صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : از درآمدهای ستاره های هالیوودی در سال 2017 می توان چه نکاتی متوجه شد؟

از درآمدهای ستاره های هالیوودی در سال 2017 می توان چه نکاتی متوجه شد؟

Pay Gap TV Movies Copy 1024x614

مطالعه های سالانه انجام شده توسط فوربز و ورایتی شواهدی آشکار از فاصله درآمدی آشکار و مستمر صنعت فیلم و تلویزیون را به نمایش می گذارد چون زنان و اقلیت ها هنوز هم بسیار عقب تر از مردان سفیدپوست هستند.

به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم، هر سال که می گذرد موجی جدید از داده ها در مورد درآمد بازیگران هالیوودی درمی آید. با هر سالی هم که می گذرد این درآمدها نجومی، رو به رشد، و همانطور که هیچ کس را سورپرایز نمی کند، ناعادلانه هستند. مطالعاتی که اخیرا توسط ورایتی در مورد درآمدهای تلویزیونی و فوربز در مورد پردرآمدترین بازیگران صنعت سینما منتشر شده، نشانگر صنعتی هستند که از مد افتاده است.

مثال اول: فاصله درآمدی مداوم بین جنسیت ها و نژادها و تطابق یافتن با آینده ای که توسط سرویس های استریمینگ پردرآمدی مثل نت فلیکس، آمازون و هولو تعریف خواهد شد.

بعضی داده ها در این مطالعات هیچ کس را شوکه نخواهند کرد. مثلا ستاره های «تئوری بیگ بنگ» هنوز هم در عرصه تلویزیون بالاترین درآمدها را دارند؛ بعد از تغییر ساختار قراردادشان، کیلی کوئوکو، جانی گالکی، سایمون هلبرگ، کونال نایار و جیم پارسونز قرار است اپیزودی ۹۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشند. دوین جانسون ملقب به راک که یک غول باکس آفیسی و چهره ثابت فیلم های اکشن است، دوباره نزدیک به صدر لیست فوربز قرار دارد و به خاطر نقش آفرینی در فیلم های «بی واچ» و «جومانجی» و سریال «بالرز» اچ بی او توانسته سال گذشته ۶۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد. راک در صدر لیست پارسال قرار داشت، اما این بار مارک والبرگ مقام اول را از آن خود کرد.

اما از این داده ها چیزهای بسیار بیشتری از این می توان فهمید که جیب بازیگران درجه یک چقدر پرپول است. مثلا این ارقام نشان می دهند که کمپلکس صنعتی ابرقهرمانی هالیوود تا حدود بسیار زیادی کلوب پسران است، نشان می دهند که تلویزیون همانطور که مدت ها شک می رفت، این روزها نسبت به فیلم بسیار با زنان مهربان‌تر است و نشان می دهد که سرویس های استریمینگ و شبکه های کابلی که به توسط پیروزی شرط بندی‌های بزرگ‌شان حالا شجاع تر شده اند، دارند با استراتژی های تهاجمی به بازیگران نقش های بزرگ پیشنهاد می کنند و پول هایی را به آن ها می دهند که زمانی در سینما می توانستند کسب کنند.

برای مردها

پول در دنباله ها و فرنچایزهای ابرقهرمانی است

مارک والبرگ که در لیست پردرآمدترین بازیگران فوربز در رتبه اول قرار دارد، بخش اعظم درآمدش را از «بابا خانه است ۲» و «ترنسوفرمرز: آخرین شوالیه» درآورد که هر دو دنباله هستند. این روند بعد از مارکی مارک هم ادامه پیدا می کند چون این لیست تا حدود زیادی توسط بازیگرانی درست شده که در فرنچایزهای بسیار سودمند یا فیلم های ابرقهرمانی نقش آفرینی کردند و این ها فیلم هایی هستند که نقش های زن بسیار کمتری دارند.

اگر فقط بخواهیم از چند نفر از رداپوشان و بازیگران دنباله های اکشن نام ببریم که خوب پول درمی آورند، وین دیزل (سرنوشت خشمگین ها) هست، رابرت داونی جونیور (اسپایدرمن: بازگشت به خانه)، تام کروز (ماموریت غیرممکن ۶)، کریس همزورت (تور: راگناروک) و کریس پرت (محافظان کهکشان).

در تضاد، زنان این لیست درآمد خود را از کمدی های خاص یا درام هایی که استحقاق جایزه دارند به دست آوردند: اما استون در «لالا لند»، ایمی آدامز در «ورود»، جنیفر لارنس در «مادر!»، میلا کونیس در «مامان های بد ۲» و ملیسا مک کارتی در «شکارچیان روح».

اما زنان و اقلیت ها

هنوز هم درآمد بسیار کمتری دارند

لیست های ورایتی و فوربز نشان دهنده فاصله های درآمدی بسیار قابل توجهی میان دو جنس هستند. با وجود اینکه امسال اما استون توانست جنیفر لارنس را پایین بیاورد و لقب پردرآمدترین بازیگر زن جهان را کسب کند، او پانزدهمین بازیگر پردرآمد سال گذشته بود و ۱۴ مرد از پردرآمدترین زن پول بیشتری گرفتند. علاوه بر این، ۱۰ بازیگر اول لیست مردان فوربز توانستند روی هم رفته ۴۸۸ میلیون دلار کسب کنند و این در حالی است که در میان ۱۰ بازیگر اول زن، یعنی لیستی که شامل استون، لارنس، جنیفر انیستون، واتسون و مک کارتی می شود، تنها درآمدی معادل ۱۷۲٫۵ میلیون دلار مشاهده می شود.

همانطور که فوربز هم اشاره می‌کند، این تفاوت درآمد ارتباطی مستقیم با نقش هایی که پیشنهاد می شوند دارد: در بسیاری از موارد نقش‌های پردرآمد در فرنچایزهای بلاکباستری و فیلم های ابرقهرمانی به بازیگران مرد سفیدپوست می‌رسند و این در حالی است که هنوز فرصت ها برای زنان و اقلیت ها در سراسر صنعت فیلم بسیار کم هستند. حتی یک زن رنگین پوست هم در لیست فوربز حضور ندارد و فقط دو نفر یعنی کری واشنگتن و سوفیا ورگارا در میان ۶۰ بازیگر پردرآمد تلویزیون جا می گیرند.

مطالعه ای که سال گذشته توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد به این نتیجه رسید که در فیلم های سینمایی ساخته شده از سال ۲۰۱۴ تا به حال، زنان فقط ۲۸٫۷ درصد تمام نقش هایی که دیالوگ داشتند را بازی کردند. در تلویزیون، این رقم تا حدودی بهتر می شود اما هنوز کمی از ۴۰ درصد پایین تر است.

این مطالعه همچنین به بررسی و تحلیل حضور اقلیت ها در فیلم و تلویزیون پرداخت، اما اشاره کرد که «درصد شخصیت های سخنگویی که نمایندگان کمی داشتند تنوع معنی داری در پلتفورم های رسانه‌ای مختلف نداشت.» این دانشگاه متوجه شد که تنها ۲۸٫۳ درصد نقش هایی که دیالوگ دارند توسط افراد رنگین پوست ایفا شده اند و این نشانگر طبیعت غیرمتعادل نقش های در دسترس در مقایسه با شکل گیری نژادی بزرگ تر کشوری است که در آن تقریبا ۳۸ درصد ساکنان را اقلیت های نژادی تشکیل می‌دهند.

پس پیش به سمت تلویزیون

که عدم برابری کمتری دارد

رقابت شدید بین سرویس های استریمینگ مثل نت فلیکس، آمازون و هولو به علاوه قدرت ادامه دار شبکه های کابلی مثل اچ بی او، شوتایم، ای ام سی و اف اکس باعث شده بعضی از بزرگترین نام های جهان به تلویزیون جذب بشوند. مثلا رابرت دنیرو برای سریالی که هنوز روی آنتن نرفته و حتی اسمی هم برای آن انتخاب نشده به عنوان پردرآمدترین بازیگر دراماتیک تلویزیون شناخته شده است؛ او برای سریال جدیدش در آمازون اپیزودی ۷۷۵ هزار دلار درآمد خواهد داشت، یک درام مافیایی که توسط دیوید او. راسل کارگردان «دفترچه بارقه های امید» نوشته و تهیه شده است و جولین مور در آن بازی می کند. تنها ستاره‌های «تئوری بیگ بنگ» یعنی یک کمدی شبکه ای که ریتینگ هایش دست نیافتنی هستند می توانند درآمد بالاتری داشته باشند.

اما بازیگران زن بالاتر از ۴۰ سال هستند که بیشترین رشد را به خاطر این شبکه ها و سرویس های استریمینگ درجه یک داشته اند.

ریس ویدرسپون (دروغ های بزرگ کوچک شبکه اچ بی او)، نیکول کیدمن (باز هم دروغ های بزرگ کوچک)، نائومی واتس (کولی نت فلیکس)، سارا جسیکا پارکر (طلاق اچ بی او)، درو بریمور (رژیم سانتا کلاریتا نت فلیکس) و لارا لینی (اوزارک نت فلیکس) همگی حداقل اپیزودی ۲۵۰ هزار دلار برای پروژه های پرده کوچک درآمد دارند؛ حتی اما استون که پردرآمدترین بازیگر زن سینما است هم دارد به نت فلیکس می‌رود و قرار برای سریال «دیوانه» آنجا اپیزودی ۳۵۰ هزار دلار پول بگیرد. در مورد لینی، واتس، پارکر و بریمور که امسال بین شان تنها سه اکران سینمایی دارند، تلویزیون نه تنها محتوای بهتری برای شان فراهم می کند، بلکه پول بیشتری هم به آن ها می دهد.

بیش از ۶۰ بازیگر از جمله دنیرو، بیلی باب تورنتون (۳۵۰ هزار دلار در هر اپیزود برای «گولایت» محصول آمازون)، جفری تمبور (۲۷۵ هزار دلار در هر اپیزود برای «شفاف» محصول آمازون) و سوزان ساراندون و جسیکا لنگ از سریال «تنش» که درآمد اپیزودی شان برای این سریال شبکه اف اکس مشخص نیست، به لیست این بازیگران اضافه می شوند.

تلویزیون در عین حال به بازیگرانی اجازه نقش آفرینی و پولسازی می دهد که در حالت دیگر بخش اعظم وقت شان را در فیلم های مستقل کوچک تر می گذرانند. مثلا الیزابت ماس که برای سریال محبوب «داستان ندیمه» هولو اپیزودی ۲۰۰ هزار دلار به جیب می زند.

ستاره های سریال های محبوب پول نمی گیرند

اما امتیازهای بزرگ شان در راه است

ستاره‌های بسیار جوان تر سریال های بسیار جوان تر در قعر گزارش درآمدهای ورایتی قرار دارند که در فصل های اول شان مورد تحسین منتقدان واقع شدند و سازمان های جایزه دهنده حسابی به آن ها توجه کردند.

بسیاری از این سریال‌ها از جمله «این ما هستیم» شبکه ان بی سی و «تاج» نت فلیکس (که روی هم رفته ۲۱ نامزدی امی دارند)، بسیار مهفوم محورتر هستند؛ مجموعه بازیگران شان پر از افرادی است که دقیقا نام های ثابت شناخته شده در خانه ها نیستند، اما بخت شان رو به باز شدن است. به خاطر نقش آفرینی اش در قالب ملکه الیزابت جوان، کلر فوی که بخت اول دریافت جایزه امی است فقط ۴۰ هزار دلار در هر اپیزود گرفت. ستاره های سریال به شدت محبوب «این ما هستیم» یعنی مندی مور، مایلو ونتیمیگلیا، استرلینگ کی براون، کریسی متز و جاستین هارتلی هم برای یک فصل ۱۸ اپیزودی چیزی بین ۴۰ تا ۸۵ هزار دلار برای هر اپیزود دریافت کردند.

برای «آتلانتا»، یعنی سریالی که او خلق کرد، فیلمنامه اش را نوشت و نقش اولش را بازی کرد؛ دونالد گلاور فقط ۷۵ هزار دلار در هر اپیزود درآمد داشت، البته انتظار می رود این رقم بالاتر برود؛ دلیلش هم این است که تمام منتقدان یک صدا عاشق این کمدی شبکه اف اکس شدند و تعداد هوادارانش به طور مداوم رو به افزایش است.

این آمار و ارقام نشان می دهند که با وجود اینکه تلویزیون کاملا مشتاق است پول های بزرگ برای سریال‌های پخش نشده و ثابت نشده با نقش آفرینی بازیگران بزرگ بدهد (دنیرو، استون، تورنتون)، به طور قابل درکی در مذاکره با بازیگران جوان تر محافظه کارتر است، حتی اگر سریال های آن ها به همان اندازه موفق باشند. حالا که «این ما هستیم»، «تاج» و «آتلانتا» کالاهای ثابت شده هستند، تعجبی نخواهد داشت که ببینیم ستاره های شان بتوانند در آینده درآمدهای بسیار بیشتری کسب کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها