صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم الماس های تراش نخورده ( Uncut Gems )

نقد و بررسی فیلم الماس های تراش نخورده ( Uncut Gems )

الماس های تراش نخورده (Uncut Gems)

 

آدام سندلر در فیلم « الماس های تراش نخورده » نقش جواهرفروش پردردسری به نام هاوارد را ایفا می کند. ما در ابتدا هاوارد را در موقعیتی می بینیم که او را به عنوان فردی موفق در یکی از گران ترین محله های نیویورک معرفی می کند. اما خیلی زود متوجه می شویم که او زندگی کاملاً بهم ریخته ای دارد. رابطه اش با همسرش اصلاً خوب نیست و اخیراً خیانتی هم اتفاق افتاده است. اما چه چیز می تواند این وضعیت را بدتر کند؟ درست حدس زده اید، بدهی های زیادی که پای گنگسترهای شهر را به زندگی هاوارد باز می کند و او هم باید راهی برای فرار از آن بیابد.

همه چیز درباره این داستان هیجان انگیز به نظر می رسد به جز یک مورد تعجب برانگیز که قبل از تماشای فیلم باید نگرانی های بسیاری درباره اش داشته باشیم و آن هم حضور آدام سندلر در نقش اصلی یا همان هاوارد است! فکر می کنم اینکه سندلر در نقش اصلی این فیلم حضور داشته باعث شده تا مجموعه توجهات به این بازیگر جلب شود اما در حقیقت فیلم تازه برادران سفدی به حدی خوب و روان است که حتی آدام سندلر هم ترک عادت کرده و تصمیم گرفته یکی از بهترین بازیهای دوران بازیگری اش را در این فیلم انجام دهد!

الماس های تراش نخورده (Uncut Gems)

« الماس های تراش نخورده » تمام المان های یک تریلر تماشایی را در اختیار دارد و نکته مهم اینکه اینبار خبری از لیام نیسن در قصه نیست! شخصیت هاوارد مخصوصاً با بازی آدام سندلر یکی از جالب ترین شخصیت های سینمایی است که تابحال در آثار تریلر دیده ایم. او همیشه به موفقیت نزدیک است اما در عین حال با حماقت هایش ناگهان آن را از دست رفته می بیند. به نظر می رسد که هاوارد از کسب موفقیت و ثروت لذت نمی برد چراکه هربار با رسیدن به یک نقطه موفقیت، تصمیم می گیرد به سوی هدف بزرگتری حرکت کند و همین ویژگی است که او را با بحران در زندگی مواجه کرده. او قصد پذیرفتن شکست را ندارد و در عین حال نمی خواهد امتیازی هم از دست دهد.

اما در نیویورک قضایا به این سادگی حل نمی شوند. هاوارد باید قرض های خود را پرداخت کند و اگر در این راه با تزلزل مواجه شود، سر و کارش با تاریکی نیویورک و گنگسترهای شبانه است که او را به داخل اتومبیل انداخته و به او یادآوری می کنند که دنیا می تواند برای او جای خوبی برای زندگی نباشد! در مسیر تهیه پول و رهایی از شرایط بحرانی، هاوارد با موقعیت ها و افراد گوناگونی مواجه می شد که هرکدام داستان و مشکلات مخصوص به خودشان را دارند و مواجه شان با هاوارد جذابیت های دراماتیک قصه را تشکیل می دهد. تنش این موقعیت ها در « الماس های تراش نخورده » کاملاً اصولی انجام شده و مخاطب را در هیجان غرق می کند.

الماس های تراش نخورده (Uncut Gems)

ویژگی مثبت فیلمنامه در « الماس های تراش نخورده » این است که ما با پیشرفت داستان اجازه نداریم تا نفس راحتی بکشیم. برخلاف اغلب فیلمهایی که ضرباهنگ سریعی دارند، هاوارد در اینجا با پیشرفت داستان مشکلاتش را برطرف نمی کند بلکه هربار با یک تصمیم احمقانه مشکلات زندگی اش را دوچندان می کند و این رویه نیز نقطه پایانی در داستان ندارد. به همین دلیل است که تنش ها در قصه با افزایش دقایق بیشتر و بیشتر می شود و ما با شخصیت مستاصلی مواجه می شویم که خودش را در میان انواع تهدیدات محاصره کرده و هر اقدام او می تواند یک اشتباه دیگر به زندگی او اضافه کند!

همانطور که پیشتر اشاره کردم، راوی این قصه آدام سندلر است و این انتخاب احتمالاً ترسناک ترین تصمیم یک کارگردان در طول فعالیت هنری اش بوده است! باید برای اولین بار در سالهای اخیر به این نکته عادت کنید که قرار نیست آدام سندلر را با یک شلوارک و تیشرت به همراه یک نوشیدنی در دست در حال لبخند زدن ببینید! در اینجا او یکی از جدی ترین نقش های خودش را ایفا کرده و اگرچه شانس نامزدی اسکار نداشت اما نمی توانیم او را برای این عنوان شایسته ندانیم. از آخرین زمانی که سندلر در یک اثر خوب به ایفای نقش پرداخته سالها می گذرد ( شاید اشاره به فیلم « Punch-Drunk Love » گزینه بدی نباشد! ) و باید به سندلر بابت نقش آفرینی اش در این فیلم تبریک گفت و همچینن به بازی جولیا فاکس هم اشاره کرد که برای اولین بار در یک فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

 

« الماس های تراش نخورده » سراسر هیجان است و تعلیق را به درستی شکل می دهد. سخت است که از تماشای هیجان فیلم و بحران های هاوارد در فیلم خسته شوید و برای او دل نسوزانید. هرچند که هاوارد کسی نیست که به دلسوزی شما نیاز داشته باشد چراکه زندگی او در بحران شکل گرفته و احتمالاً هیچ روزی نبوده که بحران از سر او نگذشته باشد. الماس تحت فشار در هسته زمین تشکل می شود اما اینکه هاوارد تحت این فشارها بتواند الماس باشد بعید به نظر می رسد! با اینحال فیلم فشار روانی لازم را به تماشاگر وارد می کند و شاید باید گفت که الماس نهایی خود تماشاگران هستند که داستان تمام نشدنی دردسرهای هاوارد را در شب های نیویورک تحمل می کنند!

 

 10                                                         imdb logo22

 

 

منتقد : دیوید ساندرلند

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

الماس های تراش نخورده (Uncut Gems)Uncut Gems

کارگردان : Benny Safdie, Josh Safdie

نویسنده : Ronald Bronstein, Josh Safdie

بازیگران :

Adam Sandler…Howard Ratner

Julia Fox…Julia

Paloma Elsesser…Kat

Idina Menzel…Dinah Ratner

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : جنایی

زمان : 135 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها