صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم فرشته سقوط کرده است ( Angel Has Fallen )

نقد و بررسی فیلم فرشته سقوط کرده است ( Angel Has Fallen )

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9019/Angel_Has_Fallen/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

اغلب آثاری که با محوریت موضوع ” یکی رئیس جمهور رو نجات بده! ” ساخته شده، خیلی زود از ذهن مخاطبین سینما پاک شده است. آثاری که معمولاً در دهه های گذشته مصرف داخلی در ایالات متحده داشتند و تماشاگران در سالن های سینما شور ملی ایجاد می کردند! اما با گسترش بازار سینما در دیگر کشورهای دنیا و همچینن ظهور سرویس های پخش آنلاین فیلم، این آثار وضعیت بهتری بدست آورده اند بطوریکه فیلم « فرشته سقوط کرده است »، سومین قسمت از مجموعه فیلمهایی است که احتمالاً خود سازندگان هم فکر نمی کردند روزی بتوانند 3 قسمت از آن تهیه نمایند! قسمت نخست این مجموعه فیلمها با عنوان « المپیوس سقوط کرده است » به فروش قابل توجهی در بازارهای بین المللی دست یافت اما قسمت دوم به نام « لندن سقوط کرده است » به کارگردانی بابک نجفی، موفقیت مالی فیلم را تکرار نکرد تا « فرشته سقوط کرده است » از راه برسد و به دنبال تکرار موفقیت های قسمت نخست باشد.

مایک بنینگ ( جرارد باتلر ) مامور کارکشته ای است که در دوران کاری اش حتی یک روز هم آب خوش از گلویش پایین نرفته است! او پس از مدتها خدمت به عنوان مامور، حالا پست و مقام جدیدی از سوی رئیس جمهور ترامبل ( مورگان فریمن ) دریافت کرده است. اما هنوز جوهر شفاهی شغل جدید بنینگ خشک نشده که دوباره تحرکاتی برای سوء قصد همیشگی به جان رئیس جمهور ایالات متحده مشاهده می شود که خسارت زیادی به بار می آورد. در این ماجرا بنینگ با اتهام سوء قصد به جان رئیس جمهور بازداشت می شود در صورتی که روح او هم از این ماجرا بی خبر است. بنینگ پس از فرار از دست ماموران، باید بی گناهی خود را اثبات کند و…

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/09/phoca_thumb_l_2-143.jpg

خط داستانی « فرشته سقوط کرده است » بصورت خط به خط، مبتنی بر کلیشه های آشنای ژانر ” فرار و حقیقت ” ساخته شده است. داستان قهرمانی که قلبش برای وطنش می تپد اما عده ای که قصد نابودی دنیا را دارند گردهم آمده اند و برای او پاپوش دوخته اند تا مانع از انجام وظیفه ملی اش شوند. در اینجا نیز قصه هیچ تفاوت آشکاری با ساخته های چند دهه گذشته ندارند. مامور داستان روئین تن است و ویژگی های رفتاری اش نیز مبتنی بر اعتماد به نفس بالا به همراه بی اعصابی مداوم است که البته گهگاهی نیز به بامزه گی گرایش پیدا می کند! شاید خیلی نباید درباره شخصیت مایک بنینگ در سه گانه « سقوط کرده است » سخت گیر باشیم چراکه کلیشه های داستانی و شخصیت پردازی او در سالهای اخیر به خوبی در گیشه های سینما جواب داده است.

در « فرشته سقوط کرده است » نیز بحث حلقه های خودی مطرح شده و ضربه خوردن از عناصر داخل که منجر به نفوذ دشمن و به خطر انداختن امنیت ملی می گردد. در واقع فیلم چنین پیامی را مخابره می کند که اگر حواسمان به عناصر داخلی و وفاداری شان به کشور باشیم، دشمن نمی تواند خللی در وضعیت کشور ایجاد کند. آن دشمن در فیلم نیز بنا به کلیشه های آشنای این ژانر، روس ها هستند که مطابق معمول همیشه در صحنه بوده و فاقد هرگونه اعصاب و مغز درست و حسابی می باشند که قرار است در نهایت توسط قهرمان داستان تنبیه شوند و سپس با پخش موسیقی حماسی – ملی، برقراری امنیت در این راه جشن گرفته شود! بنینگ در رقم زدن این مسیر تنها نیست و در عصر تکنولوژی های گوناگون ماهواره ای، بی آنکه سرویس های امنیتی متوجه شوند به سراغ پدر خود می رود که تنها آدم باقی مانده برای او محسوب می شود.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/09/phoca_thumb_l_7-dcd.jpg

پدری که او هم مانند پسر اعصابِ سالمی ندارد و سرشار از ایده های مخرب برای انفجار است که تقریباً همگی آنها را پیاده کرده و یک دوجین آدم را به دیار باقی می فرستد. در شرایطی که بنینگ و پدر در پی قلع و قمع افراد هستند و سعی دارند بی گناهی خود را با کشتن آدمهای مختلف اثبات نمایند، فیلم گریزی هم به کمبودهای عاطفی و مشکلات خانوادگی میان بنینگ و پدرش می زند تا به تماشاگر استحکام بنیان خانواده را یادآور شود. با اینحال درست در زمانی که پیامهای اخلاقی یکی پس از دیگری در حال ارائه به مخاطب می باشند، یک دوجین انسان دیگر از راه رسیده و از دنیا می روند! شاید خیلی ارزش هنری نداشته باشد، اما بکارگیری چنین رویه ای بهرحال سرگرم کننده و سرشار از هیجان است!

جرارد باتلر که در سالهای اخیر بطور مطلق تبدیل به کلیشه ” قهرمان ملی ” در آثار اکشن شده، در اینجا همانی است که از او انتظار داریم. وظیفه شناس و زخم خورده و البته عاشق خانه و خانواده که با تمام وجود از آن حفاظت می کند. در این قسمت در کنار او، نیک نولتی قرار دارد که اتفاقاً شخصیت جالب تری در مقایسه با قهرمان داستان دارد. نولتی توانسته در نقش یک پدر بی حوصله با انبوهی از توانایی های مخرب باورپذیر باشد و در صحنه های دو نفره میان خود و باتلر، توجهات را به خود جلب نماید. ترکیب این دو بازیگر جذاب ترین بخش فیلم را تشکیل می دهد. مورگان فریمن نیز در نقش رئیس جمهور پذیرفتنی است اما بطور کل نباید خیلی انتظار بالایی از او در این فیلم داشته باشیم.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/09/phoca_thumb_l_5-a61.jpg

« فرشته سقوط کرده است » متعهد به کلیشه های آشنای ژانر ” یکی رئیس جمهور رو نجات بده! ” می باشد و هرگز از مسیر خود منحرف نمی شود. مسیر مطمئنی که این اثر در دو قسمت قبلی طی کرده و استقبال جهانی در گیشه های سینما را به همراه داشته است که نشان از سودآور بودن چنین ایده هایی برای تماشاگران سینما دارد. اگر به دنبال تماشای اثری هستید که کمترین استهلاک را در مغزتان بوجود آورد، « فرشته سقوط کرده است » می تواند انتخاب مناسبی باشد. فیلمی که غافلگیرتان نمی کند و چندین و چند پیام میهن پرستانه که بنیان خانواده هم در آن ادغام شده به کلیشه ای ترین و نخ نما شده ترین روش ممکن به شما انتقال می دهد تا فرد متعهدی در اجتماع باشید.

 

10                                                         imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید 

 

فرشته سقوط کرده است (Angel Has Fallen) Angel Has Fallen

کارگردان : Ric Roman Waugh

نویسنده : Robert Mark Kamen ، Matt Cook

بازیگران :                                                      

Gerard Butler…Mike Banning

Danny Huston…Wade Jennings

Morgan Freeman…President Trumbull

Piper Perabo…Leah Banning

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 121 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها