یک طنز نویس گفت: برخی چهره ها که خود را از نیروهای فوق العاده ارزشی می دانند به راحتی به به ارزش های دفاع مقدس تعرض می کنند و در این میان فیلم «اخراجی ها» را یک توهین آشکار به دفاع مقدس دانست.
محمد حسین جعفریان در چهل و ششمین نشست «دگرخند» با موضوع بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس و با عنوان «ورود ترکش ممنوع»ابتدا در درباره فرهنگ جبهه گفت: اوایل پایان جنگ علیرضا کمره ای تاملی کرد درباره این که در پشت جبهه فرهنگی داشته ایم که با پشت جبهه خیلی متفاوت است و برای زنده نگه داشتن آن شروع کردند به جمع آوری این فرهنگ و گروهی که این اطلاعات را جمع آوری می کرد، جزو اولین گروه های حرفه ای ادبیات جنگ بود.
جعفریان در پاسخ به این سوال که آیا در شعر نیز می توان طنز دفاع مقدس داشت، گفت: در تمام حوزه ها می توان به طنز پرداخت و نمونه های شعر های طنز در دفاع مقدس بسیار است.
در ادامه این نشست داوود امیریان با مقایسه تحولات سال های اخیر و تغییر نگاه به جنگ و ورود طنزپردازان به این عرصه، گفت: امروز جاده طنز کمی بازتر شده است ولی همچنان باید مراقب بود که از هجو درباره جنگ دوری کنیم.
این طنزنویس با برشمردن مثال هایی از طنز موقعیت، افزود: این سوژه ها گاهی بسیار ناب هستند ولی متاسفانه چندان به آنها پرداخته نمی شود و طنزپردازان ما اساساً توجهی جدی به طنز موقعیت ندارند.
نویسنده کتاب هایی مانند «مین نخودی» و «جام جهانی در جوادیه» همچنین از این که به گفته او حصاری ممنوع به دور زندگی رزمندگان در دوران دفاع همانند زندگی پیشوایان دینی، کشیده شده است، انتقاد کرد و گفت: برخلاف آنچه ما درباره زندگی پیامبر و ائمه (ع) فکر می کنیم، آنها به هیچ وجه چهره ای عبوس یا رفتاری خشک نداشته اند.
نویسنده داستان بهنام ادامه داد: متاسفانه همین تصور اشتباه به جنگ هم کشیده شده است ولی رسانه ای مثل تلویزیون هر وقت می خواهد از جنگ سخن بگوید، فقط صحنه های گریه و زاری را نشان می دهد.
این طنزنویس در عین حال از تعرض به ارزش های دفاع مقدس از سوی برخی چهره ها که خود را نیروهایی فوق العاده ارزشی می دانند، انتقاد کرد و گفت: به عنوان نمونه می گویم فیلم «اخراجی ها» یک توهین آشکار به دفاع مقدس بود.
محمدحسین جعفریان نویسنده، شاعر و مستندساز همچنین با تائید سخنان امیریان درباره باز شدن فضای نوشتن درباره دفاع مقدس به شیوه ای طنز در مقایسه با سال های قبل، گفت: زمانی بود که نمی شد از نگاه طنز به فرهنگ جبهه و جنگ نگریست در حالی که این اصلاً در فرهنگ جبهه وجود ندارد و جنگ ما سرشار از زندگی بود.
وی بر لزوم جمع آوری خاطرات تمامی کسانی که به نحوی با جبهه ها ارتباط (خواه مستقیم خواه غیرمستقیم) داشته اند، تاکید کرد و افزود: اگر نسلی که جنگ را تجربه کرده، به زیر خاک رود، همه خاطراتش را هم با خود به زیر خاک می برد.
سازنده فیلم های مستندی مانند «شیر دره پنجشیر یا حماسه ناتمام» (درباره زندگی احمدشاه مسعود) و «نسل گمشده» (درباره جنگ بوسنی) همچنین بر لزوم گردآوری خاطرات آن دسته از عراقی ها که در جنگ با ایران حضور داشتند، تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم به آن طرف جبهه هم نیم نگاهی داشته باشیم و خاطرات نیروهای عراقی را از نبردشان با ایران بگیریم، می توانیم به تکمیل فرآیند جمع آوری خاطرات جنگ امیدوار باشیم.
این شاعر همچنین طنزپردازان را از آلوده کردن فضای دفاع مقدس به هجو، بر حذر داشت و در ادامه بار دیگر با انتقاد از مسعود ده نمکی (سازنده سه گانه «اخراجی ها») به سبب رعایت نکردن کپی رایت شعر او (جعفریان) در یکی از این فیلم ها، گفت: آقای ده نمکی بدون اجازه من، شعرم را در تیتراژ پایانی فیلمش استفاده کرده و حتی حاضر نیست یک بلیت برای من بفرستد چه برسد به رعایت حق مولف!
جعفریان همچنین از این که به گفته او «این نوع فیلم ها به الگویی برای برخی دیگر از فیلمسازان تبدیل شده است» اظهار تاسف کرد.
شبکه ایران