صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : با فیلمهای ممنوعه در کشورهای مختلف جهان آشنا شوید! + تصاویر ( بخش دوم )

با فیلمهای ممنوعه در کشورهای مختلف جهان آشنا شوید! + تصاویر ( بخش دوم )

2063023 562

از زمان اختراع صنعت سینما، فیلم‌های زیادی به دلایلی خاص که گاه مضحک نیز بوده اند اجازه انتشار در کشور‌هایی خاص را پیدا نکرده اند. به لطف قوانین سختگیرانه یا عقاید مخالف، سانسور در سراسر دنیا همچنان با قوت ادامه داشته و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا فیلمی برای نمایش داده شدن بر پرده سینما‌ها مناسب است یا خیر به ارگان‌های خاصی واگذار می‌شود.

به گزارش مووی مگ به نقل از برترین ها، در حالی که برخی فیلم‌های ترسناک مانند «کشتار با اره برقی در تگزاس» (The Texas Chainsaw Massacre) و بسیاری فیلم‌های دیگر که از ذکر نامشان صرفنظر می‌کنیم به دلیل خشونت بیش از حدشان و به دلایلی واضح و قابل درک از نمایش در سینما‌های برخی کشور‌ها منع شده اند، اما برخی دیگر فیلم‌ها وجود دارند که منع نمایش آن‌ها به دلایلی باورنکردنی صورت می‌گیرد.

برای مثال چند هفته پس از انتشار فیلم «پرتقال کوکی» (A Clockwork Orange) به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۷۱ و در حالی که این فیلم در بخش بهترین فیلم‌های اسکار سال نیز نامزد شده بود، انتشار آن در برخی کشور‌ها مانند آفریقای جنوبی، کره جنوبی و چندی دیگر ممنوع اعلام شد. حتی خود کوبریک باعث شد که فیلمش از سال ۱۹۷۳ تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۹ در بریتانیا به روی پرده نرود. بدین ترتیب در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۲۰ فیلم شناخته شده‌ای آشنا کنیم که به دلایل مختلف اجازه نمایش در برخی از کشور‌های جهان را پیدا نکردند.

برای خواندن بخش اول این مقاله اینجا کلیک کنید.

11- رمز داوینچی (۲۰۰۶)

اقتباس سینمایی موفق رمان «رمز داوینچی» (The Da Vinci Code) نوشته دن براون به دلیل محتوای کفرآمیزش در بسیاری از کشور‌های جهان مانند چین، مصر، اردن، لبنان، پاکستان، فیلیپین، ساموا و جزایر سلیمان اجازه انتشار نیافت.


۱۲- ددپول (۲۰۱۶)

۱۲- ددپول (۲۰۱۶)

بعد از اینکه مشخص شد امکان سانسور و تدوین دوباره فیلم «ددپول» (Deadpool) بدون آسیب رسیدن به داستان آن وجود ندارد، مقامات چین در ابتدا انتشار این فیلم را به دلیل محتوای به ادعای چینی‌ها «نامناسب» ش ممنوع اعلام کردند. ازبکستان نیز به این بهانه که این فیلم «هنجار‌های اجتماعی کشور را نقض می‌کند» از انتشار فیلم خودداری کرد و هند نیز تنها پس از سانسور‌ها و تدوین‌های فراوان اجازه پخش آن را صادر کرد.


۱۳-رفتگان (۲۰۰۶)

۱۳-رفتگان (۲۰۰۶)

تریلر جنایی مارتین اسکورسیزی با عنوان «رفتگان» (The Departed) در سال ۲۰۰۶ به مذاق چینی‌ها خوش نیامد به این بهانه که در یکی از دیالوگ‌های فیلم گفته می‌شود که دولت چین قصد دارد با سلاح هسته‌ای به تایوان حمله کند که موضوعی حساس و سیاسی برای این کشور شمرده می‌شد. بدین ترتیب به فیلم اسکورسیزی اجازه پخش در چین داده نشده و این حکم همچنان پابرجاست.


۱۴-دختر شوخ (۱۹۶۸)

۱۴-دختر شوخ (۱۹۶۸)

فیلم رمانتیک موزیکال «دختر شوخ» (Funny Girl) ساخته ویلیام وایلر در سال ۱۹۶۸ به دلیل اینکه عمر شریف- بازیگر نقش اول مرد فیلم که اصالتاً مصری و مسلمان بود- در یک رابطه عاشقانه با بارابارا استریسند یهودی تباری دیده می‌شد که در بحبوحه تنش نظامی بین رژیم اشغالگر قدس و مصر در سال ۱۹۶۸ به وضوح از رژیم اشغالگر قدس حمایت می‌کرد، در مصر اجازه پخش نیافت.


۱۵-پنجه طلایی (۱۹۶۴)

2063027 455

سومین فیلم شان کانری در نقش جیمز باند، جاسوس بریتانیایی، با عنوان «پنجه طلایی» (Goldfinger) برای تنها ۶ هفته در سینما‌های رژیم اشغالگر قدس اجازه انتشار یافت تا اینکه مشخص شد یکی از بازیگران اصلی فیلم به نام گرت فروب، در گذشته نازی بوده است. مقامات رژیم اشغالگر قدس ادامه پخش فیلم را ممنوع اعلام کردند تا اینکه یک بازمانده کشتار یهودیان در طول جنگ جهانی دوم فاش کرد که او و مادرش توسط فروب از دست نازی‌ها نجات داده شده اند و بدین ترتیب فیلم «پنجه طلایی» بار دیگر اجازه انتشار یافت.


۱۶-کینگزمن: حلقه طلایی (۲۰۱۷)

فیلم‌هایی که در نقاط مختلف جهان به دلایل متعدد اجازه اکران نیافتند

کمتر کسی پیدا می‌شود که از دنباله «کینگزمن: حلقه طلایی» (Kingsman: The Golden Circle) راضی بوده باشد، اما سانسور کنندگان سینمادر کامبوج در صدر فهرست ناراضیان از این فیلم قرار می‌گیرند. از آنجایی که در یکی از سکانس‌های فیلم، شخصیت شرور داستان در معبدی در کامبوج پنهان شده و عملیات خرابکارانه اش را هدایت می‌کند، مقامات کامبوجی انتشار این فیلم در کشورشان را برای مدت زمانی نامشخص ممنوع اعلام کردند.


۱۷-مکس دیوانه (۱۹۷۹)

2063029 949

به خاطر یک صخنه مرگ بسیار خشن و ترسناک بود که تریلر استرالیایی «مکس دیوانه» (Mad Max) اجازه انتشار در نیوزیلند را نیافت، زیرا این سکانس، اتفاقی که توسط یک دارودسته خلافکار واقعی چندی قبل از انتشار فیلم به انجام رسیده بود را به یاد عموم مردم می‌آورد. همین سکانس خشن باعث شد که «مکس دیوانه» تا سال ۲۰۰۵ در سوئد اجازه انتشار نداشته باشد.


۱۸-میلک (۲۰۰۸)

۱۸-میلک (۲۰۰۸)

فیلم زندگینامه‌ای «میلک» (Milk) به کارگردانی گاس ون سنت که برنده جایزه اسکار نیز شد در مورد یک فعال حقوق همجنسگرایان و سیاستمدار آمریکایی به نام هاروی میلک بود که در ابتدای اکران جهانی به دلایلی که عنوان نشد در ساموآ به نمایش درنیامد، اما در ادامه مشخص شد که این فیلم به دلیل آنچه «نامناسب بودن و تناقض با باور‌های مسیحیت و فرهنگ ساموآیی» در زمینه به تصویر کشیدن تمایلات همجنسگرایانه خوانده شده اجازه پخش در این کشور کوچک را نیافته است.


۱۹-رمبو (۲۰۰۸)

۱۸-میلک (۲۰۰۸)

بازگشت سیلوستر استالونه در نقش مشهور خودش در فیلم «رمبو» (Rambo) در سال ۲۰۰۸، که خود او نیز کارگردانی اش را بر عهده داشت، به مذاق مقامات برمه‌ای (میانمار) خوش نیامد، زیرا آن‌ها از تصویری که از سربازان این کشور در فیلم استالونه ارائه شده بود ناخرسند بوده و به همین دلیل به آن اجازه پخش ندادند.


۲۰- ۲۰۱۲ (۲۰۰۹)

۲۰- ۲۰۱۲ (۲۰۰۹)

مقامات کره شمالی از انتشار فیلم «۲۰۱۲» در کشور خود جلوگیری کردند (البته هیچ فیلم خارجی در این کشور اکران نمی‌شود مگر به صورت غیرقانونی یا در مواردی نادر پس از سانسور‌های فراوان)، زیرا به باور مقامات کره شمالی، این فیلم سالی که برای مردم این کشور بسیار مهم و خوش یمن بود را بد جلوه می‌داد. مشکل این بود که سال ۲۰۱۲ که در عنوان فیلم به آن اشاره شده و اتفاقی شبه آخرالزمانی در آن در طی داستان فیلم رخ می‌دهد، با یکصدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، رهبر و بنیانگذار کره شمالی، همزمان بود. بر اساس گزارش ها، چندین نفر در کره شمالی به دلیل تماشای نسخه‌هایی از این فیلم که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود دستگیر شده و به جرم «فتنه انگیزی بیرحمانه علیه توسعه کشور» محکوم گردیدند.

در پایان شایان ذکر است که هیچ یک از فیلم‌هایی که کلر دینز در آن‌ها ایفای نقش می‌کند اجازه پخش در فیلیپین را ندارند، زیرا این بازیگر سرشناس در یکی از مصاحبه‌های خود ادعا کرده بود که در مدت حضورش در مانیل، پایتخت فیلیپین، به باور او این شهر «بوی سوسک» می‌داده و به همین دلیل نه تنها دینز اجازه ورود به شهر مانیل را ندارد بلکه فیلم‌های او نیز اجازه پخش نخواهند داشت. حتی پس از عذرخواهی دینز از صحبت هایش نیز مقامات فیلیپینی اعلام کردند تنها زمانی که «به خواسته خود دست یابند» ممنوعیت انتشار فیلم‌های این بازیگر را لغو خواهند کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها