صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : نگاهی به بازیگری مصطفی زمانی

نگاهی به بازیگری مصطفی زمانی

zamani
زمانی می داند که صرفا برای شهرت و ثروت به این سمت و سو کشیده نشده، بلکه عشق به بازیگری وعلاقه به ایفای نقشهای متفاوت است که او را به سینما سوق داده است
گرچه حواشی این حرفه هم برای هرکسی می تواند جذاب باشد، چه برسد به یک جوان علاقه مند به بازیگری که تا حدی معیارهای ستاره شدن را هم دارد

شاید کمتر کسی فکر می کرد که جوان محجوب شهرستانی علاقه مند به بازیگری و جویای نام سریال “یوسف پیامبر” که در زمان پخش این سریال با حواشی بسیاری روبرو شد، بتواند این قدر با استعداد باشد.
مصطفی زمانی بازیگری که این روزها فیلم “قصه پریا” را روی پرده سینماها دارد، باایفای نقش سیاوش مسرور توانست بار دیگر توانایی اش را در بازیگری به برخی از منتقدانش ثابت کند. گرچه پیش از این هم برای بازی خوبش در نقش سینا درفیلم«آل»به برخی منتقدان ثابت کرده بود که دلیل حضورش درسینما،علاقه واستعدادش است نه چشمهای رنگی و چهره زیبایش.

زمانی باحضور در سریال “یوسف پیامبر” به عنوان نخستین تجربه بازیگری اش شروع بسیار سختی داشت. برخلاف برخی هم سن و سالهایش که به راحتی قدم در این راه گذاشتند. اما حاصل تحمل این همه سختی و ممارست این است که حالا بسیاری از اهالی مطبوعات و سینما از او به عنوان سوپراستار آینده نام می برند. لقبی که سالهاست محمدرضا گلزار به تنهایی آن را با خود همراه دارد.چیزی که زمانی معیارها و استحقاقش را تاحدودی دارد. به شرطی که درست انتخاب کند.اما اگر باور نمی کنید حتما به دیدن جدیدترین ساخته فریدون جیرانی یعنی فیلم«قصه پریا» بروید.

زمانی در همین مدت کوتاهی که به اهالی هنر پیوسته، مسیر ناهموار و پرپیچ و خمی را در بازیگری طی کرده است. از بازی خوبش در سریال “یوسف پیامبر” تا فیلم “من همسرش هستم” که نقش متفاوتی را ایفا کرده است. او در این فیلم پدر دو فرزند است و مقابل میتراحجار و نیکی کریمی که از بازیگران توانای سینما محسوب می شوند ایفای نقش کرده است.

گرچه او در چند فیلم سینمایی نیز بازی کرده که هنوز به اکران عمومی درنیامده اند، اما همین مسئله کافی است تا بدانیم که بااستعداد است، چرا که بلافاصله پس از بازی در یک سریال تلویزیونی، پیشنهادات بسیاری در سینما به او شد و مسیر زندگی زمانی را به سمت و سوی دیگری کشاند. البته در آن مقطعی که این سریال پخش می شد خیلی ها به آن و بازی مصطفی زمانی خرده می گرفتند.اما نباید بی انصاف بود و این نکته را فراموش کرد که بازی در این سریال نخستین تجربه زمانی محسوب می شد و با در نظر گرفتن این مسئله تاحدی بازی زمانی قابل قبول بود.

البته پس از آن هم بازی اش درفیلم«کیفر» در کارنامه هنری اش نقطه عطفی به حساب نمی آید که آن هم به این خاطر است که در این فیلم نقش خاص و متفاوتی را بازی نکرد و فرصتی برای او نبود تا بتواند توانایی اش را به تصویر بکشد.اما فیلم«آل»و نقش سینا تاحدودی فرصت خوبی برای او بود تا بتواند به خیلی ها ثابت کند که در بازیگری حرفی برای گفتن دارد.زمانی بازیگر با انگیزه ای است و شاید یکی ازدلایل موفقیتش در این مدت کوتاه همین نکته باشد.

یکی از نکات مثبت بازی اش، با احساس بودن و درعین حال نگاه و چهره معصومانه ای است که او دارد
و مناسب برخی نقشهاست و همین نکته هم باعث شد سلحشور از بین گزینه هایی که داشت،این ریسک را کرده و او را برای بازی درسریالش انتخاب کند.چهره جدید و ناآشنایی که معلوم نبود می تواند با ایفای نقش اول یک سریال عظیم موفق باشد یا نه!

به یقین او در بازی و پلانهای احساسی به زیبایی گریه می کند و مخاطبش را تحت تاثیر قرار می دهد.گرچه ممکن است که در آینده این نکته مثبت به ضرر او تمام شود و در بازی اش و نقشهایی که ایفا می کند به تکرار بیفتد،مگراینکه در انتخاب پیشنهادهایی که به او می شود، بازیگر باهوشی باشد.زمانی در بیشتر سکانسهایی که در سریال«یوسف پیامبر»لازم بود که با احساس باشد به زیبایی توانست حسش را به مخاطب منتقل کند. پلانهای بازی مشترک او با محمود پاک نیت مثال خوبی برای این ادعاست.

او در “قصه پریا” نیز از این توانایی اش بهره گرفت تا بتواند تماشاگر را با خود همراه کرده و درگیر قصه کند.البته لحن صحبت و صدایش این مسئله را در ذهن ایجاد می کرد که جیرانی از او خواسته تا به محمدرضا فروتن بی شباهت نباشد.اما شاید هم این مسئله کاملا تصادفی باشد.گرچه صدا و لحن و بازی خوبش به خاطر این بود تا تنهایی و خستگی و سرخوردگی و بی پناهی سیاوش مسرور را که از همه جا و همه کس رانده و مانده شده، به تماشاگر منتقل کند.اما از همان لحظات اولی که صدایش را از طریق نوار کاست می شنویم تا داستان زندگی اش را برایمان تعریف کند ناخودآگاه به این مسئله فکرمی کنیم.اما بعد که وارد داستان زندگی اش می شویم متوجه می شویم که این لحن و صدا از روی تقلید نبوده و دلیل منطقی ای برای این نوع بازی اش دارد.

اما زمانی هم مثل هر بازیگر دیگری نقاط ضعفی دارد و هنوز اول این راه است و مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد و باید دید که درآینده اتفاقات خوبی برایش خواهد افتاد و نقشهای متفاوت به او پیشنهاد خواهد شد و شانس همکاری با کارگردانهای حرفه ای را که بتوانند به خوبی او را هدایت کنندخواهدداشت یا اینکه توانایی اش درحد همین نقشهاست و باید به فکر حرفه دیگری باشد.باید منتظر بود تا فیلمهایش به اکران عمومی دربیاید و بعد درباره آینده بازیگری اش قضاوت کرد

با سپاس از خبرگزاری سینمای ایران

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها