صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال کرگدن

نقد و بررسی سریال کرگدن

نقد سریال کرگدن

سریال « کرگدن » جدیدترین محصول شبکه نمایش خانگی است که با یک رویکرد متفاوت پا به این عرصه گذاشته و آن اینکه خارج از چارچوب های سبک درام یا کمدی ساخته شده و می خواهد یک سریال اکشن با ریتم بالا باشد. « کرگدن » درباره چند مرد و زن جوانی است که به دلیل توانایی های فردی شان وارد یک چالش عجیب به نام ” کرگدن ” می شوند. چالشی که به آنها گفته می شود رویکرد تبلیغاتی داشته و بابت آن مبلغ بسیار خوبی نصیب شرکت کنندگان خواهد شد. اما این چالش اتفاقی است که در حقیقت این چند جوان را به مسیری ترسناک هدایت می کند و اتفاقات گوناگونی را رقم می زند.

سریال « کرگدن » مشخصاً قصد داشته شبیه به سریال های اکشن شبکه های تلویزیونی در آمریکا باشد. از سبک و سیاق فیلمبرداری گرفته تا استفاده مکرر از تراولینگ و هلی کم تا بتواند هیجان را به مخاطب انتقال دهد. اما کیارش اسدی زاده که کارگردان سریال « کرگدن » است، در محاسبات خودش اشتباهاتی را مرتکب شده چراکه ساخت یک سریال که در آن سکانس های اکشن به چشم می خورد، مستلزم مهیا کردن مقدمات فراوانی است که از جمله آن طراحی استوری بورد و سپس خلق اکشن می باشد. اما در سریال « کرگدن » به این موارد توجهی نشده و سکانس های اکشن بسیار بی کیفیت و با حداقل توجه به اصول اولیه ساخته شده اند.

نقد سریال کرگدن

طبق آنچه که قصه بیان می کند، ما با چند جوان روبرو هستیم که هرکدامشان توانایی های منحصر به فردی دارند. یکی از آنها پارکور انجام می دهد و یکی دیگر موتور سوار و دیگری آف رود و… سریال در ادامه سعی می کند توانایی های این افراد را به تصویر بکشد و در همین زمان است که نقطه ضعفش آشکار می شود چراکه سازندگان تمهیدات لازم را برای به نمایش گذاشتن این توانایی ها به کار نگرفته اند و ما شاهد سکانس های ساده ای هستیم که در آن، زاویه دوربین بصورت لحظه ای تغییر می کند و تدوین سریع انجام می شود تا هیجان پوشالی به مخاطب انتقال دهد. در بخش قصه نیز متاسفانه سریال در همان دقایق ابتدایی، محوری ترین موضوع فیلم یعنی مرگ نوید را چنان سطحی به تصویر می کشد که علامت سوال های فراوان بر جای می ماند. سوالاتی مانند اینکه جنازه چه شده؟ از چه طریق مطمئن شده اند او در آن زمان مرده است؟ اگر دفن شده، چگونه پزشکی قانونی، خانواده و ده ها انسان دیگر متوجه نشده اند که او نوید بوده یا خیر؟

سریال « کرگدن » خیلی راحت از پاسخ دادن به این سوالات امتناع می کند و سپس از مخاطبش می خواهد تا داستانی را دنبال نماید که اصول ابتدایی آن به اشتباه بنا شده و دنبال کردن آن امری بیهوده تلقی می شود. مانند اکثر سریال های شبکه نمایش خانگی، در اینجا نیز اغلب دیالوگ ها برگرفته از جملات قصاری است که از شبکه های اجتماعی دریافت شده و کارکردی در پیشبرد قصه ندارند. تداوم در به نمایش گذاشتن سکانس های طولانی و کِش داری نظیر سکانس اشاره به ضرب المثل « آب ریخته شده را نمی توان جمع کرد » به راحتی سریال را از تب و تاب می اندازد. اشاره به مافیای پشت پرده نیز سطحی و غیرقابل باور است و بیشتر از اینکه واقعیتی در جامعه ایران باشد، یک نماد خارجی از مافیا در بطن جامعه ایران است.

نقد سریال کرگدن

« کرگدن » می خواهد یک سریال اکشن جذاب باشد که پشت پرده روابط مافیایی را به تصویر می کشد. اما به نظر نمی رسد که سازندگان سریال جز اندیشیدن به این جایگاه، اقدام عملی موثری را برای رسیدن به چنین موقعیتی انجام داده باشند. استفاده از نماهای اشتباه مانند آنچه که در سکانس مشت زنی شاهد هستیم ( نماهای بی ربطی مانند استفاده از هلی کم برای نمایش مناظر اطراف رینگ! )، سطح سریال را کاهش داده و قصه پردازی ضعیف هم مزید بر علت شده تا « کرگدن » علی رغم پتانسیل های موجود، اثری ضعیف باشد.

 

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها