صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم ماموریت غیرممکن :فال آوت ( Mission: Impossible – Fallout )

نقد و بررسی فیلم ماموریت غیرممکن :فال آوت ( Mission: Impossible – Fallout )

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Mission_Impossible_Fallout/thumbs/phoca_thumb_l_6.jpg

 

سری فیلمهای « ماموریت غیرممکن » را می توان از معدود آثار دنباله دار تاریخ سینما در نظر گرفت که کیفیت ساخت آن هربار بالاتر از قسمت قبل بوده است. البته در میان این سری می توان برای قسمت دوم این مجموعه استثناء قائل شد و آن را ضعیف ترین در میان این سری عنوان کرد اما با انتشار قسمت سوم و سپس دنباله های بعدی، « ماموریت غیرممکن » هربار اثری جذاب تر برای مخاطب سینما بوده و از همین رو در سالهای اخیر تبدیل به مورد انتظارترین فیلم اکشن سال شده که طرفداران بسیاری در سراسر جهان منتظر نمایش آن هستند. در این میان البته نباید نقش بسیار پر اهمیت تام کروز را چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان تهیه کننده فراموش کرد. فردی که می توان گفت بیش از نیمی از موفقیت های کنونی « ماموریت غیرممکن » به لطف حضور او در پروژه محقق شده است.

اینبار داستان فیلم در برلین آغاز می شود. جایی که اتان ( تام کروز ) به همراه گروهش در حال انجام عملیاتی هستند اما همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود و باعث بروز دردسر می شود. این اتفاق سبب می شود تا رئیس او ( آنجلا بَست ) واکنش تندی نشان دهد و تصمیم بگیرد تا مامور دیگری به نام آگوست والکر ( هنری کویل ) رو به عنوان همکارِ اتان در ماموریت قرار دهد تا بتوانند با همکاری هم پلوتونیمی که به دست افراد خطرناک افتاده را باز پس بگیرند اما…

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2018/07/phoca_thumb_l_2-20c.jpg

ساخت یک اثر اکشن همانند دیگر ژانرهای سینمایی ، پیش نیازهای مهمی دارد تا بتواند رضایت مخاطب را جلب نماید. این پیش نیازها معمولاً برای ساخت دنباله یک اثر اکشن به مراتب بیشتر است و زحمت سازندگان نیز چند برابر می گردد. سری فیلمهای « ماموریت غیرممکن » در سالهای اخیر چنان انتظارات را از مخاطب خود بالا برده اند که حالا پذیرش یک اکشن ساده برای طرفداران این فیلم غیرعادی محسوب می شود و به عبارتی، یک ضعف قلمداد می شود. کریستوفر مک کوری و تام کروز نیز به این موضوع واقف بوده اند، از این جهت برای بازگرداندن اتان هانت می بایست دلایل محکمی را ارائه می دادند که با اکران شدن « فال آوت » به نظر می رسد این دلایل کاملاً قانع کننده باشند!

اصلی ترین بخش فیلم که هدایت صحنه های اکشن می باشد، با کیفیت بسیار بالایی در « فال آوت » به تصویر کشیده شده اند. کریستوفر مک کوری که کارگردان قسمت قبلی این عنوان به نام « ملت سرکش » نیز بود، علی رغم مدت زمان طولانی 147 دقیقه ای فیلم که برای یک اثر اکشن مدت زمان بسیار بالایی است، توانسته از تمام دقایق فیلم استفاده مفید نماید و کمتر می توان نشانی از دقایق بیهوده در طول فیلم شاهد بود. « فال آوت » در بخش اکشن یکی از بهترین های چند سال اخیر سینما محسوب می شود و تنوع صحنه های اکشن در آن به حدی بالاست که تماشاگر به هیچ عنوان نمی تواند گذر زمان را حس نماید.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2018/07/phoca_thumb_l_4-af8.jpg

تام کروز و تیم سازندگان مطابق سیاست سالهای اخیر، مناطق مختلفی از دنیا از پاریس گرفته تا لندن را برای لوکیشن های فیلم در نظر گرفته اند و به بهترین نحو ممکن نیز توانسته اند از این لوکیشن ها استفاده نمایند. تعقیب و گریزهای زمینی و هوایی از بخش های جذاب « فال آوت » محسوب می شوند که کارگردانی عالی دارند. در این میان باید به مبارزات تن به تن اشاره کرد که در اینجا مهیب تر و هیجان انگیزتر از هر زمان دیگری است. در یکی از بهترین این سکانس ها، باید به جنگ و جدل هنری کویل در دستشویی اشاره کرد که می تواند یک کلاس ارزشمند فیلمسازی برای خلق و هدایت صحنه درگیری در یک فیلم سینمایی باشد.

در بخش فیلمنامه کلیشه های رایج اکشن های بلاک باستری که در سالهای اخیر با دزدیدن پلوتونیم و ساخت بمب اتم و نابودی دنیا گره خورده نیز در « ماموریت غیرممکن : فال آوت » به چشم می خورد. کلیشه هایی که تا به امروز جایگزین مناسبی برای آن یافت نشده و به نظر می رسد کماکان محبوب ترین مسئله بمب اتم است! با تمام این اوصاف اما، « فال آوت » شخصیت هایی را در دل خود جای داده که رفتارشان کمتر قابل پیش بینی است و همین خاکستری بودن بر جذابیت آنان افزوده است. حضور یک دوجین مامور عجیب و غریب که هر لحظه امکان دور زدن یکدیگر را دارند، باعث افزایش بارِ تعلیق داستان شده و تا دقایق آخر این جذابیت را حفظ می نماید.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2018/07/phoca_thumb_l_3-1da.jpg

در میان بازیگران فیلم بدون شک تام کروز ستاره بی رقیب فیلم است. بازیگری که خبر مصدومیت های متوالی اش به جهت انجام بدلکارهای نقش خود ، بار دیگر این پیام را به تماشاگران سینما مخابره کرده که او خیال پیر شدن ندارد و واقعاً هم همینطور است! وی در « فال آوت » پر انرژی است و تقریباً هیچوقت آرام و قرار ندارد. تام کروز را به واقع می توان تعریف زنده و آشکار از کلمه « آرتیست » عنوان نمود. در کنار او بازیگران دیگری نیز حضور یافته اند که در قسمت های قبل نیز خوش درخشیده اند. ربکا فرگوسن و سایمون پگ اینبار نیز قابل قبول هستند و در کنار آنها، اینبار هنری کویل نیز یکی از بهترین نقش آفرینی های دوران بازیگری اش را تجربه کرده. بازیگری که اینبار مانند زمانی که در لباس سوپرمن قرار دارد چندان آرام نیست و می تواند هر لحظه صورت فرد را از ظاهر عادی اش خارج نماید!

« ماموریت غیرممکن : فال آوت » را می توان یک اثر اکشن عالی و بی نقص در سینمای اکشن نامید. هرآنچه که طرفداران سینمای اکشن به دنبال آن هستند را می توان در بهترین حالت ممکن در « فال آوت » جستجو نمود. فیلمبرداری فوق العاده و تدوین بی نقص به انضمام موسیقی جذاب و صحنه های اکشن نفس گیر، از « فال آوت » اثری ساخته که می توان چندین بار به تماشای آن نشست و هیجان را تجربه نمود. شاید بتوان گفت با مطرح شدن بحث اکران فیلمهای سینمایی خارجی در سینماهای ایران، « ماموریت غیرممکن : فال آوت » بتواند بهترین گزینه برای اکران در بهترین سینماهای کشور باشد. تجربه تماشای جذابیت ها و دیوانگی های تام کروز و گروهش در سالن های سینما غیرقابل مقایسه با تماشای فیلم در منزل است!

 

  10                                                                          Photo Gallery2  

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

ماموریت غیرممکن : فال آوت (Mission: Impossible – Fallout) fal2ue2ee

کارگردان : Christopher McQuarrie

نویسنده : Christopher McQuarrie, Bruce Geller

بازیگران :       

Tom Cruise…Ethan Hunt

Henry Cavill…August Walker

Simon Pegg …   Benji Dunn

Rebecca Ferguson…Ilsa Faust

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 147 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها