صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال تابو ( Taboo )

نقد و بررسی سریال تابو ( Taboo )

95 09 9jn00001361

« تابو » نام سریالی بریتانیایی که دو تن از خالقین آن تام هاردی و پدرش چیپس هاردی می باشند. خالق سوم این سریال هم استیون نایت است که قبلا سریال موفق « Peaky Blinders » را از او شاهد بوده ایم. همکاری این سه با مشارکت ریدلی اسکات در تهیه این سریال، منجر به خلق اثری شده که تماشاگران زیادی را به تماشایش وسوسه می کند و حضور تام هاردی در نقش اصلی این سریال نیز مزید بر علت شده تا « تابو » مخاطبین زیادی را به خود جذب کند.

داستان سریال درباره مردی به نام جیمز ( با بازی تام هاردی ) است که به دلیل خارج شدن از زیر سایه پدر، مدتهاست به آفریقا سفر کرده و همه ساکنین شهر لندن قرن هفدهم که خانواده مشهور او را می شناسند، در این گمان به سر می برند که او کشته شده است. اما جیمز پس از مدتها به شهر باز می گردد و در حالی که مرموز و ساکت است، به دنبال اهدافی است که به نظر می رسد در تمام مدت عدم حضورش در لندن در ذهن پرورانده و حالا برگشته تا بتواند به آنها جامعه عمل بپوشاند اما…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_3-38e.jpg

سریال جدید شبکه بی بی سی وان، در لندن قرن هفدهم رخ می دهد یعنی جایی که معمولا سازندگان فیلم و سریال بیشتر ترجیح می دهند آن را تیره و تاریک متصور شوند. این مسئله درباره سریال « تابو » نیز صدق می کند و تقریباً تمام رخدادهای فیلم یا در تاریکی شب می گذرند یا حداقل نور ممکن را می توانیم در آن مشاهده نمائیم که باعث شده مخاطب بیشتر به فضای غم آلود لندن در آن سالها آشنا شود و می توان گفت « تابو » در این فضاسازی موفق بوده است.

همچنین فیلمبرداری نیز از نکات مثبت این سریال محسوب می شود که مخصوصا در نماهای بیرونی که با زاویه دوربین واید مواجه هستیم، زیبایی های طبیعی بیشتر به چشم می آید و سازندگان نیز به خوبی توانسته اند این زیبایی را به ثبت برسانند. کیفیت طراحی لباس و صحنه نیز مانند بسیاری دیگر از ساخته های بریتانیایی چشم نواز هستند.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_6-f00.jpg

اما در مقابل تمام ویژگی های مثبت سریال « تابو » ، باید ایرادات داستان و روایت آن هم اشاره کرد که به اندازه کارگردانی هنری، قوی و روان نیست. در بخش شخصیت پردازی می توان تا زمان ورود شخصیت مرموز جیمز و اندیشه های نامشخصش از اهدافی که در سر دارد، تماشاگر را تشنه نگه داشت و تعلیق مناسبی اتخاذ نمود اما روند کُند داستان و داستان های نه چندان جذابش مانند کشمکش طولانی میان کمپانی هند شرقی و مسئله وراثت، از جذابیت سریال نزد مخاطب می کاهد. شاید این سریال نیازمند این می بود که داستان نقطه اوج و فرود فراوانی را به خود می دید اما در این سریال همه چیز روی یک خط حرکت می کند و گاهی کسل کننده به نظر می رسد.

در مقابل ضعف داستان سرایی سریال، بازی خوب تام هاردی قرار دارد که توانسته جورِ بسیاری از لحظات سریال را بکشد و تماشاگران زیادی را پای سریال بنشاند. هاردی که خود از خالقین سریال است ، بازی بسیار خوبی در نقش جیمز داشته است و ویژگی های رفتاری این شخصیت دقیقاً مطابق آنچه بوده که طی این مدت از هاردی در سینما مشاهده کرده ایم؛ شخصیتی کم حرف که شباهتی به آدمهای اطرافش ندارد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_7-cd6.jpg

سریال « تابو » زیبایی های بصری فراوانی دارد و تام هاردی جذابی هم دارد که کماکان حتی در یک سریال متوسط هم تماشایی است. اما داستان و فیلمنامه نمی تواند پا به پای دیگر بخش های فیلم حرکت کند. با اینحال به نظرم « تابو » را می توان به خاطر تام هاردی هم که شده تماشا کرد.

 

منتقد : پوریا دانایی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها