صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم خنده های آتوسا

نقد و بررسی فیلم خنده های آتوسا

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/khandehaye_Atousa/thumbs/phoca_thumb_l_3.jpg

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

باران کوثری که از پرکارترین بازیگران زن سالهای اخیر سینمای ایران می باشد، بازیگر فیلم است. پژمان بازغی هم در فیلم حضور دارد و همچنین می توانید محمدرضا فروتن را هم در فیلم بیابید.

داستان فیلم درباره چیست ؟

یک سری آدم در قطار هستند تا به استانبول ترکیه سفر کنند. هرکدام از این آدمهای مرموز داستان خود را دارند که در ادامه ماجراهای مختلفی را رقم می زند.

کارگردان کیست ؟

علیرضا فرید که « خنده های آتوسا » دومین فیلم او محسوب می شود. اولین فیلم فرید « دو ساعت بعد مهرآباد » نام داشت که در سال 92 ساخته شده بود.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/05/phoca_thumb_l_6-ffc.jpg

نکات مثبت فیلم ؟

فیلمبرداری فیلم اگرچه عالی نیست اما نسبت به دیگر بخش های فیلم بهتر هست.

نام ایران به واسطه این فیلم احتمالا در کتاب گینس ثبت خواهد شد!

نکات منفی فیلم ؟

« خنده های آتوسا » فاقد قصه است و شخصیت های سرگردانی دارد که داخل کوپه های قطار حضور دارند و اصولا هیچکاری هم برای انجام دادن ندارند. این افراد قصه را پیش نمی برند و رفتارهایشان که تیپ کامل است، باعث می شود اتفاق خاصی در فیلم رخ ندهد.

فیلم تا اواسط مدت زمانش به شکل عجیبی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و صرفا به ارائه کدهای بی ربط به مخاطب اقدام می نماید. اینکه شخصیت های داستان بی نام و نشان باشند و فقط در صحنه حاضر شوند که یک دیالوگ مبهم بگویند، هرگز دال بر پرداخت شخصیت و درک شدن آنها نیست. همین مشکل سبب شده تا هیچکدام از شخصیت های « خنده های آتوسا » از تیپ خارج نشده و تبدیل به شخصیت نشوند.

اشارات سیاسی و انتقادات اجتماعی بسیاری در فیلم وجود دارد که اصلا و ابدا ظرافتی در مطرح شدن آنها اعمال نشده است. ظاهرا دغدغه فیلمساز این بوده که تمام مشکلات اجتماعی-سیاسی که فکر میکرده باید در موردشان صحبت کند را به فیلم آورده و در یک دیالوگ بی ظرافت از زبان شخصیت های داستان جاری نماید تا شاید از این طریق اثر، نقد اجتماعی هم محسوب شود. اما این اشارات سیاسی – اجتماعی به بدترین شکل ممکن در « خنده های آتوسا » به مخاطب ارائه شده اند.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/05/phoca_thumb_l_5-b86.jpg

حرف آخر :

شاید بتوان وضعیت « خنده های آتوسا » را در صحبت سازندگانش که عنوان کرده بودند قصد دارند فیلمشان را به این جهت که فقط در 4 روز ساخته شده در کتاب رکوردهای گینس ثبت کنند جستجو کرد. « خنده های آتوسا » در 4 روز ساخته شده؛ 4 روزی که نه فیلمنامه ای برای ساخته شدن بوده و نه پرداخت شخصیتی نه اصلا هیچ ویژگی که بتواند باعث شود از دیدن اینهمه تصویر تاریک بی سر و ته لذت ببریم.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال مووی مگ در تلگرام بپیوندید

 

نام فیلم : خنده های آتوسا PO54545444ST3434TOSA1

کارگردان : علیرضا فرید

نویسنده : علیرضا فرید

تهیه کننده : امیر پورکیان

بازیگران:

باران کوثری

محمدرضا فروتن

پژمان بازغی

امیر جدیدی

و…

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها