صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم گودزیلا : سلطان هیولاها ( Godzilla: King of the Monsters )

نقد و بررسی فیلم گودزیلا : سلطان هیولاها ( Godzilla: King of the Monsters )

1559106820 Z0xU200000

 

سری فیلمهای « گودزیلا » یکی از محبوب ترین عناوین سینمای آمریکا در دهه های اخیر بوده است. پس از موفقیت نسخه های ارجینال این سری در ژاپن با حضور انواع و اقسام هیولاهای سه سر و حشره و موارد دیگر، هالیوود نیز تصمیم گرفت این هیولای محبوب را به آمریکا آورده و حال و هوایی آمریکایی به او ببخشد. تجربه های مختلف حضور « گودزیلا » در سینماهای آمریکا اگرچه در بخش کیفی چندان قابل اتکا نبود اما در گیشه های سینما اوضاع کاملاً متفاوت بود. آثار مرتبط با گودزیلا در دو دهه گذشته فروش قابل توجهی در گیشه های سینما داشته اند و ثابت کرده اند که می توانند اثری قابل اعتماد برای دنباله سازی باشند. پس از آخرین نسخه که در سال 2014 اکران شد، حالا عنوان جدید این داستان روانه سینما شده است.

مدتها از زمان رویت گوزیلا در میان تمدن انسانها می گذرد. حالا سازمانی به نام مونارک وظیفه کنترل این موجودات غول پیکر را برعهده دارد تا اجازه ندهد آنها سرخود کمر به نابودی جهان پیرامون شان ببندند. اما در این میان به یکباره سر و کله یک تروریست عجیب و غریب به نام جونا ( چارلز دنس ) پیدا می شود که دکتر دانشمند به نام اما راسل ( ورا فارمیگا ) که بر روی دستگاه ORCA تحقیق می کند را بازداشت می کند. هدف این تروریست ها مشخصاً نابودی جهان و پاکسازی آن است و به همین جهت با خرابکاری هایی که انجام می دهند، انواع و اقسام هیولاها را از شرایط کنترل شده خارج می کنند و دنیا را به آشوب می کشانند تا حدی که جناب گودزیلا برای مواجه با آنان از راه می رسد و…

گودزیلا : سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters)

یکی از بزرگترین ایراداتی که سری فیلمهای « گودزیلا » در سالهای اخیر با آن گریبانگیر بوده اند، بخش انسانی فیلم یود که هرگز موفق نشده داستانی ساده و قابل قبول برای روایت داشته باشد. « گودزیلا » پنج سال پیش نیز بیش از هر زمان دیگری از فقدان فیلمنامه بخش انسانی رنج می برد و در همان زمان اکران تیز بسیاری از کارشناسان سینمایی بر این عقیده تاکید کردند. پنج سال زمان مناسبی برای ساخت یک « گودزیلا » جذاب به همراه بخش داستانی قابل قبول بود اما در کمال تعجب باید گفت که بخش داستان « گودزیلا : سلطان هیولاها » به مراتب ضعیف تر از نسخه های پیشین است بطوریکه بسیاری از آدمهای داستان شخصیت هایی کاملاً زائد هستند که دقایق فیلمنامه را بی خود و بی جهت افزایش داده اند.

در بخش انسانی ، ما با شخصیت هایی مواجه هستیم که به بدترین شکل ممکن بهانه های حضور هیولاهای فیلم را در طول داستان معین می کنند و سپس در کنار پنجره ایستاده و شرح وقایعی از ماجرای هیولای مربوطه را به مخاطب توضیح می دهند تا تماشاگر بداند که خاستگاه این هیولا چیست و چرا در حال مشاهده آن در صحنه است! پس از توضیحات لازم، دوباره آدمهای گروگان گرفته شده به مکان دیگری رفت و دوباره هیولایی دیگر از راه می رسد و وظایف شخصیت ها نیز با شرح وضعیت هیولا بازخوانی می گردد! بطور کل باید گفت که بخش داستانی « گودزیلا : سلطان هیولا » یک ویرانه تمام عیار است و مجموعه ای از بدترین شخصیت هایی که می توان آن را در قالب یک فیلم مشاهده نمود، در اثر قابل رویت است.

گودزیلا : سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters)

این موضوع شاید می توانست با سهم داشتن هرچه بیشتر موجودات غول پیکر در صفحه نمایش تا حدی جبران شود اما مشکل اصلی داستان اینجاست که شخصیت های انسانی خود را بیش از آنچه که هست جدی گرفته و در این میان چندتایی پیام های زیست محیطی را در بد قواره ترین حالت ممکن به تماشاگرش می دهد تا در نهایت توجه مخاطب به آدمها و پیامهای اجتماعی و سیاسی فیلم باشد و این در حالی است که تماشاگر فیلم ابداً حتی نمی تواند پس از تماشای فیلم نام شخصیت های فیلم را به یاد آورد چراکه آنها بی اهمیت ترین بخش داستان را تشکیل می دهند و با دیالوگ های بدی که بر زبان می آورند، روحیه تماشاگر را به راحتی تغییر می دهند!

« گودزیلا : سلطان هیولاها » در بخش ” گودزیلایی ” وضعیت بهتری نسبت به بخش داستانی دارد. جلوه های ویژه اثر چشم نواز هستند و قطعاً لحظات هیجان انگیزی برای تماشاگر خلق خواهند کرد اما مشکل نبرد هیولاها در فیلم، عدم طراحی نقطه عطف در مبارزات است بطوریکه به سختی می توان برای تماشای دوباره این مبارزات اشتیاقی داشت. این ایرادی است که در شماره های اخیر « ترنسفورمرز » نیز شاهد آن بودیم و نبردهای فیلم به حدی ساده و حتی تکراری بودند که هیچ ویژگی منحصر به فردی از آن در ذهن مخاطب به یادگار نمی ماند. داد و فریادهای آشنای گودزیلا و موجود سه کله ای که دائماً در حال کشمکش با یکدیگر هستند، بی شک در دقایق ابتدایی می توانند چشم ها را خیره نمایند اما پس از مدتی به دلیل عدم نبوغ در طراحی سکانس های اکشن، ظرفیت خود را از دست می دهند.

گودزیلا : سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters)

« گودزیلا : سلطان هیولاها » بطور قطع در بخش انسانی بی خاصیت ترین اثر ” گودزیلایی ” است که تا به امروز به نمایش درآمده. شاید برای بسیاری از تماشاگران سینما اهمیتی نداشته باشد که آدمهای داستان چه می گویند و به کجا می روند، در این شرایط فیلم می تواند برای تماشاگر فیلم رضایت بخش باشد چراکه بهرحال چندین هیولای خاطره انگیز در فیلم ( اگر نسخه های ژاپنی را دیده باشید ) با تکنیک های بروز کامپیوتری مجدداً خلق شده اند و این قطعاً یک عامل مهم برای تماشای فیلم خواهد بود. برای لذت بردن از تماشای « گودزیلا : سلطان هیولاها » خیلی نمی بایست اثر را جدی گرفت و مخصوصاً نباید به شخصیت های داستانی و ساز و کارهای بامزه شان اهمیتی داد. اگر بتوانید از پس آدمهای داستان برآیید، قطعاً « گودزیلا : سلطان هیولاها » می تواند به خوبی شما را سرگرم کند. در حالی که هر روز خبرهای مختلفی از سلطان های گوناگون شنیده می شود ، باید دید که وضعیت سلطانِ هیولاها در گیشه های سینما به کجا خواهد رسید!

 

5                                                         imdb logo22

 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

گودزیلا : سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters) Godzilla: King of the Monsters

کارگردان : Michael Dougherty

نویسنده : Michael Dougherty ، Zach Shields

بازیگران :                                                      

Kyle Chandler…Mark Russell

Vera Farmiga…Dr. Emma Russell

Millie Bobby Brown…Madison Russell

Ken Watanabe…Dr. Ishiro Serizawa

Ziyi Zhang…Dr. Ilene Chen and Dr. Ling

رده سنی : PG-13 (مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 131 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها