صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : چه فیلمهای در نوروز 91 اکران می شوند؟

چه فیلمهای در نوروز 91 اکران می شوند؟

98753897

 

همزمانی ماه مبارک رمضان با فصل تابستان اغلب سینماگران و پخش‌کنند‌ه‌ها را بر آن داشته برای نمایش فیلم‌هایشان در نوروز 1391 برنامه‌ریزی کنند.

سمیه علیپور: نمایش نوروزی فیلم‌ها در سال 1390 موجب رونق سالن‌های نمایش در ابتدای سال شد؛ رونقی که تا روزهای پایانی سال نیز غیر از یکی دو مورد نمونه مشابه آن مشاهده نشد.

در سال‌های اخیر واقع شدن ایام ماه مبارک رمضان در فصل تابستان، نگاه پخش‌کننده‌ها را به نوروز و در مرحله دوم اکران پاییزی معطوف کرده و در این دو فصل است که تعداد قابل توجهی از آثار درخواست اکران می‌‌دهند و توقع می‌رود به فروش خوبی دست پیدا کنند.

همین شرایط نوروز 1391 را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است و این روزها سخنانی از سوی پخش‌کننده و صاحبان فیلم‌های مختلف عنوان می‌شود که علاقه‌مند هستند کارشان را در بهار 1391 روانه پرده سینماها کنند. این بازار رقابت را گرم‌تر و البته با توجه به شرایط خاص تصمیم‌گیری برای نمایش فیلم‌‌ها شائبه برخی ناعدالتی‌ها را به وجود می‌آورد.

حمایت مسئولان سینمایی و وضعیت پروانه نمایش‌ها
مسئولان سینمایی در جریان برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم فجر و پیش از آن صحبت‌هایی در مورد حمایت از فیلم‌های منتخب جشنواره در جریان نمایش عمومی، البته بعد از حمایت‌های مرحله تولید به میان آوردند.

به طور مشخص مدیران بخش سینمایی کشور در سخنان خود تاکید کردند باید منتخبان جشنواره در مرحله اکران نیز مورد حمایت قرار بگیرند. این در وضعیتی است که اغلب فیلم‌های ستایش شده جشنواره امسال از سوی داوران همان کارهای دولتی هستند که در مرحله تولید هم با حمایت‌های گسترده‌ای روبرو بودند.

«ملکه» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر و «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی که به صورت مشخص مورد توجه داوران بودند و موضوعی مرتبط با دفاع مقدس دارند از یک سو و «قلاده‌های طلا‌» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی فیلمی که به دلیلی داوری کارگردانش و دبیر تهیه‌کننده‌اش در جشنواره به صورت رسمی جایزه نگرفت، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت سیمرغی به طالبی اهدا خواهد کرد، از جمله کارهای مورد حمایت مسئولان سینمایی هستند که به نظر می‌رسد در جریان اکران نیز مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

از میان این سه فیلم صحبت اکران «قلاده‌های طلا» در نوروز مطرح شده است؛ فیلمی که از ابتدای ساخت به دلیل موضوع سیاسی‌اش با مانور خبری گسترده روبرو بود و صحبت‌ها در مورد صدور پروانه نمایش آن باعث شد نمایش نیمه شب آن در سالن اهالی رسانه یکی از سئانس‌های شلوغ این مجموعه باشد.

مستقل از حمایت و در انتظار اکران
تعدادی از فیلم‌‌های سینمایی برنامه‌ریزی برای نمایش را در نوروز 1391 از مدت‌ها قبل آغاز کرده بودند؛ از جمله این کارها می‌توان به «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان و به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی اشاره کرد که به نظر می‌رسد با توجه به حال و هوای آن و نیاز ترکیب اکران نوروزی به وجود آثاری با فضاهای متفاوت بتواند به درستی در ترکیب اکران نوروزی قرار بگیرد، اما دست فیلم‌‌‌هایی از این دست برای تصاحب سالن‌های سینما در نوروز 91 به جایی بند نیست و فیلمی که بعد از نامزدی در هفت رشته جشنواره فقط یک سیمرغ صدا گرفت، به نظر نمی‌رسد در میان فیلم‌هایی قرار بگیرد که مدیران سینمایی تاکید بر حمایت از آن‌‌ها دارند.

«نارنجی‌پوش» دایوش مهرجویی نیز از دیگر فیلم‌هایی است که شنیده می‌شود برای اکران در نوروز 1391 آماده می‌شود؛ فیلمی که جایزه ویژه هیئت داوران سی‌امین جشنواره فیلم فجر را برای کارگردانش به همراه آورد.

«ضدگلوله» مصطفی کیایی که جایزه بهترین فیلمنامه را برای نویسنده و کارگردان آن به ارمغان آورد، «زندگی خصوصی» ساخته حسین فرحبخش که به گفته بسیاری نتیجه کار کاملا متقاوت از هدف اولیه تولید آن از آب درآمده است، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی که عملا از سوی داوران جشنواره نادیده گرفته شد، «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی که سرنوشتی همانند «پذیرایی ساده» در ارزیابی داوران داشت، اما از منظر مخاطبان جشنواره در بالاترین رتبه قرار گرفت و سیمرغ بهترین فیلم مردمی را برای کارگردان و تهیه‌کننده‌اش به همراه آورد و همچنین «‌انتهای خیابان هشتم» ساخته علیرضا امینی که دو سالی است در مرحله دریافت پروانه نمایش بلاتکلیف است، از جمله کارهایی هستند که گفته می‌شود صاحبان و پخش‌کننده‌های آن‌‌ها تمایل به اکران آن‌ها در نوروز دارند.

تعدادی از این فیلم‌ها پیش از برگزاری جشنواره بنا بر اعلام اداره کل نظارت و ارزشیابی پروانه نمایش عمومی دریافت کردند و تعدادی پروانه نمایش موقت. جدا از شرایط نامشخصی که فیلم‌های دارای پروانه نمایش موقت دارند، وزارت ارشاد در ارائه پروانه نمایش‌های دائمی که صادر کرده تاخیر دارد تا همچنان شرایط برای روشن کردن تکلیف اکران نوروزی سخت‌ باشد.  

ترکیب محبوب اکران نوروزی
سینماهای تهران با توجه به چیدمان آنان در سطح شهر و تعداد مخاطبان، در یک فصل مشخص اکران ظرفیت اکران بیش از دو فیلم پرفروش را ندارد و دلیل این مدعا تجربه‌های متعدد اکران فیلم‌ها از جمله اکران نوروز 1390 که رقابت جدی بین دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی و «اخراجی‌ها 3» مسعود ده‌نمکی بود.

در نتیجه این اکران و فروش میلیاردی دو فیلم یاد شده، فیلم‌های «یکی از ما دو نفر» ساخته تهمینه میلانی، «سه درجه تب» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند و «زن‌ها شگفت‌انگیزند» به کارگردانی مهرداد فرید نتوانستند به فروش نیم میلیاردی هم برسند. بنابراین برای متضرر نشدن آثار چیدمان فیلم‌ها در اکران به خصوص اکران ویژه نوروز اهمیت خاصی پیدا می‌‌کند.

 ذره بین : امیدواریم فیلم برای بعد از تابستان هم داشته باشید!

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها