صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم گیتا

نقد و بررسی فیلم گیتا

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9016/Gita/thumbs/phoca_thumb_l_7.jpg

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

مریلا زارعی که امروزه برای بیشتر مخاطبین سینمای ایران با « شیار 143 » به یاد آورده می شود، بازیگر نقش اصلی فیلم است. حمیدرضا آذرنگ هم که پس از سالها حضور در صحنه تئاتر، در دو سال اخیر فعالیت بیشتری را در سینما پیش گرفته، یکی از بازیگران فیلم است. بهناز جعفری پرکار هم در فیلم حضور دارد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

گیتا ( مریلا زارعی ) مادر میانسالی است که علاقه شدیدی به متین دارد. اما با اتفاقی که برای متین رخ می دهد، او بحرانی را تجربه می کند که در جریان آن متوجه واقعیت های جدیدی درباره زندگی اش می شود و…

کارگردان کیست ؟

مسعود مددی که کار خودشرا به عنوان تصویربردار در فیلمهای مهمی همچون « رنگ خدا » و « روبان قرمز » آغاز کرد اما پس از سالها غیبت، با نویسندگی « بيداري براي سه روز » در سال 1392 به سینما بازگشت و حالا « گیتا » اولین تجربه کارگردانی او محسوب می شود.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/01/phoca_thumb_l_3-68b.jpg

نکات مثبت فیلم ؟

مسعود مددی به خوبی شخصیت گیتا را بسط و گسترش می دهد و تماشاگر را با زندگی او آشنا می کند. اما متاسفانه این روند حفظ نمی شود و داستان های حاشیه ای سبب می شود تا شخصیت پردازی دچار مشکل شود.

مریلا زارعی در « گیتا » همان الفت « شیار 143 » است و شخصیت او نیز در اجرا تفاوت چندانی با الفت ندارد. اگر کلیشه شدن او را لحاظ نکنیم، باید گفت که زارعی توانسته فیلم را سرپا نگه دارد. حمیدرضا آذرنگ هم بازی خوبی از خودش به نمایش گذاشته.

نکات منفی فیلم ؟

فیلمنامه مسعود مددی و میترا تیموریان به دفعات در طول داستان دچار لکنت می شوند و داستان ها و قهرمانان جدیدی را مطرح می کند که باعث بی هویت شدن خط اصلی داستان می شود. فیلم در یک لحظه گیتا را قهرمان معرفی می کند و در لحظه بعد نسترن و…

در فیلم سکانسی وجود دارد که نسترن به امیر یک فلش می دهد اما او بدون گوش کردن به آن، فلش را پاک می کند. سپس فیلم دقایقی زیادی را صرف یافتن اطلاعاتی می کند که شاید می شد در همان فلش آن را بدست آورد!

در بعضی از سکانس ها نیازی به استفاده از شیوه فیلمبرداری ” دوربین روی دست ” نبوده است و اضافی به نظر می رسد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/01/phoca_thumb_l_2-55d.jpg

حرف آخر :

« گیتا » مانند اکثر فیلم اولی های کارگردانان ایرانی، مشکل فیلمنامه دارد. شاید اگر می شد از شاخ و برگ های اضافی فیلم در بخش داستان های حاشیه ای زد، « گیتا » می توانست به مراتب تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب بگذارد. اما در اینجا این ایده به فعل تبدیل نشده تا اولین تجربه کارگردانی مسعود مددی با ارفاق، یک اثر متوسط باشد.

 

منتقد: بابک مهرورز

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

نام فیلم : گیتا gi3whr355

کارگردان : مسعود مددی

نویسنده : میترا تیموریان و مسعود مددی

تهیه کننده : مجید شیخ انصاری

بازیگران :

مریلا زارعی

سارا بهرامی

حمیدرضا آذرنگ

بهناز جعفری

و…

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها