صفحه اصلی > پنج برتر : 5 اتفاق مهمی که اعتبار جشنواره فیلم فجر را از بین برد

5 اتفاق مهمی که اعتبار جشنواره فیلم فجر را از بین برد

pic 11360004850002

یکی از عجیب ترین دوره های جشنواره فیلم فجر در طول تاریخ برگزاری این رویداد، جشنواره 35 بود که از روز آغاز تا مراسم اختتامیه حواشی تمام نشدنی را به همراه داشت. اینبار در پنج برتر تصمیم گرفتیم تا به 5 عامل مهمی که می تواند باعث حذف اعتبار از این جشنواره در میان جشنواره های معتبر جهان شود پرداخته ایم که امیدواریم با حل شدن آن، در سال بعد دوباره شاهد چنین مواردی نباشیم.

5- بلیت فروشی : بلیت فروشی و مدیریت سالن های نمایش که حضور طیف گسترده طرفداران سینما را به همراه دارد، یکی از مهمترین بخش های یک جشنواره را تشکیل می دهد که البته در این دوره از جشنواره فیلم فجر با یک اتفاق عجیب همراه بود. برگزار کنندگان این دوره از جشنواره، برخلاف روال سالهای قبل از یک وبسایت جدید برای خرید بلیت آنلاین رونمایی کردند و تمام بلیت فروشی های جشنواره را بدون دلیل، به این وبسایت واگذار کردند. اما دیری نپایید که وبسایت مذکور از کار افتاد و تماشاگران دچار سردرگمی مطلق شدند تا اینکه اعلام شد بلیت بصورت دستی انجام خواهد شد و ملت دوباره می بایست به گیشه مراجعه نمایند! اینکه چه شد که به یکباره از یک شرکت تازه تاسیس برای فروش بلیت های جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و آیا این شرکت در مناقصه برنده شد یا… مسئله ای است که هیچکس پیگیر آن نشد و البته از کار افتادن این وبسایت هم باعث شد تا اعتبار جشنواره نیز از بین برود.

pic 113600048533309200

4- حذف آثار شاخص : یکی از موارد مهم در هر جشنواره سینمایی، حضور آثار سازندگان مطرح در جشنواره می باشد که ارزش جشنواره را دو چندان می نماید. این رویه را به خوبی می توان در جشنواره فیلم کن جستجو کرد که معمولا آثار سازندگان مشهور دنیا در این جشنواره به نمایش در می آیند و حتی فیلم افتتاح کننده این جشنواره، فیلمی است که بیشترین توجه را در جهان به خود جلب کرده. اما در جشنواره فیلم فجر بسیاری از فیلمسازان مطرح از جمله کیانوش عیاری و شهرام مکری به دلایل عجیب از بخش مسابقه کنار گذاشته شدند تا وزن نامها در این دوره از جشنواره بطور ناامید کننده ای کاهش یابد و مشخصاً ، عرصه رقابت نیز خیلی جذاب نباشد.

 13951022130542792967295455

3- اعلام نامزدها : یکی از عجیب ترین اتفاقات این دوره از جشنواره نحوه اعلام نامزدها بود که اعتراض بسیاری از اهالی سینما و حتی خودِ نامزدها را به همراه داشت. در عجیب ترین بخش، هیئت داوران فیلمی را نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی کرده بودند که هیچ موسیقی در آن وجود نداشته یا اثری که در بخش جلوه های ویژه نامزد شده بود اما ظاهرا در فیلم فقط یک برف پشت شیشه به چشم خورده بود و بس! این مورد قطعاً از ارزش اعتبار و داوری های جشنواره فیلم فجر به عنوان یک جشنواره سینمایی معتبر خواهد کاست.

79835302 89204694f000

2- برنده شدن همزمان دو نامزد : اگر نامزدهای جشنواره که در شرایط عجیبی معرفی شدند را کنار بگذاریم، می بایست به یک مورد دیگر نیز اشاره کنیم که برنده شدن همزمان مریلا زارعی و لیلا حاتمی برای سیمرغ بهترین بازیگر زن بود که امروزه در هیچ جشنواره معتبری آن را شاهد نیستیم. اعلام نامزدها و انتخاب یکی از میان آنان، یکی از ساده ترین الگوهای برگزاری یک جشنواره می باشد که عدم رعایت آن جز مصلحت اندیشی، نمی تواند دلیل دیگری داشته باشد. به عنوان مثال فکر کنید امسال در مراسم اسکار، کیسی افلک به یکباره به همراه دنزل واشنگتن به روی صحنه بروند و جایزه اسکار مشترکی دریافت نمایند! آیا این رقابت است یا دورهمی؟

 1395111700005963621868540011

1- رفتار خبرنگاران و فیلمسازان : مصداق بارز این نکته را می توان در نشست خبری فیلم « قاتل اهلی » جستجو کرد که انواع و اقسام دلایل برای بی اعتبار کردن سینمای ایران را در خود جای داده بود. اتفاقی که پیش از شروع در سالن نمایش با ” زهرمار ” گفتن بازیگر فیلم به تماشاگران آغاز شد و خودِ فیلمساز نیز در نشست خبری با عباراتی نامفهوم و در کنار هم قرار دادن نام فیلمسازان بزرگ، به مخالفان فیلمش حمله کرده و آنان را به سکوت و بی سوادی متهم کرد. جنگ و جدل آشکار تهیه کننده و فیلمساز دیگر اتفاق عجیب این نشست بود و در نهایت باید به اهالی رسانه نیز اشاره کرد که از تمسخر همکارانشان در نشست خبری لذت برده و فیلمساز را بابت تحقیر کردنشان تشویق می کردند. نشست خبری « قاتل اهلی » یک نمونه کامل از وضعیت کلی سینمای ایران بود.

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها