صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 10 فیلم جذاب و تماشایی که طرفداران « چرنوبیل » باید ببینند! + تصاویر ( بخش اول )

10 فیلم جذاب و تماشایی که طرفداران « چرنوبیل » باید ببینند! + تصاویر ( بخش اول )

زهرمار

مینی سریال «چرنوبیل» (Chernobyl) که اخیراً توسط شبکه HBO منتشر شد موفقیتی بزرگ از هر جنبه بود که هیچ کس انتظارش را نداشت. بازگویی سریالی داستان فاجعه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ در حال حاضر بالاترین نمره را در میان سریال های تاریخ تلویزیون در سایت سینمایی معتبر IMDb دریافت کرده است. این سریال در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته و بسیاری آن را بهترین سریال تمام دوران می دانند.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، البته برخی نیز دقت تاریخی این داستان و نبود شخصیت پردازی سریال «چرنوبیل» را به نقد کشیده اند. با این وجود، اکثر تماشاگران و منتقدان گفته اند که تحت تاثیر فضای ترسناک و گیرای سریال و بازی های قوی بازیگران آن در کنار موضوع هولناک ماجرا قرار گرفته اند. اگر این سریال را دیده و از آن خوشتان آمده، بدون شک از تماشای فیلم هایی که در ادامه مطلب به شما معرفی خواهند شد نیز لذت خواهید برد.

بخش دوم این مقاله را در اینجا بخوانید.

۱۰- سندرم چین (۱۹۷۹)

وقتی از نیکلاس کیج پرسیده شد که دیدگاه سیاسی اش را بیان کند او گفت که ترجیح می دهد در این باره سخن نگوید و به جای آن پیام های سیاسی اش را از طریق فیلم هایش ابراز نماید. وی در ادامه می گوید: «از فیلم سندرم چین چیزهای بسیار بیشتری در مورد فاجعه نیروگاه هسته ای یاد گرفتم». اگر چه فیلم «سندرم چین» (The China Syndrome) با واکنش منفی صنعت نیروی هسته ای مواجه شد، اما این فیلم در دوران خود به موفقیت تجاری و نقادانه قابل توجهی دست یافته و بسیاری آن را به خاطر موضوع، بن مایه تکان دهنده و بازی های خارق العاده بازیگران، به خصوص جک لمون و جین فاندا که به خاطر این فیلم برنده جایزه اسکار نیز شد ستوده اند. این فیلم بر اساس اتفاقی که در سال ۱۹۷۰ در نیروگاه هسته ای درسدن در ایلینوی رخ داده ساخته شد، داستان یک گزارشگر با بازی فاندا و فیلمبردار او با بازی مایکل داگلال سار روایت می کند که در هنگام اجرای یک گزارش شاهد وقوع انفجاری در یک نیروگاه اتمی در کالیفرنیا هستند.

این فیلم به خاطر جلب توجه عموم به اتفاقات ممکن و مخفی کارهایی که در این صنعت رخ می داد مورد توجه قرار گرفته و آغازگر موجی از فیلم ها در دهه ۱۹۸۰ در مورد بمب های اتمی و جنگ های هسته ای شد. اگر چه «سندرم چین» در یک طیف ایدیولوژیکی بسیار متفاوت از سریال «چرنوبیل» قرار دارد اما در این فیلم نیز پای سازمان هایی بزرگ که قصد سرپوش گذاشتن بر اشتباهات فاجعه بار خود به بهانه کاهش هزینه ها دارند به میان آورده می شود. در واقع همین موضوع بود که مایکل داگلاس را پس از خواندن فیلم نامه جذب کرده و باعث شد وی آن را با فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) که تهیه کنندگی اش را بر عهده داشت و داستان یک مرد در برابر یک سازمان قدرتمند بود مقایسه نماید.

۹- دیپ واتر هرایزن (۲۰۱۶)

دیپ واتر هرایزن

کسانی که به تماشای داستان هایی مربوط به فجایع انسانی واقعی علاقه دارند بهتر است فیلم «دیپ واتر هرایزن» (Deepwater Horizo) را ببینند. همکاری های مارک والبرگ و پیتر برگ همواره با فیلم هایی بسیار تاثیرگذار همراه بوده و این مورد نیز از این قاعده مستنثی نبوده است. اگر چه برگ کارگردانی با توجه فراوان به جزییات نبوده و کارگردانی چندین بلاک باستر پرهزینه را نیز در کارنامه دارد اما به خوبی می داند که چگونه عنصر انسانی را به آثارش اضافه کند. به همین دلیل است که فیلم «دیپ واتر هرایزن» یک فیلم بسیار تاثیرگذار و تکان دهنده با بازی هایی فوق العاده است، به ویژه از جانب کرت راسل و جینا رودریگز. تماشای این فیلم باعث می شود که خشم و تراژدی واقعی ناشی از این حادثه را حس و درک کنید.

این فیلم بر اساس یک فاجعه صنعتی که در ۲۰ آوریل ۲۰۱۰ در خلیج مکزیک در یکی از دکل های نفتی کمپانی بریتیش پترولیوم آغاز شد ساخته شده که آن را بزرگ ترین نشت نفت به دریا در تاریخ صنعت استخراج نفت می دانند. این فیلم به خاطر دقت تاریخی اش مورد توجه قرار گرفته و بسیاری نقش آن را در خشم عمومی علیه کمپانی بریتیش پترولیوم موثر می دانند. برخی دیگر نیز آن را به خاطر «ساده سازی سرزنش عاملان» مورد انتقاد قرار داده و کمپانی بریتیش پترولیوم نیز همانطور که انتظار می رفت این فیلم را محکوم کرده و آن را نمایشی واقعی و درست از ماجرا و این کمپانی نمی داند. اگر چه «دیپ واتر هرایزن» در باکس آفیس عملکرد خوبی نداشت اما باید آن را فیلمی قوی با کار تکنیکی بسیار موثر دانست که در دو بخش نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این فیلم را باید فیلمی تکان دهنده و پرتنش دانست که به توجه بسیار بیشتری نیاز داشت.

۸- دفاع از سرزمین (۱۹۸۶)

دفاع از سرزمین (۱۹۸۶)

پائولین کیل، منتقد افسانه ای سینما، چنان تحت تاثیر فیلم «دفاع از سرزمین» (Defence of the Realm) ساخته دیوید دروری قرار گرفت که آن را «احتمالاً نزدیک ترین معادل بریتانیایی به فیلم همه مردان رییس جمهور [All the President’s Men]» توصیف کرده است اما با فضایی بسیار تاریک تر و تاثیرگذارتر. بدون شک شباهت های زیادی بین «دفاع از سرزمین» و «همه مردان رییس جمهور» آلن جی کاپولا یا اثر کلاسیک دیگر او با عنوان «نمای پارالاکس» (The Parallax View) وجود دارد که جذابیت و تنش موجود در داستان را تایید می نماید. این فیلم عنوانش را از قانونی به همین نام که در سال ۱۹۱۴ در بریتانیا به تصویب رسید گرفته است، قانونی که به دولت قدرت زیادی در طول دوران جنگ می بخشید؛ از جمله مصادره ساختمان ها و زمین های مورد نیاز برای جنگ یا آزادی در اقدامات شبه جنایتکارانه.

فیلم در مورد سرپوش گذاشتن بر سقوط یک بمب افکن هسته ای در یک پایگاه هوایی ایالات متحده در بریتانیا و اتفاقات متعاقب آن است. یکی از اعضای پارلمان بریتانیا که می خواهد این موضوع را علنی سازد به دلایلی دیگر خود را در مرکز توجه رسانه ها دیده و عقب می کشد اما دو گزارشگر به بررسی ماجرا ادامه می دهند. یکی از این شخصیت ها با بازی گابریل بیرن اسناد مربوط به سقوط بمب افکن هسته ای را یافته و مامورین دولت سعی می کنند مانع از افشای این اسناد توسط وی شوند. «دفاع از سرزمین» یکی دیگر از فیلم هایی است که در مورد مخفی کردن حوادث هسته ای توسط دولت ها ساخته شده اما متاسفانه توجهی که باید را دریافت نکرد. بدون شک کسانی که به سریال «چرنوبیل» علاقه دارند از تماشای این تریلر سیاسی کلاسیک نیز لذت خواهند برد.

۷- رشته ها (۱۹۸۴)

رشته ها (۱۹۸۴)

دهه ۸۰ با ساخت فیلم های تکان دهنده و ناخوشایندی مانند «وسوسه ها» (The Temptations) و «روز بعد» (The Day After) همراه بود که ماهیت شوکه کننده جنگ های هسته ای و تاثیرات آن ها را به تصویر می کشید. فیلم تلویزیونی «رشته ها» (Threads) که بسیاری آن را پاسخ بریتانیایی ها به فیلم «روز بعد» می دانند بسیار بهتر و تاثیرگذارتر از دو فیلم گفته شده است. این فیلم که عواقب بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی یک جنگ هسته ای را به تصویر می کشد، فضایی تاریک و سبک روایی تکان دهنده ای بسیار شبیه سریال «چرنوبیل» دارد. این فیلم را می توان تکان دهنده ترین و تهوع آورترین درام شبه مستند در مورد زمستان هسته ای دانسته که بسیار تاریک و ترسناک است.

«رشته ها» که یکی از تحسین شده ترین فیلم های تلویزیونی تاریخ سینماست رویکردی مستند گونه به رنج های روزانه و بی پایانی که یک جنگ هسته ای برای مردم عادی خواهد داشت در پیش می گیرد. این سبک روایی باعث واقع بینی و قابل قبول بودن فضای فیلم شده که سکانس های قبل از حمله بسیار واقعی و تاثیرگذار و خود حمله نیز شوک کننده است و در ادامه تمام فیلم ماندگار و البته با تاثیری ترسناک می شود. این فیلم نامزد دریافت ۷ جایزه بفتا شده و سازندگان آن برای ساختش از چندین منبع تحقیقاتی کمک گرفتند. تماشای «رشته ها» می تواند برای شما با کابوس های شبانه همراه باشد اما این فیلم بدون شک فیلمی فراموش نشدنی است که ارزش تماشا کردن را دارد.

۶- کی ۱۹: ویدومیکر (۲۰۰۲)

کی ۱۹: ویدومیکر (۲۰۰۲)

فیلمی دیگر در مورد فاجعه ای در دوران اتحاد جماهیر شوروی. اتحاد جماهیر شوروی ساخت اولین زیردریایی مجهز به موشک بالستیک خود را در سال ۱۹۵۸ آغاز کرده و نام آن را K-19 گذاشت. این زیردریایی یکی از اولین دو نمونه زیردریایی این کشور در کلاس Project 658، اولین نسل از زیردریایی های مجهز به موشک های بالستیک هسته ای بود. این زیردریایی با عجله و برای پاسخ به پیشرفت های ایالات متحده در زمینه زیردریایی های هسته ای و در جریان مسابقه تسلیحاتی بین دو کشور ساخته شد. قبل از به آب انداخته شدن، ۱۰ کارگر و یک ملوانی که در زیردریایی کار می کردند به خاطر حوادث و آتش سوزی های مرتبط با آن کشته شدند. فیلم «کی ۱۹: ویدومیکر» (K-19: The Widowmaker) که یکی از فیلم های کمتر مورد توجه قرار گرفته کاترین بیگلو است به نواقص این زیردریایی در اولین سفر دریایی خود و تلاش خدمه برای نجات آن و جلوگیری از یک فاجعه هسته ای می پردازد.

شوربختانه این فیلم در باکس آفیس شکست خورد اما می توان آن را یک فیلم تریلر تکان دهنده و جذاب، اگر چه کمی طولانی دانست. هریسون فورد در این فیلم از همان کاریزمای ستارگی نمادین خود استفاده کرده است اما این بار در نقشی بسیار پیچیده تر از نقش های دیگر خود ظاهر شده و توانسته لایه های جدید جذابی در شخصیت خود در فیلم بیابد. همین اتفاق نیز در مورد لیام نیسن رخ می دهد که او نیز یک بازی جذاب و راضی کننده در فیلم ارائه داده است. تعاملات بین شخصیت ها بسیار جذاب و موسیقی فیلم نیز تاثیرگذار است. روی هم رفته می توان این فیلم را یک اثر پرتنش دیگر بر اساس فصلی از تاریخ اتحاد جماهیر شوروی و یکی از بهترین فیلم های بلاک باستر تابستانه در دوران خود دانست که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

خواندن مطالب زیر پیشنهاد می شود :

تطابق واقعیات تکان دهنده سریال « چرنوبیل » به رخدادهای واقعی! + تصاویر ( بخش اول )

تطابق واقعیات تکان دهنده سریال « چرنوبیل » به رخدادهای واقعی! + تصاویر ( بخش دوم )

تطابق واقعیات تکان دهنده سریال « چرنوبیل » به رخدادهای واقعی! + تصاویر ( بخش سوم )

پاسخ به ابهاماتی که هنگام تماشای سریال « چرنوبیل » با آن مواجه شده اید + تصاویر ( بخش اول )

پاسخ به ابهاماتی که هنگام تماشای سریال « چرنوبیل » با آن مواجه شده اید + تصاویر ( بخش دوم )

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها