صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : اهدای تندیس حافظ به سعید راد

اهدای تندیس حافظ به سعید راد

A1106060

به نقل از روابط عمومي جشن دنياي تصوير، سعيد راد متولد 1325 تهران، پس از پايان تحصيلات متوسطه از سال 1350 با فيلم خداحافظ رفيق اثر امير نادري فعاليت سينمايي خود را آغاز كرد. او به دنبال تثبيت موقعيت حرفه‌اي خود با اين فيلم در سال‌هاي بعد نقش ضدقهرمان‌هاي بي‌خانماني را بازي كرد كه تقدير محتوم‌شان مرگ است.
از ديگر نقش‌هاي ماندگار سعيد راد كولي فيلمِ سفر سنگ (مسعود كيميايي، 1356) و «اماني» فيلمِ خط قرمز (مسعود كيميايي، 1360) است.
او بعد از انقلاب اسلامي پس از بازي در چند فيلمِ پرفروش چون عقاب‌ها (ساموئل خاچيكيان، 1364) و دادشاه (حبيب كاوش، 1360) در سال 1366 به كانادا مهاجرت كرد. سعيد راد در اوايل سال 1379 پس از 13 سال به ايران بازگشت تا بازيگري را به شكل حساب‌شده‌اي از سر بگيرد. وسواس اين دوران كاري او كارنامه‌ي متأخر بازيگري‌اش را محدود به نقش «اسكندر» در فيلم دوئل (احمدرضا درويش، 1384) و نقش رضاخان در مجموعه‌ي تلويزيوني در چشم باد (مسعود جعفري جوزاني) كرده است. آخرين كارهاي او بازي در فيلم‌هاي «پروانگي» و «گيرنده» است كه هنوز به نمايش عمومي درنيامده است.
لازم به ذكر است در دوره‌هاي گذشته، جايزه يك عمر فعاليت هنري در جشن دنياي تصوير به هنرمنداني چون سعيد پورصميمي، زنده‌ياد نعمت حقيقي، مسعود كيميايي، زنده‌ياد ساموئل خاچيكيان، ناصر تقوايي، زنده‌ياد حميده‌ خيرآبادي، زنده‌ياد مهدي فتحي، ناصر تهماسب، عزت‌الله انتظامي، داريوش مهرجويي، جمشيد مشايخي و منوچهر اسماعيلي اهدا شده است.

فارس

به جمع هواداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها