صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم فورد در برابر فراری ( Ford v Ferrari )

نقد و بررسی فیلم فورد در برابر فراری ( Ford v Ferrari )

فورد علیه فراری (Ford v Ferrari)

مسابقات اتومبیل رانی در سینما همواره از محبوبیت بسزایی برخوردار بوده است. در تاریخ سینما، فیلمهایی زیادی درباره مسابقات اتومبیل رانی ساخته شده که اغلب با استقبال گرم مخاطبین نیز همراه شده است. اما ماجرای فورد و فراری، یکی از قصه هایی بوده که جای خالی آن در سینما حس می شد. قصه ایی که با جاه طلبی بزرگ فورد و اتفاقاتی که در مواجه با انزو فراری تجربه کرده بود، سبب خلق حماسه ای در مسابقات اتومبیل رانی لمانز در سال 1966 شد که برای همیشه در تاریخ ثبت گردید.

در آن سالها ( این پاراگراف بخشی از داستان فیلم را لو خواهد داد )، فورد قصد همکاری با کمپانی فراری را داشت. کمپانی اتومبیل رانی که در دهه شصت کاملاً بی رقیب بود و هیچ شرکتی نمی توانست خودروهای مشابه آن را تولید نماید. اما مجادله هنری فورد و انزو فراری سبب شد تا این همکاری شکل نگیرد. پس از این اتفاق، فورد با خشم فراوان به کارکنانش دستور طراحی خودرویی را داد که بتواند محصولات فراری را در مسابقات اتومبیل رانی لمانز در سال 1966 شکست دهد. کارول شلبی و کن مایلز، افرادی بودند که در تحقق این خواسته به یاری فورد آمدند و توانستند در کمال ناباوری، این رویا را به حقیقت تبدیل کنند و نام فورد را برجسته نمایند.

فورد علیه فراری (Ford v Ferrari)

اثر جدید جیمز منگولد نیز درباره همکاری بین کارول شلبی ( مت دیمون ) و کن مایلز ( کریستین بیل ) است. کن مایلز راننده و طراحی باهوش و خلاق است اما شخصیتی متزلزل و دمدمی مزاج دارد که باعث شده نتواند به آنچه که استحقاقش را دارد برسد. با اینحال شلبی با تمام مشکلاتی که پیش روی دارد، همکاری را به مایلز آغاز می کند تا مسیر پر پیچ و خم رسیدن به قهرمانی را طی نمایند. مسیری که سراسر دست انداز، چه از جانب رقیب و چه از جانب همراهان است.

« فورد در برابر فراری » را جیمز منگولد ساخته. کارگردانی که در طی سه دهه فعالیت فیلمسازی آثار ارزشمندی از جمله « راه رفتن روی خط » و « لوگان » را در کارنامه خود ثبت کرده است. جیمز منگولد به خوبی از قواعد ژانر بیوگرافی آگاه بوده و می دانسته که قرار است قصه روایت شکست و برخاستن باشد. مانند هر اثر بیوگرافی دیگری درباره افتخار، در اینجا نیز کلیشه ها حرف اول و آخر را می زنند و شخصیت هایی که در داستان معرفی می شوند نیز کارکرد مشخص و قابل پیش بینی خود را دارند. مانند همسری که همواره نگران است و ظاهراً وظیفه ای جز نگرانی ندارد و رئیسی که مدام غر می زند و به تندی رفتار می کند.

فورد علیه فراری (Ford v Ferrari)

اما این موارد باعث نمی شود که « فورد در برابر فراری » اثر کم رمق و تکراری باشد. منگولد با در نظر گرفتن تمام قواعد ژانر، موفق به خلق شخصیت هایی شده که به راحتی می تواند مخاطب را با خود همراه کند. پیچیدگی های رفتاری کن مایلز در جریان داستان باعث شده تا تماشاگر به راحتی او را باور کند. مایلز شبیه به قهرمانانی نیست که کاملاً متمایز از محیط اطراف خود باشد. او علی رغم هوش سرشاری که دارد، سرشار از ضعف های شخصیتی و رفتاری است و همین نامتعادل بودن باعث شده تا او واقعی تر به نظر برسد. شخصیت جاه طلب کارول شلبی نیز مکمل بسیار خوبی برای مایلز در فیلم است. رابطه این دو به خوبی در طول داستان گسترش می یابد و به کمال می رسد.

منگولد در « فورد در برابر فراری » به خوبی موفق شده تا ساز و کارهای انسانی را در کنار قدرت موتورهای ماشین، عامل موفقیت معرفی کند. اغلب در آثار اتومبیل رانی، تمرکز بر روی جاده های مسابقه و اتفاقات داخل آن است اما در فیلم جیمز منگولد، روابط خارج از پیست مسابقه نیز مورد توجه قرار گرفته تا تماشاگر به خوبی روند شکل گیری حماسه در مسابقات سال 1966 را شاهد باشد. روابط میان فورد و فراری و پشت پرده رقابت عجیب این دو کمپانی نیز در طول قصه مورد بررسی قرار می گیرد که می تواند اطلاعات جالب توجهی در اختیار علاقه مندان به اتومبیل قرار دهد.

فورد علیه فراری (Ford v Ferrari)

اما پرده سوم فیلم که به مسابقه اختصاص دارد، هیجان انگیزترین بخش فیلم را تشکیل می دهد. جایی که فیلمبرداری و طراحی صحنه به بهترین شکل انجام گرفته و هیجان زیادی را به تماشاگر منتقل می کند. البته اگر به مسابقات اتومبیل رانی علاقه ای نداشته باشید، این بخش می تواند کمی خسته کننده به نظر برسد. با اینحال جیمز منگولد تمام تلاش خود را انجام داده تا مسابقات خاطره انگیز سال 1966 به بهترین شکل ممکن در فیلم بازسازی شود و بتواند هیجان مشابه آنچه در سال مذکور رخ داد را به مخاطب انتقال دهد که باید گفت در این راه نیز موفق بوده است؛ هرچند که منجر به زمان بسیار طولانی 152 دقیقه ای اثر شده که گاهی صبر مخاطب را به چالش می کشد.

در فیلم « فورد در برابرفراری » بازیهای درخشانی نیز مشاهده می شود. کریستین بیل در ادامه روند انتخاب صحیح نقش های سینمایی، اینبار در نقش کن مایلز نیز یکی از بازیهای تماشایی فیلم را رقم زده و توانسته ظرافت های رفتاری کن مایلز را به خوبی به تصویر بکشد. مت دیمون نیز در نقش کارول شلبی، مکمل بسیار خوبی برای بیل بوده و این دو در صحنه های مشترک، شیمی بسیار خوبی میان شان برقرار شده.

فورد علیه فراری (Ford v Ferrari)

« فورد در برابر فراری » در مجموع اثری تماشایی محسوب می شود که روایتگر یکی از جذاب ترین قصه های مربوط به مسابقات اتومبیل رانی می باشد. داستانی که می تواند الهام بخش بسیاری از افراد برای رسیدن به رویاها و شکست هیولای پوشالی که در ذهن شان ساخته اند باشد. با اینحال باید گفت که « فورد در برابر فراری »  طولانی است و گاهی ضرباهنگ خود را از دست می دهد تا جزئیات بیشتری را روایت کند و البته بعضی از شخصیت ها نیز بی جهت قصه را از تب و تاب انداخته اند اما روی هم رفته، فیلم هرگز از نفس نمی افتد و تا انتها مخاطب را با خود همراه می کند.

 

 10                                                         imdb logo22

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

فورد در برابر فراری (Ford v Ferrari)Ford v Ferrari

کارگردان : James Mangold

نویسنده : Jez Butterworth, John-Henry Butterworth

بازیگران :

Matt Damon…Carroll Shelby

Christian Bale…Ken Miles

Jon Bernthal…Lee Iacocca

Caitriona Balfe…Mollie Miles

رده سنی : PG-13 (مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : بیوگرافی

زمان : 152 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها