صفحه اصلی > رپرتاژ : آشنایی با کلیساهای کشور گرجستان

آشنایی با کلیساهای کشور گرجستان

cf6e10d6 45335

کشور گرجستان یکی از کشورهایی است که دارای پیشینه مذهبی بسیار طولانی می باشد و بزرگترین و با شکوه ترین کلیساهای تاریخ مسیحیت در این منطقه قرار دارد. این کلیساها نه فقطاز اهمیت مذهبی برخوردار است که از نظر تاریخی و معماری هم حائز اهمیت بسیار زیادی هستند. به همین دلیل این ساختمان ها جزو جاذبه های گردشگری کشور گرجستان به شمار می روند که هر ساله هزاران بازدید کننده را به خود می بینند. اکنون به معرفی برخی از این کلیساها می پردازیم.

کلیسای اسمیندا سامبا

این کلیسا را می توان نماد شهر تفلیس در تور گرجستان ارزان خواند که یکی از بزرگترین کلیساهای دنیا می باشد. این کلیسا بلندایی بیش از 50 متر دارد که از جای جای شهر گنبد آن را قابل مشاهده نموده است. اسمیندا سامبا بخشی از مجموعه اقامتی خاندان سلطنتی بزرگ شهر تفلیس بوده. این مجموعه شامل هتل و مدرسه الهیات، صومعه و نه کلیسای کوچک است و به سبک مدرن طراحی شده است. گچ بری ها و قوس های زیبای این کلیسا از نمونه های منحصر به فرد کلیساهای جهان است. ناقوس این کلیسا یکی از بزرگترین ناقوس های جهان است. این ناقوس هشت هزار کیلو گرم وزن دارد و صدایی که تولید می کند به حجمی است که موقع نواختن تمام شهر تفلیس صدای آن را بشوند. ورود به اسمیندا سامبا آداب و رسوم خاصی را دارد و از آن جمله این که تمام بدن مخصوصا خانم ها باید پوشیده شده باشد بنابراین بهتر است هنگام بازدید از این کلیسا لباس های آستین بلند به تن کنید و حتما شلوار بپوشید.

کلیسای متختی

به گزارش سفر باتو ، بر بلندای صخره ای مشرف به رودخانه کر در شهر تفلیس و در کنار مجسمه پادشاه واختانگ کلیسای متختی قرار دارد که یکی از کلیساهای قدیمی و معروف این شهر است. این کلیسا که در دوره قرون وسطی ساخته شده است چهار ستون و سه محراب رو به شرق دارد. این کلیسا محل خاکسپاری یکی از قدیسان پرطرفدار گرجستان است که به دلیل آن که دین خود را به زرتشتی تغییر داده بود مورد شکنجه قرار گرفته. بازدید از این کلیسا این شانس را برای شما به همراه دارد که از پل متختی هم دیدن کنید. این پل که بر روی رودخانه کر بنا شده است یکی از دیدنی های شهر تفلیس است و چشم انداز زیبایی از قلعه ناریکالا دارد.

کلیسای سیونی

یکی از قدیمی ترین کلیساهای گرجستان و یکی از پربازدید ترین آنها در شهر تفلیس می باشد. به این دلیل که اغلب مردم این شهر ارتودکس هستند و این کلیسا مخصوص ارتودوکس ها است. این کلیسا که قدمت آن به ده هزار سال می رسد بارها به وسیله بلایای طبیعی و یا هجوم دشمنان خراب شده، دوباره بازسازی شده. این مکان پیش از کلیسا شدن معبدی مربوط به ادیان دیگر بوده است.

کلیسای آنچیسخانی

این کلیسا قدیمی ترین کلیسای شهر تفلیس است که توسط پادشاهی به نام داچی در قرن ششم میلادی ساخته شده. نام این کلیسا از تمثال آنچا گرفته شده که امروزه در موزه ملی گرجستان از آن نگهداری می شود. طراحی این کلیسا با دیگر کلیساهای شهر تفلیس و یا کشور گرجستان تفاوت هایی دارد. صلیب نینوی مقدس که مقدس ترین نشان ارتودکس گرجستان است در این کلیسا نگهداری می شود که همین امر باعث شده تا سیل عظیم زیارت کنندگان گرجی و غیر گرجی به این کلیسا بیاید.

کلیسای کاشوتی

یکی دیگر از کلیساهای ارتو دوکس شهرتفلیس ، کاشوتی است که بیش از صد سال قدمت دارد. علاوه بر بنا و معماری آن، نقاشی های داخل کلیسا هم بسیار معروف است که نقاش آن لادو گودیاشویلی نقاش معروف آن زمان در گرجستان آن ها را کشیده است. از نکات جالب نقاشی های او آن است که مسیح و مادرش مریم، شبیه زرد پوست ها، اصطلاحا چشم بادامی هستند. گودیاشویلی این نقاشی ها را در سال هزار و نهصد و چهل و هشت کشیده است. نام کاشوتی در زبان گرجی تشکیل شده از دو کلمه سنگ و زایش است. طبق افسانه ای، هزار و پانصد سال پیش زنی ادعا کرده کشیشی به نام دیوید پدر فرزند او است. دیوید برای اثبات بی گناهی اش تضمین کرد که آن زن به جای بچه سنگ به دنیا می آورد. وقتی آن زن سنگ به دنیا آورد ، دیوید در همین مکان یک کلیسا ساخت و نامش را کاشوتی نهاد.

کلیسای ترنیتی گرگتی یا کلیسای ممنوعه

این کلیسا در شمال شرق گرجستان و در فاصله صد و پنجاه کیلومتری شهر تفلیس و ده کیلومتری مرز روسیه و در میان رشته کوه های قفقاز، قرار گرفته است. کلیسای ترنیتی گرگتی در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا و در کنار روستایی به نام گرگتی ساخته شده است. تاریخ ساخت آن کلیسا به بیش از ششصد سال پیش بازمی گردد. دور بودن از مرکز کشور گرجستان و بنا شدن آن در دل کوهستان باعث شده تا درباره این کلیسا افسانه های بسیار زیادو جالبی در میان مردم ساخته شود و این کلیسا جنبه افسانه ای و مرموز پیدا کند.

 {jcomments off}

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها