صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم گرتا ( Greta )

نقد و بررسی فیلم گرتا ( Greta )

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Greta/thumbs/phoca_thumb_l_3.jpg

 

بهتر می بود که فیلم « گرتا » نیل جوردن در جشنواره فیلم تورنتو در روز پنجشنبه در سالن ” Ryerson ” به نمایش در می آمد چراکه آنجا بهترین محل برای جنون و دیوانگی های نیمه شبانه است که مختص ژانر های ترسناک و تخیلی و تمام موارد مشابه است. اما در حالی که « گرتا » در آن بخش از جشنواره به اکران درنیامد، باید گفت که فیلم جدید کارگردان ایرلندی ” نیمه شبانه ” ترین فیلمی است که او تابحال ساخته است!

در میان موقعیت های اضطراب آور ملقب به « به زیرزمین نرو! » و شوک های ناگهانی که قرار است باعث پریدن تماشاگر از روی صندلی اش شود، نیل راه سرگرم کننده تر و جالب تر که فراتر از قواعد سطح بالای آثار ترسناک امروزی است را به نمایش می گذارد که پیش از این در فیلم « مصاحبه با خون آشام » از آن استفاده کرده بود و آن این است که مانی که فیلم به شکلی در حماقت محض می غلتد و تماشاگر را با این سوال مواجه می کند که ایزابل هوپر در اینجا چه کار می کند، در نهایت شرایط رسیدن به یک پاسخ را مهیا می کند : او می خواسته خوش بگذراند، لعنتی! دقیقاً مثل تماشاگرانی که نیمه شب در سالن Ryerson به تماشای فیلمها می نشینند!

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/03/phoca_thumb_l_2-a69.jpg

جوردن در طول 35 سالی که کارگردان است، بازه گسترده ای از فیلمهای سینمایی را کارگردانی کرده، از فیلم برنده اسکار به نام « The Crying Game » تا فیلم بلاک باسترش یعنی « Interview » ، از فیلم حماسه تاریخی « Michael Collins » تا درام خانوادگی « The Butcher Boy » ، اما او مدتها تریلر ساز هم بوده که باعث شده چند فیلمش به جشنواره فیلم تورنتو بیاید مانند « The Company of Wolves » که در سال 1984 در این جشنواره حضور داشت و آخرین فیلمش پس از این اثر به نام « Byzantium » که محصول سال 2012 است.

در فیلم « گرتا » کلویی گریس مورتز در نقش دختر جوانی ظاهر شده که پس از مرگ مادرش سعی می کند در شهر نیویورک دوام آورده زنده بماند. او پس از اینکه اقدام نیکوکارانه ای را انجام می دهد، در مسیر یک زن پیانیست بیوه به نام گرتا، با بازی عالی هوپرت ، قرار می گیرد و پس از آن برای مدتی، اتفاقاتی عجیب و شوم رخ می دهد. اما دیری نمی پاید که دامنه دیوانگی و جنون هوپرت گسترده می شود و تمام اتفاقات فیلم به کلیشه های ژانر ترسناک تنزل پیدا می کند و در این میان کارگردان با استعداد ما به این معتقد است اگر می خواهی کار مزخرفی بسازی، بهتر هست که اون رو بزرگ و باشکوه انجام بدی!

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/03/phoca_thumb_l_1-e13.jpg

از این جهت در ادامه داستان  بخش هایی که در آن خون جریان دارد و همچنین بخش های ترسناکی که قرار است مخاطب را از جای خود بپراند بیشتر می شود و موسیقی دلهره آوره نیز به حدی بلند و پر سر و صدا می شود که تبدیل به یک نسخه پارودی از فیلمهای ترسناک می گردد. موسیقی خاویر ناوارات تقریبا چیزی شبیه این حالت است که کسی فریاد بزند ” خدای من، اون زن اون سمت خیابان ایستاده! ” به عبارت دیگر، « گرتا » به عنوان یک فیلم استاکری، اثر سطح بالایی محسوب نمی شود و شما همیشه می توانید به جای تماشای این اثر به گذشته بازگشته و فیلم « Notes on a Scandal » با بازی جودی دنچ و کیت بلانشت را تماشا نمائید.

در دهه ششم زندگی و با تجربه حضور در بیش از 100 فیلم ، هوپرت این روزها کم کارتر از همیشه است. او در مجموعه ای از فیلمهای مطرح از جمله « Amour » ، « Claire’s Camera » ، « Louder Than Bombs » ، « In Another Country » ،  « Things to Come » و  « Elle » به ایفای نقش پرداخته که این آخری برای برای او اولین (!) نامزدی اسکار را به همراه داشته است. به همین جهت ممکن است حضور او در این فیلم غافلگیر کننده به نظر برسد. باید گفت که حضور او در این فیلم بیش از حد غیر عادی است. مورتز در نقش زنی که نیازمند حمایت و کمک است بازی تحسین برانگیز ارائه داده در حالی که میکا مونرو در نقش هم اتاقی مشکوک او بخش های جالب توجه فیلم را رقم زده است.

« گرتا » قطعا نمی تواند در دسته بهترین آثار نیل جوردن قرار بگیرد اما به عنوان یک اثر ملقب به ” نیمه شب ” ، اثری شلوغ و خون آلود سرگرم کننده ای است که شما را به درون فیلم می برد.

 

 8                                                         imdb logo22

 

منبع : thewrap

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید  

 

 گرتا  (Greta) Greta

کارگردان : Neil Jordan

نویسنده Ray Wright  ، Neil Jordan         

بازیگران :                                                      

Isabelle Huppert…Greta Hideg

Chloë Grace Moretz…Frances McCullen

Maika Monroe…Erica Penn

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : ترسناک

زمان : 98 دقیقه  

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها