صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : برای سومین سالروز خسرو شكیبایی

برای سومین سالروز خسرو شكیبایی

khosro

سه سال از نبود عمو خسرو سینمای ایران؛ «خسرو شكیبایی» سپری شد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران كه سال ها با حمید هامون در فیلم «هامون» داریوش مهرجویی باورش كردیم جمعه، ۲۸ تیرماه سال ۸۷، در سن ۶۴سالگی بر اثر سكته ی قلبی از دنیا رفت و پیكرش در مراسم تشیع باشكوهی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاك سپرده شد.

شكیبایی كه برای «هامون» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را در هشتمین دوره ی جشنواره فجر گرفت، سال ها بعد به خاطره فیلم «كیمیا»ی احمدرضا درویش، دوباره این سیمرغ را به خانه برد. او سومین سیمرغ خود را هم را برای بازی در نقش عادل مشرقی فیلم «سالاد فصل» فریدون جیرانی گرفت و از آخرین افتخارات شكیبایی هم دریافت دیپلم افتخار برای فیلم «اتوبوس شب» كیومرث پوراحمد بود.

او با بازی در نقش كوتاهی در فیلم «خط قرمز» (مسعود كیمیایی، ۱۳۶۱) اولین حضورش را در سینما رقم زد و در ادامه در فیلم هایی همچون «پری»، «رابطه»، «سایه به سایه»، «درد مشترك» و «خواهران غریب» مقابل دوربین رفت و با فیلم سازان شاخصی چون داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و مسعود كیمیایی همكاری داشت.

عمو خسرو می گفت: «مردم بدون من، همیشه مردم اند؛ من اما بدون مردم، مُرده ام.ما ماحصل نیروی ذهنی و خاطرات عزیز مردم هستیم. هنر بدون مردم مثل درخت بدون ریشه است بازیگر بدون تماشاگر یعنی هیچ.»

شكیبایی متولد سال ۱۳۲۳ در تهران، فارغ التحصیل بازیگری از دانشكده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

خودش می گفت:«خسرو شكیبایی، زاده خاك پاك تهرون، بزرگ شده بازارچه قنات آباد، مخلص تمام عاشقای ایرون و همین حالای ایرون. متولد هفتم فروردین ۱۳۲۳.

و الآن هم آدمی هستم ساده و معمولی. از كرم خدا و لطف مردم یك تیمچه هنری داریم پیشكش همین مردم. نمی دانم شاید این یك بیوگرافی باشد بیوگرافی كه نه؛ شرح حالی از ما باشد برای شما به یادگار… »

در زندگی نامه ی او به این موارد اشاره شده است: علاقه به كشتی كچ و شركت در چند مسابقه ی آماتوری و غیرحرفه یی (۱۳۴۰)، عضو گروه نمایشی توسكا و بازی در نمایش پنجه ی عدالت، گوینده ی فیلم در استودیو شهاب (۴۹ ۱۳۴۷)، فعالیت در تئاتر (۱۳۵۴) و انتشار چند نوار از شعرهای شاعران معاصر.

از نمایش های او می توان به این موارد اشاره كرد؛پنجه ی عدالت، زیر گذر لوطی صالح، تراژدی كسری، هنگامه ی شیرین وصال، بلیت تئاتر، پنجه به دست آوردن، صیادان، با خشم به یاد آر، بازرس، سنگ و سرنا، همه ی پسران من، شب بیست و یكم و بیا تا گل برافشانیم.

از فیلم ها، نمایش ها و مجموعه های تلویزیونی اش هم به این موارد می توان اشاره كرد: زیر گذر لوطی صالح، سنگ و سرنا، لحظه، كتیبه، سمك عیار، لحظه، كوچك جنگلی، مدرس، تهران ۵۳، روزی روزگاری، میثاق خون، خانه ی سبز، میراث مشترك (گوینده گفتار متن)، سرزمین سبز، كاكتوس، در كنار هم، پهلوانان نمی میرند و سرزمین سبز.

و خط قرمز، دادشاه، صاعقه، دزد و نویسنده، رابطه، ترن، شكار، هامون، عبور از غبار، ابلیس، جست وجو در جزیره، بانو، پرواز را به خاطر بسپار، سارا، یك بار برای همیشه، بلوف، پری، درد مشترك، لژیون، كیمیا، عاشقانه، خواهران غریب، سایه به سایه، سرزمین خورشید، روانی، زندگی، میكس، كاغذ بی خط، دختری به نام تندر، مزاحم، صبحانه ای برای دو نفر و اتوبوس شب و… از جمله آثار سینمایی اش است.

ایسنا

به جمع هواداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها