صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم شیادان ( Hustlers )

نقد و بررسی فیلم شیادان ( Hustlers )

شیادان (Hustlers)

جسیکا پریسلر در سال 2015 مقاله ای را در مجله نیویورک منتشر کرد که جنجالی و بسیار محبوب شد. مقاله ای که اشاره به یکی دیگر از قربانیان بحران اقتصادی آمریکا در دهه گذشته داشت که زندگی و شغل بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داد و باعث رشد فقر و فعالیت های غیرقانونی در ایالات متحده شد. « شیادان » داستان قربانیان این ماجرا را روایت می کند که برای حفظ زندگی و شرایط اقتصادی شان مجبور به انجام کاری غیر معمول می شوند.

داستان فیلم درباره یک مادر تنها به نام دستینی ( کنستانس وو ) می باشد که تصمیم گرفته برای گذران زندگی به رقاصی روی بیاورد. اما او در این مسیر موفق نمی شود تا اینکه با یک پیشکسوت به نام رامونا ( جنیفر لوپز ) مواجه می شود و تحت تعلیم او موفق می شود جایگاهی برای خود کسب نماید. اما با وقوع بحران اقتصادی در سال 2008، زندگی این افراد نیز وارد بحران می شود، به همین دلیل ایده جدیدی را بکار می گیرند و آن اینکه مشتریان ثروتمند وال استریتی شان را تلکه کرده و پس از غیر هوشیار کردنشان، کارت های بانکی شان را سرقت نمایند اما…

شیادان (Hustlers)

بر طبق گفته پریسلر، مقاله ای که در سال 2015 منتشر شده براساس واقعیت نوشته شده است اما او همچنین این موضوع را اعلام کرده که سوژه اش به هنگام روایت ماجرا، تمام جزئیات را بازگو نکرده است. از این جهت بطور قطع بخش های زیادی از داستان زاییده ذهن نویسندگان بوده است و این همان دلیلی است که « شیادان » را با ضعف مواجه کرده. « شیادان » در بخش ابتدایی داستان اثری جذاب است که با تدوین مناسب و فیلمبرداری تحسین برانگیزش، خیلی زود تماشاگر را با خود همراه می کند. ما در ابتدای قصه با شخصیت هایی مواجه هستیم که قربانی شرایط اقتصادی شده اند و می خواهند راهی برای خروج از بحران پیدا کنند و در این راه ایده های عجیب اما جالبی هم به ذهنشان می رسد.

اما بخش دوم داستان یعنی جایی که قصه نیاز به بسط و گسترش شخصیت هایش دارد، درجا می زند و از حرکت باز می ماند. در نیمه دوم داستان و زمانی که زنان تصمیم می گیرند تا مشتریان ثروتمند وال استریتی شان را تلکه نمایند، فیلم به ورطه تکرار می افتد و ایده جدیدی برای ارائه ندارد. فیلم آشکاراً در یک چرخه تکراری به قربانیانی اشاره می کند که سمت زنان قصه آمده و پس از مست شدن و از دست دادن هوشیاری شان، کارت های بانکی شان نیز از چنگال شان خارج می شود. این موقعیت در « شیادان » بطور مکرر تکرار می شود بی آنکه گسترشی در داستان شاهد باشیم.

شیادان (Hustlers)

به نظر می رسد که نویسندگان فیلم نتوانسته اند ایده جالبِ مقاله منتشر شده را به خوبی پرورش دهند. مقاله خانم پریسلر پیامهای اخلاقی فراوانی در خود داشت که برای خواننده جالب و قابل تامل بود. اما در نسخه سینمایی نمی توان به پیامهای ژورنالیستی که در مقالات گنجانده می شود اکتفا کرد. در یک اثر سینمایی نیاز است تا شخصیت ها بررسی شوند و انگیزه های درونی شان برای اقداماتی که انجام می دهند آشکار شود، اما این اتفاق در « شیادان » رخ نمی دهد و ما با همان مقدار از پیامهای اخلاقی ژورنالیستی به سراغ سوژه ها می رویم. سوژه هایی که قرار است قربانی باشند و قربانیانی که خیلی هم قرار نیست برای آنها دلسوزی کنیم چراکه آنها بیشترین سود را از بحران اقتصادی کسب کردند و یک فعال وال استریتی محسوب می شوند که حتی دزدی از آنها هم هیچ حس منفی در تماشاگر بوجود نمی آورد.

با اینحال فیلم همانطور که گفته شد، در بخش تدوین و فیلمبرداری نمره قبولی را دریافت می کند. لورن اسکافاریا، کارگردان « شیادان » یک فیلم جذاب آخرالزمانی به نام « Seeking a Friend for the End of the World » را در کارنامه هنری اش دارد و ثابت کرده که می تواند آینده به مراتب درخشان تری به عنوان کارگردان در سینما داشته باشد. او که آخرین تجربه بازیگری اش نیز فیلم جذاب و تماشایی به نام « Coherence » بود، در اینجا به خوبی توانسته از بازیگران فیلمش و در راس آنها جنیفر لوپز بازی بگیرد. لوپز که یکی از تهیه کنندگان فیلم نیز به شمار می رود، پس از سالها توانسته در سینما خودی نشان دهد و خود را به عنوان یک بازیگر اثبات نماید. البته نباید خیلی انتظار بالایی از جنیفر لوپز در این عرصه داشت اما بهرحال رامونا، نقشی بوده که او را با چالش های جدیدی در عرصه بازیگری مواجه کرده است.

شیادان (Hustlers)

« شیادان » ایده جذاب اما پرداخت ضعیفی دارد که در نهایت به ورطه شعارهای ژورنالیستی می افتد. اثری که می توانست با بررسی بیشتر شخصیت هایش، ما را به عمق وجودشان برده تا بتوانیم آنها را درک و برای اقداماتشان اهمیتی قائل شویم، قصه را به حال خود رها می کند و به کلیشه ها رجوع می کند تا بستری امن برای روایت داستان داشته باشد. « شیادان » اثری است که بلافاصله پس از تماشا فراموش خواهد شد و به هنگام بازخوانی ماجرا، اغلب ترجیح خواهند داد که سراغ ستون مجله نیویورک رفته و ماجرای اصلی را بخوانند تا اینکه به سراغ زنان فیلم « شیادان » بروند!

 

 10                                                         imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

شیادان (Hustlers) Hustlers

کارگردان : Lorene Scafaria

نویسنده : Jessica Pressler،  Lorene Scafaria

بازیگران :                                                      

Constance Wu..Destiny

Jennifer Lopez…Ramona

Julia Stiles…Elizabeth

Mette Towley…Justice

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : کمدی

زمان : 110 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها