پوستر فیلم Cloverfield Lane 10» » پایان بندی بزرگ این فیلم را نابود میكند. این فیلم از جمله فیلمهایی است که پوستر آن به عنوان یک اسپویلر(لو دهنده) همه حساسیتهای فیلم را برملا میکند.
به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم، یکی از لذتهای فراوان تریلر هیجانانگیز جدید Cloverfield Lane »10 » به تهیهکنندگی جیجی آبرامز این است که این فیلم سعی میکند بفهمد چه اتفاقی دارد میافتد. قابلیت ایفای نقش یک محقق در حال تماشای یک فیلم مرموز به لذتی نادر در ژانری بدل شده که به سورپرایز تکیه میکند.
اما یک کمپین بازاریابی برای این فیلم که به طور مثالزدنیای محدود بود و پاسخ سوال بزرگ فیلم را نمیداد – اینکه آیا واقعا دنیا مورد تهاجم یک نیروی شریر قرار گرفته؟ – باعث شد بینندگان با آرامش و بدون آگاهی از پیچش نهایی فیلم به تماشای آن بنشینند. البته به استثنای اینکه اگر در تایلند زندگی کنید، سینماهای زنجیرهای محلیتان پوستری بزرگ و افتضاح از این فیلم را نشان میدهند که در آن یک سفینه فضایی دنبال شخصیت اصلی فیلم میکند. آشکار کردن اینکه آدمفضاییهای بزرگ و ترسناک در فیلم حضور دارند نکتهای مهم است، اما توجه زیادی به این نمیکند که این چطور میتواند روی سینماروها تاثیر بگذارد.
این چیز خوبی نیست، مخصوصا وقتی پوسترهای هوشمندانه این فیلم در بریتانیا و ایالات متحده را با پوستر آن در تایلند مقایسه میکنید که در آنها به جای یک نتیجهگیری، یک پسزمینه داستانی به تصویر کشیده شده است. اما آیا بعضی مواقع نشان دادن جزییات با دقت بیشتر لازم است، حداقل از نظر صرفا اقتصادی؟ مخصوصا با توجه به اهمیتی که باکسآفیس بینالمللی دارد؟
میتوان گفت عنوان فیلم بر پایه نگرانیهای تجاری شکل گرفته است. این فیلم در ابتدا فیلمنامه بسیار متفاوت با عنوان «انبار» داشت. بعد تریلرش منتشر شد و صنعت فیلم، و حتی بعضی از دستاندرکاران آن، فهمیدند که حالا فیلم تحت نام «Cloverfield» منتشر میشود که به نحوی با فیلم محبوب «کلوورفیلد» سال ۲۰۰۸ جیجی آبرامز مرتبط است. با توجه به جذبه ادامهدار قسمتهای دوم، ریبوتها و بازسازیها، افزایش آگاهی پیش از اکران در مورد فیلمی که مفهومی اوریجینال دارد، راهی مطمئن برای جذب مخاطبان بالا به یک فیلم ۱۵ میلیون دلاری است. این فیلم تا همین لحظه توانسته حداقل چهار برابر بودجه ساختش را در باکسآفیس جهانی به دست بیاورد.
اما دور نگه داشتن صحنه اصلی فیلم (نبردی مثالزدنی بین مری الیزابت وینستد و آدمفضاییهای عجیبوغریب و سفینه فضاییشان) از تبلیغات بازاریابی فیلم، حرکت شجاعانهای بود. احتمال اینکه مخاطبان به یک فیلم اکشن علمیتخیلی با جلوههای ویژه بزرگ جذب شوند بسیار بیشتر از این بود که آنها جذب تریلری شوند که داستانش ظاهرا در یک لوکیشن بسته اتفاق میافتد و بازیگران شناختهشده زیادی ندارد. در بازار بینالمللی، طمع غالب شد و تریلر آن با شعار «بیرون خطرناک است، داخل ترسناک» بیرون آمد و پیچش بزرگ فیلم را لو داد.
اما این نخستین باری نیست که این اتفاق میافتد. اینها پنج مثال دیگر از فیلمهایی هستند که پوسترهایشان داستان فیلم را لو داد:
«کَری»
در سال ۱۹۷۶، تبلیغات فیلم «کری» تمام رمز و راز داستان مبنی بر اینکه چه اتفاقی برای کری بیچاره میافتد را از بین برد. البته باید اقرار کرد که این فیلم برایان دیپالما با اقتباس از کتاب استیون کینگ ساخته شده، بنابراین میتوان به راحتی به پایان آن پی برد، با این حال رمان کینگ بعد از این اقتباس سینمایی به شهرت فراوان دست یافت و پرفروش شد. برای بیشتر مردم، پوستر فیلم همه چیز را لو داد.
«راکی ۴»
این فیلمی بود که تمام داستانش حول محور این میچرخید که شخصیت اصلی میتواند در نبرد نهایی پیروز شود یا خیر و پوستر این فیلم راکی را در حالی نشان میدهد که پرچم آمریکا را دور خود پیچیده و مشتش را بالا گرفته و به این ترتیب به همه اطمینان خاطر داد که او مطمئنا پیروز خواهد شد.
«ویلی آزاد»
وقتی را یادتان میآید که فیلم «ویلی آزاد» بیرون آمد و همهمان میخواستیم بدانیم ویلی در نهایت بالاخره آزاد میشود یا خیر؟ خب البته خیلی تعجبی در مورد این وجود نداشت که چه اتفاقی خواهد افتاد چون مسئولان بازاریابی فیلم، ویلی را روی پوستر آن در پسزمینه غروب آفتاب و در آزادی کامل نشان دادند.
«کلبهای در جنگل»
واقعا دلتان میخواست بیشتر فیلم «کلبهای در جنگل» را تماشا کنید تا متوجه شوید واقعا چه اتفاقی دارد در آن کلبه مرموز میافتد؟ خب، اگر در ژاپن زندگی میکردید خیلی این امکان را در اختیار نداشتید چون پایان فیلم، که اتفاقا خیلی هم خوب پنهان شده بود، آشکارا در پوستر ژاپنی فیلم به تصویر کشیده شد.
«ترمینیتور: جنسیس»
سال گذشته، یکی از پیچشهای داستانی اصلی فیلم «ترمینیتور: جنسیس» به شیوهای کاملا احمقانه لو رفت. بله، در پوستر فیلم جان کانر است که حالا روبات شده و شخصیت بدی است. خب حالا چه کسی لازم است برود فیلم را تماشا کند؟ آنطور که معلوم شد، تعداد زیادی نبودند…
مطالعه دقیق پوسترها پیش از انتشار فیلمهای بزرگ برای کشف رازهای آن به کاری عادی و استاندارد بدل شده و المانهای زیادی هستند که باید تجزیه و تحلیل شوند. پیش از اکران «جنگ ستارگان: نیرو بیدار میشود» یک صفحه از فیلمنامه آن منتشر شد و تئوریهای دیوانهواری درباره آن شکل گرفت. ما بیش از همیشه مشتاق نابود کردن فیلمها و عصبانی شدن از نابودن شدن فیلمها توسط دیگران هستیم.
چیزی که پوستر تایلندی فیلم «۱۰ Cloverfield Lane» در نهایت به ما میگوید این است که ما هرگز از شر اسپویلرها در امان نیستیم. شما میتوانید از تماشای تریلر فیلمها اجتناب کنید، میتوانید از رسانههای اجتماعی و نقدها دور بمانید و هنوز هم احتمال دارد در سینما و وقتی دارید پاپکورن میخورید فیلم برایتان لو برود. مرکزی کردن آدمفضاییها در این فیلم احتمالا مخاطبان بیشتری را به سینماها جذب خواهد کرد، اما تاثیر ضعیفتری روی سینماروها خواهد گذاشت. این روزها، اگر خودتان را زیرزمین حبس کنید و نتفلیکس تماشا کنید برایتان بهتر است!









