صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال « نهنگ آبی »

نقد و بررسی سریال « نهنگ آبی »

سریال نهنگ آبی

افزایش ساخت سریال توسط سینماگران سرشناس ایرانی برای شبکه نمایش خانگی در یک سال گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه بوده، بطوریکه بسیاری از بازیگران و کارگردانان سرشناس با شیب تندی در حال ورود به این عرصه می باشند. در میان نامهای شاخصی که به شبکه نمایش خانگی آمده اند، سریال « نهنگ آبی » بیش از دیگران مطرح بوده چراکه نام فریدون جیرانی را به عنوان کارگردان یدک می کشید و در مقابل دوربین نیز بازیگران مطرحی از جمله لیلا حاتمی حضور داشتند که اولین حضورشان در یک سریال شبکه نمایش خانگی را تجربه می کنند.

سریال « نهنگ آبی » با تبلیغات وسیع و حواشی عجیب کار خود را آغاز کرد بطوریکه ماجراهای پاپاراتزی با سازندگان سریال که بیشتر حربه ای تبلیغاتی به نظر می رسید، سبب افزایش توجهات به این سریال شد. حال پس از انتشار سریال ، می توان به بررسی اثر پرداخت و دید که آیا نخستین تجربه فریدون جیرانی در عرصه سریال سازی موفق بوده یا خیر.

داستان سریال درباره شخصیتی به نام آرمین مشرقی ( با بازی ساعد سهیلی ) است. یکی از مشرقی های محبوب فریدون جیرانی در دوران فیلمسازی اش که ردپای آن را در تمامی آثار مهمش از « قرمز » گرفته تا « سالاد فصل » می توان جستجو کرد. آرمین متخصص امور IT است و توانایی بالایی در هک کردن رایانه دارد. آشنایی اتفاقی او با دختری ( ماهور الوند ) سبب می شود تا پای آرمین به شرکت بزرگی باز شود که فعالیت های داخل آن بصورت مشکوکی انجام شده و همین مسئله باعث می شود زندگی آرام آرمین تحت تاثیر قرار بگیرد و…

سریال نهنگ آبی

فریدون جیرانی از جمله معدود فیلمسازان سینمای ایران است که دوران افول بزرگی را در دوران کاری اش سپری نکرده و همواره در یک مسیر مطمئن گام برداشته است. جیرانی با تسلط بر آثاری که تولید کرده، از تدوین تا حتی موسیقی، ثابت کرد که نام قابل اعتمادی برای مخاطب سینمای ایران محسوب می شود. اما شاید این نخستین بار باشد که او کارگردانی اثری را برعهده گرفته که در تمامی بخش ها دچار ضعف مفرط می باشد بطوریکه حتی گاهی باعث می شود به تیتراژ نگاهی دوباره بیندازیم تا مطمئن شویم که خالق « نهنگ آبی » فریدون جیرانی است.

سریال جیرانی ملغمه ای از فیلم و سریالهای موفق جهانی از جمله « آقای ربات » با بازی رامی مالک می باشد. سریال تحسین شده ای که جوایز بسیاری را برای خالقین اش به همراه داشت. جیرانی در سریال « نهنگ آبی » شخصیت اصلی داستان را براساس قهرمان سریال « آقای ربات » شکل داده و او را هکری معرفی می کند که قرار است به دردسر بیفتد. اما قصه سریال به اندازه ای نحیف و فاقد منطق است که به سحتی می توان آن را دنبال کرد. در اینجا به جای آنکه قصه به آرامی شکل بگیرد و مخاطب به تدریج با آدمهای سریال آشنا شود، به یکباره در یک قسمت، انبوهی از اطلاعات به مخاطب ارائه می شود بی آنکه توجهی به این نکته داشته باشد که قصه می بایست سیر طبیعی خود را طی نماید و مخاطب با شیبی ملایم به درونی دنیای فیلمساز وارد شود.

سریال نهنگ آبی

این اشتباه بزرگ باعث شده تا شخصیت های سریال فرصتی برای پرداخت شدن نداشته باشند و کاملاً تک بُعدی باشند. شخصیت اصلی داستان به نام آرمین، جوان منفعلی است که ابداً توانایی همراه کردن مخاطب را ندارد و فریدون جیرانی او را تحت هر شرایطی، نادان ترین فرد در مقابل دوربین معرفی می نماید! برای پرداخت او نیز فیلمساز نیم نگاهی به فیلم « بچه راننده » داشته و حتی شخصیت پدر او نیز برگرفته از فیلم مذکور می باشد. دیگر شخصیت های داستان نیز در زمینه شخصیت پردازی، وضعیت بهتری از آرمین ندارند. روند شکل گیری ارتباط آنها با یکدیگر با شتاب و عجله شکل می گیرد و قصه را دچار ضعف می کند.

در این بین نباید از مشکلات فنی عجیب سریال « نهنگ آبی » نیز غافل شد. ایرادات فراوانی در ساخت سریال به چشم می خورد. در بخش هایی از سریال صدابرداری با مشکلاتی مواجه هست و دیالوگ ها به خوبی به گوش نمی رسد و در برخی از سکانس ها نیز اشتباهات تصویری عجیب و غیرقابل باوری به چشم می خورد! در صحنه هایی از سریال که آرمین در حال هک می باشد، تصاویری که از لپتاپ او به نمایش در می آید، با نازل ترین تکنیک های جلوه های ویژه به تصویر کشیده شده بطوریکه حتی تازه کار ترین کاربر رایانه نیز متوجه این ایرادات عجیب می گردد. شاید برای حل این مشکل حضور یک مشاور IT در میان سازندگان الزامی به نظر می رسید.

سریال نهنگ آبی

یکی از اشتباهات تصویری در سریال « نهنگ آبی »، جایی که آناهیتا با یک ماشین مشابه اما دو پلاک متفاوت در قسمت اول از راه می رسد!

 

در میان بازیگران سریال، نامهای مطرح فراوانی به چشم می خورد اما عجیب آنکه جیرانی برخلاف همیشه، موفق نشده از بازیگرانش بازیهای خوبی بگیرد. به نظر نمی رسد که انتخاب ساعد سهیلی برای ایفای نقش اصلی چندان تصمیم درستی باشد. سهیلی بیش از آنکه یک نخبه IT به نظر برسد، شبیه به یک جوان عاشق پیشه است! لیلا حاتمی هم درخششی در سریال ندارد هرچند که باید بخش زیادی از این مشکل را مربوط به شخصیت پردازی آناهیتا دانست. ماهور الوند نیز یکی از بدترین نقش آفرینی های سریال را رقم زده است بطوریکه می توان ایرادات اولیه در بیان دیالوگ را در جملات او شاهد بود.

« نهنگ آبی » برخلاف آنچه که انتظار می رفت، مسیر بلند خود را به خوبی آغاز نکرده و در همین ابتدا با انبوهی از مشکلات به شبکه نمایش خانگی آمده است. ایرادات ذکر شده زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانیم مجموعه ای از برترین سینماگران ایران در ساخت سریال سهیم بوده اند و باعث شده اند تا نتیجه تا به اینجای کار اینچنین ناامید کننده باشد. شاید با گذشت سریال بتوانیم تغییرات محسوسی را در روند داستان شاهد باشیم، اما آنچه که تا به امروز از سریال منتشر شده چندان امیدوارمان نمی کند. 

 

 

 

منتقد : مهدی ارزنده

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها