صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم نبات

نقد و بررسی فیلم نبات

نقد فیلم نبات

خلاصه داستان:

سعید ( شهاب حسینی ) به همراه دخترش نبات زندگی آرامی را پشت سر می گذراند تا زمانی که زنی به نام رویا ( نازنین فراهانی ) به زندگی آنها وارد می شود.

کارگردان :

پگاه ارضی : کارگردان جوانی که سالها در خارج از کشور اقامت داشت و فعالیت هایی غیرمرتبط با سینما را دنبال می کرد اما علاقه اصلی اش به سینما باعث شد که دوره های فیلمسازی را در آمریکا بگذراند و پس از آن به ایران بازگردد و فیلمسازی را دنبال نماید. « نبات » اولین تجربه فیلمسازی پگاه ارضی می باشد.

نقد فیلم « نبات » :

« نبات » به مانند اغلب ساخته های کارگردان اولی های سینمای ایران سرشار از ایرادات منطقی در فیلمنامه می باشد که روایت داستان را با مشکلات چند لایه مواجه می کند. قصه « نبات » ساده هست و درباره جدایی و سپس به مشکلات ناشی از آن در زندگی روزمره خلاصه می شود. رابطه پدر و دختر و زنی که به زندگی مرد وارد می شود، اغلب با طرح گره های داستانی بدیع و غیرمنتظره که ذهن تماشاگر را به بازی می گیرد به ثمر می نشیند، اما در « نبات » همه چیز به حدی ساده و دم دستی است که از همان دقایق ابتدایی فیلم می توان هویت افراد و پیش آمدهای زندگی شان را پیش بینی کرد.

نقد فیلم نبات

برای ساخت اثری که شخصیت محور هست و تماشاگر می بایست در طول قصه، آدمهای داستان را باور نماید و به همراهشان داستان را پیش ببرد، منطق درام بیش از هر عنصر سینمایی دیگر نیاز می باشد. منطقی که منجر به درک تصمیمات و رفتارها و در مجموع، دنیای آدمهای قصه شود و در نهایت اثر پس از تماشای فیلم در ذهن تماشاگر باقی مانده تا او بتواند تحلیل خویش را درباره آنچه که دیده در ذهن بسازد. اما این منطق روایی در « نبات » در ضعیف ترین حالت ممکن به سر می برد بطوریکه می توان گفت بسیاری از دیالوگ های فیلم نه تنها به ورطه تکرار می افتند بلکه پیشبردی هم در تکمیل فیلمنامه ندارند. قرارهای دو نفره ای که چندین بار در فیلم تکرار می شوند، می بایست کنش شخصیت های فیلم را به تصویر بکشند اما جز به گفتگوهای تکراری از مشکلات نمی گذرند و اصولاً هدفی را هم دنبال نمی کنند.

« نبات » متاسفانه در دامی گرفتار شده که اغلب فیلم اولی ها گرفتار می شوند و آن استفاده از کلیات یک موضوع و عدم توجه به جزئیات قصه است. « نبات » موضوع اولیه جالبی دارد اما ماهیت اجرای این موضوع اولیه، مهمترین بحث در ساخت یک اثر سینمایی است. جایی که کارگردان چندین خرده پیرنگ فرعی در قصه بنا می سازد تا با تکمیل آنها به یک پیام واحد در فیلم برسد. این خرده پیرنگ ها در « نبات » هم وجود دارند اما بسیاری از آنها در ذات غیرقابل درک می باشند از جمله عدم اطلاع دختر سعید از جزئیات زندگی مادرش و اینکه چرا تابحال او و سعید در اینباره صحبت نکرده اند و دختر کنجکاو نشده که از چهره مادرش چیزی بداند! « نبات » حتی به دلایل کافی برای توضیح چگونگی ترک زندگی مشترک توسط سایه هم اشاره ای نمی کند، مسئله ای که می تواند اصلی ترین چالش فیلم برای تماشاگر باشد اما فیلمساز از آن غفلت کرده.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/05/phoca_thumb_l_3-558.jpg

متاسفانه پگاه ارضی که علاوه بر نویسندگی کارگردانی فیلم را نیز برعهده داشته، در شیوه کارگردانی و دکوپاژ ها نیز ایراداتی دارد که البته به عنوان فیلم اولی می توان از برجسته نمودن آن خودداری کرد اما شاید باید به این نکته هم اشاره کرد که بسیاری از سکانس های فیلم سرشار از قاب هایی است که ارتباطی با مدیوم سینما ندارد و حتی نحوه اشاره به موضوعات نیز دم دستی و بیش از حد ناپخته هستند. مانند سکانس هایی که نبات قصد دارد سوالی را از پدر بپرسد اما لحظاتی پیش از آن خانواده ها را در گوشه ای از تصویر می بیند و پس از آن این سوالها مطرح می شود! قدمت ساخت اینچنین سکانس هایی به سالهای دور و سریال های تلویزیونی باز می گردد اما پگاه ارضی در ساخت فیلم سینمایی از آن استفاده کرده است.

حتی حضور شهاب حسینی به عنوان بازیگر هم نمی تواند کمکی به « نبات » برای نجات از ضعف هایی که به آن گرفتار است داشته باشد. زمانی که ما با فیلمنامه ای پر ایراد مواجه می شویم که در آن منطق روایی در حداقل ممکن به سر می برد و شخصیت پردازی هم در سطح بسیار پائین انجام می شود، هیچ ستاره سینمایی قادر به تغییر وضعیت فیلم نیست. البته ذکر این نکته ضروری است که « نبات » فیلم اولی محسوب می شود و باید منتظر فیلمهای دیگر کارگردان باقی بمانیم تا بتوانیم درباره شیوه فیلمسازی او اظهار نظر نمائیم، اما فعلاً باید گفت که « نبات » خیلی امیدوارمان نمی کند.

 

2

 

 

منتقد : بابک مهرورز                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : نبات نبات

کارگردان : پگاه ارضی

فیلمنامه : پگاه ارضی

تهیه کننده : هوشنگ نورالهی

مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی

بازیگران :

شهاب حسینی

نازنین فراهانی

و…

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها