بهرام عظیمی با بیان این مطلب که مدیران دولتی نظرات جالبی برای طراحی آینده در «تهران ۱۵۰۰» به او ارائه داده اند، گفت: شاید یک روزی نشستم و ایده ها و نظرات این عزیزان را نوشتم تا ببینید در چه شرایطی ما «تهران ۱۵۰۰» را به پایان رسانیم و اصلا چطور می شود که ظاهر و باطن یک کارگردان آثار طنز، در مدت کمتر از ۴ سال به اندازه ۲۰ سال پیرتر می شود! اطمینان دارم که بعد از شنیدن حرف های من، اسکار را از اصغر فرهادی می گیرید و به تیم سازنده «تهران ۱۵۰۰» اهدا می کنید!
بهرام عظیمی در گفت وگو با سینماپرس، با اشاره به چگونگی تولید انیمیشن بلند سینمایی «تهران ۱۵۰۰» که نام آن جزو کاندیداهای اکران نوروز ۹۱ اعلام شده است، به برخی انتقادهای مطرح شده از این فیلم نیز پاسخ داد.
وی در این گفت وگو درباره این انتقاد که برخی از شوخی های این فیلم بی مزه است، به سینماپرس گفت: شوخی ها موقعی که در فیلمنامه نوشته می شود با زمانی که همان شوخی در فیلم ساخته می شود، کمی متفاوت است. از زمانی که فیلم در جشنواره به نمایش در آمد تاکنون متوجه شدیم، تعدادی از بخش هایی که فکر می کردیم مردم را می خنداند و طنازی خاصی در آن داشتیم، عکس العمل خاصی از مخاطب ندیدیم و نخندیدند، ولی در بسیاری از پلانها و دیالوگهایی که ظاهرا خنثی بودند، به یکباره سینما به هوا می رود و مردم کف می زنند.
وی ادامه داد: سعی ما این بود که انیمیشنی بسازیم سنگین و رنگین که بیننده از شروع تا پایان فیلم لبخندی بر لب داشته باشد و در سکانس هایی نیز مد نظرمان بود که بیننده را با سوژه هایی جذاب و نو غافلگیر کنیم. حالا هم در بخش هایی از فیلم که نمک خاصی دارد، مخاطب هیجان زده می شود و حسابی می خندد.
عظیمی به سینما پرس گفت: من و آقای علمداری به عنوان نویسندگان فیلمنامه می خواستیم که درگیر طنز و کمدی های سخیف نشویم وبا ترس از این موضوع تصمیم گرفتیم که طنز سنگین تری داشته باشیم که همین سنگینی یک بخش هایی به کار لطمه زده و آن را بی نمک کرده است! البته در ورژن جدید این فیلم ۶ دقیقه از همین سکانسها کم شده تا کار خوش ریتم تر و جذاب تر بشود.
عظیمی در پاسخ به این سوال که چرا تکنیک جدیدتری برای ساخت انیمیشن “تهران ۱۵۰۰” استفاده نکرده گفت: در انیمیشن نمی شود گفت که چرا از تکنیک ساده و یا تکنیک مدرن و دشوار استفاده کرده ایم یا نکرده ایم. انیمیشن تهران ۱۵۰۰ را می شد با هر تکنیکی ساخت.هر فیلمی در حقیقت طوری ساخته می شود که بر اساس توانایی ها و آن چیزی که سازنده اش بلد است پیش رود، اگر ما تهران ۱۵۰۰ را بدست تولید کنندگان “سیمسون ها” می دادیم آنها با تکنیکی که بلد هستند آن را می ساختند. این طور نیست که ببینیم که چه چیزی در دنیا مد است و آخرین تکنیک انیمیشن سازی در جهان چیست و بعد ما آن را بسازیم. همه تیمها با تکنیکی که بلد هستند کارهای خود را می سازند.
وی ادامه داد: انیمیشن “تهران ۱۵۰۰”، انیمیشنی بین واقعیت و فانتزی است و شاید این سوال منطقی تر باشد که چرا فضاها و کارکترها خیلی کارتونی و عجیب و غریب نیستند. انیمیشن “تهران “۱۵۰۰ شخصیت هایی دارد که باید شبیه بازیگران اصلی نزدیک باشند. ما از ابتدا می دانستیم که اگر بخواهیم فیلمی صد در صد فانتزی بسازیم با بازیگرانی که تماشاگر آنها را خوب می شناسد، اطمینان داشتیم که جواب نمی دهد. چون بیننده می خواهد کارکتری شبیه مهران مدیری، بهرام رادان و هدیه تهرانی ببیند. و اگر کارکتری بدون شباهت به بهرام رادان و تنها با دوبله رادان را می دید، نمی پذیرفت.
این انیماتور که با انیمیشن “تهران ۱۵۰۰” در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد، به سینما پرس گفت: ما پیش از “تهران “۱۵۰۰، سه یا چهار انیمیشن سینمایی بیشتر نداشتیم که البته تا امروز متاسفانه اکران نشده اند. انیمیشن “تهران ۱۵۰۰” نیز با سختی های بسیار زیاد ساخته شده و نباید با انیمیشن های درجه یک خارجی مقایسه شود. این اولین کار ما است و چهار سال وقت و هزینه صرف آن شده است. در شرایطی که مخاطب ما سطحش بالا رفته و جدیدترین انیمیشن های دنیا را می بیند. توقع از چنین انیمیشنی نباید بالا باشد، چون ما در ایران تجربه ساخت چنین انیمیشن هایی را نداریم. این اولین فیلم من است و چطور می توانم مانند دیزنی فیلم بسازم. اروپایی ها هم هنوز نتوانسته اند مانند دیزنی و پیکسار انیمیشن بسازند. چطور بعضی ها توقع دارند در ایران با یک تیم جوان بخواهیم قابل رقابت با دیزنی باشیم، به نظرم این توقع غیر منطقی است.
وی با بیان این مطلب که نمره قبولی به فیلمش می دهد، گفت: با توجه به استقبالی که از “تهران ۱۵۰۰” شده، نمره قبولی خود را گرفته است ولی فیلم فوق العاده ای نیست، چرا که خیلی از فیلم های پرفروش سینمای ایران هم فیلم های فوق العاده ای نبوده اند اما نظر مخاطب را جلب کرده است. من نمی خواهم با توجه به استقبال خوب مخاطبین، خودم را گول بزنم. تمام اشکالات این فیلم را می دانم و من و تیمم فیلم بعدی را جذاب تر و با اشکالات کمتری خواهیم ساخت.
وی درباره این که داستان تهران ۱۵۰۰ چرا آینده را با پیچیدگی های بیشتری به نمایش در نیاورده گفت: اگر من دوباره بخواهم همین فیلم را بسازم همین داستان را می سازم ولی با پرداختی بهتر به جزییات آن. ما از روز اول یک داستان ساده خطی داشتیم، چون می دانستیم که بیننده به شدت درگیر تصویر می شود و داستان را از دست می دهد. اکنون با چنین داستان یک خطی برخی تماشاگران مدعی هستند که بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه اول از داستان فیلم را نفهمیده اند، در حالی که اگر به صورت رادیویی این انیمیشن را گوش کنید، ابتدای کار در نریشنی داستان یک خطی فیلم گفته می شود، ولی چون تماشاگر درگیر تصویر می شود به نریشن گوش نمی کند.
عظیمی افزود: هرکسی از آینده تصویر مربوط به خود را دارد و تهران ۱۵۰۰ تصویر آینده در سال ۱۵۰۰ از دید بنده و امیرمسعود علمداری است. در طول چهار سالی که در گیر ساخت این پروژه بودیم افراد بسیار زیادی از مراحل ساخت این فیلم دیدن کردند.این افراد بیشتر مدیران دولتی بودند و البته برخی هنرمندان و خبرنگاران و…اکثر آنها می دانستند که در ایران تا بحال فیلمی در رابطه با آینده ساخته نشده و بسیار بسیار کنجکاو بودند که ما آینده را چگونه دیده ایم!(مدیران دولتی) و بعضی از آنها خیلی دوست داشتند که از ایده هایشان ، حتما در فیلم استفاده کنیم!(مدیران دولتی) حالا نه، ولی شاید یه روزی نشستم و ایده ها و نظرات این عزیزان را نوشتم تا ببینید در چه شرایطی ما “تهران ۱۵۰۰” را به پایان رسانیم و اصلا چطور می شود که ظاهر و باطن یک کارگردان آثار طنز،در مدت کمتر از ۴ سال به اندازه ۲۰ سال پیرتر می شود! اطمینان دارم که بعد از شنیدن حرفهای من، اسکار را از اصغر فرهادی می گیرید و به تیم سازنده “تهران ۱۵۰۰” اهدا می کنید!
به جمع هواداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید