صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 25 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع زامبی! + تصاویر

25 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع زامبی! + تصاویر

برف مرده عنوان اصلی: Dead Snow

برای تقریباً یکصد سال است که زامبی‌ها روی پرده بزرگ و به اشکال مختلف همراه ما بوده‌اند. در طی این سال‌ها شاهد این ترند از دنیای فیلم‌های درجه دوم تا اوج سینما بوده‌ایم، جایی که زامبی‌ها در تمامی اشکال فرهنگ عامه جایگاه خاص خود را پیدا کرده‌اند.

صادقانه بگوییم، اما از اواسط دهه ۲۰۰۰ تا اواخر دهه ۲۰۱۰ نمی‌توانستید بدون دیدن چیزی زامبی-محور چشمتان را بر هم بزنید تا جایی که هر هفته انتظار می‌رفت چیزی در ارتباط با دنیای زامبی‌ها منتشر شود.

به گزارش مووی مگ به نقل از برترین ها، این موضوع، اما یک نقطه ضعف برای این ژانر به شمار نمی‌آید، زیرا فیملسازان زیادی از زامبی‌ها به مثابه اسب تروا برای اظهار نقطه نظرات یا پیام‌های خاص خود استفاده کرده‌اند. جالب است که بدانید تاریخچه زامبی‌ها بسیار فراتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و به سال ۲.۱۰۰ قبل از میلاد مسیح و کتاب «افسانه گیلگمش» (Epic of Gilgamesh) باز می‌گردد.

در این میان فیلم‌های مربوط به زامبی‌ها یا همان مردگان متحرک شیوع بیشتری یافته و بیشتر به چشم می‌خورند. اگر چه کارگردانان بسیاری شانس خود را در این عرصه امتحان کرده‌اند، اما جرج‌ای رومرو را پدر ژانر فیلم‌های زامبی‌محور می‌دانند.

۲۵. برف مرده

عنوان اصلی: Dead Snow

محصول: ۲۰۰۹

بعد از انتشار بازی «Call Of Duty World at War» در سال ۲۰۰۸، زامبی‌های نازی به تمی بسیار پرطرفدار تبدیل شد، از این رو همانطور که انتظار می‌رفت فقط بحث زمان بود تا شاهد بازگشت رایش سوم به پرده بزرگ سینما در قالب مردگان متحرک باشیم، اتفاقی که خیلی زود در سال ۲۰۰۹ رخ داد.

وقتی که گروهی از جوانان سرخوش برای تعطیلات آخر هفته به یک کلبه جنگلی دوردست می‌روند، انتظار می‌رود که خیلی زود مورد تعقیب گروهی هیولا قرار گرفته و توسط آن‌ها بلعیده شوند، زیرا این چیزی است که همیشه در فیلم‌ها شاهد آن بوده‌ایم.

البته در این فیلمی که در مورد آن صحبت می‌کنیم دسته‌ای از زامبی‌های نازی به عنوان یک وظیفه به این موضوع نگاه کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که برف را از خون قربانیان خود رنگین سازند.

«برف مرده» (Dead Snow) یک فیلم پر از خشونت و جیغ و داد افسار گسیخته و زامبی‌هاست، اما ایده‌های تروتمیزی نیز در قتل‌های خود داشته و به خوبی از بازیگران خود استفاده می‌کند. همچنین مقداری حس شوخ‌طبعی و کمیک نیز در این فیلم زامبی‌محور ساخت نروژ وجود دارد که تماشای آن را جذاب می‌سازد.


۲۴. زامبی سفید

عنوان اصلی: White Zombie

محصول: ۱۹۳۲

زامبی سفید  عنوان اصلی: White Zombie

از دیدگاه بسیاری به عنوان اولین فیلم زامبی‌محوری که روی پرده سینما می‌رفت، «زامبی سفید» (White Zombie) در واقع الگوی بسیاری از فیلم‌های این ژانر در سال‌های ابتدایی رواج آن بود تا اینکه جرج رومرو وارد داستان شد و با «شب مردگان زنده» (Night of the Living dead) خود همه چیز را تغییر داد.

این فیلم سیاه و سفید که پیش از جنگ جهانی دوم ساخته شد کاری کرد که بسیاری از فیلم‌های مشابه پس از آن نیز انجام داده و یک تم مرکزی داشت که چیزی فراتر از داستان مردمانی بود که تنها از قبر برخاسته و بدنبال شکار زندگان می‌گشتند.

زامبی‌های فیلم «زامبی سفید»، اما شبیه زامبی‌هایی که در دهه‌های اخیر در فیلم‌ها و سریال‌های دیده‌ایم نبودند و به جای مرده بودن به معنای واقعی کلمه در واقعی برده‌هایی بدون درک و عقل بودند که روحی در کالبدشان وجود نداشت. فیلم «زامبی سفید» به عنوان یادداشتی انتقادی بر برده‌داری انسان‌هایی را نشان می‌داد که به سلامتی و وقت خود اهمیت خاصی نمی‌دادند و روایت این ماجرا از ابتدا تا انتهای فیلم باعث وحشت مخاطبان شد.


۲۳. سرزمین مردگان

عنوان اصلی: Land of the Dead

محصول: ۲۰۰۵

سرزمین مردگان  عنوان اصلی: Land of the Dead

ممکن است بسیاری ادعا کنند که جرج رومرو پس از «روز مردگان» (Day of the Dead) هیچ فیلم قابل توجهی کارگردانی نکرده است، اما دستکم این موضوع در مورد فیلم «سرزمین مردگان» (Land of the Dead) صدق نمی‌کند.

رومرو پس از نزدیک به ۲۰ سال پس از ساخت «شب مردگان زنده» با این فیلم بازگشت، فیلمی به عنوان دنباله‌ای از دنیای پساآخرالزمانی که خود روزگاری ساخته بود. مانند کار‌های گذشته‌اش در این ژانر، داستان این فیلم نیز به طور مستقیم ارتباطی با گذشته نداشت، اما به نوعی تداوم دنیای زامبی‌ها بود، دنیایی که زامبی‌ها و زندگان در آن پرسه می‌زدند.

در این فیلم فقرا در زاغه‌های کثیف زندگی می‌کنند و شخصیتی به نام کافمن با بازی دنیس هاپر با تنها چند همراه ثروتمند که در یک آسمانخراش بسیار لوکس زندگی می‌کنند کنترل فقرا را در دست دارند.

هنوز هم تعدادی از انسان‌ها و ذراتی از ویژگی‌های انسانی باقی مانده، اما مردگان نیز شروع به یاد گرفتن برخی چیز‌ها کرده‌اند، جایی که یکی از زامبی‌ها به نام پدر بزرگ ارتشی برای حمله به آسمانخراش محل اسکان ثروتمندان گرد هم آورده است.


۲۲. شب ستاره دنباله‌دار

عنوان اصلی: Night of the Comet

محصول: ۱۹۸۴

شب ستاره دنباله‌دار  عنوان اصلی: Night of the Comet

فیلم «شب ستاره دنباله‌دار» (Night of the Comet) به خاطر دلایلی متعدد متفاوت از دیگر فیلم‌های ژانر زامبی‌محور است، اما اگر می‌خواستیم یک تفاوت عمده این فیلم با دیگر فیلم‌ها ژانر را بگوییم، حال و هوای مهیج، پویا و ولنگاری دهه هشتادی موجود در داستان است.

در نتیجه برخورد یک ستاره دنباله‌دار با زمین، اکثر انسان‌ها از بین رفته، معدود انسان‌های باقیمانده نیز به زامبی‌هایی انسان‌خوار تبدیل شده و خیابان‌ها به شهر ارواح می‌مانند، اما کاری که دو شخصیت اصلی داستان انجام می‌دهند این است که به یک مرکز خرید رفته و خریدهایشان را انجام می‌دهند.

این ایده ظاهراً نباید خوب عمل کند، اما به نحوی شرایط خوب پیش رفته و تقریباً شبیه تصویر این رویاست که اگر همه جهان را صاحب می‌شدید چکار می‌کردید.

در کنار این تفاوت‌های منحصربفرد، می‌توان از جلوه‌های بصری فوق‌العاده و یک رنگ قرمز در آسمان که ناشی از غبار باقی مانده از برخورد ستاره دنباله‌دار با زمین است سخن گفت که بر جذابیت فضای فیلم می‌افزاید.

زامبی‌های این فیلم در مواقعی بسیار بی‌اهمیت، معدود و پنهان جلوه می‌کنند به خصوص در سکانس‌های خرید آرام و بی‌دغدغه شخصیت دختر داستان، اما وقتی که روی پرده ظاهر می‌شوند داستان را از آنِ خود می‌کنند، به ویژه این موضوع که حرف زدن را دوست داشته و از ترساندن قربانیان خود لذت می‌برند.


۲۱. ویرموود: جاده مردگان

عنوان اصلی: Wyrmwood: Road of the Dead

محصول: ۲۰۱۴

ویرموود: جاده مردگان  عنوان اصلی: Wyrmwood: Road of the Dead

فیلم «ویرموود: جاده مردگان» (Wyrmwood: Road of the Dead) را می‌توان نقطه تلاقی «مکس دیوانه» و «طلوع مردگان» دانست. در این فیلم استرالیا توسط هیولا‌هایی آدمخوار اشغال شده و بهترین راه برای نجات از دست آن‌ها بودن در حال حرکت در جاده‌هاست.

در این فیلم شاهد کار‌هایی هستیم که دیگر در فیلم‌های ژانر زامبی دیده نمی‌شود و به جای اینکه مردگان متحرک دارای نقش فرعی و پس‌زمینه ماجرا باشد آن‌ها را در منن داستان قرار داده و بخشی کلیدی از داستان فیلم می‌سازد.

ممکن است از دیدگاه بسیاری این فیلم یک فیلم درجه چندم بی‌ارزش باشد، اما «جاده مردگان» یک فیلم زامبی‌محور بسیار جذاب با پیچش‌های داستانی هیجان‌انگیز است که باید از آن لذت برد و اسپویل کردنشان خوشایند نیست.


۲۰. مرد قبرستانی

عنوان اصلی: Cemetery Man

محصول: ۱۹۹۴

مرد قبرستانی  عنوان اصلی: Cemetery Man

اواسط دهه ۹۰ روزگار عجیبی برای بسیاری از ژانر‌های سینما بود، به ویژه وقتی که پای فیلم‌های زامبی‌محور به میان می‌آمد، اما دستکم «مرد قبرستانی» (Cemetery Man) یک تغییر خوشایند بود، زیرا فیلمی است که می‌خواهد هویت خاص خود را داشته باشد و به نحوی با دنیای زامبی‌ها در ارتباط است.

این فیلم همانند یک فیلم کلاسیک در ژانر خود شروع شده، اما خیلی سریع به فیلمی عجیب در سینمای ایتالیا تبدیل می‌شود که انگار از دل «مردگان شریر» بیرون آمده و برخی از شخصیت‌های آن بسیار مضحک هستند. «مرد قبرستانی» از مخاطب خود می‌خواهد کاملاً حواس‌جمع بوده و کسانی که نتوانند با داستان همراه شوند را تنبیه می‌کند.


۱۹. شب مردگان زنده

عنوان اصلی: Night of the Living Dead

محصول: ۱۹۹۰

شب مردگان زنده  عنوان اصلی: Night of the Living Dead

فیلم اورجینال «شب مردگان زنده» (Night of the Living Dead) الگویی را برای زامبی‌ها ترتیب داد که شهرت و اعتباری بیش‌تر از قبل بدست آورند و در نهایت برای مدتی در اوایل دهه ۲۰۰۰، هالیوود را در اختیار بگیرند.

از این رو این احساس بوجود آمد که بازسازی این فیلم برای مخاطبان امروزی ضروری است تا مخاطبان جوان‌تر جذب شده، دیالوگ‌ها روزآمد شده، این بار فیلم رنگی بوده و نسخه جدید با بودجه‌ای قابل توجه‌تر ساخته شود.

در بازسازی صورت گرفته تونی تاد در نقش بن فوق‌العاده ظاهر شده است، اما چیزی در مورد مردگان در این فیلم کم است. انگار سازندگان تلاش کرده‌اند که به نسخه اورجینال وفادار باشند در حالی که یک تغییر و پیچش جدید می‌توانست مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.


۱۸. درمان شده

عنوان اصلی: Cured

محصول: ۲۰۱۷

درمان شده  عنوان اصلی: Cured

اگر این فیلم را دیده باشید مطمئناً با ما موافق خواهید بود که «درمان شده» (Cured) را یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های این فهرست بدانیم. اگر بتوانید زامبی‌ها را درمان کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تنها اخطاری که می‌توانیم بدهیم این است که آن‌ها گذشته زامبی خود را به یاد آورده و خاطراتی از آن زمان خواهند داشت.

در اکثر بخش‌های خود «درمان شده» هنوز هم یک درام بسیار تاثیرگذار و تکان‌دهنده است که سخت تلاش دارد عواقب تبعیض و جداسازی افراد را به تصویر بکشد. چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که دولت سعی کند زامبی‌های درمان شده را به جامعه بازگرداند، جامعه‌ای که تا مدتی پیش طعمه این مردگان شرور بودند؟


۱۷. احیاگر

عنوان اصلی: Re-Animator

محصول: ۱۹۸۵

احیاگر  عنوان اصلی: Re-Animator

فیلم «احیاگر» (Re-Animator) یک فیلم کالت دوست‌داشتنی است که نمونه‌ای بی‌نقص از ترکیب ژانر وحشت و کمدی و شکل‌گیری برآیندی قوی و تکان‌دهنده است. در این فیلم، دکتر هربرت وست با بازی خارق‌العاده جفری کمبس نقش دانشمندی را ایفا می‌کند که به ورطه دیوانگی می‌افتد، شخصیتی که نیروی اصلی پیش‌برنده داستان و کل فیلم است.

او موفق می‌شود با اختراع یک سرم سبز رنگ، انسان‌ها و حیوانات مرده را به زندگی بازگرداند، اما نسخه بازگشتی آن‌‎ها با قبل از مرگشان متفاوت است. فیلم «احیاگر» با دقت و تعهد بالایی ساخته شده و به همین دلیل دستاورد بزرگی است که یکی از بهترین فیلم‌ها نه تنها در ژانر زامبی بلکه در کلیت ژانر وحشت است.


۱۶. رزیدنت ایول

عنوان اصلی: Resident Evil

محصول: ۲۰۰۲

رزیدنت ایول  عنوان اصلی: Resident Evil

بعد از آنکه جرج رومرو سینما را با دسته مردگان زنده شده خود تسخیر کرد، کمپانی Capcom نیز با یک سری بازی افسانه‌ای ویدیویی، گیمر‌ها را در ترس و وحشت فرو برد. به همین دلیل در اوایل قرن جدید این نیاز دیده می‌شد که دنیای «رزیدنت ایول» (Resident Evil) وارد عرصه هالیوود و سینما شود. اگر چه فیلم مذکور بخشی از جذابیت‌های ذاتی نسخه بازی ویدیویی را نداشت، اما به عنوان یک فیلم در ژانر زامبی یک اثر سینمایی بسیار موثر در ترساندن مخاطبان از فضا‌های تنگ و تاریک بود. اگر چه در طی ۵ دنباله‌ای که از این فیلم ساخته شده همواره شاهد کاهش کیفیت بودیم، اما نسخه سینمایی اورجینال فیلم یکی از بهترین فیلم‌های ژانر زامبی به شمار می‌آید.


۱۵. سرزمین زامبی‌ها

عنوان اصلی: Zombieland

محصول: ۲۰۰۹

سرزمین زامبی‌ها  عنوان اصلی: Zombieland

درست زمانی که فکر می‌شد فیلم «شان می‌میرد» (Shaun of the Dead) بهترین اثر در ژانر فرعی کمدی زامبی‌محور است، «سرزمین زامبی‌ها» (Zombieland) از راه رسیده و نشان داد که هنوز هم جایی برای خندیدن به مردگان زنده شده وجود دارد.

این داستان ابتدا در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته شده و در نهایت به شکل یک فیلم سینمایی کامل به تصویر کشیده شد. اما در زیر لایه کمدی داستان، در این فیلم به تم‌های جدی مانند تنهایی و حس بیگانگی از جامعه مدرن امروزی پرداخته می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که در یک دنیای پساآخرالزمانی پر از زامبی، چیزی بهتر و جذاب‌تر از پیوستن به گروهی از افراد با چنین حس مشابهی نباشد.


۱۴. خاطرات مردگان

عنوان اصلی: Diary of the Dead

محصول: ۲۰۰۷

خاطرات مردگان  عنوان اصلی: Diary of the Dead

سال ۲۰۰۷ سالی بود که زامبی‌ها در فیلم‌هایی مانند «REC» و «خاطرات مردگان» (Diary of the Dead) در قالب ویدیو‌های پیدا شده (found footage) دیده شدند.

این دو فیلم که هر دو در یک سال منتشر شدند رویکردی کاملاً متفاوت به دنیای زامبی‌ها از لحاظ سبک فیلمسازی داشتند، اما تنها یکی به همان سبک کلاسیک رومرو ساخته شده بود.

وقتی که پای زامبی‌ها به میان می‌آید، ماهیت در دست داشتن دوربین در فیلم‌های ویدیو‌های پیدا شده بسیار خوب ظاهر می‌شود و حتی یک زامبی بسیار کند نیز بسیار ترسناک بوده و اغلب در کادر دوربین دیده می‌شود.

رومرو در ادامه سعی می‌کند به تفصیل دلیل بدست گرفتن دوربین توسط بازماندگان یک دنیای پر از زامبی را تشریح کند که در رازآلود کردن فیلم «خاطرات مردگان» تاثیر زیادی داشته است.


۱۳. بازگشت مردگان زنده

عنوان اصلی: Night of the Living Dead

محصول: ۱۹۸۵

بازگشت مردگان زنده  عنوان اصلی: Night of the Living Dead

چیز‌های زیادی در مورد فیلم «شب زندگان مرده» وجود دارد که چندان سرراست و قابل درک نیست، از درگیری بر سر مالکیت تا این واقعیت که رومرو در طرح‌ریزی بی‌نقص یک الگوی خاص برای استفاده توسط دیگر فیلمسازان شکست خورد، اما در فیلم «بازگشت مردگان زنده» (Night of the Living Dead) نیز همین رویه ادامه داد.

با این وجود برخلاف فیلم قبلی، «بازگشت مردگان زنده» سعی دارد جذاب و بامزه و البته پویاتر و پرتحرک‌تر باشد. شخصیت‌های بازمانده این داستان آن کسانی که انتظار دارید نبوده و گروهی از نوجوانان علاقمند به موسیقی متال، فعالان اقتصادی احمق و پزشکانی دیوانه هستند. این فیلم که ادای دینی به فیلم کلاسیک جرج رومرو است خود به سرعت به یک کالت کلاسیک تبدیل شده و به خاطر سبک متفاوتش در به تصویر کشیدن زامبی‌ها مورد توجه قرار گرفت.


۱۲. آسیب

عنوان اصلی: The Battery

محصول: ۲۰۱۲

آسیب  عنوان اصلی: The Battery

فیلم «آسیب» (The Battery) در ابتدا فیلمی دانشجویی به نظر می‌رسد که با مقدار اندکی بودجه ساخته شده است، اما در ادامه آن برداشت بلند از راه می‌رسد و همه تصورات شما را بر هم می‌زند. بعد از آن برداشت بلند متفاوت، بن و میکی با یک غریبه مواجه شده و همه چیز تغییر می‌کند.

جرمی گاردنر کار فوق‌العاده‌ای در زمینه نویسندگی، کارگردانی و به تصویر کشیدن کسی که تنها می‌خواهد زنده بماند انجام داده است. این فیلم در واقع یک داستان افسانه‌ای آخرالزمانی و پر از زامبی نیست بلکه داستان دو دوست است که در شرایطی بسیار بغرنج و باورنکردنی سعی دارند زنده بمانند.

روی هم رفته سناریو فیلم ساده، شخصیت‌ها پرداخت شده و زامبی‌ها نیز به خوبی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این فیلم داستان انسانیت است و نمونه‌ای بی‌نقص از توانایی رسیدن به یک برآیند خوب با بودجه‌ای اندک.


۱۱. برداشتی از مردگان

عنوان اصلی: One Cut of the Dead

محصول: ۲۰۱۷

برداشتی از مردگان  عنوان اصلی: One Cut of the Dead

بار دیگر در این فهرست شاهد فیلمی هستیم که به یک فیلم دانشجویی ساده و کم‌هزینه می‌ماند (که هست)، اما اگر برای تماشای «برداشتی از مردگان» (One Cut of the Dead) وقت بگذارید بدون شک پشیمان نخواهید شد.

در حدود دقیقه ۳۰ فیلم همه چیز یکباره تغییر می‌کند و آنگاه است که متوجه می‌شوید با یک فیلم در مورد زامبی‌ها مواجهید. بخش سوم و پایانی فیلم نهایت استرس را به مخاطب وارد می‌کند، زیرا بسیار خشن و پرتنش است.

فیلم «برداشتی از مردگان» اگر چه فوق‌العاده نیست، اما دارای خشونتی هوشمندانه است که سه دیدگاه متفاوت نسبت به یک موقعیت مشابه را به تصویر می‌کشد. اسپویل کردن داستان فیلم کم از جنایت نیست، اما بدانید که تماشای این فیلم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.


۱۰. شبی که جهان را می‌خورد

عنوان اصلی: Night that Eats the World

محصول: ۲۰۱۸

شبی که جهان را می‌خورد  عنوان اصلی: Night that Eats the World

این فیلم منحصربفرد و کوچک فرانسوی اگر چه در پس زمینه خود شاهد خورده شدن زندگان به دست مردگان است، اما تمرکز اصلی آن روی این موضوع است که درماندگی، خستگی و تنها بودن چه می‌تواند بر سر انسان بیاورد. موضوع این است که اگر از شیوع اولیه زامبی‌ها جان سالم بدر ببرید در ادامه چه اتفاقی برایتان رخ خواهد داد؟

«شبی که جهان را می‌خورد» (Night that Eats the World) فیلمی بسیار محدود و بسته است و از لوکیشن‌های اندک و تیم کوچکی از بازیگران نهایت استفاده را می‌برد، فیلمی که در آن شخصیت سم تلاش دارد با مسدود کردن راه‌های منتهی به آپارتمان کوچکش، در تنهایی خود، زنده بماند.

وظایف روزمره با تاکید شدید بر سلامت روانی، چیزی است که تمرکز اصلی سناریو را دارد و پناهگاه امن سم رفته رفته به زندان او تبدیل می‌شود.


۹. پانتی‌پول

عنوان اصلی: Pontypool

محصول: ۲۰۰۸

پانتی‌پول  عنوان اصلی: Pontypool

فیلم «پانتی‌پول» (Pontypool) یک فیلم ترسناک روانشناسانه بسیار هوشمندانه است که روی یک دی‌جی دوران گذشته تمرکز دارد، در حالی که وی همراه با گروهی کوچک در داخل ایستگاهی رادیویی در شهری کوچک پنهان شده و بیرون از آنجا دنیا به جهنم تبدیل شده است.

از این رو تنها کاری که گروه می‌تواند انجام دهد تولید برنامه رادیویی است! این فیلم یک نمونه نمادین دیگر از گرفتن سناریویی تنگ و محدود از کلیشه‌های خسته کننده ژانر زامبی و تزریق یک روح جدید در آن است. فیلم «پانتی‌پول» نشان می‌دهد که گاهی اوقات رویکرد ظریف و پرجزییات به داستان‌پردازی بهترین رویکرد ممکن است.


۸. روز مردگان

عنوان اصلی: Day of the Dead

محصول: ۱۹۸۵

روز مردگان  عنوان اصلی: Day of the Dead

فیلم «روز مردگان» (Day of the Dead) به عنوان سومین و آخرین عنوان در سه‌گانه کلاسیک زامبی‌محور جرج رومرو پیش‌بینی می‌کند که چگونه نبود ارتباطات انسانی باعث وقوع آشوب و هرج ومرج و سقوط حتی کوچکترین اجتماعات می‌شود. این فیلم تاریک‌ترین عنوان در سه‌گانه رومرو بوده و تمرکز اصلی آن روی تنش و کشمکش است تا جذابیت کمیک زامبی‌ها.

یکی از تفاوت‌های عمده در «روز مردگان» نسبت به کار‌های قبلی رومرو و دیگر فیلم‌‎های این ژانر، تصویری که از باب زامبی ارائه شده و انسانی‌سازی شخصیت اوست به طوری که او به ستاره اصلی سه‌گانه مذکور تبدیل شده و یکی از بهترین و قوی‌ترین شخصیت‌هایی است که رومرو تاکنون نوشته و به تصویر کشیده است.


۷. آر ئی سی

عنوان اصلی: REC

محصول: ۲۰۰۷

آر ئی سی  عنوان اصلی: REC

در اینجا از وحشت ایجاد شده توسط فضای تنگ و تاریک و ویدیو‌های پیدا شده صحبت می‌کنیم، اما با وجود زامبی‌ها و فیلم «آر ئی سی» (REC) بهترین نمونه از ترکیب این کلیشه‌هاست.

بدون شک تا زمان تماشای این فیلم وحشت واقعی از زامبی‌ها را درک نخواهید کرد. اگر چه «آر ئی سی» یک داستان کوتاه مربوط به زامبی‌ها با وسعتی محدود است، اما ماهیت دقیق و پرداخت شده آن چنان به فضای پر از تنش فیلم می‌افزاید که با پیش رفتن ماجرا تماشای آن نیز ترسناک‌تر و دشوارتر می‌شود.

جدای از شروع کند داستان، همه چیز بی‌نقص ساخته شده و خیلی زود پرتنش و فرسایشی می‌شود. فیلم «آر ئی سی» یکی از بهترین فیلم‌های زامبی‌محوری است که تاکنون ساخته شده و شکی در آن نیست، یکی از فیلم‌های این ژانر که زمان چیزی از جذابیت آن نکاسته و نسل‌های آینده را خواهد ترساند.


۶. شان می‌میرد

عنوان اصلی: Shaun of the Dead

محصول: ۲۰۰۴

شان می‌میرد  عنوان اصلی: Shaun of the Dead

فیلم «شان می‌میرد» یا «شانِ مردگان» (Shaun of the Dead) نه تنها فیلمی تاثیرگذار در ژانر زامبی بلکه در کلیت سینمای بریتانیا بود. همه کسانی که این فیلم را دیده‌اند هنوز هم آن را به یاد دارند و در پایان می‌دانستند که شاهد ترکیبی بی‌نقص از وحشت و کمدی بوده‌اند.

به رهبری کاریزماتیک سایمون پگ و کارگردانی پرحرارت ادگار رایت، این فیلم ادای احترامی به ژانر کلاسیک زامبی‌هاست که در برابر آزمایش زمان سربلند بیرون آمده و به عنوان یک شاهکار کمدی می‌توان بار‌ها و بار‌ها آن را تماشا کرد. این فیلم تنها دو سال پس از «۲۸ روز بعد» منتشر شد و جایگاه خود را بدست آورد.


۵. قطار بوسان

عنوان اصلی: Train to Busan

محصول: ۲۰۱۶

قطار بوسان  عنوان اصلی: Train to Busan

رفت و آمد طولانی با وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به سر کار می‌تواند دردناک و خسته کننده باشد، اما وقتی که یک بحران بزرگ در کره جنوبی رخ می‌دهد «قطار بوسان» (Train to Busan) به یک بلیط یک‌طرفه به جهنم تبدیل می‌گردد.

این تریلر پرتنش زامبی‌محور بهترین جنبه فیلم «جنگ جهانی زد» را گرفته، از زامبی‌هایی بسیار سریع که هر بار روی قربانی خود می‌پرند استفاده کرده و ان را با فضای کوچک و تنگ و تاریک «برف‌شکن» ترکیب می‌کند.

یئونگ سانگ هو در این فیلم حتی یک لحظه از وقت مخاطبان را هدر نمی‌دهد و از هر بخش قطار برای تاثیری بزرگ بر داستان و مخاطب استفاده می‌نماید. واگن به واگن، بازماندگان داستان باید با زامبی‌ها و به اشکال جدید و خلاقانه‌ای مقابله کنند.

حتی زمانی که شخصیت اصلی داستان و مابقی بازماندگان احساس امنیت می‌کنند نیز تنشی کوچک همه چیز را به هم می‌ریزد. تنها همان سکانس ابتدایی فیلم «قطار بوسان» کافی است که این فیلم جایگاهی در این فهرست پیدا کند و غیر از «۲۸ هفته بعد»، بهترین سکانس ابتدایی تاریخ ژانر زامبی‌محور را دارد.


۴. ۲۸ روز بعد

عنوان اصلی: ۲۸ Days Later

محصول: ۲۰۰۲

۲۸ روز بعد  عنوان اصلی: ۲۸ Days Later

به دلایل و با اهداف فراوان، ژانر زامبی‌محور تا زمان انتشار فیلم «۲۸ روز بعد» (۲۸ Days Later) به رده فیلم‌های درجه دوم سقوط کرده و تقریباً مرده بود.

اما تنها افزایش سرعت مردگان زنده شده کافی بود که نه تنها زامبی‌ها از نو برای مخاطبان ترسناک شوند بلکه به انقلابی در این ژانر منتهی گردد. همه این‌ها در ترکیب با کارگردانی فوق‌العاده دنی بویل بدین معناست که فیلمی کوچک با تعدادی اندک از بازیگران جایگاه خود را برای همیشه در ژانر وحشت و زامبی‌محور تثبیت نماید.

ترس موجود در این فیلم واقعی است و لوکیشن‌های شهر لندن نیز بسیار نمادین و به یادماندنی هستند، فضایی که هرگز تا پیش از «۲۸ روز بعد» دیده نشده بود و آهنگ متنی طوفانی از جان مورفی که تنش و وحشت موجود در فیلم را چند برابر می‌کند.


۳. طلوع مردگان

عنوان اصلی: Dawn of the Dead

محصول: ۱۹۷۸

طلوع مردگان  عنوان اصلی: Dawn of the Dead

این شاهکار نمونه‌ای واقعی از این است که چطور می‌توان دنباله‌ای بر یک اورجینال با همان تم‌ها و کلیشه‌ها ساخت، اما همزمان عناصر جذاب جدیدی را نیز به آن اضافه کرد. بسیاری دنباله «طلوع مردگان» (Dawn of the Dead) را بهترین فیلم زامبی‌محوری که تاکنون ساخته شده می‌دانند و این ادعا‌ها نیز بی‌دلیل نیست.

این فیلم بسیار جذاب و بامزه بوده، دارای تنوع بالایی است و روش‌های جالبی برای پرداختن به زامبی‌ها دارد- به لطف رخ دادن داستان در داخل یک مرکز خرید بزرگ- است.

علاوه بر لذت‌بخش بودن بصری و داستانی، «طلوع مردگان» فیلمی پر از یادداشت‌ها و نظرات انتقادی نسبت به جامعه و هجوم توده‌ها برای خرید اقلام جدید (مصرف‌گرایی) است که این روز‌ها و در آستانه جمعه سیاه (Black Friday) نمونه‌هایی از آن را شاهد هستیم.


۲. شب مردگان زنده

عنوان اصلی: Night of the Living Dead

محصول: ۱۹۶۸

شب مردگان زنده  عنوان اصلی: Night of the Living Dead

اینجا همانجایی است که همه چیز برای زامبی‌ها، آنطور که امروز می‌شناسیمشان، آغاز شد. جرج رومرو اولین کسی نبود که زامبی‌ها را به سینما آورد، اما بدون شک کسی بود که این ژانر را با سه‌گانه اورجینال خود به کمال رساند.

فیلم «شب مردگان زنده» (Night of the Living Dead) نیز در فضایی روایت می‌شود که همه چیز در حال تبدیل شدن به جهنم است، این فیلم داستان ساده تلاش برای زنده ماندن در شرایطی است که مردگان برخاسته و آخرالزمان زمین را می‌بلعد.

این فیلم در رویه‌ای که برای زمان خود بسیار غیرمعمول بود از یک بازیگر سیاهپوست در نقش اول خود استفاده می‌کرد و اگر چه رومرو اعلام کرد که انتخاب این بازیگر هیچ هدف انتقادی خاصی نسبت به نژادپرستی نبوده و تنها سعی داشته بهترین بازیگر در دسترسش را برای این نقش انتخاب کند، فیلم «شب مردگان زنده» در این زمینه نیز جلوتر از زمان خود بود.


۱. طلوع مردگان

عنوان اصلی: Dawn of the Dead

محصول: ۲۰۰۴

طلوع مردگان  عنوان اصلی: Dawn of the Dead

فیلم اورجینال «طلوع مردگان» ساخته رومرو اگر چه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در مورد زامبی‌ها شناخته شده و یک یادداشت انتقادی نسبت به مصرف‌گرایی و سرمایه‌داری انگاشته می‌شود، اما این فیلم پا را از این نیز فراتر گذاشته و ماهیت و هیبتی جدید به زامبی‌ها در آستانه هزاره جدید داد.

با پایان سه‌گانه رومرو به نظر می‌رسید که ژانر زامبی نیز مرده است تا اینکه «۲۸ روز بعد» در اوایل دهه ۲۰۰۰ بار دیگر این ژانر را زنده کرد. زمانی که بازسازی زک اسنایدر در سال ۲۰۰۴ از فیلم «طلوع مردگان» وارد سینما‌ها شد، جریان اصلی سینما بار دیگر تحت تاثیر زامبی‌ها قرار گرفته و بار دیگر زامبی‌ها ترسناک شدند.

«طلوع مردگان» اسنایدر یک ماجراجویی ترسناک نفس‌گیر با بازیگران و شخصیت‌های برجسته‌تر و بزرگ‌تر در مقایسه با نسخه اورجینال است. «طلوع مردگان» سال ۲۰۰۴ نمونه بی‌نقص خوب پیش رفتن بازسازی یک فیلم کلاسیک است به همین دلیل این فیلم استاندارد طلایی ژانر زامبی به شمار می‌آید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها