صفحه اصلی > گزارش ویژه : سیمرغ و جشنواره سی ام! ( به قلم میثم کریمی – بخش دوم )

سیمرغ و جشنواره سی ام! ( به قلم میثم کریمی – بخش دوم )

1

نقد و بررسی کوتاه فیلم خرس : این فیلم یکی از بهترین های جشنواره تا به امروز بود. فیلمی که با پرداخت مناسب و کارگردانی خوبِ « خسرو معصومی » به نظر می رسد بالاخره به مرحله ای رسیده که فیلمهایش بیشتر دیده شود. « خرس » داستان رزمنده ای به نام نورالدین ( با بازی پرویز پرستویی ) است که همسرش گلی ( با بازی مریلا زارعی ) به خیال اینکه او در جنگ شهید شده ، با مرد دیگری به نام افرا ( با بازی فرهاد اصلانی ) ازدواج می کند و حالا از این مرد صاحب فرزند نیز هست. اما با بازگشت این رزمنده دوران دفاع مقدس، گلی متوجه اشتباه خود می شود اما به دلیل آنکه به شوهر فعلی اش تعهد شرعی دارد و از طرف دیگر قصد برهم زدن موقعیت زندگی فعلی اش را هم ندارد، تن به زندگی با افرا می دهد اما … « خرس » چند نکته قابل تحسین دارد، اول از همه کارگردانی بسیار خوب « خسرو معصومی » که اجازه نداده شخصیت های فیلمش به دو دسته بد و خوب تقسیم شوند. در « خرس » ما با 3 شخصیت روبرو هستیم که هیچکدام از آنها مقصر یا گناهکار نیستند، بلکه به واسطه شرایط موجود دچار مشکل شده اند. خوشبختانه شخصیت ها قابل لمس هستند و تماشاگر با تماشای آنها سردرگم نمی شود.

نکته دوم درباره « خرس » بازی خیره کننده « فرهاد اصلانی » در نقش افرا یا همان خرس هست! « فرهاد اصلانی » در این فیلم مردی خشن ، قُلدر ، تندخو ولی با قلبی مهربان هست که به شدت به زندگی اش علاقه دارد. من همیشه یکی از طرفداران پرو پا قرص « فرهاد اصلانی » بوده و هستم، به نظرم بازی فوق العاده « اصلانی » در نقش یک مینی پدرخوانده مافیایی در سریال « راه بی پایان » هرگز از یاد علاقه مندان پاک نخواهد شد. « اصلانی » در « خرس » هم به مانند همیشه بهترین عملکرد را داشته است و فکر می کنم امسال دیگر بتواند « سیمرغ » را به خانه ببرد. از صمیم قلب آرزو می کنم چنین اتفاقی بیفتد.

در آخر هم باید به فیلمبرداری خیره کننده « خرس » اشاره کنم که بسیار هنری و چشم نواز انجام گرفته است. فکر می کنم در چند سال اخیر این اولین بار هست که یک فیلم به قاب سینمایی تا بدین حد اهمیت داده و از عناصر مه و برف استفاده مناسب کرده است.

البته فیلم ضعف هایی هم دارد که با توجه به احتمال تدوین مجدد در اکران عمومی، این ضعف ها را در هنگام اکران عمومی اگر پابرجا بود عنوان خواهم کرد!

نکته : در نشست خبری فیلم ، یکی از حضار بلند شد و اعلام کرد که فیلم مشکل شرعی دارد و براساس نظر آیت الله جوادی آملی، در صورتی که زنده بودن شوهر اول خانم محرز باشد، طلاق برای ازدواج دوم زن صادر خواهد شد و وی می تواند به همسر اول خود بازگردد. « خسرو معصومی » هم با دفاع از موضوع فیلمش عنوان کرد که مسائل شرعی فیلم را با دکتر « کاتوزیان » در میان گذاشته و مشکلی از این بابت وجود ندارد! این گفتگوهای نه چندان خوشایند می رفت که تبدیل به دعوا شود اما با وساطتت به موقع محمود گیبلرو، مشکل حل شد!


نقد و بررسی کوتاه فیلم ملکه : « ملکه » یکی از فیلمهای خوب جشنواره بود که از بسیاری جهات قابل تحسین هست. فیلم داستان دیده بانی را به تصویر می کشد که قصد دارد هرطور که شده موقعیت خود را بهبود ببخشد اما زمانی که فرصت مناسب فرا می رسد، دچار تردید می شود… « ملکه » از دسته فیلمهای مربوط به سینمای دفاع مقدس به حساب می آید که به خوبی موفق شده حرفش را بزند. « محمد علی باشه آهنگر » کارگردان این فیلم به درستی از محیط پالایشگاه متروکه آبادان در فیلمش استفاده کرده و جلوه های ویژه خیره کننده فیلم هم در قد و قواره سینمای ایران راضی کننده است. موسیقی فوق العاده « حسین علیزاده » هم که در جای جای فیلم ( خصوصاً صحنه های پایانی ) شنیده می شود، جذابیت تماشای « ملکه » را دوچندان کرده است. به نظرم موسیقی « ملکه » یکی از امیدهای اصلی دریافت سیمرغ خواهد بود. منتظر اکران عمومی فیلم می مانم

نکته : « ملکه » فیلم بی سر و صدایی بود. کارگردانش هم بجای اینکه بخواهد داد و فریاد بر سر کمبودهای فیلمسازی سر دهد، بی تعارف گفت که ما در شرایط سختی فیلم ساختیم و امیدوارم که مردم هم از فیلم راضی باشند! صداقت اینروزها کم در بین سینماگران پیدا می شود !

2

نقد و بررسی کوتاه فیلم بیداری : این یکی به راحتی می توانست یک تله فیلم مناسب برای هفته دفاع مقدس باشد اما نمی دانم چرا سر از سینماها درآورده! « بیداری » درباره زنی به نام زهرا ( شقایق فراهانی ) است که در سال 1363 بر اثر ضربه ایی که به سرش وارد می شود، حافظه اش را از دست می دهد و حالا بعد از 24 سال ما او را می بینیم که در به در به دنبال دخترش می گردد… دنبال منطق و دلیل برای از دست رفتن حافظه زهرا نباشید چراکه به جایی نمی رسید! معلوم نیست که چرا از دست دادن حافظه او گزینشی انجام شده و هرجا که کارگردان دوست داشته او خاطرات را با جزییات فراوان به خاطر می آورد اما بعضی ها را هم اصلا به خاطر ندارد!  تنها نکته ایی که بعد از تماشای « بیداری » ذهنم را مشغول کرد، این بود که چرا زهرا بعد از 24 سال چهره اش دچار تغییر نشده!؟ واقعا چه کسی می تواند قبول کند که « شقایق فراهانی » با شکل و شمایل کنونی اش، مادر « نیکی کریمی » باشد!؟ من سعی کردم این مسئله را با روش سینمایی حل کنم اما به نظرم باید مانند دیگر تماشاگران خنده های بلند سر می دادم! راستی بازی « حامد بهداد » هم فاجعه است!

نکته : نکته خاصی سراغ ندارم! شبیه تله فیلمهاست ، کاریش هم نمی شود کرد!

3

نقد و بررسی کوتاه فیلم گشت ارشاد : « گشت ارشاد » از آن دسته فیلمهایی هست که در اکران بسیاری از سکانس های کلیدی اش را از دست خواهد داد و چیزی به مراتب بدتر از نسخه به نمایش درآمده خواهد بود. « گشت ارشاد » درباره 3 جوان الاف و بیکار هست که تصمیم می گیرند دست به یک ریسک بزرگ بزنند تا از این شرایط خارج شوند… ماموران قلابی که قصد اخاذی از مردم را دارند، از سوژه های محبوب اینروزهای سینمای ایران هست که ممیزی های فراوانی هم در انتظارش خواهد بود! « گشت ارشاد » فیلمنامه درست و حسابی ندارد، شخصیت هایش شناسنامه ندارند و مشخص نیست که از کجا آمده اند و چه کاره هستند! « سعید سهیلی » در این فیلم فقط می خواسته ایده ای را که در سر داشته به فیلم تبدیل کند و اینقدر هم از این ایده خوشش آمده که فراموش کرده این ایده را باید پرورش داد. نتیجه اش هم فیلمی شده که به جز چند شوخی دم دستی و تکراری، نکته جالب دیگری نمی توانید در آن پیدا کنید. فیلم یک دوجین سخنرانی اخلاقی هم دارد که فقط باید عکس العمل تماشاگران را در هنگام این صحنه ها ببینید! ، « نیوشا ضیغمی » هم سنت شکنی نکرده و فاجعه هست!

نکته : « سعید سهیلی » در جریان نشست خبری فیلم عنوان کرد که حال و حوصله جواب دادن به سوالات خبرنگاران را ندارد و صرفاً به دلیل احترام به آنها در این جلسه حاضر شده! من که هرچه فکر کردم نفهمیدم منظور « سهیلی » از این جمله چه بود! شاید « سهیلی » فکر کرده خبرنگاران از حضور او در نشست خبری ذوق زده می شوند!

4

نقد و بررسی کوتاه فیلم دوباره با هم : یک فاجعه سینمایی تمام عیار که حتی عوامل سازنده اش هم نتوانستند از حیثت فیلم دفاع کنند! فیلم نکته فنی خاصی ندارد فقط در همین حد بدانید که با یک « پیشنهاد بی شرمانه » ایرانی طرفید که یکدفعه درام می شود، یکدفعه کمدی می شود و…

نکته : نشست خبری این فیلم حواشی بسیاری داشت. در این نشست خبری که کارگردان فیلم هم در آن شرکت نداشت، عوامل فیلم حسابی از خجالت کارگردان درآمدند و به خبرنگاران به زبان ساده گفتند:« ما خودمان می دانیم که این فیلم ضعیف و درب و داغان هست، پس اینقدر سعی نکنید که به ما بخاطر بازی در این فیلم گیر دهید! » خبرنگاران که خود را آماده حمله به کارگردان کرده بودند، با نیامدن او، مجبور شدند نشست خبری را ترک کنند زیرا کسی نبود که دلیل کیفیت بد فیلم را برای آنها توضیح دهد!

نکته 2 : از مسئولین جشنواره فجر تقاضا دارم که نگاهی به کیفیت فیلمهای جشنواره فجر داشته باشند، آخه این چه فیلمی بود که روانه جشنواره کردید!؟

5

نقد و بررسی کوتاه فیلم بی خداحافظی : فیلمی که تنها به واسطه حضور « رضا صادقی » ساخته شده و اگر مثل من طرفدار موسیقی او نباشید ، ارتباط برقرار کردن با آن کار بسیار مشکلی برایتان خواهد بود « بی خداحافظی » سوژه ساده ایی دارد، یک هنرمند که باید تفاوت بین پول و فرهنگ را درک کند! شیوه روایت مشابه « همشهری کین » هست، خبرنگاری که سوژه افول کرده اش را نشانه می رود تا بتواند از طریق صحبت با او ، به شناخت کامل این شخصیت مبادرت کند. اما متاسفانه تنها روایت داستان ” همشهری کینی! ” هست و خبری از شخصیت های واقعی در آن نیست. نقش خبرنگار که « پگاه آهنگرانی » آن را ایفا می کند، بسیار سرد و مرده به نظر می رسد که تمام حس و حال مثبت تماشاگر را از او سلب می کند! تنها دلیل برای تماشای « بی خداحافظی » ، « رضا صادقی » هست و بس.

نکته : عوامل فیلم در نشست مطبوعاتی هرکدام به نوبه خود این جمله را تکرار کردند که :« این فیلم داستان زندگی زندگی « رضا صادقی » نیست!». خودِ « صادقی » اما در این نشست فرصت را غنیمت شمرد و از مجوز ندادن ها و حرام دانستن موسیقی و … سخن گفت! کلاً نشست خبری کسل کننده ایی بود!

6

قسمت سوم …. بزودی

میثم کریمی

کپی برداری از مطالب مووی مگ تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع هواداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها