صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : پرونده فیلم استالکر ( Stalker ) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

پرونده فیلم استالکر ( Stalker ) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

استالکر ( Stalker )

داستان فیلم :

در منطقه ای اسرار آمیز، مردم باور دارند که عمیق ترین آرزوهای قلبی شان برآورده می شوند و یک راهنما سعی دارد دو فرد را به این محل ببرد اما…

کارگردان :

آندری تارکوفسکی (Andrei Tarkovsky  ) : پدرش شاعر برجسته آرسنی تارکوفسکی و مادرش ماریا ایوانووا ویشنیاکووا بود. پیش از نام‌نویسی در مدرسه فیلم در دو رشته موسیقی و عربی تحصیل می‌کرد. او زیر نظر میخائیل رم در مؤسسه سینمایی گراسیموف (VGIK)، تحصیل کرد. در هنگام تحصیل دو فیلم کوتاه ساخت: ۱ – امروز مرخصی در کار نیست (۱۹۵۹) و ۲ – غلتک و ویولن (۱۹۶۰) که فیلم پایان‌نامه‌اش بود و در جشنواره نیویورک برنده جایزه‌ای شد.

تارکوفسکی با ساخت اولین فیلم بلند خود با عنوان کودکی ایوان در سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت پانزده جایزه بین‌المللی از جمله شیر طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و جایزه بزرگ جشنواره سان فرانسیسکو شد. دید تلخ شاعرانه و ذهنیت بی‌نظیر او در نخستین فیلم بلندش متجلی است. بعد از این فیلم در سال ۱۹۶۶ آندره روبلوف را کارگردانی کرد. سولاریس فیلم بعدی این کارگردان است که در سال ۱۹۷۲ ساخته شد. تارکوفسکی آینه را در سال ۱۹۷۴ ساخت. می‌توان گفت که مضمون آینه (۱۹۷۵) نیز همین است.

استالکر ( Stalker )

این فیلم جنجالی اتوبیوگرافی تارکوفسکی است که بیشتر بر نوجوانی‌اش در دوران وحشت استالینی متمرکز است. تارکوفسکی با ساخت استاکر (۱۹۷۹) باز به دنیای داستان‌های علمی تخیلی با شالوده‌ای از جامعه‌شناسی و روان‌شناسی روی آورد. نخستین فیلمی که تارکوفسکی به کلی خارج از اتحاد شوروی ساخت نوستالژیا (۱۹۸۳) بود. تارکوفسکی زمانی که دولت شوروی اجازه ساخت نوستالژیا را به وی نداد، به ایتالیا رفت و پس از پایان فیلمبرداری این فیلم، با گرفتن پناهندگی سیاسی در اروپا ماند و دیگر به کشورش بازنگشت.

تارکوفسکی آخرین فیلمش ایثار را در سال ۱۹۸۶ در جزیره گوتلند به مدیریت سون نیک ویست فیلمبرداری کرد. ایثار به جشنواره کن رفت و جایزه ویژه هیئت ناقدان جشنواره را از آن خود کرد. بسیاری از منتقدان تارکوفسکی را پس از سرگئی آیزنشتاین مطرح‌ترین سینماگر سینمای شوروی می‌شمرند و او را فیلمسازی نخبه‌گرا می‌دانند. تارکوفسکی در طول سال‌های کارگردانی خود ۱۲ فیلم کوتاه و بلند ساخت. او ۲۹ دسامبر ۱۹۸۶ درگذشت و در پاریس به خاک سپرده شد.

منبع : ویکیپدیا

 استالکر ( Stalker )

نکاتی که احتمالا درباره « استالکر  » نمی دانید :

براساس اظهارات متخصص طراح صدای فیلم به نام ولادیمیر شارون، حداقل سه نفر از اعضای سازنده فیلم شامل بازیگر آناتولیل سالونیتسین ، کارگردان آندری تارکوفسکی و همسرش لاریسا تارکوفسکی به دلیل ابتلا به آلودگی های شیمیایی محل فیلمبرداری در استونی، به سرطان مبتلا شده و از دنیا رفتند.

بخشی از نگاتیوهای ارجینال فیلم در لابراتوار  به دلیل برخی اشتباهات برای همیشه از بین رفت. به همین جهت سازندگان مجبور شدند بخش هایی از فیلم را دوباره فیلمبرداری کنند!

مدت زمان هر شات فیلم 88 ثانیه است.

فیلم اقتباس آزادی است از رمان « گردش کنار جاده » اثر برادران استروگاتسکی.

« استالکر » به دلیل سوختن نگاتیوها ، به دو فیلم متفاوت تبدیل شد. گفته می شود که راش های نسخه اصلی فیلم که از بین رفت در اختیار تدوینگر فیلم، لودمیا فیگینوا ، می باشد که آن را در منزل خود برای سالها حفظ کرده بود!

بخش های زیادی از فیلم تحت تاثیر شعرهای آرسنی تارکوفسکی ( پدرِ آندری تارکوفسکی ) ساخته شده است.

این فیلم الهام بخش ساخت بازی کامپیوتری مشهور « STALKER:Shadow of Chernobyl » شد.

استالکر ( Stalker )

در 9.5 دقیقه ابتدایی فیلم هیچ دیالوگی گفته نمی شود.

علامت گذاری بر روی کلاه افسران پلیس اشاره به دو کلمه « AT » دارد که در واقع نام کارگردان فیلم، آندری تارکوفسکی می باشد.

یک گروه دولتی از سینماگران نقدهای فراوانی به « استالکر » وارد کرده بودند. تارکوفسکی در پاسخ به آنها گفته بود : « من تنها دیدگاه دو نفر برایم جالب خواهد بود. یکی برسون و دیگری برگمان! »

بسیاری از طرفداران فیلم معتقد هستند که شباهت های بسیار زیادی میان « استالکر » و « جادوگر شهر اُز » وجود دارد و تارکوفسکی اثرش را با الهام از آن فیلم ساخته است. با اینحال تارکوفسکی هرگز حاضر نشد درباره شباهت های محتوایی اثرش با آن فیلم صحبت کند.

فیلم در 163 شات ساخته شد. میانگین شات های فیلم یک دقیقه بود و بسیاری دیگر بیش از 4 دقیقه.

تارکوفسکی می خواست در سکانسی که شخصیت ها وارد ناحیه می شوند  مکان فیلمبرداری اش را در محیط یک معدن قدیمی دایر کند اما به فاصله کوتاهی پیش از فیلمبرداری بر اثر زلزله معدن بصورت کامل از بین رفت و آنها مجبور شدند به یک لوکیشن جدید در استونی بروند؛ جایی که گفته می شود آلودگی محیط دلیل مرگ تارکوفسکی بوده است.

استالکر ( Stalker )

« استالکر » در لیست « 1001 فیلمی که باید پیش از مرگ ببینید » استیون شریدر قرار دارد.

این فیلم در رتبه چهل و نهمین فیلم برتر غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما براساس نظرسنجی بی.بی.سی از منتقدین در سال 2018 قرار گرفت.

براساس یک مصاحبه، کارگردان استونیایی به نام Arvo Iho گفته که او به آندری تارکوفسکی برای پیدا کردن لوکیشن فیلم در استونی کمک کرده و محل فیلمبرداری را به آنها معرفی کرده است.               

 

 

 

نسترن تافته گان

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

استالکر  : استالکر ( Stalker )Stalker

کارگردان : آندری تارکوفسکی  

نویسنده : برادران استروگاتسکی

بازیگران :

آلیسا فریندیخ / استالکرا

آلکساندر کایدانوفسکی / استالکر

زمان : 162 دقیقه

محصول : 1979

مهمترین افتخارات : –

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها