صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : اشتباه عجیب بهمن قبادی و عدم اطلاع از قوانین اسکار!

اشتباه عجیب بهمن قبادی و عدم اطلاع از قوانین اسکار!

بهمن قبادی

بهمن قبادی امروز در یادداشتی با اعتماد به نفس تاکید کرده فیلم‌های مستند نمی‌توانند نماینده کشورها در اسکار باشند و فقط فیلم‌های داستانی باید به آکادمی اسکار معرفی شوند. به گزارش مووی مگ به نقل از آی سینما، اما او از مقررات واضح آکادمی درباره فیلم‌هایی که به عنوان نمایندگان کشورهای غیر انگلیسی زبان در رقابت اسکار شرکت می‌کنند، کاملا بی‌اطلاع است.

قبادی در یادداشت خود نوشته است:

«در خبرها خوانده‌ام که هیئت معرفی فیلم به آکادمی اسکار، فیلم مستند «در جستجوی فریده» را جهت شرکت در رقابت انتخاب کرده‌اند غافل از اینکه فیلم‌های مستند چه کوتاه و چه بلند، نیازی به معرفی به آکادمی ندارند این روند فقط جهت فیلم‌های داستانی لازم است.

وزارت فرهنگ و ارشاد ایران و هیئت معرفی فیلم با ناآگاهی (‌با احترامی که به دوستان هنرمندی که در این هیئت هستند دارم) دست به انتخاب این فیلم مستند زده‌اند. به عنوان عضوی از آکادمی فیلم‌های مستند، باید بگویم کافیست که این فیلم در یکی دو سینما در کشور آمریکا برای مدتی اکران شود، سپس سازندگان به راحتی می توانند فیلم را به آکادمی معرفی کنند. این یادداشت حتی در حمایت از این فیلم مستند هم هست چرا که این فیلم از مسیر فیلم‌های مستند وارد رقابت نشده و در صورت پی بردن آکادمی به مستند بودن فیلم، احتمال خارج شدن آن از کلیه بخشهای آکادمی بسیار فراوان است.»

قبادی در حالی خود را عضوی از آکادمی می‌داند که در یادداشت خود حداقل دچار دو اشتباه فاحش شده است. آنچه او درباره شرکت در رقابت اسکار به واسطه اکران در «یکی دو سینما در کشور آمریکا» گفته، مربوط به دو رشته فیلم‌های مستند کوتاه و بلند است و به رشته بهترین فیلم خارجی (که از امسال به بهترین فیلم بلند بین‌المللی تغییر نام داده) هیچ ارتباطی ندارد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با تغییر نام رشته بهترین فیلم خارجی (غیر انگلیسی زبان) به رشته بهترین فیلم بلند بین‌المللی، مقررات این رشته را هم منتشر کرده که در سایت آکادمی قابل دسترس است.

در قانون شماره سیزده جوایز اسکار امسال، فیلم بین‌المللی این‌گونه تعریف شده است: «فیلم بین‌المللی به عنوان یک اثر سینمایی بلند (با زمان بندی بیشتر از ۴۰ دقیقه) تعریف می‌شود که خارج از ایالات متحده آمریکا تولید شده و عمده دیالوگ‌هایش به زبانی غیر از انگلیسی باشد. فیلم‌های بلند انیمیشن یا مستند مجاز هستند.»

همانطور که مشخص است، آکادمی به صراحت اعلام کرده کشورها می‌توانند فیلم‌های مستند بلند را به عنوان نماینده خود به آکادمی معرفی کنند، اما بهمن قبادی که خودش از این قاعده بی‌اطلاع است، اعضای هیات انتخاب فیلم ایرانی را «ناآگاه» خوانده است.

فارغ از نظرات متفاوت درباره معرفی «در جست‌وجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ و بحث‌های موافقان و مخالفان، واضح است که طبق مقررات آکادمی اسکار هیچ منعی برای معرفی شدن این فیلم وجود ندارد.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :

بهمن قبادی جدیدترین فیلم خود را با همکاری راجر واترز، خواننده افسانه ای گروه « پینک فلوید » می سازد

آیا بهمن قبادی در دعوت از الیور استون برای حضور در ایران نقش داشت ؟

گروه موسیقی که در فیلم « چه کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد » ساخته بهمن قبادی حضور داشتند، در نیویورک به گلوله بسته شدند!

مارتین اسکورسیزی تهیه کننده جدیدترین فیلم بهمن قبادی خواهد بود

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها