر نقش دوم مرد ، بهترین بازیگر نقش دوم زن ، بهترین فیلمنامه اقتباسی

 

 

داستان فیلم

پروفسور هنری هیگینز ( رکس هریسون ) آوا شناسی است که به شدت با زنها مشکل دارد و به نوعی می توان او را زن ستیز معرفی نمود. هیگینز معتقد است که هر زن با هر جایگاه اجتماعی، اگر بتواند خوب صحبت می کند، می تواند به جایگاه اجتماعی بالایی دست پیدا کند. او با دوست صمیمی اش ، پیکرینگ  ( ویلفرد هاید وایت ) شرط بسته است که می تواند هر زنی را با توجه به توانایی های سخنوری اش ، تبدیل به یک نجیب زاده کند. الیزا دولیتل ( آدری هیپبورن ) دختر گلفروشی است که از پایین ترین نقطه شهر می آید. او شغل آبرومندی دارد اما زمانی که قصد ارتباط برقرار کردن با مشتری را دارد ، به واسطه لهجه عجیب و غریب اش، باعث نارضایتی مشتریانش می شود. هگیس بعد از ملاقات با الیزا به این فکر می افتد که هرطور شده باید الیزا را تبدیل به یک نجیب زاده کند و لهجه یک خانم محترم را به او یاد دهد!. الیزا پیشنهاد هگیس را قبول می کند و یادگیری را آغاز می کند. اما کارها آنطور که هگیس پیش بینی کرده بود پیش نمی رود زیرا الیزا دختری به شدت بی ادب و کله شق است که به سختی می توان چیزی را به او فهماند!. بعد از مدتی تمرین سخت و طاقت فرسا ، بالاخره الیزا تا حدودی با نحوه صحبت کردن یک خانم متشخص آشنا می شود و حالا هگیس تصمیم می گیرد برای سنجس یادگیری الیزا، او را به یک مکان عمومی در مسابقات اسب سواری ببرد تا نحوه صحبت او با دیگران را مورد بررسی قرار دهد. الیزا در این مکان رفتاری اشراف زاده با اطرافیانش دارد و هگیس از این لحاظ از نتیجه کار خود خرسند است، اما در هنگام برگزاری مسابقه ، زمانی که یکی از اسب ها که الیزا طرفدارش است، از دیگر اسب ها عقب می افتد ، او عصبانی شده و با استفاده7 از زبان تند و ناسزاهای محلی، اسب را به باد ناسزا می گیرد و حیرت اطرافیان را سبب می شود!. بعد از این قضیه الیزا در یک جشن اشرافی حضور پیدا می کند و در آنجا با شاهزاده ای به نام زولتان کاپاتی ( تئودور بیکل ) هم صحبت می شود و در جریان این صحبت ، زولتان تائید می کند که الیزا از یک خانواده اصیل و سلطنتی است! و این چیزی نیست که هگیس را متقاعد کند. الیزا مدتی بعد با فردی به نام فِردی اینفورد – هیل ( جرمی برت ) آشنا می شود و این دو رابطه ایی جدی را با یکدیگر آغاز می کنند که منجر به درخواست ازدواج فِردی از الیزا می شود. هگیس از ارائه این پیشنهاد به شدت خشمگین می شود چراکه او مدتهاست که عاشق الیزا است اما به واسطه جایگاه اجتماعی و البته غرور متکبرانه ایی که دارد، هیچ وقت نتوانسته احساس واقعی اش را به الیزا بگوید. الیزا نیز احساس علاقه ی متقابلی به هگیس دارد اما زمانی که رفتار سردِ هگیس را در مقابل خود می بیند، به این فکر می افتد که هگیس علاقه ایی به او ندارد. رفتار پرخاشگرانه هگیس در قبال الیزا به خاطر تصمیم به ازدواجش با فِردی ، باعث می شود که الیزا برای همیشه هگیس را ترک کند و به او بگوید که دیگر هرگز او را نخواهد دید. هگیس مغرور هم به خانه خود برمی گردد و وانمود می کند که این مساله اصلا برای او مهم نیست اما بعد از مدتی پی می برد که به چهره و حضور الیزا در خانه  عادت کرده و نمی تواند بدون او زندگی کند . هگیس دیگر امدی به برگشتن الیزا ندارد اما در آخرین لحظه الیزا را می بیند که بخاطر او و به عشق او به خانه بازگشته است.

 

درباره بانوی زیبای من  : 

یکی از دلنشین ترین فیلمهای موزیکال تاریخ سینما . اگرچه بانوی زیبای من هرگز نتوانست به اوج قدرت و شهرت به مانند نسخه تئاتری اش برسد، اما با اینحال به لطف حضور آدری هیپبورن تبدیل به یکی از به یاد ماندنی ترین موزیکال های تاریخ سینما شد. فضای ساده و صمیمی فیلم و دیالوگ های شنیدنی ایی که بین یک مرد از طبقه اشرافی و یک زن پائین شهری ( آن هم چه پائین شهری! ) رد و بدل می شود ، یکی از شنیدنی ترین دیالوگ های سینما را رقم زده است. با اینکه تقریباً تمامی بازیگران فیلم به جز هیپبورن در نسخه تئاتری بانوی زیبای من حضور داشتند ، اما با اینحال این هیپبورن است که در فیلم نزدیک به 3 ساعته بانوی زیبای من می درخشد. بانوی زیبای من یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینماست که فاصله بین عشق و غرور را به بهترین نحو ممکن در قالب یک فیلم موزیکال به تصویر کشیده است.

 

 درباره کارگردان :

کیوکر را معمولا به عنوان کارگردانی می شناختند که فیلمهایش حول محور زنهای قدرتمند بود و به روایتی کارگردانی بود که معمولا بازیگران زن ترجیح می دادند با او کار کنند. شایعه بود که کلارک گیبل به تهیه کننده بر باد رفته پیشنهاد داده بود تا او را به فیلم بیاورند چون به راحتی می توانست از بازیگران زن بازیهای فوق العاده ایی 9بگیرد!. وی توانایی زیادی در تبدیل فیلمنامه های متوسط به یک شاهکار سینمایی داشت .خودش جایی گفته بود : یک فیلمنامه خوب به من بدهید تا من آن را بهترین نحو کارگردانی کنم. کیوکر در طول دوران زندگی حرفه اش توانست 5 بار کاندید دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلمهای زنان کوچک ، یک داستان فیلادلفیایی ، یک زندگی دوگانه و متولدِ دیروز شود و تنها اسکارش را هم با همین فیلم بانوی زیبای من بدست آورد. کیکور در سال 1983 ( 83 سالگی ) بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

درباره بازیگران فیلم : 

آدری هیپبورن : ستاره دوست داشتنی سینمای کلاسیک که تماشای لبخند و نگاه زیبایش، هرگز تماشاگران را خسته نمی کرد. هیپبورن به خاطر شکل و شمایل اش ( بسیار باریک اندام ، چشمان زیبا و لبخندهای دلنشین ) همواره به عنوان بازیگر نقشهای دختران جوان و عاشق پیشه به بازی گرفته می شد، حتی زمانی که در فیلم صبحانه در تیفانی ، از آن شکل و شمایل همیشگی کمی فاصله گرفت ، باز هم همه او را مهربان ترین دختری امروزی ( در آن زمان ) نام گذاری کردند!. اما همانطور که خود هیپبورن بعدها گفت،  بدترین خاطره دوران بازیگری اش  حضور در فیلم بانوی زیبای من بود چراکه تمام زحماتش در خوانندگی آهنگهای فیلم ، با دوبله شدنش توسط مارنی نیکسون بر باد رفت. از طرف دیگر سایه سنگین جولی اندروز که در ورسیون تئاتری بانوی زیبای من ، نقش الیزا را به نحوی شایسته ایفا کرده بود ، تا سالها بعد بر بازی هیپبورن وجود داشت. تهیه کنندگان بانوی زیبای من به دلیل اینکه معتقد بودند، جولی اندروز در نسخه سینمایی نمی تواند گیشه سازی مناسبی برای فیلم داشته باشد، او را کنار گذاشتند و آدری هیپبورن که چهره محبوب و گیشه پسندی بود، استفاده کردند. هیپبورن هم با بی میلی قبول کرد تا در این فیلم بازی کند اما بی خبر از اینکه تهیه کنندگان تصمیم گرفته اند تا ترانه های او را دوبله کنند!. همین دوبله سبب شد تا کسی بازی خوب هیپبورن در بانوی زیبای من را نبیند. در سال 1964 ، جولی اندروز توانست با بازی در فیلم موزیکال ماری پاپینز ، اسکاری دریافت کند و در هنگام دریافت جایزه اش ،با کنایه از تهیه کنندگان بانوی زیبای من تشکر کند که با انتخاب نکردنش برای فیلم سبب شدند تا اسکار بگیرد!. هیپبورن در دوران بازیگری خود توانست 4 بار کاندید دریافت اسکار بهترین بازیگر زن برای فیلمهای تنها در تاریکی ، داستان راهبه ،  سابرینا و صبحانه د ر تیفانی شود و تنها یکبار آن هم برای فیلم تعطیلات رومی توانست اسکار بهترین بازیگری را دریاف کند. هیپبورن در سال 1993 در سن 64 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

رکس هریسون : یکی از محترم ترین بازیگران بریتانیایی که عمده اعتبارش مربوط به حضور در صحنه تئاتر است. هریسون بازیگر بسیار توانایی بود که بازی های خوبش در نقش شخصیت های تاریخی زبانزد بود. اما بدون شک رکس هریسون را در عالم سینما با فیلم بانوی زیبای من می شناسند. هریسون که در ورسیون تئاتری بانوی زیبای من در مقابل جولی اندروز بازی کرده بود ، مایل نبود تا در نسخه سینمایی ، آدری هیپبورن جایگزین اندروز شود اما بعد از اتمام فیلم ، یکی از طرفدارانپرو پا قرص هیپبورن شد. وی در جریان دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد برای بانوی زیبای من ، جایزه اش را به دو بانوی زیبا ( جولی اندروز ، آدری هیپبورن ) تقدیم کرد که قبلا با اندروز در ورسیون تئاتری و با هیپبورن در ورسیون سینمایی بازی داشت. هریسون در دوران بازیگری اش توانست یکبار کاندید دریافت بهترین بازیگر مرد برای فیلم کلوپاترا شود و یکبار هم اسکار بهترین بازیگر مرد برای فیلم بانوی زیبای من را تصاحب کند. هریسون در سال 1990 در سن 82 سالگی بر اثر سرطان لوز المعده درگذشت.

نکاتی که درباره بانوی زیبای من نمی دانید :

به جرمی برت در جشن 30 سالگی اش اعلام کردند که قرار است ترانه هایی که در فیلم خوانده همگی دوبله شود!. این در حالی بود که خود او صدای10 بسیار خوبی داشت.

جک وارنر ( تهیه کننده فیلم )  در اصل علاقه ایی نداشت تا از رکس هریسون در نسخه فیلمی بانوی زیبای من استفاده کند چون معتقد بود که او بعد از حضور در فیلم تاریخی کلوپاترا،  برای بازی در مقابل آدری هیپبورن زیادی پیر است. بنابراین وارنر به دنبال پیتر اوتول رفتند اما دستمزد بالای او باعث منصرف شدن وارنر شد. بعد از آن هریسون نامه ایی به کمپانی برادران وارنر نوشت و در آن چند عکس از خودش برای آنها ارسال کرد و به آنها نشان داد که زیادی هم برای ایفای این نقش پیر نیست!. کمپانی هم قبول کرد.

نام فیلم نه در ترانه ها و نه در دیالوگ شخصیت های فیلم بیان نمی شود.

زمانی که از کری گرانت پرسیدند که چرا بازی در نقش هنری هگیس را رد کرده او گفت که به دلیل لهجه اش که بیشتر به الیزا شباهت داشت! از بازی در فیلم انصراف داده است.

گرانت همچنین به وارنر گفته بود که نه تنها در بانوی زیبای من بازی نخواهد کرد، بلکه اگر رکس هریسون در فیلم بازی نکند ، هیچ وقت فیلم را نخواهد دید.

گفته می شود الیزابت تیلور یکی از بازیگرانی بود که به شدت علاقه داشت در نقش الیزا دولیتل بازی کند.

گفته می شود جک وارنر منتظر بود تا آدری هیپبورن بازی در فیلم را رد کند و او سریعاً شیرلی جونز را جایگزینش کند!

در اصل قرار بود تا وینسنت مینلی کارگردانی فیلم را برعهده بگیرد اما به دلیل دستمزد بالایش، جورج کیوکر را جایگزین اش کردند.

مارنی نیکسون قبل از دوبله کردن ترانه های آدری هیپبورن، مدتی تمرین کرد تا بتواند با لهجه الیزا ترانه خوانی کند.

بانوی زیبای من بعد از اکران توانست نظر مساعد اکثر منتقدان را به همراه داشته باشد. تنها اختلاف منتقدان بر سر بازی هیپبورن بود. بعضی ها معتقد بودند دوبله آهنگهای او باعث غیر قابل باور شدنش شده و عده ایی دیگر معتقد بودند که او از جولی اندروز بهتر بازی کرده است!

نام اصلی فیلم ” بانو لیزا ” بود اما رکس هریسون عنوان کرد که هیچ علاقه ایی به بودن نام یک زن در عنوان فیلم ندارد!

هیپبورن در اصل معتقد بود که جولی اندروز باید در نقش الیزا بازی کند اما جک وارنر به او گوشزد کرد که حتی اگر او نقش را نپذیرد ، جولی اندروز در فیلم بازی نخواهد کرد. اندروز به دلیل برخورد نامناسب جک وارنر با وی ، کمی دلخور شده بود اما گفته می شود او کینه ایی نسبت به هیپبورن نداشت و در تمام مراسم های رسمی هم این دو مشکلی با یکدیگر نداشتند. اما همه می دانستند که این دو از یکدیگر دلخور هستند.

با بودجه 17 میلیون دلاری ، بانوی زیبای من به عنوان یکی از پر هزینه ترین فیلمهای زمان خودش شناخته می شد.

گفته می شود رکس هریسون در همان برداشت اول تمام آهنگ هایش را بدون مشکل می خواند!

زمانی که هیپبورن پی برد که قرار است ترانه هایش دوبله شود، با حالتی عصبی محل فیلمبرداری را ترک کرد و زمانی که روز بعد بر سر صحنه فیلمبرداری بازگشت از همه بابت رفتار غیر حرفه اش عذر خواهی کرد.

هیپبورن در نقش یک دختر 19 ساله در فیلم حضور داشت اما او در زمان بازی در بانوی زیبای من 35 سال داشت!8

کل فیلم در استودیو فیلمبرداری شده بود.

فرهاد ( خواننده مشهور ایرانی ) در دوبله بانوی زیبای من برای اولین بار در فیلم آواز خوانی کرد.

 

دیالوگ های فراموش نشدنی :

پروفسور هنری هیگینز : اگر درست حرف زدن رو یاد بگیری خدا بیشتر از تو راضی خواهد شد!

الیزا : من کثیف نیستم. من صورت و دستانم را قبل از اینکه اینجا بیام شستم. باور کن!

الیزا : می گن عمه من از آنفولانزا جون کند،  ولی اینطور نیست. می دونید؟ به نظر من کلک اون پیرزن بیچاره را کندند ، بله خانم جون، از آنفولانزا چرا بایس جون بده؟ اونم زنی که سال پیش از خناق جان بدر برده بود و سالم بود و تندرست. به هر صورت اون مرد و رفت ولی می گن از بس پدرم عرق مرق ریخته تو حلقش اونو کشته!

الیزا : من لیاقت چی رو دارم؟ شما برای من چی باقی گذاشتید؟ کجا باید برم؟ چه کار باید بکنم؟ من اصلا چی شدم؟ چی شدم؟من گلفروشی می کردم که خود فروشی نکنم ولی شما از من زنی ساختید که جز خود فروشی مناسب کاری نیست.

 

منتقدان چه گفتند ؟

– reelviews جیمز براردینلی : تنها چند ژانر به مانند موزیکال جادویی هستند و تنها چند فیلم موزیکال هستند که فوق العاده و سرزنده هستند که بانوی زیبای من یکی از آنهاست.

 

آیا بانوی زیبای من به فارسی دوبله شده است ؟

بله .بانوی زیبای من یکی از بهترین های تاریخ دوبله ایران است. اغراق نیست اگر بگوئیم مهین کسمائی که در دوبله فارسی فیلم ، به جای آدری هیپبورن صحبت کرده ، از خود هیپبورن بهتر دیالوگ هایش را به زبان آورده است! مهین کسمائی در بانوی زیبای من موفق شده روحیه پرخاشگری و جنوب شهری الیزا را در قالب مَتَلک های گاه و بی گاهش به تماشاگر ارائه کند. نکته جالب درباره دوبله این فیلم این است که خود هیپبورن در بانوی زیبای من تنها در تلفظ حرف های P و T کمی خود را به زحمت می اندازد اما مهین کسمائی در فیلم،  کل کلمات فارسی را بهم می ریزد تا تماشاگر بهتر بتواند این موضوع را درک کند که الیزا فرهنگ درست صحبت کردن را ندارد. استاد علی کسمایی نیز مدیریت دوبلاژ این فیلم را بر عهده داشته است.

 

دُرسا کیانفر

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها