صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم چاقی

نقد و بررسی فیلم چاقی

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9019/chaaghi/thumbs/phoca_thumb_l_6.jpg

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

علی مصفا که او را با فیلمهای « در دنیای تو ساعت چند است؟ » و « گذشته » به یاد می آوریم، بازیگر نقش اصلی است. حمید فرخ نژاد که در سالهای گذشته بیشتر با فیلمهای کمدی در سینما حضور داشته، دیگر بازیگر فیلم است. لادن مستوفی که او را با « روز واقعه » به خاطر می آوریم نیز در فیلم حضور دارد. مهسا کرامتی که همسر کارگردان این فیلم است، دیگر بازیگر زن « چاقی » است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

مرد میانسالی که صدابردار استودیو می باشد، زندگی خوب و آرامی در کنار همسر و فرزندش دارد تا اینکه دوستش که کارگردان سینماست، زن جوانی را همراه خود می آورد و می گوید که قصد ازدواج با او را دارد اما…

کارگردان کیست ؟

راما قویدل که فرزند کارگردان فقید سینمای ایران، امیر قویدل می باشد. راما قویدل پیش از این سریالهای تلویزیونی نظیر « دولت مخفی » و « دیوار شیشه ای » را ساخته بود و « چاقی » اولین ساخته سینمایی او محسوب می شود.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/09/phoca_thumb_l_4-8a5.jpg

نکات مثبت فیلم ؟

برخلاف اکثر آثار با تم خیانت، در اینجا خیلی شاهد پرخاشگری های بی هدف نیستیم تا تنش های اضافی به داستان اضافه نماید.

نکات منفی فیلم ؟

قصه ابتدایی پرکشش است و توانایی جلب نظر مخاطب را دارد اما این داستان نقطه اوج و فرودی ندارد و به تکرار همان موضوع اولیه بسنده کرده است. این ضعف باعث شده تماشای فیلم ملال آور شود.

تغییراتی که در رفتار کرکترهای فیلم رخ می دهد آنی است و فرصت یا اهمیت کافی برای پرداخت صحیح آن داده نشده است.

کرکترهای « چاقی » فاقد عمق می باشند. موضوع خیانت و طی کردن مسیر اشتباه می تواند موضوع جالبی باشد به شرط آنکه بتوانیم به ذهن کرکترها وارد شده و انگیزه های آنان را از کشیده شدن به چنین مردابی درک کنیم، اتفاقی که درباره آدمهای فیلم « چاقی » رخ نمی دهد.

پایان بندی « چاقی » نیز بر پایه پیامهای اخلاقی بنا شده که بعید است با چنین وضعیتی بتواند بر ذهن تماشاگر تاثیر بگذارد. زمانی که در طول قصه فرصتی برای به چالش کشیدن ذهن و باور مخاطب وجود نداشته، انتقال پیام در انتهای قصه نیز بی تاثیر خواهد بود.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/09/phoca_thumb_l_7-cdf.jpg

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

شاید برای زوج هایی که در زندگی مشترک شان دچار روزمرگی شده اند بتواند فیلم مفیدی باشد.

حرف آخر ؟

جان مایه فیلم « چاقی » همان شعار فیلم است که گفته : « دوست ‌داشتن دلیل کنار هم بودن نیست! » و همین شعار کوتاه به یک اثر 90 دقیقه ای تبدیل شده که ویژگی منحصر به فردی به همراه ندارد و بلافاصله به دست فراموشی سپرده می شود. « چاقی » برخلاف نامش، فیلمنامه نحیفی دارد.

 

منتقد: بابک مهرورز

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : چاقیچاقی

کارگردان : راما قویدل

نویسنده : راما قویدل

تهیه کننده : حمید آخوندی و علیرضا جلالی

بازیگران :

علی مصفا

حمید فرخ نژاد

لادن مستوفی

مهسا کرامتی

 و…

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها