صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : نگاهی به سریال های نوروز 96 صدا و سیما

نگاهی به سریال های نوروز 96 صدا و سیما

همه ساله تعطیلات نوروز و نیز ماه مبارک رمضان به‌عنوان مهم‌ترین ایام ‌سال برای تلویزیون، باعث می‌شود رسانه ملی تمام انرژی و پتانسیل اصلی خود را در این ایام به نمایش گذارد. پخش برنامه‌های ویژه و سریال‌های طنز در هر شبکه، در این روزها تلویزیون را به رقیبی ویژه و پرتوان برای شبکه‌های ماهواره‌ای تبدیل می‌کند. انگار فقط در این روزها است که مدیران تلویزیون الزام رقابتی جدی با شبکه‌های پرتعداد ماهواره‌ای را حس و تلاش‌هایشان را برای ایجاد این رقابت اجرایی می‌کنند.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزنامه شهروند، امسال اگر چه در ماه رمضان تلویزیون از نظر سریال‌های مناسبتی ویژه این ایام چنته‌ای چندان پر نداشت و بر خلاف همیشه با دستی خالی به دیدار مخاطبان آمد، اما به نظر می‌رسد در ایام تعطیلات نوروز با قصد جبران آن کمبود سریال‌های گوناگونی را با رویکردهای موضوعی و ژانری متفاوت روانه آنتن خواهد کرد. این دوره البته از این نظر که نخستين نوروزی است که می‌توان محصولات آن را دستپخت دوره ریاست عبدالعلی علی عسکری و همکارانش قلمداد کرد، برای مدیران رسانه ملی اهمیتی فزاینده دارد و بسیار مشتاقند با به دست آوردن دل تماشاگران و رضایت مخاطبان کاری کنند كه مردم کمتر به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای بروند.

مطالبی که در ادامه می‌آید نگاهی کوتاه و گذرا است به سریال‌هایی که طبق بیشتر گمانه‌زنی‌ها به‌عنوان گزینه‌های اصلی نوروزی شبکه‌های مختلف تلویزیون مورد اشاره قرار گرفته‌اند. البته از آن‌جا که هنوز مدیران به قطعیتی در این مورد نرسیده‌اند، این امکان نیز وجود دارد که در برنامه و ترکیب کلی این سریال‌ها تغییراتی ایجاد شود؛ البته در مورد کارهای سیروس مقدم و سعید سهیلی‌زاده چنین تغییری بعید است.


افسر نمونه

گزینه نوروزی شبکه پنج همین امروز تصویربرداری‌اش را آغاز کرده است؛ که یعنی همین حالا هم دیر شده است. اما نکته این‌جاست که ما به انجام کارها در دقیقه نود عادت داریم و اگر این اتفاق رخ ندهد انگار که یک جای کار می‌لنگد.

سریال افسر نمونه که البته این نام موقت آن است و ممکن است تغییر کند؛ به کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی روز اول اسفند کلید خورد و گفته می‌شود برای باکس نوروزی شبکه پنج یا شبکه تهران ساخته می‌شود.

«طرح اولیه سریال افسر نمونه به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین گزینه نوروزی شبکه تهران چند ماه پیش به تصویب رسید و همزمان با آن فیلمنامه سریال به نگارش درآمد. «افسر نمونه» طبق شنیده‌ها سوژه‌ای جدید دارد و اگر ساخت آن برای نوروز به قطعیت برسد می‌تواند یکی از کارهای پرمخاطب سیما برای این ایام باشد.

689734 653

درباره این‌که چه شده که «افسر نمونه» و تولیدش به دقیقه نود یا حتی وقت اضافه موکول شده باید به این نکته اشاره کرد که قرار تولید این سریال مربوط به چند وقت پیش است و ظاهرا قرار اولیه بر این بوده که این روزها در آخرین مراحل تصویربرداری این سریال باشیم، اما بنا به دلایلی که مهم‌ترین این دلایل انتخاب نقش اصلی این کار یعنی کاراکتر فرهاد بود، آغاز کار «افسر نمونه» مدتی به تعویق افتاد. درباره دلایل جذابیت این سریال باید به این نکته نیز اشاره کرد که «افسر نمونه» در پایان تعطیلات نوروز شاید برای ورزشکاران و علاقه‌مندان ورزش کاری جذاب‌تر و نامی آشناتر باشد؛ چرا که از ظواهر امر چنین به نظر می‌رسد که این سریال برخلاف اسمش اصلا ارتباطی با فضای پلیسی و انتظامی ندارد. به گفته پیمان عباسی، سناریست «افسر نمونه» داستان این سریال در دو خط موازی پیگیری می‌شود. قصه درباره فرهاد، افسر مبارزه با دوپینگ است که درگیر ورزشکاران مختلف می‌شود. همچنین در قصه دیگری یک بازیکن ایتالیایی به ایران ترانسفر می‌شود و این دو قصه در کنار هم اتفاقات مختلفی را رقم می‌زنند.

از میان بازیگران سریال افسر نمونه می‌توان به محمدرضا شریفی‌نیا، حسن پورشیرازی، ساغر عزیزی، اتابک نادری، هلیا امامی، زهیر یاری، پیام احمدی‌نیا، آذین رئوف، حامد آهنگی و… اشاره کرد و البته گفته می‌شود که یک فوتبالیست غیرایرانی نیز برای ایفای نقش در این سریال حضور دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که سناریوی «افسر نمونه» را پیمان عباسی بر اساس ایده اولیه‌ای از امیرحسین قاسمی به رشته تحریر درآورده است.

در خلاصه داستان سریال افسر نمونه به نقل از سازندگان این سریال آمده است: بهمن و توفیق دو دوست قدیمی هستند که از برادر به هم نزدیک‌تر به نظر می‌رسند. آنها ناف دختر و پسرشان را به نام هم بریده‌اند اما بچه‌های آنها که امروز به سن ازدواج رسیده‌اند، راضی به این امر نیستند. این باعث می‌شود دوستی ۳۰ساله آنها کم‌کم تحت‌الشعاع قرار بگیرد.


مرز خوشبختی

حسین سهیلی‌زاده کارگردان پرطرفداری است. تمام آنچه درباره پرمخاطب‌بودن کارهای سیروس مقدم گفتیم درباره حسین سهیلی‌زاده نیز صدق می‌کند؛ با این تفاوت که ساخته‌های این کارگردان آن بلندپروازی و تجربه‌گرایی‌های فرمی آثار مقدم را ندارند، و بیشتر ملودرام‌هایی هستند که برای جلب توجه و رضایت زنان خانه‌دار و دختران و پسران دم‌بخت جلوی دوربین می‌روند. حسین سهیلی‌زاده که ابتدای امسال با سریال پریا به شبکه سه رفت و با شکستن تابوهایی بی‌اساس درباره ایدز مخاطبانی فراوان و پیگیر برای سریالش دست و پا کرد، در ادامه راهش دوباره با سریال مرز خوشبختی به شبکه دو آمده و به عبارتی به خانه همیشگی‌اش بازگشته است. سهیلی‌زاده که همچون سیروس مقدم یکی از پرکارترین کارگردانان تلویزیونی است، سریال جدیدش را با فضایی نوروزی و مفرح پیش برده و انتظار دارد رقابت سنگینی با مقدم برای کسب عنوان پرتماشاگرترین سریال نوروزی داشته باشد. در سریال مرز خوشبختی بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان، مهدی سلوکی، شهرزاد کمالزاده و سروش جمشیدی به ایفای نقش می‌پردازند. این سریال که در حال حاضر در حال طی‌کردن مراحل نهایی فنی است، به احتمال زیاد در ١٥ قسمت در شبکه دوم سیما روی آنتن خواهد رفت.

درباره عوامل اصلی جدیدترین سریال حسین سهیلی‌زاده باید به این نکات اشاره کرد که مهران رسام تهیه مرز خوشبختی را برعهده دارد و علی خودسیانی با سابقه نیز نویسنده این سریال است.

689733 858

تلویزیون ایران و مدیرانش ید طولایی برای انداختن کارها به دقیقه نود و لحظه آخر دارند. با این شرایط این نکته که در میان تمام گزینه‌های نمایش در روزهای نوروز تاکنون مرز خوشبختی تنها سریالی است که به‌عنوان یک گزینه قطعی از سوی مدیران برای پخش از شبکه دو اعلام شده است، نشان از این دارد که مدیران این شبکه حساب خاصی روی موفقیت این سریال نوروزی باز کرده‌اند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: به طلا و تلاش و عشق… جوان و گُل و گِل… همه چیز از یک وسوسه شروع می‌شود و به یک وسوسه ختم می‌گردد. از رفاقت شروع می‌شود و به رفاقت می‌رسد. داستان مرز خوشبختی داستان انتخاب‌هاست. دوراهی‌ها. زمانی که بر لب مرز ایستاده‌ای. یک سو شاید خوشبختی است و در سوی دیگر هم شاید خوشبختی. انتخاب با توست و انتخاب نهایت خوشبختی‌است؛ اما فارغ از این متن که ظاهرا فقط برای ایجاد کنجکاوی رسانه‌ها تنظیم شده گفته می‌شود که سریال مرز خوشبختي روایتگر داستان جوانی شهرستانی است که برای تحصیل به تهران می‌آید و جزو نخبگان علمی می‌شود. او به خواهر دوستش که در یک طلافروشی کار می‌کند، علاقه دارد اما پدر دختر راضی به این وصلت نیست و در ادامه ماجراهایی پیش می‌آید. مرز خوشبختی به گفته تهیه‌کننده‌اش نیز سه بازیگر اصلی دارد که داستان را پیش می‌برند؛ سه جوان بیکار که هر بار قصه به مقتضای داستان آنها پیش می‌رود. درباره روند تولید مرز خوشبختی نیز باید به این نکته اشاره کرد که این مجموعه هشتم آبان‌ماه ‌سال ‌جاری کلید خورد و ۱۵ بهمن‌ماه نیز ضبط شد و تصویربرداری آن در حدود ۸۰ لوکیشن به پایان رسید. باید دید جدیدترین اثر سهیلی‌زاده چه کششی را برای مخاطبان ایجاد خواهد کرد؛ و آیا موفقیت ملودرام‌های اخلاقی و خانوادگیش را تکرار خواهد کرد یا نه؛ که اگر این اتفاق رخ دهد، آن وقت باید به جرأت گفت مرز خوشبختی یکی از جدی‌ترین گزینه‌های کسب عنوان پرتماشاگرترین سریال نوروزی خواهد بود.


خانه ما

با این‌که گفته می‌شد سریال آرمان دو که احسان عبدی‌پور، فیلمساز جوان تحسین‌شده بوشهری قرار بود آن را جلوی دوربین ببرد به‌عنوان گزینه اصلی شبکه سه برای باکس نوروز انتخاب شده است، اما مشخص شدن این نکته که این سریال هنوز درگیر مشکلات فراوانی است و حتی هنوز که هنوز است به آغاز تصویربرداری نیز نرسیده است، انتقاداتی را از بابت بی‌برنامگی تلویزیون در مواجهه با ایام ویژه باعث شد که این نیز عکس‌العمل ایرج محمدی، تهیه‌کننده آرمان دو را باعث شد که بیان کرد آرمان دو تنها یکی از گزینه‌های نوروزی بوده و قطعیتی برای رساندن آن به نوروز نبوده است. لزوم اتخاذ یک راهکار جایگزین که پیش روی مدیران فیلم و سریال این شبکه قرار داشت، آنان را به این نتیجه رساند که در مواجهه با رسانه‌ها از سریال تقریبا آماده خانه ما به‌عنوان گزینه اصلی این شبکه برای ایام نوروز نام ببرند؛ سریالی به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی حمید رحیمی‌ نادی که درحال ضبط و تصویربرداری است و تاکنون ۴۰‌درصد از تصویربرداری آن نیز به انجام رسیده است.

«خانه ما» که این را نیز مثل «علی‌البدل» سیروس مقدم، خشایار الوند می‌نویسد و به عبارت بهتر سرپرستی نویسندگان آن را برعهده دارد، البته ازجمله کارهایی است که از همان ابتدای ساخت به‌عنوان یکی از مجموعه‌های نوروزی مطرح بوده است. شاید از این رو باشد که از این سریال به‌عنوان تنها اثری که شاید بتواند برای پخش در شبکه سه جایگزین آرمان دو شود، نام برده می‌شود.

689736 318

در سریال خانه ما، فرهاد آییش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، جواد عسگری، شمسی فضل‌اللهی، رضا ناجی و مهوش وقاری ایفای نقش کرده‌اند. این سریال که البته ممکن است نامش تغییر یابد، مضمونی کمدی دارد و داستان چند خانواده را روایت می‌کند که به دلایلی مجبور می‌شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این خانواده‌ها هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می‌شوند که با هم زندگی کنند.

این مجموعه ٦٠ قسمتی به سفارش مرکز امور نمایشی سیما تولید می‌شود و با توجه به این‌که درحال حاضر «علی‌البدل» و «مرز خوشبختی» در کنداکتور شبکه‌های یک و دو پیش‌بینی شده است و تنها شبکه سه از کنداکتور مجموعه نوروزی خالی است، احتمال دارد این مجموعه از این شبکه روی آنتن برود و باید دید بین دو کار که خشایار الوند در هر دو آنها نقش داشته است، کدام یک بیشتر به دل مخاطب می‌نشیند. سامان و سیروس مقدم به‌عنوان کارگردانانی که رگ خواب تماشاگر ایرانی را به خوبی در دست دارند با برنده شدن در این رقابت رودررو رقابت بزرگتری را که عنوان پرتماشاگرترین سریال نوروزی تمام شبکه‌های تلویزیون است، هدف قرار داده‌اند. البته بعید هم نیست در این میان این عنوان پرطرفدار در میان کارگردانان سریال‌ساز به سعید سهیلی‌زاده برسد که در میان عامه تماشاگران هواخواهان سفت و سختی دارد.


علی‌ البدل

سریال علی‌البدل به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری یکی از سریال‌هایی بود که تکلیف آن زودتر از کارهای دیگر مشخص و از آن از همان ابتدا به‌عنوان سریال نوروزی شبکه یک یاد شد. این محصول جدید زوج غفوری-‌مقدم به‌عنوان یکی از پرکارترین زوج‌های سریال‌ساز تلویزیون یکی از نخستين سریال‌های تلویزیون است که مراحل مختلف ساخت را پشت سر گذاشته و پیش از هر سریال دیگری تصویربرداری و ضبط شده است. به سیاق بیشتر کارهای اخیر سیروس مقدم فیلمنامه این سریال را نیز نویسنده و بازیگر محبوب سینما و تلویزیون محسن تنابنده نوشته است. در علی‌البدل خشایار الوند نیز به تنابنده در نگارش سناریو یاری رسانده است.

درباره علی‌البدل باید به این نکته اشاره کرد که خشایار الوند از همان ابتدا نوید نوشته‌شدن و ساخت یک کار متفاوت را به مخاطبان کارهای مقدم وعده داده و عنوان کرده که علی‌البدل اثری با مایه‌های رئال است که از فضاها و موقعیت‌های کمدی نیز بهره می‌گیرد.

689737 667

گفته می‌شود که داستان سریال علی‌البدل به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در روستایی در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد و گفته می‌شود داستان سریال در روستایی در اطراف همدان رقم می‌خورد. داستانی که قصه طنز و متفاوتی در قیاس با کارنامه سیروس مقدم خواهد داشت و به گفته کارگردان شباهتی با داستان پایتخت ندارد. سیروس مقدم درباره داستان سریال می‌گوید: از اسم سریال کاملا مشخص است که داستان بر چه اساسی است. داستان در مورد افرادی است که حضور دارند اما حق رأی ندارند. کسانی که در مجالس و شوراها اعضای علی‌البدل هستند و در جریان همه امور قرار دارند اما حق رأی ندارند. ظاهرا طعنه‌های سیاسی در این اثر نیز مثل پایتخت وجود دارد ولی طعنه‌های اجتماعی رنگ و لعاب بیشتری دارند که در داستان چند خانواده قصه ظهور و بروز می‌کنند. این سریال که روایتی طنز دارد به گفته نویسندگانش کاری متفاوت در کارنامه سیروس مقدم و البته خود نویسندگان قلمداد خواهد شد. تفاوتی که سازندگان سریال کوشیده‌اند آن را حتی در خلاصه داستانی هم که در اختیار نشریات و رسانه‌ها قرار داده‌اند، مدنظر قرار دهند. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: من علی‌البدل هستم. فرعی، رزرو و جانشین عضو اصلی، حرف نزنم می‌گویند لالی، حرف بزنم می‌گویند حق رأی نداری. خلاصه هم هستم، هم نیستم.

این مجموعه که بازیگران زیادی هم دارد به گفته خشایار الوند، قرار نیست تنها یک قهرمان داشته باشد، بلکه ضدقهرمان‌های بامزه زیادی دارد. ازجمله بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند، می‌توان به مهدی ‌هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، احمد مهرانفر، حسین محب‌اهری، ‌هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی، محمود جعفری، عزت‌الله رمضانی‌فر، بهرام افشاری، فروغ قجابگلی، هدیه آزاده، مهسا باقری، فرشته گلچین، آرزو نبوت، میثم چگینی و محسن تنابنده اشاره کرد.

علی‌البدل در روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه در اطراف همدان کلید خورد و ابتدای شهریورماه نیز تصویربرداری آن به پایان رسید و عوامل به تهران بازگشتند. بعد از آن نیز تدوین و مراحل بعدی پس از تولید سریال انجام شد و اکنون یکی از دو سریال آماده سیما برای پخش در ایام نوروز است. باید دید قصه علی‌البدل با توجه به سوژه و موقعیت‌های جدید آن چقدر در ربودن گوی طلایی از دیدگاه مخاطبان توفیق خواهد داشت. سیروس مقدم در سال‌های اخیر نشان داده است که در به دست آوردن توجه و علاقه تماشاگران تلویزیون تبحر خاصی دارد و به جرأت نمی‌توان سریال شکست‌خورده‌ای از این کارگردان را در ١٠سال اخیر مثال زد؛ اما این‌که آیا علی‌البدل نیز سرنوشت شیرین دیگر ساخته‌های اخیر مقدم را تکرار خواهد کرد یا نه، داستانی است که پایانش را خیلی چیزها رقم می‌زند که از میان این عوامل و عناصر ترکیب دیگر سریال‌های روی آنتن شاید مهم‌تر از بقیه عوامل و عناصر باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها