صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم آماده ای یا نه ( Ready or Not )

نقد و بررسی فیلم آماده ای یا نه ( Ready or Not )

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9019/Ready_or_Not/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

فیلم « آماده ای یا نه » زمانی به اکران عمومی درآمده که حواشی اکران « شکارچی » کماکان در هالیوود داغ است. پس از تیراندازی های خونین در آمریکا و صحبت های دونالد ترامپ که هالیوود را بابت رقم خوردن چنین مواردی و البته ساختن آثار همچون « شکارچی » که در نوبت اکران است مقصر شناخت، اکران فیلم مذکور با تاخیر ناخواسته مواجه شد تا از حساسیت های عمومی کاسته شود. اما به فاصله کمی پس از سخنان ترامپ، حالا فیلم مشابه دیگری تحت عنوان « آماده ای یا نه » به اکران درآمده که درونمایه نسبتاً مشابهی با فیلم اکران نشده « شکار » دارد.

گریس ( سامارا ویوینگ ) دختر جوانی است که قصد دارد با الکس ( مارک اوبرین ) ازدواج نماید. البته ازدواج آنها عشق چندانی را از سوی خانواده الکس به همراه ندارد چراکه معتقد هستند عروس خانواده در حد و اندازه جایگاه اجتماعی شان نیست و بدین منظور در مراسم ازدواج نیز با حداقل لبخند از عروسشان پذیرایی می کنند. در نیمه شب مراسم ازدواج، گریس متوجه می شود که خانواده الکس رسم عجیبی دارند و آن اینکه می بایست کارتی را بصورت اتفاقی بردارد که می تواند شامل بازیهای مختلفی از جمله شطرنج یا قایم باشک باشد که قرعه گریس به نام ” قایم باشک ” می افتد. بازی قایم باشکی که فرد در صورت یافته شدن به بدترین شکل ممکن کشته خواهد شد و…

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/08/phoca_thumb_l_4-d28.jpg

پیامهایی که در فیلم « آماده ای یا نه » به مخاطب انتقال داده می شود تند و گزنده هستند اما لحنی که سازندگان برای روایت خود برگزیده اند، این گزندگی را تا حدی زیادی کاهش داده تا به جای تفکر هنگام تماشای فیلم، لبخند به لبان مخاطب آمده و از میزان نافذ بودن خشونت بالای فیلم جلوگیری شود. فیلم پیام آشکاری را به مخاطب انتقال می دهد و آن اینکه ثروت فراوان همواره جذاب و سرنوشت ساز نخواهد بود. گریس دختر جوان و زیبایی است که با سرسختی و مشکلات فراوان بزرگ شده و به نظر می رسد ازدواج با الکس بتواند همان پایان رویایی مشکلات که در داستان های کلاسیک بارها و بارها آن را دیده و شنیده ایم باشد. اما در اینجا ازدواج تنها آغاز بخشی از مشکلات است که هرگز نمی توان تصورش را کرد!

ایده اصلی فیلم اگرچه حماقت آمیز است و در وهله اول می تواند هر مخاطبی را به خنده وا دارد، اما خوشبختانه سازندگان تمهیدات بسیاری اندیشیده اند تا اثرشان در سراشیبی سقوط قرار نگیرد. « آماده ای یا نه» آشکاراً از همان ایده عجیب و غریبی استفاده کرده که در سری فیلمهای پرفروش « پاکسازی » از آن استفاده شده بود. به کارگیری خشونت در موقعیتی که ذهن معمولاً قادر به پذیرش آن نیست، اقدامی بود که سازندگان « پاکسازی » آن را در سینما عملی کردند و نتیجه مناسبی هم دریافت کردند. آن ایده جهنمی حالا در « آماده ای یا نه » نیز به کار گرفته شده اما در اینجا ضعف های آن اثر به چشم نمی خورد و به مراتب ظرافت های بیشتری را در کارگردانی شاهد هستیم که باعث می شود بتوانیم نگاهی جدی تر به اثر داشته باشیم.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/08/phoca_thumb_l_6-a84.jpg

سازندگان « آماده ای یا نه » به خوبی در طول داستان تماشاگر را در موقعیتی قرار داده اند تا بتواند به یک درک کلی درباره خانواده ثروتمند فیلم برسد. خانواده ای که در میان دیالوگ هایشان، رگه های نژاد پرستی و نگاه حقیرانه به دیگر اقشار جامعه به چشم می خورد که در اینجا با جنونی سرشار درهم آمیخته شده. جنونی که جان و زندگی افراد فقیر یا سطح پائین اجتماعی برایشان بی اهمیت ترین مسئله به شمار می رود که با گرفتن آن نیز مشکلی ندارند. مهم نیست که قربانیان آنها چه افرادی باشند، مهم این است که آنها از طبقه ثروتمند جامعه نباشند چراکه طبقه ثروتمند قوانین مشخصی در داخل خانواده دارند که فقط افراد در این جایگاه می توانند به آن عمل نمایند. این قوانین شاید ترسناک و مهیب باشند اما تا زمانی که قدرتمند باشید و ثروت فراوانی داشته باشید، ثروت از شما محافظت خواهد کرد!

البته سازندگان همانطور که ذکر شد، برای انتقال پیامشان لحنی کمدی را برگزیده اند تا از میزان غلظت انتقادهای اجتماعی شان کاسته شود. « آماده ای یا نه » سرشار از خشونت است و در این میان چند صحنه اسلشری عجیب و غریب هم یافت می شود که احتمالاً طاقت شما در تماشای اثر را به چالش خواهد کشید، اما لحن کمیک فیلم توانسته تا حدودی توازن را در قصه حفظ نماید و آن را به یک فستیوال خشونت بی حد و حصر مبدل نکند. همین موضوع احتمالاً سبب شده تا فشارهای اجتماعی این روزهای جامعه آمریکا بر دوش سازندگان نباشد و اثرشان را اثری سرگرم کننده و کمدی بنامند!

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/08/phoca_thumb_l_2-5dc.jpg

طراحی صحنه و فیلمبرداری نیز از نقاط مثبت فیلم محسوب می شود. « آماده ای یا نه » لوکیشن های متفاوتی ندارد و داستان در عمارتی روایت می شود که می بایست میزبان انواع و اقسام سلاخی ها و موقعیت های اسلشری باشد. در این لوکیشن محدود، خلاقیت نقش عمده ای را ایفا می کند و خوشبختانه از این حیث، « آماده ای یا نه » می تواند نمره قابل قبولی دریافت کند. البته دوربین فیلم که اغلب در موقعیت مناسبی قرار می گیرد، گاهی با تکنیک قرارگیری روی دست، تماشاگر را گیج کرده و جزئیات اثر را هم از بین می برد اما فارغ از بکارگیری چند باره این تکنیک در موقعیت نامناسب، باید فیلم را در بخش های فنی ستایش کرد.

سامارا ویوینگ که از اقوام آقای هوگو ویوینگ نیز محسوب می شود، ستاره فیلم به شمار می رود. او که در نگاه اول شباهت های فراوانی به مارگو رابی دارد، توانسته از پس ظرافت های نقش گریس برآید و سیر تحول این شخصیت را در مقابل دوربین به بهترین نحو ممکن به تصویر بکشد. البته نباید این نکته را از یاد ببریم که « آماده ای یا نه » در مجموع اثر شخصیت محوری محسوب  نمی شود و نباید انتظار چندانی از فیلم بابت توجه به بازیگران و شخصیت ها داشت. در اینجا قصه اثر با الگوبرداری از « پاکسازی » ساخته شده و تمام تمرکز فیلم بر ایجاد موقعیت های خشونت آمیز و اجرای صحیح آنها با حفظ لحن کمیک بوده است.

آماده ای یا نه (Ready or Not)

« آماده ای یا نه » در ماهی به اکران درآمده که معمولاً آثار سینمایی خاک خورده در انبار و یا محصولاتی که کمپانی ها نمی دانند چه زمانی برای اکران آنها مناسب است، به نمایش در می آیند. « آماده ای یا نه » در نهایت یک اثر یکبار مصرف است که ویژگی سرگرم کنندگی اش را به خوبی حفظ کرده و می تواند مخاطبش را راضی کند. بهترین کار پس از تماشای فیلم این است که یک نسخه از آن را برای دوستانتان که زمان ازدواجشان نزدیک است ارسال نمائید و از محتویات فیلم به عنوان بخشی از واقعیت ازدواج نام ببرید؛ می توانید مطمئن باشید که این اقدام حتی به مراتب سرگرم کننده تر از تماشای فیلم است!

 

10                                                         imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

آماده ای یا نه (Ready or Not) Ready or Not

کارگردان : Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett

نویسنده : Guy Busick, Ryan Murphy

بازیگران :                                                      

Samara Weaving…Grace

Adam Brody…Daniel Le Domas

Mark O’Brien…Alex Le Domas

Henry Czerny…Tony Le Domas

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : ترسناک

زمان : 95 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها