صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم پست مدرن برتر تاریخ سینما

5 فیلم پست مدرن برتر تاریخ سینما

Dead man

 سینمای پست مدرن بر خلاف سینمای مدرن، قواعد شناخته شده ساختار روایی و شخصیت پردازی در اثر را در هم می شکند و تصویری خارج از کلیشه های ذهنی مخاطب با پیچیدگی های منحصر به فرد ارائه می دهد. در دهه های گذشته آثار پست مدرن بسیاری در سینما ساخته شده که ذهنیت کلیشه پسند مخاطب را پس زده و ایده های جدیدی مطرح کرده که در این میان سهم فیلمسازانی نظیر ” جیم جارموش ” بیش از دیگران است. اینبار در پنج برتر سینمایی قصد داریم تا به « 5 فیلم پست مدرن برتر تاریخ سینما » اشاره کنیم که از آنها به عنوان بهترین آثار یاد می شود.

5 – مرد مرده (Dead Man) : نمی توانیم لیستی درباره آثار پست مدرن سینما تهیه کنیم اما نامی از جیم جارموش نبریم. جارموش کارگردانی بوده که اغلب آثارش با مولفه های پست مدرن ساخته شده. مشهورترین اثر جارموش به نام « گوست داگ » نیز ویژگی های پست مدرن را در خود دارد اما در اینجا ما فیلم « مرد مرده » را انتخاب کرده ایم که به هجو آثار وسترن می پردازد. در این اثر تقریباً تمام کلیشه های ذهنی مخاطب درباره داستان گویی کلاسیک و قوانین ژانر وسترن بهم می ریزد بطوریکه ما شاهد حضور کابویی در فیلم هستیم که نه تنها به هفت تیر کشی تسلط ندارد بلکه از آن دوری می کند یا حتی با صدای شلیک گلوله لرزه به اندامش می افتد!

راننده تاکسی (Taxi Driver)

4- راننده تاکسی (Taxi Driver) : فیلم مارتین اسکورسیزی در زمانی اکران شد که هنوز مفاهیم سینمای مدرن در سینما مورد بحث بود و ” پست مدرن ” در سینما شکل نگرفته بود. با اینحال فیلمساز نابغه سینما در فیلم « راننده تاکسی » با معرفی ضد قهرمان پست مدرنش به نام تراویس بیکل توانست قدم بزرگی در رسیدن به یک اثر پست مدرن بردارد. اسکورسیزی در « راننده تاکسی » ویژگی های آشنای ژانرهای نوآور، وحشت و حتی ملودرام های اجتماعی را تلفیق می کند تا مسیر به جنون رسیدن ضد قهرمانش را روایت کند. 

جاده مالهالند (Mulholland Drive)

3- جاده مالهالند (Mulholland Drive)  : محبوب ترین اثر لینچ در میان منتقدان و مخاطبینش قطعا فیلم « جاده مالهالند » می باشد. اثری که در آن وجه کارگردانی سورئالیستی لینچ در کنار روایت غیر خطی داستان و تخلیط نگاه ابژکتیو و سوبژکتیو، کارکرد خود را به عنوان اثری پست مدرنی که از قوانین مدرن سینما روایت نمی کند به خوبی به تصویر می کشد. « جاده مالهالند » اثری پیچیده به شما می رود که کماکان در میان علاقه مندان به سینما درباره تحلیل قصه و حتی پایان بندی آن اختلاف نظر وجود دارد.

بلید رانر (Blade Runner)

2- بلید رانر (Blade Runner) : فیلم ریدلی اسکات در سال 1982 قطعاً مشهورترین اثر پست مدرن تاریخ سینما محسوب می شود. اثری که با تلفیق ژانر نوآر و المان های آن ( از فضاسازی های تاریک گرفته تا مه آلود بودن محیط و… ) با ویژگی های آثار علمی تخیلی، قصه ای منحصر به فرد در آینده ای سرشار از تناقض روایت می کند. « بلید رانر » با شکستن قوانین زمان و مرزهای شناخته شده ژانر در سینما، به جایگاهی دست یافت که تا آن زمان کمتر فیلمسازی جسارت حرکت در آن مسیر را داشت.

پالپ فیکشن (Pulp Fiction)

1- پالپ فیکشن (Pulp Fiction) : کوئینتین تارانتینو با ساخت فیلم پالپ فیکشن ( یا قصه های عامه پسند ) توانست جایگاه خود را در تاریخ سینما تثبیت نماید و یکی از بهترین فیلمهای پست مدرن تاریخ سینما را خلق نماید. روایت غیرخطی قصه در کنار هجوگرایی بی انتهای فیلم که در تمام اپیزودها شاهد آن هستیم، در دهه 90 ساختار سنتی سینما را بطور کامل به چالش کشید بطوریکه مخاطب سنتی سینما از مشاهده آنچه که در پرده سینما می دید تعجب زده شد. « پالپ فیکشن » سرشار از ارجاعات سینمایی و به هجو کشیدن آنهاست و بطور خلاصه موفق ترین و محبوب ترین اثر پست مدرن تاریخ سینماست.

 

پویا اقبالی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید 

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پویا
پویا
1 سال قبل

تو رو خدا حرف خنده دار نزنید فیلم تاکسی درایور نونوآر با مولفهای نونوآر پست مدرن چیه بابا