صفحه اصلی > گزارش ویژه : شرح کامل دوازدهمین جشن سینمایی دنیای تصویر

شرح کامل دوازدهمین جشن سینمایی دنیای تصویر

dsc_1321_copy

دوازدهمین جشن دنیای تصویر شب سه شنبه 4 مردادماه در سالن برج میلاد برگزار شد. از ساعاتی قبل از شروع برنامه، عکاسان و خبرنگاران و مردم علاقمند در محوطه برج میلاد جمع شده بودند تا ستارگان سینما را ببیند که از روی فرش قرمزی که علی معلم برای سینماگران انداخته بود، عبور می‌کنند.

جشن دنیای تصویر یا همان جشن حافظ هر سال برای تقدیر از اهالی سینما و تلویزیون توسط علی معلم سردبیر مجله دنیای تصویر برگزار می‌شود. البته امسال بخش تئاتر و مستند هم به آن اضافه شده بود. جشن ساعت 10 شب آغاز شد و حدود 4 ساعت ادامه داشت. مراسمی باشکوه و درعین حال خودمانی که نتیجه‌اش شد نزدیک کردن اهالی سینما به همدیگر. در ابتدای مراسم نیوشا ضیغمی با متنی که در آن به طنز از فیلم‌های سال گذشته سینمای ایران یاد شده بود، به مهمانان خوشامد گفت. بعد علی معلم روی سن آمد و چند کلمه‌ای درباره جشن حافظ و اهداف آن صحبت کرد: «چه جشن دنیای تصویر، چه جشنواره فجر و چه جشن خانه سینما و یا هر جشن دیگری که با محوریت سینما در این کشور برگزار می‌شود، هدفش دوری از نفاق و ایجاد وحدت و همدلی است. این مراسم به نام کسی برگزار می‌شود که گفته: هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم. دوست داشتن تاریخ سرزمین‌مان برای همه مهم است. خشایار شاه که در فیلم آمریکایی وحشیانه«300» تصویری زشت و کریه از او ارائه داده بودند 2500 سال قبل گفته: هر کاری که به دیده زیباست، به یاری کردگار کرده‌ایم. اگر این جشن هم تا امروز سرپاست به همین دلیل است. امشب کسانی اینجا هستند که ممکن است با هم مسئله داشته باشند اما درنهایت خوشحالم که همه با هم هستیم. امسال دعواها در جامعه زیاد شده. رابطه فرهنگ و اقتصاد از بین رفته و به همین خاطر هم برگزاری این جشن امسال مشکل‌تر از سال‌های قبل بود. اما ما نیازمندیم که فرهنگ ایران زمین را حفظ کنیم، به خصوص در بخش خصوصی. ما یک نهاد مردمی و خصوصی هستیم. جشن امسال به کمک و یاری سید یوسف مناجاتی و برادرشان سید حسین برگزار شد که من از سال 1364 که در تلویزیون با ایشان همکار بودم می‌شناختم‌شان. آن موقع برنامه تماشاگه راز را داشتند و از همان زمان تا الان مشغول کار فرهنگی هستند.»

علی معلم به دنبال صحبت‌هایش از برادران مناجاتی که حامی جشن دیشب بودند دعوت کرد روی صحنه بیایند و برای حضار چند کلمه‌ای صحبت کنند. سید یوسف مناجاتی متنی را در باب عشق و علاقه‌اش به سینما آماده کرده بود. او در ابتدای صحبت‌هایش به علی معلم خسته نباشید گفت که توانسته این جشن را حفظ کند. سخنی که حرف دل بسیاری از حاضران بود و خیلی از آنها که روی سن رفتند دراین‌باره صحبت کردند.

اما جشن با بخش اهدای جوایز شور و حال دیگری پیدا کرد. معلم برای اهدای جایزه بهترین فیلم مستند از حامد بهداد دعوت کرد که روی سن بیاید. طبق معمول آوردن نام بهداد با تشویق فوق‌العاده تماشاگران همراه شد

حامد بهداد: سلام به همگی. تمام هیجان‌ها و عشق‌ها از نوع نابش از آن هنر است و می‌پرستیم و می‌پرستم همه کسانی رو که به سینما و تئاتر احترام می‌ذارن و عشق می‎ورزن. این همه تحسین و عشق سزاوار سینماست. حالا که روی سن اومدم می‌خوام جایزه خودم رو هم بردارم.

با گفتن جمله آخر، بهداد به سمت تندیس حافظ بزرگی که برای دکور روی سن قرار داشت، رفت و آن را بلند کرد. جمعیت حاضر در سالن به شوق آمده و با تمام وجود بهداد را تشویق می‌کردند.

نامزدهای فیلم مستند عبارت بودند از: صفر بیست و یک(محمد شیروانی)، پرو آخر(رضا حائری)؛ چه سرسبز بود دره ما(فرشته جغتایی)، مشترک موردنظر(لقمان خالدی) و خواب خورشید(ناصر صفاریان). که درنهایت لقمان خالدی برنده جایزه بهترین فیلم مستند شد.

خالدی: سال‌ها پیش دنبال سی‌دی‌های جشن دنیای تصویر می‌گشتم که مهموناشو ببینم. الان برام غیرقابل باوره که این جایزه رو خودم دریافت کردم. فقط اینجا یه نکته رو بگم. اگه جعفر صانعی مقدم و مهرداد اسکویی پشتیبانم نبودن، هرگز این اتفاق نمی‌افتاد.

جایزه بهترین تئاتر را امین تارخ و هنگامه قاضیانی دادند.

قاضیانی: امیدوارم همیشه شاد باشید چون شادی حق شماست.

تارخ: به علی معلم تبریک می‌گم که با سختکوشی بسیار توانست یک جشن در شرف فراموشی و یک مجله تعطیل را دوباره زنده کند. در بین این همه حال بد که داریم نیازمندیم که پیوسته جشن برگزار کنیم که امیدوار، کمافی‌السابق به فعالیت‌هایمان ادامه دهیم. نه دوست بشناسیم و نه دشمن. همه را دوست بدانیم.

جایزه بهترین تئاتر به هادی مرزبان برای تئاتر «خانمچه و مهتابی» اهدا شد. دیگر نامزدهای این بخش کالیگولا(همایون غنی‌زده)، مکاشفه‌ای در باب یک مهمانی خاموش(رضا حداد)، حضرت والا(حسین پاکدل)، جن‌گیر(کوروش نریمانی) بودند.

فرزانه کابلی برای دریافت جایزه همسرش روی سن آمد چون مرزبان برای شرکت در جشنواره تئاتر آوینیون در فرانسه به سر می‌برد.

کابلی: هادی مرزبان الان همه حواس و دلش اینجاست. متاسفانه بلیط پیدا نکرد که بتواند خودش را به مراسم برساند.

بخش بعدی برنامه بزرگداشت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، سعید راد بود. برای اهدای جایزه بزرگداشت او محمدرضا فروتن روی صحنه آمد. در ابتدای مراسم کلیپی از فیلم‌های سعید راد پخش شد. اولین فیلم این کلیپ «تنگنا» بود که با صدای فریدون فروغی شروع می‌شد. تماشاگران به هیجان آمدند و با قدرت سعید راد را تشویق می‌کردند. فروتن هم متنی را که برای سعید راد آماده کرده بود، خواند.

فروتن: آقای راد تو همه این سال‌ها بخاطر پول اشتباه نکرد. تو این چند سال فقط 4 فیلم بازی کرد که به گفته خودش یکی‌اش هم اشتباه بود. یه بار ازشون سوال کردم که چی از سینما براتون مهمتره؟ جواب دادن: آینده‌ای که در اون بتونم عشق و بخشندگی رو زندگی کنم. دوستشون دارم و براشون دست می‌زنیم.

سعید راد: 35 سال از اولین جایزه‌ای که به عنوان بهترین بازیگر مرد سال گرفتم، می‌گذره. راستش دلم گرفت وقتی آقای معلم زنگ زدن و برای جشن دعوتم کردن. چون من 20 سال هجرت ناخواسته رو تحمل کردم ولی دوست داشتم بازم به عنوان یه بازیگر جایزه بگیرم. اما شور و تشویق شما خستگی این 20 سال رو از تن من در کرد. من 56 فیلم بازی کردم و از هر کدوم درسی گرفتم. همیشه دو استاد بودن که ازشون خیلی یاد گرفتم. یکی استادی که به من یاد داد گام‌هامو بلندتر بردارم و امشب هم در این سالن حضور داره: مسعود کیمیایی. (حضار با شور و شوق تشویق می‌کنند. کیمیایی به احترام سعید راد بلند شد و راد هم به او تعظیم کرد) استاد دیگرم که در ایران نیست و از او هم خیلی آموختم امیر نادری است. اما اینجا می‌خوام از بازیگری هم اسم ببرم که به حق کلمه سوپراستار سینمای ایران برازنده‌اش است: محمدرضا فروتن. از همون فیلم اولش که دیدم فهمیدم چه بازیگر خوبی است. این جشن به مدیریت آقای معلم انقدر باشکوه است که هر روز ایران باید از این جشن‌ها داشته باشد.

دو بازیگر جوان و تازه کار سینما، سحر قریشی و فرناز رهنما برای اهدای جایزه دستاورد هنری روی سن آمدند. نامزدهای جایزه عبارت بودند از: هایده صفی‌یاری(تدوین درباره الی)، سعید ملکان(چهره پردازی ملک سلیمان)، حسین ابوالصدق(صداگذاری فیلم آل)، بهرام دهقانی(تدوین طلا و مس) و حمید قدیریان(مدیر هنری ملک سلیمان) که جایزه به حمید قدیریان اهدا شد. قدیریان در آن لحظه در سالن حضور نداشت و پسرش به جای او جایزه را گفت. خود قدیریان کمی دیرتر روی سن آمد و از جایزه‌اش تشکر کرد.

قدیریان: قرار بود قسمت‌های دوم و سوم «ملک سلیمان» هم ساخته شود که مربوط به دوران وحدت اطرافیان سلیمان نبی است ولی بنظر می‌رسد تا خودمان به وحدت نرسیم دنباله این فیلم ساخته نخواهد شد.

برای اهدای جایزه موسیقی متن علی لهراسبی خواننده جوان پاپ روی سن آمد تا جایزه اردوان کامکار را برای موسیقی متن فیلم «سنتوری» بدهد. نامزدهای بخش موسیقی متن اردوان کامکار و محسن چاوشی(سنتوری)، فردین خلعتبری(پستچی سه بار در نمی‌زند)، بهزاد عبدی(آل)، حسین علیزاده(تنها دوبار زندگی می‌کنیم) و کارن همایونفر(سن پطرزبورگ) بودند.

اردوان کامکار: خوشحالم که برای فیلم استاد مهرجویی تونستم کار کوچکی انجام بدم.

جشن به پرشورترین قسمت خودش رسید که اهدای جایزه بهترین فیلم بود. علی معلم از مسعود کیمیایی دعوت کرد که روی سن بیاید تا جایزه بهترین فیلم را اهدا کند.

کیمیایی: سپاس به خانم‌ها و آقایان. من قراره که جایزه فیلمسازی رو بدم که تکه بزرگ این سینما مال اوست و اگه امشب اومده جایزه شو بگیره به احترام این مجلسه چون همه این راه‌ها رو قبلا رفته. من عاشقانه دوستش دارم: داریوش مهرجویی.

جایزه بهترین فیلم به داریوش مهرجویی برای فیلم «سنتوری» اهدا شد. داریوش مهرجویی و فرامرز فرازمند(سنتوری)، منوچهر محمدی(طلا و مس)، اصغر فرهادی و سیدمحمود رضوی(درباره الی)، سید جمال ساداتیان(به رنگ ارغوان) و فضل‌الله یوسف‌پور و بهمن فرمان‌آرا(خاک آشنا) نامزدهای این بخش بودند. لحظه‌ای که همه حضار منتظرش بودند فرا رسید و مهرجویی و کیمیایی در کنار هم روی سن قرار گرفتند. همه از جا بلند شد و با شور و شوق دو تا از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران را تشویق کردند.

مهرجویی: ما دیگه جزو دایناسورهای سینما هستیم. من واقعا خوشحالم که آقای معلم به عنوان یک عامل مهم بخش خصوصی این سینما و جشن را زنده نگهداشته و ملت رو دور هم جمع می‌کنه و همه رو خوشحال می‌کنه. خوشحالم که مسعود عزیز رو بعد مدت‌ها اینجا می‌بینم. ما از همان زمان «گاو» و «قیصر» به همراه ناصر تقوایی با هم دوستان صمیمی شدیم و هر 3 تا با همدیگه بودیم و خیلی حال می‌کردیم. از این جایزه هم خیلی تشکر می‌کنم که شکل خیلی قشنگی هم داره.

معلم: حمید کریلی طراحش اینجاست و البته ایرج رامین‌فر، طراح صحنه معروف سینمای ایران که در ساختن این تندیس با همکارانشون به ما کمک کردن.

مهرجویی: بسیار عالی است و باید بگم یکی از زیباترین جوایز سینمای ایران و حتی جهان در کنار اسکار باشه.

برزو ارجمند برای اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری روی سن آمد. او از استادی یاد کرد که به گفته خودش هر چه دارد بخاطر لطف‌های اوست. استادی که اتفاقا فیلمبردار هم بوده و متاسفانه امروز در بین ما نیست: مهرداد فخیمی. ارجمند با همان لهجه‌ای در سریال «قهوه تلخ» دارد نامزدهای این بخش را خواند: حسین جعفریان(درباره الی)، فرشاد محمدی(آل)، حمید خضوعی ابیانه(ملک سلیمان)، مرتضی غفوری(حوالی اتوبان) و بایرام فضلی(تنها دو بار زندگی می‌کنیم) که جایزه به فرشاد محمدی تعلق گرفت.

فرشاد محمدی: فیلمبرداری «آل» یک حسرت در من به جا گذاشت. راستش قرار بود فیلمبرداری این فیلم رو یکی از استادان من برعهده بگیره. حتی بلیط ارمنستان هم براش خریداری شد اما به دلیل بیماری نتوستن با ما همراه بشن. هرچند از راه دور به من زنگ می‌زدن و انرژی می‌دادن: نعمت حقیقی. متاسفانه موقع اکران فیلم فوت کردن و نتونستن فیلم رو ببینن و من همیشه این حسرت رو دارم که چرا نتونستم تو این فیلم هم باز شاگردشون باشم.

رضا رویگری برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه روی سن آمد و البته قبل از اهدای جایزه آهنگی از آلبوم جدیدش را خواند که به زوی قرار است به بازار بیاید و محسن یگانه و حمید عسگری آهنگ‌هایش را ساخته‌اند. نامزدهای بهترین فیلمنامه عبارت بودند از: وحیده محمدی فر و داریوش مهرجویی(سنتوری)، محسن عبدالوهاب(لطفا مزاحم نشوید)، اصغر فرهادی(درباره الی)، علیرضا نادری(کیفر) و حامد محمدی(طلا و مس) که جایزه این بخش به حامد محمدی برای فیلم «طلا و مس» داده شد.

حسام نواب صفوی هم برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن روی سن آمد و جایزه مهناز افشار را برای بازی در فیلم «طبقه سوم» به او داد. دیگر نامزدهای این بخش گلچهره سجادیه(حوالی اتوبان)، نگار جواهریا(طلا و مس)، لیلا حاتمی(بی پولی)، مریلا زراعی(درباره الی)، رویا نونهالی(عصر جمعه)، آنا نعمتی(آل)، ترانه علیدوستی(درباره الی)، گلشیفته فراهانی(درباره الی) و پانته‎آ بهرام(هیچ) بودند.

در این بخش دو جایزه اهدا شد و مریلا زارعی هم تندیس بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. بهاره رهنما برای اهدای جایزه زارعی روی سن آمد. رهنما که مثل همیشه سرزنده و با شور و شوق بود این بار البته سعی کرد بیشتر احساساتش را کنترل کند.

رهنما: چرا میکروفون انقدر بالاست؟ آقای معلم شاید بعضی بازیگرا چهره‌شون از قد و قامتشون بهتر باشه! راستش من خودم به آقای معلم زنگ زدم و خواهش کردم جایزه این بخش رو بدم. چون به سبک و سیاق بچگیم اعتقاد دارم که اگه یه اتفاق خوب بیفته باید در جهان بمونه و سال بعد هم تکرار بشه. چون سال قبل خودم جایزه رو گرفتم امسال دوست داشتم خودم این جایزه رو به بازیگری بدم که اصالت بازیگری رو در کارهاش می‌بینم: مریلا زارعی.

زارعی: حالا که انقدر هیجان زده شدم دوست دارم با شما احساسمو شریک بشم. همون اوایل کارم آقای معلم از من برای شرکت در جشن دنیای تصویر دعوت کردن و من از این دعوت خیلی خوشحال شدم چون احساس می‌کردم که دیده شدم. تندیس حافظ یکی از بهترین جوایز سینمایی برای ماست که بار احساسی زیادی داره. خوشحالم از دوست و همکاری دارم جایزه می‌گیرم که سال قبل بهش گفتم دوست دارم قبل از همه بهت تبریک بگم و از اونجا که بهاره هم مثل من اعتقاد داره کائنات هر چی رو که برای بقیه آرزو کنی بهت می‌ده الان خیلی هیجان‌زده‌ام.

رهنما: من فقط یه نکته دیگه رو بگم. این مدت حرف‌ها و حاشیه‌ها خیلی زیاد بوده ولی من فقط می‌خوام بگم مهران مدیری من و پیمان خیلی دوستت داریم و تو جزو خاطرات خوبه زندگی مشترک ما هستی.

شیلا خداداد و رویا نونهالی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد روی سن آمدند. در این بخش هم دو جایزه اهدا شد. اول به شهاب حسینی برای فیلم «درباره الی».

نامزدهای این بخش شهاب حسینی(سوپر استار و درباره الی)، حمید فرخ‌نژاد(به رنگ ارغوان)، بهرام رادان(سنتوری)، رضا کیانیان(خاک آشنا)، علیرضا خمسه(بیست)، محسن طنابنده(سن پطرزبورگ)، حسام نواب صفوی(اخراجی‌ها2 و وقتی همه خوابیم)، محمدرضا فروتن(محاکمه در خیابان)،حامد بهداد(هفت دقیقه تا پاییز) و مهدی هاشمی(هیچ) بودند.

شهاب حسینی: خداروشکر. من خیلی دوست داشتم تندیس زیبای حافظ رو داشته باشم. یه چیزی هم هست که میخوام بگم. سینما مایملک شخصی نیست که بشه کسی رو توش راه داد یا ازش بیرون کرد. این سینماست که به سینماگر مدیونه و نه سینماگر به سینما.

نونهالی: چقدر سرخوشی آوره که شغلی داشته باشی که در این روزگار گاهی دیده بشی، گاهی مهم باشی. بیخود نیست که همه آدم‌ها به نوعی سودای بازیگری دارن.

جایزه بعد به حمید فرخ‌نژاد اهدا شد.

فرح نژاد: خانم رهنما گفتن بعضی اوقات قیافه بازیگرها از قدشون بهتره. باید بگم بعضی اوقات هم برعکس می‌شه مثل من. من این تندیس رو با افتخار قبول می‌کنم اما وجوهات نقدی‌اش را به شیرخوارگاه آمنه تقدیم می‌کنم.

عبدالرضا اکبری و پسرش روی سن آمدند تا جایزه بهترین کارگردان را به اصغر فرهادی اهدا کنند. همایون اسعدیان، ابراهیم حاتمی کیا، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی دیگر نامزدهای این بخش بودند. از آنجا که فرهادی به دلیل ساخت فیلم جدیدش در آلمان به سر می‌برد، مریلا زارعی به نیابت از او جایزه‌اش را دریافت کرد.

زارعی: آقای فرهادی خیلی دوست داشتن اینجا باشن و همه عشق‌شان را به سمت شما پرتاب کردند.

دکتر محمدسریر مدیرعامل خانه موسیقی برای اهدای جایزه بهترین ترانه و موسیقی متن روی صحنه آمد. رضا یزدانی(طهران، تهران)، محسن چاوشی(سنتوری)، محمد اصفهانی(زیر هشت)، علیرضا افتخاری(به کجا چنین شتابان) و علی لهراسبی(فاصله‌ها) نامزدهای این بخش بودند که رضا یزدانی جایزه را دریافت کرد. رضا یزدانی و گروهش از ابتدای مراسم اجرای موسیقی را برعهده داشتند. رضا یزدانی به صورت زنده آهنگ «طهران، تهران» را اجرا کرد.

رضا یزدانی: باعث افتخارمه که برای بار سوم این جایزه رو دریافت می‌کنم. ترانه «طهران، تهران» یه اتفاق بود که در شرایط خاصی ساخته شد و مهدی کرم‌پور و کارن همایونفر و اندیشه فولادوند همه دست به دست هم دادند تا در بهترین حالت این آهنگ ساخته شود. این تنها فستیوالی است که به ترانه فیلم جایزه می‌دهد و این باعث خوشحالی است.

مهدی پاکدل و لاله اسکندری روی سن آمدند تا جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی را به بهنوش طباطبایی برای بازی در سریال «در مسیر زاینده رود» اهدا کنند. بقیه نامزدها عبارت بودند از: کتایون ریاحی(یوسف پیامبر)، سحر قریشضی(دلنوازان)، بهاره افشاری(فاصله‌ها) و ستاره صفرآوا(در چشم باد).

طباطبایی: این اولین باره که این تندیس رو می‌گیرم و خیلی هیجان‌زده‌م. باید از همسر عزیزم مهدی پاکدل تشکر کنم که بهم یاد داد چطور بدون غلط با لهجه اصفهانی حرف بزنم.

در این بخش یک جایزه دیگر هم اهدا شد.

پاکدل: اگه اجازه بدین این جایزه رو بهنوش اعلام کنه چون خودش عاشق این هنرپیشه است.

طباطبایی هم نام کتایون ریاحی را به عنوان برنده بعدی بازیگر زن مجموعه تلویزیونی خواند.

علی معلم: خانم ریاحی بعد از سریال «یوسف» از بازیگری خداحافظی کردن و تا به امروز هم سر حرفشون ایستادن. در ایران کسی قبل از ایشون این کارو نکرده بود.

ریاحی: تشکر ویژه از آقای معلم که با پایمردی این جشن و مجله‌شون رو ادامه می‌دن. البته همیشه پشت یک مرد بزرگ، یک زن بزرگ هم هست: خانم آذر معماریان. من همچنان در زمینه هنر فعالیت می‌کنم و به زودی قراره به نوع دیگری با مخاطبانم ارتباط برقرار کنم. اگه اجازه بدین باید بگم که این آخرین باره که من به عنوان یه بازیگر روی صحنه میام و جایزه می‌گیرم. از دونفر که در طول زندگی همیشه همراهم بودن سپاسگزاری می‌کنم: پسرم و مادر عزیزم. این تندیس رو هم به همسر عزیزم تقدیم می‌کنم که خودش باارزش‌ترین جایزه زندگیمه. از آقای معلم هم درخواست می‌کنم که جایزه نقدی رو در مسیری که خودشون بهتر می‌دونن خرج کنن.

سپس آذر معماریان تهیه‌کننده جشن به دعوت علی معلم روی سن آمد.

معماریان: ما بخش خصوصی هستیم و به عشق شما این جشن رو برگزار می‌کنیم. ببخشید اگه کم و کسری در کار بود. من 12 ساله که افتخار دارم در کنار همسرم که استاد مسلم سینمای ایرانه این جشن رو برگزار می‌کنم وامیدوارم که هر سال هم بتونیم بهتر برگزارش کنیم.

سروش صحت روی سن آمد تا جایزه بهترین بازیگر مرد درام را بدهد. نامزدهای این بخش عبارت بودند از: پارسا پیروزفر(در چشم باد)، امیر جعفری(زیر هشت)، حسین محجوب(در مسیر زاینده رود)، مصطفی زمانی(یوسف پیامبر) و مهدی سلطانی(در مسیر زاینده رود). جایزه این بخش به امیر جعفری اهدا شد.

جعفری: من مثل خانم ریاحی وضعم خوب نیست که جایزه نقدیمو ببخشم چون 6 ماهه که تئاتر کار کردم! اما یکی از سکه‌هامو به خانه سینما اهدا می‌کنم و بقیه‌شو برای خودم نگه می‌دارم.

مصطفی زمانی برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی روی سن آمد. از بین مسعود جعفری جوزانی(در چشم باد)، علیرضا نادری(در مسیر زاینده رود)، امیرمهدی ژوله و خشایار الوند(قهوه تلخ)، حامد عنقا(نردبام آسمان) و شعله شریعتی(به کجا چنین شتابان)، علیرضا نادری برنده تندیس حافظ شد.

نادری: هر چی زمان می‌گذره بعضی زخم‌ها و حسرت‌های آدم عمیق‌تر می‌شن. من امشب می‌بینم که دو حسرت دارم. یکی اینکه پایان نامه فوق لیسانسم رو با آقای جعفری جوزانی کار کردم که امکان اجرا پیدا نکرد و دوم اینکه یکسال و نیم با آقای مهرجویی روی یک فیلمنامه کار کردم که متاسفانه آن فیلم هم ساخته نشد.

برای اهدای جایزه بهترین کارگردان تلویزیونی از سحر جعفری جوزانی دعوت شد تا جایزه پدرش را برای مجموعه «در چشم باد» بدهد. نامزدهای این بخش عبارت بودند از: سیروس مقدم(زیر هشت)، حسن فتحی(در مسیر زاینده رود)، مهران مدیری(قهوه تلخ)،محمدحسین لطیفی(نردبام آسمان) و مسعود جعفری جوزانی(در چشم باد).

سحر جعفری جوزانی: من نمی‌تونم درباره پدرم خیلی صحبت کنم. خیلی کارشو دوست دارم و بنظرم یکی از بهترین کارهای تاریخیه که تا حالا ساخته شده.

مسعود جعفری جوزانی: نصفه خوب من اینجاست که سحره. من نصفه بدشم. بزرگترین حسن ما ایرانیان عشق به خانواده است.

علی معلم: خبر خوش دیگه این است که مسعود نوشتن کتاب اول فیلم «کوروش کبیر» رو به پایان رسونده. فیلمی که قراره با هم کار کنیم.

شقایق دهقان و بهنام تشکر برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن نقش کمدی روی سن آمدند.

دهقان: من همیشه دوست داشتم که تو جشن شما جایزه ببرم ولی تا حالا این اتفاق نیفتاده. امسال همه کمدین‌ها انقدر خوبن که هر کدوم از همکارانم جایزه رو ببرن انگار خودم بردم. جایزه بهترین بازیگر نقش کمدی به الیکا عبدالرزاقی رسید. سحر جعفری جوزانی(قهوه تلخ)، مرجانه گلچین(شمس‌العماره)، رویا تیموریان(شمس‌العماره) و طناز طباطبایی(پرانتز باز) دیگر نامزدهای این بخش هستند.

عبدالرزاقی: من همیشه عاشق تندیس حافظ بودم و خوشحالم که این جایزه رو دریافت می‌کنم. ما یه تیم فوق‌العاده بودیم و اگه من این جایزه رو دریافت می‌کنم بخاطر اعتماد مهران مدیری و کار خوب همکارانم بوده.

نامزدهای بهترین بازیگر مرد کمدی عبارت بودند از: فرهاد اصلانی(آشپزباشی)، مهران مدیری(مرد دو هزار چهره و قهوه تلخ)، سیامک انصاری(قهوه تلخ)، محمدرضا هدایتی(قهوه تلخ) و برزو ارجمند(قهوه تلخ). فرزاد حسنی و علیرضا غفاری برای اهدای جایزه این بخش روی سن آمدند.

غفاری: من به واسطه اجراهای زنده در مراسم مختلف امشب حس و حال عجیبی داشتم. به دوست مشترکمون رضا درستکار گفتم امیدوارم امشب علی سکته نکنه. ترجیع بند همه اهالی سینما امشب این بود که حالمان خوب نیست. معلم با بهره‌گیری از هوش ذاتی‌اش مدیران و سینماگران را در ابتدای جشن به همدلی و وفاق دعوت کرد. من هم می‌گویم: شخصی بد ما به خلق می‌گفت/ما سینه ز غم نمی‌خراشیم/ما نیکی او به خلق گوییم/تا هر دو دروغ گفته باشیم.

فرزاد حسنی: اجازه بدین جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی رو تقدیم کنیم. به افتخار مهران مدیری زیاد دست بزنین.

غفاری: سوپراستار یعنی مهران مدیری.

مهران مدیری که از ابتدای مراسم هر بار تصویرش روی پروژکتور می‌آمد مورد تشویق حضار قرار می‌گرفت در میان استقبال شدید مردم روی صحنه رفت.

مدیری: این پنجمین تندیس حافظه که من می‌گیرم. در تمام این سال‌ها شاهد بودم که آقای معلم و خانم معماریان با چه عشق و زحمتی این مراسم رو برگزار کردن و اهالی سینما رو جمع کردن. ما با این جمعیتی که اینجا جمع شدیم نشون می‌دیم که هستیم. با قدرت دورهمیم و پرروییم. امیدوارم هر سال این مراسم برگزار شود. زنده بمانیم و خدا ما رو حفظ کنه. برای اینکه جو رو عوض کنم در ادامه صحبت‌های خانم رهنما و آقای فرخ‌نژاد بگم بعضی‌ها هستن که هم قد و قامت خوبی دارن و هم قیافه‌شون خوبه.(به خودش اشاره می‌کند)

بعد به دعوت مدیری همه بازیگران قهوه تلخ روی سن آمدند.

فرزاد حسنی: تندیس حافظ بهترین مجموعه تلویزیونی رو به اعجوبه تلویزیون در این 30 سال، مهران مدیری تقدیم می‌کنم.

مدیری: همیشه گفتم کارهای من حاصل یک کار قدرتمند گروهیه. تک تک دوستان برای این مجموعه خیلی زحمت کشیدن ولی بار اصلی روی دوش دو نفر بود: خشایار الوند و امیرمهدی ژوله. با همه عشقی که به پیمان و محراب قاسمخانی دارم و در طول این سال‌ها بهترین کارها رو با هم انجام دادیم تندیسم رو به ژوله و الوند تقدیم می‌کنیم.

الوند: از هیئت داوران تشکر می‌کنم که قهوه تلخ رو با وجود اینکه در شبکه خانگی بود دیدند و قضاوت کردند و به این شبکه رسمیت بخشیدند.

دوازدهمین جشن دنیای تصویر با برگزیده شدن «قهوه تلخ» به عنوان بهترین مجموعه تلویزیونی در حالی که ساعت نزدیک 2 صبح بود، به پایان رسید و شب خاطره انگیز و دوست داشتنی دیگری برای اهالی سینما و دوستدارانشان رقم خورد.

منبع : کافه سینما

به جمع هواداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها