صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم جان ویک : قسمت دوم ( John Wick: Chapter 2 )

نقد و بررسی فیلم جان ویک : قسمت دوم ( John Wick: Chapter 2 )

john 0wick sti34242

نخستین قسمت از فیلم « جان ویک » در سکوت خبری کامل در سال 2014 به روی پرده رفت و با استقبال بسیار خوب تماشاگران و منتقدان سینما همراه بود. در این فیلم کیانو ریوز پس از مدتها در قامت یک قهرمان کلاسیک به سینما بازگشت و خاطرات حضورش در سری فیلمهای « ماتریکس » را به نوعی مجددا برای مخاطبین سینما زنده کرد. حال پس از گذشت سه سال، دومین قسمت این مجموعه که توسط تمام سازندگان قسمت نخست ساخته شده، به سینما بازگشته تا موفقیت های این اثر را در سینما تداوم ببخشد.

داستان فیلم به فاصله کوتاهی پس از اتفاقات قسمت نخست رخ می دهد که طی آن جان ویک ( کیانو ریوز ) بالاخره موفق شد ماشین خود را از تبهکاران پس گرفته و به خانه اش بازگردد. او حالا پس از قلع و قمع کردن کلی انسان تبهکار، تصمیم به بازنشستگی گرفته تا در خانه جذابش زندگی آرامی را دنبال نماید و سرش به زندگی خودش باشد. اما به زودی یک آشنای قدیمی به نام سانتینو ( ریکاردو اسکامارسیو ) سراغ ویک می آید و اعلام می کند که یک بدهی قدیمی به او دارد و بجایش می بایست دوباره به معرکه بازگشته و سراغ یک گروه آدم بد برود و آنان را از زندگی ساقط کند اما…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_1-a0d.jpg

« جان ویک : قسمت دوم » همانند قسمت نخست ، فیلمنامه درهم و آشفته ای دارد که به نظر می رسد اصلاً مسئله فیلمسازان نبوده و هیچکس هم کاری با آن نداشته. اگر در قسمت نخست یک سگ بهانه کشتار جان ویک بود، اینبار نیز مسائل ساده ای از جمله بدهی قدیمی و خواهر رده بالا در گروه های مافیایی و … هسته داستان را تشکیل می دهند. مهمترین تفاوت داستان قسمت دوم « جان ویک » نسبت به بخش نخست این است که محل رخدادهای فیلم جهان بینی بیشتری را به خود دیده و در مناطق بکر بیشتری می توانیم داستان فیلم را دنبال نمائیم. دیالوگ های فیلم نیز شامل چند گفتگوی سطحی میان شخصیت هاست که همانطور که اشاره کردم، خیلی در این بخش دغدغه کیفیت توسط سازندگان مطرح نبوده.

مهمترین بخش « جان ویک : قسمت دوم » که باعث موفقیت قسمت نخست این اثر گردیده بود، کیفیت اجرای سکانس های اکشن و بدلکاریها بود که یک سر و گردن از آثار اکشن آن روزهای سینما بالاتر بود و از حقه های رایج فیلمهای اکشن در ساخت آن استفاده نشده بود. این موضوع در قسمت دوم نیز با دقت فراوان توسط کارگردان چاد استاهلسکی، بازخوانی شده و فیلم در بخش اکشن، لحظات نفس گیر و سرگرم کننده را برای مخاطب به ارمغان می آورد. استاهلسکی بار دیگر در قسمت دوم ترجیح داده از ترفندهای عجیب و غریب و مخرب دوربین روی دست در موقعیت جنگ های تن به تن که منجر به حذف جزئیات درگیری می شود استفاده چندانی نکند و سکانس های اکشن فیلم را در موقعیتی ثابت و با جزئیات فراوان به مخاطب عرضه کند.

23721491242522

این موضوع همانطور که در قسمت نخست باعث تمایز اثر نسبت به هم قطارانش گردیده بود، اینبار نیز به خوبی جواب داده و زمانی این وضعیت جذابیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم ساخت و پرداخت موقعیت های اکشن به مراتب بیشتر از قسمت نخست است و ضرباهنگ ارائه آن نیز کاملاً تنظیم و در خدمت فیلم بوده است. استاهلسکی برخلاف آثار اکشن روز سینما که متوسل به جلوه های ویژه و منطق حداقلی هستند، اکشن فیلم را تا جایی که امکان داشته در زمین نگه داشته تا موقعیت ها باورپذیر باشند و لحظات سرگرم کننده ای را خلق نمایند که قطعاً طرفداران قسمت نخست را بیش از پیش هیجان زده خواهد کرد.

کیانو ریوز به عنوان بازیگر نقش اصلی که فکر میکنم در تمام دقایق فیلم نیز در صحنه حضور دارد، تمرین های ویژه ای را برای حضور در قسمت دوم « جان ویک » پشت سر گذاشته و در اجرای سکانس های اکشن بهترین عملکرد ممکن را از خود به نمایش گذاشته است. ظاهر خسته او به همراه کت و شلواری که همواره بر تن دارد، از او شخصیتی خلق کرده که به نظر می رسد مخاطبین سینما بعد از نئو، بتوانند او را با آن به یاد بیاورند. نکته جالب این قسمت را می توان حضور لارنس فیشبورن به عنوان بازیگر دانست که حضور او و ریوز می تواند یادآور همکاری این دو در فیلم « ماتریکس » باشد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_2-e77.jpg

« جان ویک : قسمت دوم » همانند قسمت نخست ، متکی بر اکشن دیوانه واری است که در پرداخت و اجرای آن بهترین عملکرد را دارد و البته در بخش داستان کمترین میزان توجه را به خود می بیند. برای سازندگان ابداً مهم نبوده که داستان فیلم تا چه حد می تواند ساده لوحانه باشد و حتی به نظر می رسد که اگر قادر به انجامش می بودند، حتی این داستان ساده را هم از فیلم حذف می کردند تا اکشن بیشتری را جایگزین نمایند! با اینحال، همانطور که سازندگان طی مصاحبه های متعدد اعلام کرده اند، تمرکز سری فیلمهای « جان ویک » نه بر روی فیلمنامه بلکه بر روی اکشن و عناصر سرگرم کننده سینمایی است تا مخاطب را سرگرم کنند و پس از مدت دو ساعت او را با رضایت از تماشای فیلم بدرقه نمایند. هدفی که به نظر می رسد سازندگان به خوبی از عهده انجام آن برآمده اند و به راحتی مخاطبانشان را سرگرم خواهند کرد.

7                                                                               Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

جان ویک : قسمت دوم joh2ne232e

John Wick: Chapter 2

کارگردان : Chad Stahelski

نویسنده : Derek Kolstad

بازیگران :

Keanu Reeves… John Wick

Riccardo Scamarcio…Santino D’Antonio

Ian McShane… Winston

Ruby Rose … Ares

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن      

زمان : 122 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BlueCrown
BlueCrown
1 سال قبل

حیف که کامنت های قبلی سایت پاک شد. جدا از نقد خود مووی مگ نظرات پر تعداد کاربران باعث میشد که با دید فکری چندین نفر آشنا میشدیم.
به نظرم قسمت دوم جان ویک واقعا در سطح بالاتری از قسمت اول قرار داره. من هیج نکته ای رو به یاد نمیذارم که در قسمت اول بهتر از قسمت دوم کار شده باشه.
همونطور که گفته شد اکشن فیلم به نظرم شاهکاره. یه اکشن بی نهایت خوش ساخت و سرگرم کننده. کلا فیلم های سرگرم کننده و دارای اکشن با کیفیتی هستن که به نظرم نقش آفرینی عالی کیانو ریوز کمک خیلی زیادی به این موفقیت کرده.
در بحث اکشن این قسمت از قسمت اول هم جلوتر هست چرا که صحنه های اکشن این قسمت متنوع تر هم هستن. مثلا اون سکانس توی محوطه آینه کاری شده خیلی خاص بود. گرچه به نظرم میتونستن بهتر درش بیارن و یه سکانس شاهکار بسازن ولی در کل سکانس جذابی بود.
از طرفی برعکس نقد به نظرم اتفاقا فیلمنامه این قسمت خیلی بهتر از قسمت قبل شده. تو قسمت اول واقعا فیلمنامه بد بود. اصلا انگیزه جان ویک خوب در نیومده بود. واسه یه سگ این همه داستان؟! (میدونم سگش یه یادگاری از زنش بود ولی واقعا دلیل قانع کننده ای واسه اون حجم از اکشن نبود) ولی در این قسمت به نظرم یک فیلمنامه قابل قبول رو داریم میبینیم. انگیزه ها مشخصه. گرچه کاراکتر های دیگه (به جز جان ویک که تا حدی از این قضیه مستثناست) اصلا شخصیت پردازی درست حسابی ندارن و انگیزه ها فقط در حد دیالوگه ولی باز هم میشه از یه فیلم اکشن قبول کرد.
نور پردازی و فیلمبرداری فیلم هم واقعا فوق العادست.
به نظرم این قسمت موسیقی خیلی خوبی هم داشت و قشنگ روی فیلم مینشست و موزیک جذاب و پرحرارت بود.
در کل فیلم های سرگرم کننده به همراه اکشن فوق العاده هستن که البته از نظر محتوایی و شخصیت پردازی و فیلمنامه حرفی واسه گفتن ندارن که البته نیازی هم ندارن زیاد.
قسمت ۲ به نظرم از قسمت ۱ بهتر بود.