صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Friends with Benefits ( مزایای دوستی )

نقد و بررسی فیلم Friends with Benefits ( مزایای دوستی )

mila

یکی از معضلات جدی در آمریکا، روابط بدون تعهدی است که در جریان است ( هنوز این نوع رابطه در دیگر کشورهای جهان چندان طرفدار پیدا نکرده و بنظر هم نمی رسد بتواند توفیقی در دیگر کشورهای جهان بدست بیاورد!) همانطور که در مقاله قبلی ام درباره فیلم « بدون تعهد » گفته بودم، نقش ستارگان سینما در رایج شدن این نوع زندگی بی تاثیر نبوده است. شاید معروف ترین مثال این نوع رابطه همان داستان معروف خانم « نیکول اسمیت » باشد که بعد از روابط عجیب غریب اش با انواع مردان، بالاخره از مصرف بی رویه آرام بخش و مخدر جان سپرد. البته لازم به ذکر است که  زمانی که « نیکول اسمیت » اینکار را انجام می داد، این نوع رابطه چندان بین هنرپیشگان رایج نبود اما امروزه شما کمتر زوج هالیوودی را می توانید پیدا کنید که با یکدیگر ازدواج کرده باشند ( آنجلینا جولی و براد پیت ، جانی دپ و ونسا پارادایز ، تیم رابینز و سوزان ساراندون و… از جمله این زوج ها هستند ). حالا بعد از اینکه این نوع رابطه بین هالیوودی ها رایج شد، نوبت آن رسیده تا آن را به تماشاگر هم انتقال بدهند.

در ماههای گذشته فیلمی تحت عنوان « بدون تعهد » با بازی آشتون کاتچر و ناتالی پورتمن اکران شد که این تفکر خطرناک به نام روابط به قید و بند را مطرح می کرد. آن فیلم با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد و توانست موفقیت خوبی در گیشه بدست بیاورد. حالا چند ماه بعد از آن فیلم ، فیلم دیگری تحت عنوان « مزایای دوستی » اکران شده که سوژه ایی مشابه « بدون تعهد » را در خود دارد.

جیمی ( میلا کیونیس ) یک 2-_slideمامور استخدام است ( این شغل که معادل درست و حسابی در فارسی ندارد به این معناست که فردی از طرف یک شرکت مامور می شود تا به دنبال بهترین فرد برای شرکت بگردد و آن را استخدام کند ) که به تازگی از دست دوست پسر عجیب و غریب اش به نام کیونسی ( اندی سمبرگ ) خلاص شده. جیمی حالا بعد از این جدایی با خیال راحت سرش به کارش گرم است و به نظر می رسد کم کم به زندگی طبیعی خود بازگشته. او به منظور استخدام فردی برای مجله GQ، به شخصی به نام دیلان ( جاستین تیمبرلک ) می رسد که بهترین گزینه برای این شغل است. دیلان نیز پیشنهاد جیمی را می پذیرد و از خانه اش در لس آنجلس به نیویورک می آید تا مشغول بکار شود. جیمی اولین کسی است که در نیویورک به دیلان خوش آمد می گوید و از طرفی تنها کسی هم هست که دیلان در نیویورک می شناسد، به همین دلیل سعی می کند تا به او نزدیکتر شود و با او بیشتر آشنا شود. بزودی مشخص می شود که دیلان هم تجربه یک رابطه تلخ با دوست دختر سابقش به نام کایلا ( اِما استون ) را داشته و از این رو با جیمی همدرد است. این دو بعد از صحبتهای مختلف به این نتیجه می رسند که در اصل انسان باید رابطه ی جنسی بی قید و شرط داشته باشد!. بنابراین آنها این نوع رابطه را آغاز می کنند اما ادامه این رابطه چندان هم آسان نیست …

« مزایای دوستی » را می توان 2 فیلم در یک فیلم دانست. نیمه اول فیلم به صحبت های جالب و در عین حال ترسناک بین دیلان و جیمی می پردازد. صحبت های این دو همانطور که انتظار دارید در مورد رابطه و طرح سوالاتی مانند « وقتی که یک مرد و زن بدون مشکل تنیس بازی می کنند ، چرا نتوانند بدون مشکل یک رابطه جنسی داشته باشند و بروند دنبال کارشان!!» است. ویل گلاک که فیلم « آسان » را به تازگی از او شاهد بودیم ، با زیرکی توانسته حرف های تیز و نیش دار دیلان و جیمی در ارتباط با روابط فیزیکی را پرورش دهد و درست3 در زمان لازم آن را به تماشاگر ارائه کند. این صحبتها در مقطعی به قدری جذاب ( البته برای جوانان ) و قابل قبول است که حتی ممکن است شما را هم مجاب کند که برای ادامه زندگیتان این نوع را رابطه را انتخاب کنید!. اما ضعف در نیمه دوم فیلم، جذابیت بخش اول را از بین برده است. « مزایای دوستی » در اواسط فیلم تبدیل به یک درام عاشقانه  تکراری می شود که نمونه اش را بارها دیده اید. اینکه فیلم قصد ارائه این پیام را دارد که « در نهایت عشق می ماند!» قابل توجیه است اما پیدا کردن ارتباط بین این جمله مابین بخش اول و دوم فیلم ، کار بسیار سختی است. به عنوان مثال فیلم در ابتدا به تماشاگر شخصیت هایی را معرفی می کند که به نظر می رسد در تصمیم خود مصمم هستند زیرا آنها تحصیل کرده و به ظاهر بسیار متمدن هستند و به قول معروف ، حرفشان حرف است. اما همین شخصیت های مصمم در اواسط فیلم تبدیل به دختر و پسر عاشق پیشه ایی می شوند که نمونه اش را می توانید در هر فیلم تینیجری که اینروزها اکران می شود ببینید. به شکل کلی باید بگویم که نیمه ابتدایی فیلم به جهت صحبت ها و موقعیت های جالبی که بین دو شخصیت اصلی داستان اتفاق می دهد  ارزش دیدن دارد اما نیمه دوم نکته ی خاصی برای ارائه ندارد به جز چند پیام اخلاقی نظیر اینکه «در کل عشق چیز خوبیه!». حالا پیدا کنید رابطه ی بین رابطه ی بی قید و بند شخصیت ها در ابتدای فیلم و عاشق شدنشان در نیمه دوم!.

بازیگران « مزایای دوستی »  اصلی ترین دلیل جذابیت فیلم هستند. جاستین تیمبرلک و میلا کیونیس که مانند این فیلم، در دنیای واقعی هم روابط4 بی تعهدی را آغاز کرده اند، بازی بسیار راحتی در نقشهایشان داشته اند. نکته جالب درباره میلا کیونیس این است که او در « قوی سیاه » همبازی ناتالی پورتمنی بوده که او هم در فیلم « بدون تعهد » نقشی مشابه کیونیس در این فیلم داشته است!. کیونیس در «مزایای دوستی» پرانرژی هست و خنده های زیبایش هم تماشاگر را به وجد می آورد!. در طرف مقابل تیمبرلک هم بازی خوبی در نقش دیلان داشته. البته کاراکتر دیلان در مقایسه با جیمی از پرداخت ضعیف تری برخوردار است. شخصیت های مکمل داستان هم به اندازه شخصیت های اصلی جالب هستند و البته بیشتر بار کمدی فیلم هم بر روی دوش آنهاست. جالب ترین این شخصیت ها شخصیتی به نام تامی ( با بازی وودی هارلسون ) است که در بخش ورزشی مجله کار می کند و  تمایلات همجنس خواهانه دارد!. دیالوگ هایی که از زبان تامی خارج می شوند واقعاً خنده دار است و می توانید روی او حساب کنید. پدر دیلان هم که ریچارد ینکیس نقش آن را بازی می کند در نوع خودش جالب است. او آلزایمر دارد و همه چی و همه کس را اشتباه می کند.

در نهایت می توانم بگویم که اگر بحث عدم انسجام در فیلمنامه را نادیده بگیریم، « مزایای دوستی » کمدی جالبی است که می تواند برای بعد از ظهر یک روز تعطیل شما را سرگرم کند. اما توصیه می کنم که « مزایای دوستی » را تنها از منظر یک فیلم کمدی ببینید نه چیز دیگر. در دنیای واقعی همه انسانها به سادگی فیلم نیستند و تلاش برای داشتن چنین روابطی می تواند عواقب زیان باری داشته باشد. از ما گفتن بود!.3_star

منتقد : میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

 

مزایای دوستی : Friends with Benefits

کارگردان : Will Gluck

نویسنده : Keith Merryman ، David A. Newman

بازیگران :

Justin Timberlake  …  Dylan

Mila Kunis  …  Jamie

Patricia Clarkson  …  Lorna

Woody Harrelson  …  Tommy

Andy Samberg  …  Quincy

Jenna Elfman  …  Annie

Emma Stone… Kayla

و……………

ژانر : کمدی

درجه سنی :  R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 109دقیقه


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها