صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال تاریک ( Dark )

نقد و بررسی سریال تاریک ( Dark )

سریال تاریک ( Dark )

سریال تاریک ( Dark ) در نگاه اول شباهت هایی به سریال های تخیلی دارد که معمولاً هم در جلب رضایت مخاطب موفق هستند. اما کافی است چند اپیزود از سریال را تماشا کنیم تا بدانیم که قرار نیست سریال « تاریک » بطور مشخص شبیه به سریال و حتی فیلمهای سینمایی باشد که تا به امروز ساخته شده اند.

توضیح درباره خلاصه داستان این سریال احتمالاً سخت ترین بخش نوشتن این مقاله را تشکیل می دهد! تعجب نکنید، چراکه واقعاً توضیح هر رویدادی نیازمند اشاره به رویدادی دیگر است تا بتواند مفهوم واقعی را منتقل کند. اما بطور خلاصه در ساده ترین شکل ممکن می توان گفت که سریال « تاریک » با مفقود شدن یک پسر نوجوان در شهری به نام ” ویندن ” آغاز می شود. مفقود شدن این نوجوان باعث شکل گیری خاطره ای در ذهن افسر این پرونده می شود که براساس آن او نیز33 سال پیش برادرش را گم کرده بود. در ادامه داستان نیز شاهد یافته شدن جسد پسر نوجوانی هستیم که لباس های دوران دهه 80 میلادی را بر تن دارد و گردنبندی نیز در اختیار دارد که عبارت 1986 بر روی آن درج شده.

سریال تاریک ( Dark )

ما در اغلب موارد زمانی که درباره موضوع سفر در زمان گفتگو می کنیم، همواره به این موضوع علاقه مندیم که می توانستیم به گذشته سفر کرده و از وقوع برخی اتفاقات ناخوشایند جلوگیری نماییم و یا در مقابل، به آینده سفر کنیم تا ببینیم جهان پیرامون مان در آینده چگونه خواهند بود و خود ما در پیری چه وضعیتی داریم! این دو رویای قدیمی در سینما هم بارها و بارها به تصویر کشیده شده اند. در سری فیلمهای « بازگشت به آینده » با بازی مایکل جی فاکس یک ماشین می توانست قهرمان داستان را به گذشته ببرد و در فیلم « میان ستاره ای » کریستوفر نولان نیز به خوبی به بحث جذاب کرم چاله پرداخته شده بود. نکته حائز اهمیت اینجاست که در اغلب این آثار کمتر نگاهی تیره و سرد به بحث سفر در زمان شده و در مواردی مانند فیلم « بازگشت به آینده »، سمت و سوی کمدی نیز به خود گرفته بود.

اما سریال « تاریک » تمام این معادلات را تغییر داده و به ایده جذاب تری پرداخته که محل بحث و جدل های گوناگون میان صاحب نظران تا به امروز بوده است و آن اینکه آیا با فرض اینکه سفر در زمان رنگ واقعیت به خود بگیرد، آیا ما می توانیم تاثیری بر محیط پیرامون خود داشته باشیم یا حتی اخلاقیات به ما اجازه خواهد داد که اقداماتی را برای تغییر دنیا به کار بگیریم؟ دنیایی که در « تاریک » خلق شده حتی کورسویی از نور هم در آن گم است و هرچه که لایه های زیرین اتفاقات شهر ویندن رفته رفته عیان می شوند، ما با لجن زاری از پلیدی ها مواجه می شویم که می توان به راحتی آن را مخفی کرد تا بوی تعفن آن بلند نشود اما زمانی که در سه دوره زمانی سفر می کنیم، رازها همیشه نمی توانند پشت ابر پنهان بمانند.

سریال تاریک ( Dark )

شخصیت های قصه اگرچه در نگاه اول می توانند مجزا از یکدیگر باشند اما در نهایت پیچیدگی های زمانی آنها را به یکدیگر متصل می کند و این بخش را می توان یکی از شاهکارهای خالقین سریال برشمرد که با ذهنی سرشار از خلاقیت موفق شده اند مجموعه ای از رخدادها را در کنار یکدیگر قرار داده و چنان ذهن مخاطب را بازی دهند که حتی پس از پایان سریال نیز زمان زیادی برای درک ارتباطات و اتفاقات در نظر بگیرد. از این حیث می توان گفت که « تاریک » از معدود سریالهایی است که مفهوم واقعی پیچش داستانی را به تماشاگرش ارائه می دهد و او را در چنان هزارتویی به حال خود رها می کند که خروج از آن به این سادگی ها میسر نیست.

« تاریک» به خوبی توانسته چالش اعتقاد به ” اراده ” را در روایت قصه اش مورد بررسی قرار دهد. در سریال ما به همراه شخصیت های داستان به زمان های گوناگون سفر می کنیم و آنچه که در تصویر می بینیم این است که برخلاف آدمهای عادی می توانیم گذشته و آینده را شاهد باشیم اما آیا اراده ای برای تغییر آن داریم یا صرفاً مجموعه اقدامات ما براساس شرایطی است که در آن قرار گرفته ایم. اگر تشنگی را به عنوان یک مثال در نظر بگیریم، آیا این اراده ماست که باعث می شود آبی نوشیده و یا حتی از آب تنی لذت ببریم یا اینکه گرما و تشنگی و در واقع نیاز یا شرایط است که باعث بوجود آمدن اراده می شود؟ آیا انسان اصلاً اراده ای دارد یا تنها فکر می کند که می تواند با اراده هر اقدامی را صورت دهد؟

سریال تاریک ( Dark )

برای درک تمام آنچه که در سریال « تاریک » خواهید دید، قطعاً نیاز به تمرکز بالا و احتمالاً یک دفترچه یادداشت خواهید داشت تا بتوانید جزئیات سریال را در آن یادداشت کرده و به پاسخی منطقی برای ارتباط ماجراهای مختلف به یکدیگر برسید. البته باید گفت که سریال گاهی در پیچیده کردن داستان تاکید و اغراق به خرج داده و از شخصیت های داستان غافل می شود اما این موضوع چنان پررنگ نیست که بتواند مانعی برای انتقال جذابیت های سریال به تماشاگرش شود.

 

منتقد : پدرام عبدلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باربد
باربد
7 ماه قبل

مزخرف‌ترین سریال تاریخ