صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : «ديويد فينچر» كارگرداني«كلئوپاترا» را برعهده گرفت

«ديويد فينچر» كارگرداني«كلئوپاترا» را برعهده گرفت

David_Fincher_l_896572

«ديويد فينچر» كارگرداني «آنجلينا جولي» را در پروژه سينمايي «كلئوپاترا» عهده‌دار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با به توافق رسيدن ديويد فينچر با سازندگان اين پروژه، خالق آثار ماندگاري چون «هفت» و«بازي» فيلم جديدش را در قالب سه‌بعدي مي‌سازد.

به نوشته رويترز، «هيو جكمن» و «آنجلينا جولي» از بازيگران اصلي اين فيلم اند و سازندگان «كلئوپاترا» درحال انجام مذاكرات نهايي با اين دو بازيگر مطرح جهت حضور دراين فيلم هستند.

جولي در اين پروژه سينمايي در قالب ملكه مصر و«جكمن» در نقش مقابل او بازي مي‌كند.

«گريگ جاكوبز» با همكاري «اسكات رودين » خالق فيلم هايي چون «‌خون به خواهد شد» تهيه‌كنندگي اين پروژه را برعهده خواهند داشت.

فيلمنامه‌ي «كلئوپاترا» توسط «جيمز گرر» در قالب يك درام تاريخي عاشقانه توسط برايان هلگلند به نگارش درآمده است.

سازندگان اين فيلم هم‌چنين اعلام كرده‌اند قصد دارند نسخه جديد «كلئوپاترا» را در قالب يك اكشن سه‌بعدي آماده نمايش كنند.

نسخه اصلي كلئوپاترا در سال 1963 با حضور اليزابت تيلور ساخته شده و موفق به كسب 4 اسکار شده است.

كلئوپاترا نخستين زني در دنيا كه زنانگي‌اش را در خدمت سياست به كار گرفت و پرآوازه‌ترين زن در تاريخ باستان جهان بود كه با نفوذ خودش روي دو مرد بزرگ آن زمان، يعني ژوليوس سزار و مارك آنتوني، نزديك به 20 سال بر مصر حكومت كرد.

مورخان معتقدند كه او به زبان‌هاي مصري، ايراني‌، عبري، لاتين و يوناني سخن مي‌گفته و حتي زبان بوميان ساحل درياي سرخ را هم فراگرفته بوده است. جالب اينجاست كه اين ملكه مصري يوناني الاصل و اهل مقدونيه بود و پس از مرگ پدرش در سال 51 قبل از ميلاد در سن هجده سالگي حكومت مصر را به عهده گرفت. وي طبق قوانين مصر با برادر خودش ازدواج كرد، اما چون تمايلي به تقسيم قدرت نداشت و به تنهايي نيز قادر به نابود كردن برادرش نبود تصميم گرفت كه ژوليوس سزار، سردار قدرتمند رومي را فريفته خود كرده و از او براي اين هدف كمك بگيرد. به همين منظور با لباسي فاخر و عطري خوش‌بو ، داخل قاليچه‌اي كه براي هديه نزد ژوليوس سزار مي‌بردند، پنهان شد. هنگامي كه قالي باز شد و كلئوپاترا از درون آن بيرون آمد، بدون اينكه به كسي فرصت اعتراض دهد، لب به سخن گشود و با چنان فصاحتي سخن گفت كه در همان آغاز سخن، سزار فريفته اين زن فتان شد و مسير تاريخ جهان با سخنان كلئوپاترا تغيير كرد.

حمايت ژوليوس سزار از وي موجب شد، در جنگي كه بين خواهر و برادر روي داد، پتولمي دوازدهم كشته شود و با كشته شدن او كلئوپاترا ملكه و فرمانرواي مطلق مصر شد. وي در 47 سال قبل از ميلاد از سردار رومي باردار شد و پسري به دنيا آورد كه او را سزاريون ناميدند. سزار در معبد «ونوس» مجسمه‌اي طلايي از كلئوپاترا را نصب كرد و به نمايش گذاشت. او حتي صندلي طلايي براي او در سناي رم تهيه ديده بود تا هر گاه كه مايل بود به مجلس وارد شود و بر جايگاه مخصوص خود بنشيند. هنگامي كه سزار در مجلس سنا به ضرب چاقو كشته شد و سناي رم پس از كشته شدن وي يك هيات سه نفره (اوكتاويوس، مارك آنتوني و ليپدوس) را به جاي او برگزيد كلئوپاترا به همراه فرزندش به مصر بازگشت.

ديويد فينچر به‌ خاطر سبک ويژه فيلم‌هايش از جمله «هفت»، «باشگاه مشت زني» و «زودياک» شهرت دارد.

ديويد فينچر با تماشاي فيلم «بوچ کسيدي و ساندنس کيد» به فيلم‌سازي علاقه پيدا کرد و در هشت سالگي شروع به فيلم‌برداري با دوربين هشت ميليمتري خود كرد. وي در سن بسيار جواني به‌ دنياي فيلم و سينما وارد شد و در 17 سالگي به‌عنوان کارآموز در استوديو متعلق به «استيون اسپيلبرگ» و «جورج لوکاس» مشغول به كار شد.

پس از پايان دوره آموزشي، فينچر رسما به ساخت فيلم‌هاي تبليغي براي تلويزيون رو آورد. عملكرد او چنان چشم‌گير بود كه كمپاني‌هاي بزرگي چون نايک براي ساخت تبليغات به او سفارش کار دادند.

کارنامه کوتاه و مختصر فينچر به‌قدري قوي و موفق بود که کمپاني فاکس قرن بيستم بدون توجه به اينكه او تجربه ساخت فيلم بلند را نداشت، ساخت قسمت سوم «بيگانه» را در سال 1992 با هزينه 60 ميليون دلار به او واگذار کرد. دو قسمت قبلي «بيگانه» را دو کارگردان مطرح يعني «ريدلي اسکات» و «جيمز کامرون» ساخته بودند و کارگرداني قسمت سوم براي فينچر موقعيت بسيار خوبي بود تا خود را مطرح کند.

وي به‌خوبي اين مسؤوليت را به سرانجام رساند؛ «بيگانه» فينچر فيلم تيره و سياهي است كه نسبت به دو قسمت قبلي مهيب‌تر و ترسناک‌تر است و تصويرسازي فيلم از اين فضاي مرگ‌زده شايسته و ديدني است. نوع تقطيع فيلم و ترکيب نوري غريب و عصبي کننده آن به خوبي سابقه کاري فينچر در ساخت ويدئو کليپ را به نمايش مي‌گذارد.

«فينچر» در فاصله بين ساخت «بيگانه» تا دومين فيلم بلندش يعني «هفت» در سال 1995 بارديگر به ساخت کليپ‌هاي ويدئويي رو آورد. فيلم«هفت» اثر بسيار قوي و ماهرانه‌اي است که نشان از نبوغ ذاتي اين فيلم‌ساز دارد.

«هفت» ماجراي غريب قاتلي زنجيره‌اي با بازي «کوين اسپيسي» است که خود را نماينده خدا در زمين مي‌داند و قصد دارد گناهکاراني را که هريک تجسم يکي از گناهان کبيره نقل‌شده در کتاب «کمدي الهي» دانته هستند را بيابد و براي جزاي عملشان آنها را به شيوه‌اي کاملا وحشيانه بکشد.

فيلم بعدي فينچر بانام «بازي» در سال 1997 ساخته شد. اين فيلم ماجراي بانکدار پول‌دار، اما تنهايي است که غيراز پول و مسائل اقتصادي به‌ مسئله ديگري نمي‌انديشد. اين بانکدار با بازي «مايکل داگلاس» اکنون در آستانه 40 سالگي قرار دارد، سني که پدرش به‌يک‌باره بدون هيچ دليلي خودکشي کرد و اين خاطره اکنون که او را رها نمي‌کند. برادر نيکلاس براي رهايي او از اين زندگي افسرده و بيمارگونه او را وارد يک بازي مي‌کند.

فينچر با ساخت فيلم‌هاي مطرح شهرت خود را بيش‌تر مي‌كرد تا اينكه در سال 1999 فيلم «باشگاه مشت زني» را ساخت. اين فيلم كه تجربه متفاوتي براي تماشاگر است، ماجرايي براساس خيال‌پردازي‌هاي يک بيمار رواني است كه در آن يک مامور شرکت بيمه (ادوارد نورتون) ماجراي آشنايي‌اش با تايلر داردن (براد پيت) و راه‌اندازي باشگاه‌هاي زيرزميني مشت‌زني را تعريف مي‌کند که آبستن حوادث عجيب و مهيجي مي‌شود.

پس از آن در سال 2002 بود كه فينچر فيلم «اتاق وحشت» را ساخت. ماجراي اين فيلم در يک خانه اتفاق مي‌افتد و به تلاش‌هاي يک زن براي نجات خود و فرزندش از دست دزداني که به خانه هجوم آورده‌اند مي‌پردازد.

فينچر پس از پنج سال دوري از سينما در سال 2007 تصميم به ساخت فيلم «زودياک» گرفت که براساس داستان واقعي درباره يك قاتل زنجيره‌اي به‌نام زودياک ساخته شده است. اين فيلم در گيشه فروش بسيار کمي داشت، اما ازنظر منتقدين، يکي از برترين فيلم‌هاي سال لقب گرفت كه البته نتوانست در جوايز اسکار موفق باشد.

در سال 2009 بود كه ديويد فينچر فيلم موفق و تحسين برانگيز «ماجراي عجيب بنجامين باتن» را ساخت كه در هشتا‌دويكمين دوره جوايز اسكار در 13 بخش نامزد بود و موفق به كسب سه ‌جايزه اسكار شد. اين فيلم كه براساس داستان کوتاهي از «اسکات فيتزجرالد» ساخته شد، داستان بنجامين (با بازي براد پيت) است كه در اواخر قرن نوزدهم و در سن 80 سالگي به دنيا آمده و با گذشت زمان، درحالي که ديگران پيرتر مي‌شوند، او جوان‌تر مي‌شود. او در کهنسالي به دختري علاقه‌مند مي‌شود که در سنين کودکي به‌سر مي‌برد، اما در طي سال‌ها درحالي که دختر بزرگ‌تر مي‌شود، او در روندي وارونه به‌سوي خردسالي پيش مي‌رود.

اين كارگردان سرشناس در سال 2010 فيلم «شبكه اجتماعي» را ساخت كه سخت مورد انتقاد منتقدان سينما قرار گرفت. «شبكه اجتماعي» سال گذشته در هشتادوسومين دوره مراسم اسکار برنده جايزه اسکار بهترين فيلم‌نامه اقتباسي، بهترين تدوين و بهترين موسيقي شد.

فينچر دوبار در سال‌هاي 2009 و 2011 نامزد جايزه اسكار بهترين كارگرداني شد و سال گذشته با فيلم «شبكه اجتماعي» جايزه “ديويد لين” بافتا انگليس و گلدن گلوب آمريكا را براي بهترين كارگرداني گرفت. وي در سال 2007 با فيلم «زودياك» نامزد نخل طلاي كن بود.


ذره بین : با این حساب باید کلوپاترا را فقط در شبها یا نماهای بسته ببینیم!

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها